Er is een nieuwe SUV-speler op de Nederlandse automarkt: Santana. Santana is een Spaanse fabrikant van 4×4 terreinvoertuigen, dat zijn roots heeft in de productie van Land Rover-modellen voor de exportmarkten. Ook worden veel 4×4 modellen van Suzuki door Santana geproduceerd.
René Leeuwenkamp, directeur van Santana Motor Nederland in Purmerend: “Ons bedrijf is van oudsher gespecialiseerd in echte 4×4 terreinvoertuigen en mede door onze expertise zijn wij vorig jaar door Santana uit Spanje benaderd met het verzoek de officiële import op ons te nemen. Een regelrechte uitdaging, om dat woord maar eens te gebruiken. Het is gelukt om binnen een jaar een serieuze organisatie op te kunnen zetten, waarbij we naast ons importbedrijf ook al enkele dealers hebben aangesteld. Dat distributienetwerk zal overigens nog worden uitgebreid… Daarnaast bereiden wij ons voor op de uitbreiding van ons leveringsprogramma.”
Santana mikt volgens eigen zeggen op een specifieke doelgroep van praktische 4×4 gebruikers die prijs stellen op praktische gebruiksmogelijkheden en een robuust karakter. Santana Motor S.A. is gevestigd in Linares (Andalusië) in het zuiden van Spanje, waar zo’n vierduizend medewerkers betrokken zijn bij de productie van Santana. Santana Motor is een van de weinige automobielfabrikanten ter wereld die uitsluitend 4×4 voertuigen ontwikkelt en produceert. Het bedrijf heeft meer dan 46 jaar ervaring in de fabricage en ontwikkeling van 4×4 modellen. Land Rover / Santana heeft 279.848 4×4 voertuigen gebouwd, deels voor Land Rover U.K. en deels voor eigen exportmarkten. Vele innovaties die tot op de dag van vandaag ook in andere 4×4 merken worden aangetroffen zijn ontwikkeld en gefabriceerd door Santana Motor.
Suzuki Japan heeft Santana Motor in 1993 uitgekozen als licentiepartner voor de fabricage van de Suzuki Samurai, Vitara en Jimny voor de Europese markt. Van deze modellen zijn tot op heden 437.422 stuks gefabriceerd in de fabriek in Linares.
De productie van het huidige model, de Santana PS10, is gestart in november 2002 met de Station Wagon 5-deurs LWB. Maar er wordt door Santana Motor voortdurend gewerkt aan innovaties, verbeteringen en uitbreiding van de modellenreeks, zoals de 2-deurs pick-up en een 3-deurs Station Wagon. Deze uitvoeringen zijn op dit moment in ontwikkeling en zullen binnenkort aan de modellenreeks worden toegevoegd.
De wagens zijn aantrekkelijk qua prijs. De Santana PS10 Plus (5-9 persoonsuitvoering) is er vanaf € 37.900,- incl. BTW en BPM, terwijl de Commercial uitvoering een prijskaartje heeft van € 23.900,- ex BTW en BPM. Heeft iemand ervaring met dit merk?
w0o0dy zegt
Dit zou ik een echte terreinwagen noemen, gen SUV, maar ok.
Zag er trouwens toevallig gisteren één rijden.
autoblogger zegt
Je hebt gelijk, valt meer in de categorie terreinwagen slash 4×4.
Alhoewel de term asobak ook nog wel past zodra je deze in de stad tegenkomt;)
Waar zag je em rijden als ik vragen mag?
w0o0dy zegt
Op de A12 notabene! lol
Wouter zegt
Santana nieuw?? Rijd er hier in de buurt al paar jaar 1 rond. MAybe prive import…..
Wouter zegt
btw deze santana is er in Burger vanaf 37.900,- incl de Defender is er voor 300,- minder. VInd die net wat meer “kwaliteit” en robuustheid uitstralen (merknaam ook)
GTO zegt
Santana bestaat al heel lang volgens mij.
autoliefhebber zegt
37.900 euri = 81.537 gulden voor een old-timer??
Sacha zegt
Klassieker!
ozzie zegt
zit wel een dikke 4 cil iveco diesel in
lijkt me weer beter dan zo’n diesel van landrover
moet je toch 6 ton mee kunnen rijden en 9 persoons is dus een ideale taxi…… santaxi
autoliefhebber zegt
@Sacha Bij de Dienst de Domeinen staan ze voor twee kwartjes per stuk uit het leger.
autoblogger zegt
Santana bestaat inderdaad al erg lang (“meer dan 46 jaar”). De wagen kan echter sinds kort officieel geimporteerd worden door Santana Motor Nederland;)
Sacha zegt
Die zijn tweedehands autoliefhebber.
Sacha zegt
Overgens, even voor de duidelijkheid, als we toch gaan kiezen tussen dit soort klassiekers dan ga ik voor deze (zelfde idee, betere uitvoering):
autoblogger zegt
De PS10 is ook bekend als ‘Anibal’, ik kreeg een reactie van onze Spaanse vrinden van motorpasion.com: “I think the Anibal is a very good off-road machine. It’s about the same that the Land Rover Defender. Long time ago, here in Spain there was a Land Rover Santanta, a classic 4×4 and very rough. The Defender and the Anibal have the same apparence, but with new technology. If you wanto to buy one, be sure it’s a great car.
