Moeten ze daar bang van worden?
Tesla is al jaren de maatstaf op het gebied van elektrische auto’s. Zelfs nu verschillende gevestigde automerken hun volledig elektrische bolides beginnen te presenteren, komen de prestaties maar net in de buurt van de auto’s van de Amerikaanse autofabrikant. Daarnaast zijn er talloze startups met vergelijkbare ambities als Tesla, maar een aanzienlijk deel van hen beschouwen we als luchtkastelen. Vandaag kreeg een van die luchtkastelen ineens een solide fundering.
We spreken over Lucid Motors, een Amerikaans bedrijf dat eveneens ambieert volledig elektrische auto’s te bouwen. Lucid Motors onthulde alweer bijna twee jaar geleden haar eerste productieauto, in de vorm van de 1.000 pk sterke Lucid Air. Althans, productieauto was aanvankelijk een relatief overdreven term, want om de auto daadwerkelijk op de markt te brengen, had Lucid Motors voldoende kapitaal nodig om dit te verwezenlijken.
Het heeft even mogen duren, maar inmiddels is dit wel gebeurd. Nota bene is het hetzelfde Saoedi-Arabische staatsinvesteringsfonds (PIF) dat recentelijk in gesprek was met Tesla’s CEO, Elon Musk, dat nu een flinke geldbedrag steekt in Lucid Motors. Waar er in het geval van Tesla werd gesproken over een som van ongeveer 72 miljard dollar – Musk wilde Tesla immers van de beurs halen – heeft Lucid Motors slechts een fractie van dit bedrag nodig. Volgens Reuters zijn beide partijen akkoord gegaan met een investering van “meer dan 1 miljard dollar.” Hiermee kan de commerciële lancering van de Lucid Air gerealiseerd worden. Dit houdt in dat de ontwikkeling van de auto wordt afgerond, evenals het testwerk. Daarnaast gebruikt het bedrijf het geld om een fabriek in Arizona te bouwen. Als alles naar plan verloopt, dan komt de auto in 2020 op de markt.
Overigens is het niet alleen Lucid Motors dat baat heeft bij deze deal. Nee, uiteraard plakken er voor de Saoedi-Arabiërs ook de nodige voordelen aan. De voornaamste hiervan is de mate waarin Saoedi-Arabië zich langzaam maar zeker kan af gaan keren van haar afhankelijkheid van olie. De akelig welvarende oliestaat is momenteel bezig met het uitwerken van het zogenaamde ‘Vision 2030 plan’. Zo vertelt een woordvoerder van PIF:
“By investing in the rapidly expanding electric vehicle market, PIF is gaining exposure to long-term growth opportunities, supporting innovation and technological development and driving revenue and sectoral diversification for the Kingdom of Saudi Arabia.”
JanJansen zegt
De VW-groep heeft in mei aangekondigd 84 miljard USD te investeren in elektrificatie. Dit is bovenop de al aangekondigde 10 miljard.
Ik hoop voor LM dat die 1 miljard voldoende is om de investering weer terug te verdienen.
Erik zegt
@JanJansen: VW zal wellicht van dit bedrag 80 miljard reserveren voor gesjoemel met elektriciteit om dan alle rechtzaken af te kunnen kopen.
reactief zegt
@janjansen: Over welke termijn, binnen welk merk? En plannen bij VW… Is het niet gewoon afleiding geweest, zo’n persbericht over ‘vergroening’.
bassx zegt
@JanJansen: BMW stapte uit F1 om miljarden te investeren in elektrisch rijden. Dat was tien jaar geleden en heeft ons de i3 gebracht.
ouwedibbes83 zegt
@bassx: als ik het goed heb begrepen is de i3 een oefening van nieuwe (productie)technieken. Zodat die straks op grote schaal gemakkelijker geïmplementeerd kunnen worden.
moveyourmind zegt
Al is het nog een render, ik vind het wel een gaaf ontwerp. Hij een beetje denken aan de Renault 25 en wat andere grote modellen van het Franse merk en dat is in mijn ogen zeker geen minpunt. Integendeel.
stationcar zegt
@moveyourmind:
Het is wel iets meer dan een render hoor, er wordt al volop getest:
https://m.youtube.com/watch?v=6aRbhWk99Xk
https://m.youtube.com/watch?v=wGuHUjpOlrE
Nouja dat dus, hoop marketing prietpraat, maar ze zijn wel een serieuze partij, ik ben benieuwd!
moveyourmind zegt
@stationcar: Dank je! Ik ben ook nieuwsgierig, kon echt nog wel eens een heel mooi merk worden.
