• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Salzkartoffeln! Audi komt níet met Drift Mode

Auteur: jaapiyo, gepost 30 oktober 2016 om 16:04 – 41 Reacties

R8


Als Audi een hond zou zijn, was het de zieligste canis lupus ooit.

Want ze mogen gewoon niet kwispelen met de staart, die Audi’s. Tenminste, onlangs berichtten we je al dat de volgende SQ5 wat speelser afgesteld gaat worden dan het vorige model en ook de S3 wordt voor het nieuwe modeljaar volgens Jalopnik wat flexibeler in de heupregio. Op de vraag of Audi ook met een ‘full on’ drift modus komt zoals bijvoorbeeld de Ford Focus RS heeft en de nieuwe Mercedes E63 AMG krijgt, was het antwoord echter een resonerend ‘Nein!’.

Helaas Erdnussbutter dus voor diegenen die houden van vier ringen op de Nase van hun auto én van lekker dwars gaan op rotondes en dergelijke. Misschien is het ook wel een gemiste kans voor Audi. Ford laat immers met de Focus zien dat je een in de basis voorwielaangedreven auto via toevoeging van aangedreven achterwielen plus wat slimme elektronica meestal kinderlijk eenvoudig kan laten driften met een druk op de knop. Hadden ze al het hoongelach van de BMW-fanb0iZ in een klap kunnen laten verstommen daar in Ingolstadt.

Image-Credit: @bvdbspots7 via autojunk

Ook interessant!

  • Video: drift fail met een Audi
    Video: drift fail met een Audi
  • Audi dealerschap onder water
  • YES! Er komt een elektrische Audi RS6
  • Audi RS3 (2022) rijtest: eindelijk driften!
    Audi RS3 (2022) rijtest: eindelijk driften!

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, driften

Vorig bericht: « Kijk naar de lelijkste Tesla Model X ooit
Volgend bericht: Teamlid van Mercedes bedreigd met een gun in Mexico »

Lees Interacties

Reacties

  1. rachid zegt

    30 oktober 2016 om 16:06

    Ik vroeg mij altijd af he…
    Kunnen die grote tuningsbedrijven zoals JD Engineering e.d. niet de voorwielaandrijving eruit programmeren uit al die Quattro’s? Dat alles 100% naar de achterwillen gaat? Of zeg ik nu wat stoms…

    Login om te reageren
    • rachid zegt

      30 oktober 2016 om 16:07

      @rachid: Achterwielen*

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        30 oktober 2016 om 16:16

        @rachid:

        Tja .. die as zit er idd al ..
        Diff ook ..

        Vind het een goede vraag ..
        Denk dat het een verzekerings kwestie is ..
        Al MOET er een Texaan zijn die het al heeft voor dat jij het verzonnen hebt ..
        Moet gewoon ..

        Login om te reageren
        • basv zegt

          30 oktober 2016 om 16:52

          @lincoln: Ja…
          Ergens heb je wel een punt…
          Snap je…

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          30 oktober 2016 om 18:19

          @lincoln: maak van Leiden het nieuwe Texas en probeer het!
          Of heeft die tt geen kwatro?

          Login om te reageren
          • fijnkonijn zegt

            30 oktober 2016 om 20:44

            @lekbak: quattro is van ouds her het mechanische torsen-systeem dat Audi’s met lengte motor hebben.
            Toen kwamen de TT en A3 etc. met het blok 90 graden gedraaid. Daar hebben ze een Haldex systeem aangehangen.
            De Q7 heeft welliswaar het blok in de lengte maar heeft geen Torsen. De Q7 heeft een systeem van Borg Warner.

            Het Haldex systeem heet bij VW “synchro” maar is het zelfde. Seat en Skoda gebruiken het ook (no surprises there).

            Marketing @ Audi noemt alles wat AWD is lekker makkelijk “quattro”. Dat is wat het publiek snapt. Keep it simple. De Audi kenner weet echter beter.

            Login om te reageren
    • harrie zegt

      30 oktober 2016 om 16:34

      @rachid:
      Aandrijfassen voorkant eruit slopen en tussendiff vastlassen. Weet alleen niet hoe het dan met je garantie zit.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        31 oktober 2016 om 10:39

        @harrie: Die kreeg je toch al niet, dus gewoon doen!

        Login om te reageren
    • willeme zegt

      30 oktober 2016 om 16:48

      @rachid: dan nog zit je met de balans die niet klopt. Dan heb je RWD, maar een knoepert van een motor in lengte vóór de vooras liggen.

