In Belgie kunnen ze WEL een autoshow organiseren.
Helaas waren wij ditmaal niet aanwezig, de primeurs stonden (eerder) in Detroit en onze crew was daarheen gevlogen. Desondanks gingen er genoeg andere mensen naar Brussel. Er kwamen dit jaar namelijk meer dan 555.000 bezoekers naar het Autosalon. Dat is ietsje minder dan in 2014, maar nog steeds een zeer mooi aantal. Ter vergelijking: de AutoRAI haalde de laatste keer slechts 290.000 bezoekers. Dat is bijna de helft! Het is dan ook geen verrassing dat de AutoRAI GEEN toekomst heeft/had.
Enfin, de Belgische automobielfederatie (Febiac) blikt tevreden terug op de 94ste editie van het Autosalon. De omstandigheden waren volgens Febiac niet gemakkelijk, de terreurdreiging noopte tot extra veiligheids- en controlemaatregelen, maar dankzij een aangepaste ontvangst- en controle-infrastructuur was het veilig en waren er geen wachttijden.
De volgende (95ste) editie van het Automobielsalon van Brussel vindt plaats van 12 tot 22 januari 2017.
bartes46 zegt
mooie beurs ook paar keer geweest.
vind alleen het eten best prijzig
elias zegt
@bartes46: VEEL te prijzig
TimoBac zegt
@elias: in vergelijking met de AutoRai, of welke beurs dan ook, valt het wel mee toch? In vergelijking met de Aldi is het stevig aan de prijs ja.
sbelali zegt
@elias: klopt.. €7 voor een stukje pizza..
Fidenza zegt
@bartes46: is overal zo….
Dutchdriftking zegt
Ach, ik zit met 15 min in de RAI dus doe mij Amsterdam maar.
beefcake zegt
@dutchdriftking: sta je alleen in een lage hal nu. Of tussen huisvrouwen oid.
Jochempie zegt
@beefcake: In dat kader ben je van harte uitgenodigd om mee te doen met het evenement Kortpittige Kroketjes spotten op de Huishoudbeurs.
Veel spotplezier!
gtwillem zegt
Ben er een paar keer geweest, ook toen nog er nog ouderwets verkocht werd (Het Salon was 50 procent nieuwe auto’s en 50 procent okasies die aan de man gebracht moesten worden, zaten leuke deals tussen).
Maar ik vind het bezoekersaantal erg netjes, meer dan een half miljoen. Bijna beschamend dat we in Nederland dat niet voor elkaar konden krijgen. Niet alleen op AB zijn veel Belgische autoliefhebbers actief, maar uit de cijfers blijkt dus ook gewoon keihard dat dat getal bijna twee keer hoger licht…
gtwillem zegt
@gtwillem: licht moet ligt zijn… Het was zwaar vannacht :-D
9000cse zegt
@gtwillem:
Serieuze vraag: Sinds wanneer wordt er op het salon niet meer verkocht? Ik kan me nog goed herinneren dat er in “mijn tijd” op die 10 dagen meer nieuwe auto’s werden verkocht dan in de rest van het jaar!
poeperman zegt
@9000cse: sommige merken verkopen nog hoor, zoals BMW. Andere merken geven een offerte mee en enkele adressen van dealers in jouw buurt
skid zegt
@poeperman: Nee, BMW is nu net 1 van de merken die er niet meer verkoopt (zeer betrouwbare inside information)
Net als Mercedes en alle merken die door D’Ieteren geïmporteerd worden (VAG). Uitzondering is BMW Motorrad die er wel verkopen, die hebben van alle verdelers een verkoper rondlopen.
Bij BMW/Mini kun je nog wel offertes krijgen, maar die worden doorgestuurd naar een lokale verdeler die verder het contact net je onderhoudt.
OT: Het was weer een mooie Salon dit jaar. Zaterdag bleven ze een uur langer open vanwege het hoge bezoekersaantal.
osmo zegt
@skid: Mercedes verkoopt niet meer op het salon, maar een kameraad had zijn intresse in een C-klasse laten blijken en ’s avonds thuis werd hij al door de plaatselijke garage gebeld voor een offerte en een testrit… dit zou ik toch verkoop durven noemen ;)
skid zegt
@osmo: Een order met een handtekening is een verkoop. Niet getekend op de Salon, niet gekocht/verkocht op Salon. Praten en breien kan overal, dat is dus geen verkoop.
Maar een nieuwe C-klasse, dat is mooi spul. Goed bezig, uw kameraad!
skid zegt
@9000cse: Verkopen op de Salon is nu meer een uitzondering dan de regel geworden. Voornamelijk de kleinere merken (marktaandeel België gezien) doen nog wel veel op de beurs, zoals Suzuki.
henkhupelschoten zegt
waarom niet Autosalon BeNeLux? belgie en nederland zijn een soort van dwerglanden binnen de EU, geld en status (voor een bepaalde groep mensen belangrijk) is meer dan voldoende, misschien kunnen ze het zo wel spannender maken en mee gaan concurreren met de andere autobeurzen in de wereld!
