Samenwerkende partijen gaan in Nederland aan de slag om het fileprobleem aan te pakken.
20 overheden en bedrijven hebben de handen ineen geslagen om te gaan vechten tegen files. Meer dan 150 verkeerscentrales zullen worden gebundeld in een samenwerkingsverband genaamd ‘iCentrale’.
Door samen te werken verwachten de betrokken partijen dat tegen 2018 auto’s 15 procent sneller doorstromen. Overheden en bedrijven die zich bezig houden met het verkeer werkten tot voor kort elk met een eigen systeem. Door de boel te bundelen komt er één systeem, waar iedereen op kan inschakelen. Onderlinge communicatie verloopt hierdoor beter met een betere doorstroming tot resultaat.
Het initiatief komt van de provincie Noord-Holland, aldus Bas Heutinck van mobiliteitsbedrijf Dynniq tegenover de Telegraaf. Via de iCentrale kunnen bijvoorbeeld camerabeelden onderling worden geraadpleegd. Dreigt er ergens een file te ontstaan, dan kan een partij sneller aan de slag om een omleiding op touw te zetten. Het samenwerkingsverband bestaat onder andere uit verkeersregelaars, hulp- en informatiediensten en beheerders van snelwegen en bruggen. Het bundelen van de verkeerscentrales moet naast het terugdringen van files ook jaarlijks 25 miljoen euro besparen, zegt Heutinck.
Foto: 456 GT via @thomcarspotter op Autojunk
baklava zegt
Met CPN…ehh Groen Links in de regering mogen we geen auto meer rijden, file probleem opgelost.
On a serious note: Geef bedrijven subsidie om zich in andere delen van het land te vestigen. Dan spreid je de werkgelegenheid en daarmee ook het fileprobleem.
mashell zegt
Hoho. Is dat onderlinge delen van beelden van verkeerscamera’s wel in lijn met de privacywetgeving?
Ik vraag me eigenlijk af of al die verkeerscentrales überhaupt wel zin hebben. Dat bijvoorbeeld bij mist plusstroken afgekruist blijven omdat de gluurders in de centrale niet kunnen zien of er iets staat, dat is zo’n nonsens, de andere stroken blijven immers wel open.
De snelste manier om files te beperken is gewoon wat minder gretig zijn met inzetten van die rode kruizen, verkeersregelaars en omleidingen.
koekwaus zegt
@mashell: misschien ben ik dom, maar ik snap sowieso die hele filestrook niet. Is een extra strook niet ALTIJD beter voor de doorstroming? Zou dat ding dan niet ALTIJD open moeten zijn?
lekbak zegt
@koekwaus: nee. Op een brede weg blijven mensen helaas te vaak in het midden rijden waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan met inhalen en de snelheid dus doorstroming vermindert. Bij drukte is toch de hele weg wel vol.
fanboy zegt
@mashell: Ja want die rode kruizen, verkeersregelaars en omleidingen zijn allemaal niet nodig?
In de randstad regio zit de capaciteit van sommige wegen gewoon altijd op de max. Gaat er iets mis, of het nou flinke regenval is (meer afstand houden) of een ongelukje, dan is het gewoon meteen files.
Op die wegen zie je nooit rode kruizen voor de lol, alleen als er een pechgeval staat o.i.d. (vluchtstroken zijn er op die wegen niet meer)
MaartenD zegt
Erg fijn zo’n 456gt
tofas zegt
Het is allemaal wel leuk en aardig geregeld hier, maar rijden kunnen ze hier echt niet. Er is al file bij een regendruppel of sneeuwvlokje. Er is al file als de zon schijnt(iedereen die zich op de wegen begeeft om ergens naar toe te kunnen gaan). Het aller ergste is nog, de mensen die remmen bij elk kleine snelheidsverschil met hun voorganger ipv het gas loslaten zodat het vloeiend verloopt. Ach ja ik ga maar verder rijden..