      Maar het is sowieso geneuzel in de marge. Driften, driftmodes en dergelijke is leuk voor de journalisten en fanboys, maar de hockeymoeder met 3 kinderen, twee honden en een kano wilt gewoon lekker een veilige Q5. En die hockeymoeder kopen daadwerkelijk die auto ;).

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        30 oktober 2016 om 18:23

        @willeme: RWD+rare gewichtsverhouding is wel een manier om van die ramkrakers af te komen, die weten hem met quattro al amper op de weg te houden.

        Login om te reageren
      • bmwalpina zegt

        30 oktober 2016 om 18:39

        @willeme: vooral die kano is in belangrijk detail :p

        Login om te reageren
    • dawwg zegt

      30 oktober 2016 om 17:28

      @rachid: ‘Eruit programmeren’ niet; is duur, moeilijk, slijtage en mogelijk onveilig –> nare aansprakelijkheid. De voorwielen echter mechanisch loskoppelen is zo gepiept en bespaart nog gewicht ook …

      Login om te reageren
    • silenro zegt

      30 oktober 2016 om 19:56

      @rachid: Is met Haldex (A1/A3/TT sowieso technisch niet mogelijk. Achteras is niet geschikt voor het volle vermogen continue namelijk.

      Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      30 oktober 2016 om 20:37

      @rachid: nou ik zou niet willen zeggen “stom”, hooguit ongeinformeerd en dat de “echte” quattro’s (A4 en hoger) mechanisch werken. Daarom werkt het zo goed. Geen electronisch geneuzel wat altijd achter de feiten aanloopt, maar “real-time”. Alleen als je met tandwielverhoudingen geen 50:50 maar bv. 40:60 realiseert, heb je achter standaard meer kracht op de rubbers. Maar het blijft mechanisch. Overigens hoeven electronische systemen niet slecht te zijn. Tegenwoordig zijn ABS sensoren en de computers die deze input moeten verwerken, zo snel geworden, dat het netto resultaat in de buurt komt van een mechanisch systeem.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        30 oktober 2016 om 23:38

        @fijnkonijn: en toen kwam de quattro ultra. Als het vermogen in principe naar de voorwielen en alleen als dat nodig is naar de achteras. Uiteraard electronisch geregeld.

        Login om te reageren
        • fijnkonijn zegt

          31 oktober 2016 om 10:26

          @mashell: ja maar volgens mij is dat een door-ontwikkeling van een Haldex-achtig systeem. En dat “ultra” is gewoon marketing…

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            31 oktober 2016 om 10:42

            @fijnkonijn: Maar zijn er quattro aandrijflijnen die meer dan 50% naar de achteras kunnen doen dan?
            Alle recente Haldex en afgeleiden in ieder geval niet toch?

            Login om te reageren
            • fijnkonijn zegt

              31 oktober 2016 om 10:56

              @fanboy: ja. Van sommige nieuwere modellen doet de Torsen 40 voor, 60 achter.

              Alle Haldexen zijn in principe 100% voor (of 95% – 5%). Als het nodig is, gaat er wat (meer) naar achteren. In de begin-periode (eerste A3, TT etc.) was Haldex niet zo prettig. De achterkant kreeg standaard niets als het het nodig was (ABS Sensor detecteert slip) verbond de koppeling de achteras pas. De achterkant kwam er dan zo “raar en plotseling” in. Eigenlijk reed dat niet zo fijn in barre omstandigheden. De volgende generaties zijn 95 voor en 5% achter. De achter-as staat permanent onder “voorspanning” (die 5%) en dat maakt een wereld van verschil (geen “raar achterkant komt erbij gevoel” meer). Haldex-achtigen zijn tegenwoordig best te pruimen. Systemen van Subaru zijn ook heel erg goed.

              Ook systemen als BMW’s Xdrive of Mercedes 4Matic zijn tegenwoordig best te pruimen. Goed genoeg voor de meeste situaties waar soccer-mom huppelkutjes in terecht komen. Maar als het echt boos en nasty wordt, ben je nog steeds het beste uit met een mechanisch system. Marketing en fanboois hebben een andere mening maar goed, daarvoor zijn het fanboois en daarom heet het marketing :-)

              Login om te reageren
  2. kapiteinaudi zegt

    30 oktober 2016 om 16:09

    Driftmodus is ook compleet belachelijk en overbodig…

    Login om te reageren
    • ChrisB zegt

      30 oktober 2016 om 16:22

      @kapiteinaudi: snap ik, aan je naam te zien

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      30 oktober 2016 om 16:41

      @kapiteinaudi: Dat zijn grote tieten ook, maar dat maakt ze niet minder leuk.