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: Dat is een heel erg goed plan eigenlijk! De afstanden zijn zeker te doen. Brabanthallen zijn niet chique, maar is vast wel iets mee te doen. Ander plan: samengaan met de Auto Technica beurs in Essen, dat is nu vooral een tuning en klassiekerbeurs. Als ze nu Het Salon, de Rai en Essen samenvoegen tot één grote beurs voor de Benelux en Duitsland. Klassiekers, bijzondere occasions, tuning, nieuwe auto’s en nog wat beleving bla-bla en je hebt een topbeurs. Tuners slaan Frankfurt tegenwoordig compleet over (Brabus en Mansory waren de enigen vorig jaar), en zelfs een merk als Volvo was niet aanwezig.
Dus een laagdrempelige beurs, met voor ieder wat wils en nog in de buurt ook. De afgelopen AutoRai was wel heel schrijnend, door de kleine opzet was het onmogelijk om goed de auto’s te bekijken (veel te druk) maar de aantallen vielen ook nog eens tegen.
Daarbij is het denk ik ook verstandig om te zorgen dat er meer ROI voor de importeurs/dealers is dan enkel ‘presence’. Dus zoals vroeger in België: ouderwets auto’s verkopen (iets wat op de RAI officieel niet mag).
davidw zegt
@henkhupelschoten: daarvoor verschillende Belgische en Nederlandse automarkt te hard. Zou nooit werken.
bart_vandecavey zegt
@henkhupelschoten: Dat zou nooit werken. Een Belg zal niet de grens oversteken om naar auto’s te gaan kijken in Nederland. Het autosalon is een verkoopsalon, op de meeste stands kan je nog gewoon kopen. Volgend jaar is het trouwens het “kleine” salon.
thomasthomas zegt
Die grote aantallen bezoekers is niet zo raar. Ze verkopen daar ook de autos met grote kortingen! . Heb een paar jaar gewoon in Belgie gewoond en daar een keer een nieuwe Citroen besteld met 25% korting. Het is niet dus niet alleen een tentoonstelling zoals de AutoRai.
Jantje_555 zegt
hopelijk maken jullie ook eens 1, 2 of 3 videodelen over dit salon.
autoblogger zegt
@Jantje_555: we zijn er wel eens geweest
http://www.abhd.nl/video/tag/brussel/
White_Lightning zegt
@autoblogger: zelfs Fobes besteedde dit jaar ook een bericht over de Brusselse autobeurs
http://www.forbes.com/sites/arieladams/2016/01/12/abarth-595-competizione-by-tag-heuer-limited-edition-car-comes-with-watch/#6808fe107f06
Niks wereldschokkend maar wel veelzeggend over de Belgische markt.
Onbegrijpelijk dat Detroit dan blijkbaar zo van belang was voor jullie, 50% van de wagens die daar staan zijn van geen tel op de Europese markten. Vreemd.
sbelali zegt
Ben er gisteren van 10:00 tot 20:00 geweest. Geweldig vond k het. Volgend jaar zeker weer!
osmo zegt
@sbelali: Pas op, volgend jaar is het geen autosalon zoals dit jaar (dat is om de 2 jaar), maar het “bedrijfswagensalon”. Er staan wel gewone wagens maar het is vooral gericht op professionele kopers.
v60polestar zegt
Ik was er bij, erg mooie beurs!
mrford zegt
Mijn auto (Escort RS Cosworth) stond bij de youngtimers op display. Ben gisteren ook gaan kijken.
Was m’n eerste keer, maar erg geslaagd!
Volgend jaar zeker weer!
henkhupelschoten zegt
@mrford: toch hopelijk niet getuned en halfords ledjes erin? zo’n schitterend mooie wagen als je hem normaal laat!
mrford zegt
@henkhupelschoten: helemaal origineel op een rvs uitlaat na en pas 93.000km.
Jammer dat ik hier geen foto kan posten.
LaLancia zegt
In België worden er al jaren veel meer auto’s verkocht, dus zo schokkend vind ik het niet om te lezen dat het bezoekersaantal van het salon veel hoger ligt.
osmo zegt
Het salon van Brussel is ook vooral een koopsalon, de meeste Belgen wachten echt tot het salon is om een nieuwe wagen te kopen omdat er hier altijd met ongelofelijke kortingen gegooid wordt. De meeste merken halen hier makkelijk een groot gedeelte van hun jaaromzet.
driftkicker zegt
Het eten is er duur. De drank is er duur. En je moest daar een eeuwigheid voor aanschuiven. De parking is duur en modderig. Er stond een file vanaf de E40 en vanaf daar was het nog 17km (1 uur) aanschuiven om de parking op te geraken. Parking C was volzet maar dat stond niet aangeduid. Met als gevolg veel auto’s die achteruit terug moesten invoegen. Binnen was het zaterdag zo druk dat je in de gangen tussen de hallen een kwartier moest aanschuiven. Er scheelt dus heel wat met de organisatie. Typisch België denk ik dan. Weet ik veel dat het in Nederland nog erger is.
nick1407 zegt
@driftkicker: idd! Bij mij dezelfde miserie! En bij vertrek weer in de file… “Zucht”