If you’re asking for the 300-350, I’m sorry, because I have no info of them. I think they’re the same as the Suzuki Vitara, but I’m not sure.
Here you can find more info: http://www.santana-suzuki.es “
SamSam zegt
@ Sacha
Jij snapt het denk ik niet…
Prijs speelt hier ook nog een rol.
Maar ik waardeer wel goeie smaak.
Mooie bak die G-classe, het liefst de G55 v8 Kompressor die werd getest in TopGear. Dat is pas een moerasmonster
Jan zegt
In België bestaat dit merk al wel wat jaartjes.
William zegt
Jammer dat jullie hier (weer) ingetrapt zijn… Eind mei 2005 verstuurde Santana al een persbericht met daarin de mededeling dat ze een Nederlandse importeur hebben…
autoblogger zegt
Ja en? Mag Santana van jou geen persberichten meer versturen?
Wij hadden er nog geen aandacht aan besteed dus dit was een mooie gelegenheid;)
William zegt
Santana mag altijd persberichten versturen hoor, niets op tegen. Alleen het is een bekend trucje in de automotive dat importeurs persberichten een bepaalde tijd na de eerste keer, nóg een keer versturen. Ze hopen dan dat de media het wéér overnemen en zodoende krijgen ze twee keer publiciteit, zonder iets daarvoor te hoeven doen. Tussen de media onderling zie je dan wie er wél alert is en wie niet. Het scheidt ’t kaf van de koren, zo wordt wel eens gezegd. Dus vandaar ;-)
autoblogger zegt
Klopt, en die trucjes zie je trouwens niet alleen in de automotive;)
En wat betreft het kaf van de koren, je bent volgens mij vrij goed op de hoogte dat je ook weet dat wij hier de laatste tijd veel primeurs hebben gehad. Wij zullen dan ook ten alle tijden proberen het nieuws als eerste te brengen.
William zegt
Dat klopt… ga zo door zou ik zeggen! Alleen is dit nog wel steeds een blog, dat feitelijk zelf geen nieuws brengt, maar al het nieuws dat interessant is verzamelt. En daar zit ‘m de kneep denk ik.
Chinabudget zegt
Al sinds begin wordt de Santana PS10 in Nederland geleverd, in het begin door Importeur Santana Motor Benelux in Hippolytushoef, maar sinds mei 2005 door Leeuwenkamp 4×4.
bron: http://www.autoweek.nl/
De Santana PS10 heeft standaard 5 deuren, de Defender niet dus is het niet juist dat de Defender goedkoper is, die kost namelijk € 42.700, bijna € 5000 meer dan de Santana. Verder bouwt Santana de 300/350, een door ItalDesign (Giugiaro) aangepakte Suzuki Vitara van 1995 met o.a. een nieuwe neus.
Chinabudget zegt
Overigens is de kwaliteit van de Santana PS10 niet slechter dan die van de Land Rover Defender, de Santana heeft namelijk een 2.8 common-rail dieselmotor van Isuzu met 125pk. Beter dan zo’n onbetrouwbare Land Rover Td5 diesel met 122pk.
dave zegt
Ik heb nu 20.000 kilometer gereden met de santana.
Hierbij heb ik nog geen enkel probleem gehad , terwijl ik hiervoor een defender had die elke 5000 kilometer terug naar de garage moest.
De zitpositie is ook erg verbeterd
dave zegt
Wat ik nog was vergeten te vermelden, is dat de santana door diverse engelse autobladen als beste 4×4 2005 uitgeroepen is.
Hierbij werd de defender wel met sper maar zonder mud banden neergezet.
En werd de santana zonder sper maar met mud banden neergezet.
Maurice Timmermans zegt
Is er iemand die een goed vergelijk kan geven tussen de santana en een Landrover defender td5 .. Ik rijd nu zelf al zo’n 10jaar Landrover defender(300tdi) en heb mijn bedenkingen over de landrover td5 motor… Ben bang dat ie niet net zo sterk is als de 300tdi ( die heeft inmiddels al 300.000km gereden zonder problemen, alles nog origineel!) Misschien is de Santana met zijn Iveco motor dus een goed alternatief ….alhoewel het uiterlijk van de Landrover Defender nog steeds stukken mooier is natuurlijk….
Maurice Timmermans zegt
reactie voor dave;
was die Landrover die je hiervoor had een td5 of een 300tdi?
Maurice
Hjalmar Fontijn zegt
ik rij al een dik jaar lang in een oude Land Rover Santana Serie III, uit 1981 en daar heeft Sanata toen ook al een paar verbetering doorgevoerd ten opzichte van de standaard Serie III van Land Rover U.K.
Gezien de hoeveelheid oude Land Rover Santana’s die in Spanje nog altijd vrolijk rond-rijden deden ze het toen ook niet verkeerd.
het spaanse leger rijdt overigens ook al jaren in de Santana’s.
dat ze het goed gaan doen is voor mij geen verassing meer…
jean.elst zegt
Graag info adres dealer voor Santana 300 in Tenerife,voor nieuwe aankoop
groetjes, jean