      Login om te reageren
      • kapiteinaudi zegt

        30 oktober 2016 om 17:05

        @berlinetta: Goed punt, alhoewel ik toch meer een kontenman ben.

        Login om te reageren
        • legion1349 zegt

          30 oktober 2016 om 18:19

          @kapiteinaudi: het feit dat je het kontenman noemt ipv billenman leert ons dat je maagd bent en geen rijbewijs hebt. Proo… Geniet van je cola.

          Login om te reageren
          • kapiteinaudi zegt

            30 oktober 2016 om 22:35

            @legion1349: Het feit dak ik kontenman gebruik ipv billenman leert mij dat ik uit België kom ipv Nederland. Verder kom je met zo’n grote mond helemaal nergens. Maargoed, wijsheid en manieren komen met de jaren, dat leer je dus nog wel.

            Login om te reageren
            • legion1349 zegt

              30 oktober 2016 om 22:48

              @kapiteinaudi: voor manieren en taalgebruik ben je altijd welkom in Nederland, we hebben met je te doen.

              Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          30 oktober 2016 om 18:37

          @kapiteinaudi: Dan hebben we dat gemeen ;)

          Login om te reageren
        • Breinstein zegt

          30 oktober 2016 om 19:22

          @kapiteinaudi: Bert, ben jij dat?

          Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          30 oktober 2016 om 19:38

          @kapiteinaudi: een kont is ook maar om mee te poepen hoor. Een auto om mee te rijden. Maar het zijn die creatieve dingen die pret brengen ;)

          Login om te reageren
          • marinepower zegt

            31 oktober 2016 om 00:16

            @davelepeef: om te poepen in België, heb je geen kont nodig, alhoewel ook daar liefhebbers voor zijn.

            Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    30 oktober 2016 om 16:11

    Driften is juist vet ..
    Niet alleen omdat het stoer is ..
    Maar ook omdat het vet is ..

    Login om te reageren
  4. ffred zegt

    30 oktober 2016 om 16:11

    Het mag al lang duidelijk zijn dat de doorsnee Audi rijder elk risico schuwt…
    Leve het Avantuur!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      30 oktober 2016 om 16:19

      @ffred:

      RWD is idd het spannendste wat een mens mee kan maken ..

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        30 oktober 2016 om 19:24

        @lincoln: ach, zolang een 106 Rallye meer overstuur vertoont dan een BMW 318i is de hele kwestie niet echt relevant ;)

        Login om te reageren
  5. janmetdelangeachternaam zegt

    30 oktober 2016 om 16:28

    wat een tijdloze schoonheid is t ook

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    30 oktober 2016 om 16:40

    Het ramkrakersgilde zal tenminste wel blij zijn met dit nieuws.

    Login om te reageren
  7. ko4n zegt

    30 oktober 2016 om 16:56

    Misschien jammer amar ik heb hier de laatste paar dagen. Sinds de E63 introductie nagedacht of dit een toevoeging zou zijn voor een Audi. En ik denk van niet. Mercedes doe het omdat AMG’s heerlijke kwispelaars waren en BMW nog RWD heeft. Audi’s hebben een ander karakter dan een BMW of een AMG en ik denk dus dat het niet zoveel toevoegt aan pak een RS6. Mensen die een RS6 willen zullen echt geen E63 gaan bestellen omdat ie drift mode heeft.

    Login om te reageren
  8. adamdaga zegt

    30 oktober 2016 om 17:03

    En als er weer een filmpje wordt gepost van mensen die op de openbare weg driften krijg je dadelijk reacties dat het idioten zijn… Die knop kan ik wel missen voor die 2x dat ik hem echt ga gebruiken.

    Login om te reageren
  9. pinut187 zegt

    30 oktober 2016 om 18:18

    Helaas Erdnussbutter, ha mooi!

    Login om te reageren
  10. Breinstein zegt

    30 oktober 2016 om 19:24

    Hoe kan een combinatie van Audi liefhebber en driftliefhebber nu samen gaan? Geen enkele opgewaardeerde VW heeft ooit kunnen driften

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      30 oktober 2016 om 19:40

      @breinstein: een Porsche wel ;)

      Login om te reageren
  11. kempenaer zegt

    30 oktober 2016 om 22:08

    Vlaflop, ouwe gek!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North