tenaci zegt
@tofas: vooral dat remmen inderdaad! Men lijkt tegenwoordig niet meer te kunnen anticiperen, kijken alleen naar de voorligger en niet een paar auto’s vooruit, en ze zien al honderden meters dat de voorligger langzamer rijdt maar blijven rustig doorkachelen tot ze wel moeten remmen. Degene erachter keek ook niet verder dan z’n eigen voorligger en hoppa harmonicaatje, dat minuten kan duren terwijl er niks aan de hand was/is en de veroorzaker is alweer gevlogen!
mrrallycross zegt
Alles wat voor minder files zorgt is goed
kniesoor zegt
@mrrallycross: Ben ik effe blij, dat jij niet in het landsbestuur zit…
tvr1974 zegt
Dan moeten ze eerst is die idioten die bijv het ontwerp A4 tussen Leidschendam en Leiderdorp ontslaan!
En zo zijn er nog een aantal punten waar het verkeer vaststaat door “in theorie”bedachte oplossingen.
Tevens snelheden op snelweg overal gelijk trekken… Nu is t van 130 naar 100 naar 120 naar 100 enz.. pff. Dat scheelt rem-reacties en dus vertragingen en dus minder flitsers en politie langs snelweg noodzakelijk. Kunnen die ook weer is het werk gaan doen wat ze zouden moeten doen! Boeven vangen en misdrijven oplossen.
hotze zegt
Door samenwerking van instanties de files verkleinen? Het zal wel…dat is natuurlijk flauwekul. Je zal toch bepaalde knelpunten moeten aanpakken en wegen verbreden. Er rijden op sommige plaatsen gewoon te veel auto’s; files moeten worden geaccepteerd, het is helaas niet anders.
sracert zegt
Heeft nou niemand in de gaten dat men stiekem bezig met de elektronische snelweg?. Autonome autootjes toelaten als test en hoppa binnen een paar jaar mogen we zelf de auto niet meer besturen ivm de veiligheid. Geniet nog maar even van je autootje poken en zelf sturen. Het einde is in zicht.
yupyup zegt
iCentrale. Het wordt dus geleid door Apple? Of komt de rechtszaak later?
ekidey zegt
Ik rijd met enige regelmaat over de A1 waar je 5 rijbanen hebt. Dat stukje snelweg is voor mij het bewijs in de praktijk dat het verbreden van snelwegen geen zin heeft. Bestuurders die in willen halen en dus opschuiven naar links, en bestuurders die terug willen naar rechts komen elkaar tegen met “overdreven” rem acties en uitwijk manoeuvres ten gevolg. Daarnaast halen een hoop automobilisten elkaar in op basis van de cruise snelheid van de cruisecontrol. Met het gevolg dat het verschil in snelheid tussen baan 1 en 5 misschien maar 10 km/h is. Dan kun je net zo goed in een treintje achter elkaar aan rijden.
Als we kijken naar Duitsland daar is de Autobahn soms maar 2 stroken breed. Maar omdat iedereen goed op elkaar anticipeert is de doorstroming daar gewoon veel beter. Dus om terug te komen op het topic. Ik vind het een goed initiatief maar ik denk dat het echte probleem zit in de manier waarop we rijden. En dat het fileprobleem niet zozeer systeem gebonden is.
karhengst zegt
@ekidey: In Duitsland heb je vaak ook hele files omdat er een eikel met 100 km/h op de linkerbaan sukkelt omdat hij over 1.5 kilometer een vrachtwagen in denkt te gaan halen, met een aantal figuren er achter die de snelheid tussen de 90 en 100 laten schommelen en tevens niet naar rechts gaan.
Je kan nog zoveel regels en systemen bedenken, de gevolgen van idioten afvangen is vechten tegen de bierkaai. Sommige zaken die files veroorzaken moeten gewoon middels handhaving afgedwongen worden. Een goede Postbus 51 zou mogelijk ook niet schaden.