123bat zegt
@moveyourmind: Ja inderdaad, vooral die achterruit is echt à la R25. Gave auto was dat. Met Frans sprekende boordcomputer die je van alles en nog wat op de hoogte hield. Van de oliedruk tot de handrem.
toyotaprius zegt
@123bat: ja en dan een Baccara uitvoering met alles er op en er aan. Maar toch geweldig die boordcomputer. Heerlijke wagens! Dit of een CX GTI Turbo 2.. hoop ik ooit eens in mijn bezit te krijgen.
moveyourmind zegt
@toyotaprius: Die Baccara, geweldig. De CX GTI is evenmin te versmaden, of zo’n CX Prestige, met van die leren blokjesbekleding…
toyotaprius zegt
@moveyourmind: oh ja de Prestige met van die Chrome spijlen in combinatie met de geweldige leren bekleding.. alhoewel de typische stoffen bekleding uit de Turbo II.. hmm.. zometeen maar weer eens wat rond kijken op de mobile.de app.. mijn partner ziet mij al aankomen.. de Mercedes eruit een CX erbij.. :))
123bat zegt
@toyotaprius: ja, zo’n V6 Turbo Baccara, je kon hem zelfs verlengd krijgen. Die CX is ook geweldig, heerlijk eigenzinnig!
toyotaprius zegt
@123bat: had je vd de verlengde R25 nu ook geen presidents uitvoering? Voor zeer hoge omes in Frankrijk en wellicht er buiten?
wimof zegt
@123bat: Ik zou graag met mijn DS 100 km willen (kunnen) rijden zonder mij ergens zorgen hoeven om te maken.
moveyourmind zegt
@123bat: Mooi was dat hé, het huis van de toekomst, maar dan in autovorm. Mooie innovatieve tijd ook. Toen waren dat soort electronische gimmicks nog echt bijzonder en vernieuwend.
toyotaprius zegt
@moveyourmind: maar het feit dat de merken een prettige vorm van arrogantie hadden, ook wel karakter.. Men moest zich kunnen onderscheiden, wat nu ondenkbaar is.
harrie zegt
Ja nog een luxueuze 1000pk EV, daar zitten we op te wachten, niet op betaalbare EV met een dikke range.
toyotaprius zegt
@harrie: point taken en ben het met je eens. Men verwacht dat rond 2021 de EV op hetzelfde prijsniveau zit of zelfs goedkoper is geworden dan een auto met een verbrandingsmotor.
ikleesookoverautos zegt
@harrie: In Saoedi- Arabië zitten ze daar dus wel op te wachten. Voor Jan Modaal komt er echt wel iets van de bekende budget merken.
reactief zegt
Waarom staat er niet gewoon; Saoedi Arabië pompt ruim 1 miljard in Lucid Motors’?
Zo irritant dat Tesla er altijd maar bijgehaald noet worden. Ten eerst zetten jullie Tesla overdreven vaak in het daglicht en geven daarmee gratis reclame / voeden de hype.
Ten tweede doe je Lucid Motors tekort, door het zelfs pas in de tweede alinea te benoemen.
Maar goed, deze titel zal wel betere click-bait zijn…
rolov zegt
@reactief: omdat ze eerst blijkbaar met Musk hebben gepraat . En hij is tesla?
reactief zegt
@rolov: Goed punt.
crepito zegt
@rolov: Saudi zit al voor ruim 2 miljard in Tesla
WinkeB zegt
@reactief: Clickbait titels zorgen voor meer inkomsten van ads, meer inkomsten betekent meer artikels, filmpjes,… Van die paar kroontjes aan 15 euro per jaar kan je geen hele redactie betalen hoor.
reactief zegt
@winkeb: Ik snap hoe het werkt.
Maar dat het clickbait is, is niet m’n punt. Dat gaat trouwens weer prima op Autoblog, niet meer zo misleidend als het een tijd is geweest.
Maar ik vind het vooral irritant dat Tesla onnodig veel aandacht krijgt en Lucid te weinig. Had het op z’n minst in de ondertitel benoemd dan…
lolikbenbol zegt
En daarmee gaan ze wat? Een dashboardkastje ontwikkelen?
toyotaprius zegt
@lolikbenbol: maar met een hyperloop functie!
freezzr zegt
Kost uiteindelijk een kleine 100.000€ en gaat nauwelijks iemand in rijden. Dit gaat ons echt niet verder helpen. Ik zet in op de gevestigde orde die Tesla straks heel snel gaan inhalen omdat ze het productieproces beheersen….
ericc zegt
Waarom steeds die vele pk’s? BMW heeft een ‘ieuwe batterij waarbij de i3 700km haalt volgens dr nieuwe testnorm. Dat is wat de gewo e man\vrouw wil. Een laadbeurt met een groot bereik. Wat heb je aan een auto die na drie brute acceleraties naar de laadpaal moet?
tjorque zegt
@ericc: drie brute ejaculaties? Zo’n piemolverlenger doet dat!
ik zou ook niet nee zeggen tegen wat oempf, maar 1000pk hoeft nu ook weer niet. Het mooie is wel dat een 1000pk elektromotor ook als hij maar 30pk levert (cruisen aan 130 bvb) ook nog best efficiënt is. Dus veel pk’s zijn daarom geen reden voor een korte range, alleen je rechtervoet heeft daar een grote invloed op.
Doe mij maar een EV maatje superb combi, met 200 a 300kW en range 700km bij normaal rijgedrag, ik zal voor lange ritten de eco mode wel opzetten ?