Sinds 1984 is Saleen actief als autobouwer. De eerste jaren werden met name Ford Mustangs aangepakt, maar sinds 2002 levert Saleen een zelfstandig ontwikkelde auto: de Saleen S7. Van deze Saleen S7 is nu een nieuwe variant gelanceerd: de Saleen S7 Twin Turbo.
De gewone S7 leverde “slechts” 500 pk, waarmee de S7 geen partij is voor de Ferrari Enzo, Porsche Carrera en McLaren Mercedes SLR. De S7 Twin Turbo is 50% sterker en levert 750 pk en 949 Nm. De sprint van 0-100 is in 2,8 seconden voorbij en 3,2 seconden later wordt de 160 km/u bereikt. Een topsnelheid is nog niet vrijgegeven maar die zal naar verwachting dichter bij de 400 km/u dan bij de 300 km/u liggen. De snelheidsmeter loopt in ieder geval tot 390 km/u.
Het klopppende hart van de S7 Twin Turbo is een door Saleen ontwikkelde 7.0 V8. De V8 is in het midden van de auto geplaatst voor een optimale gewichhtsverdeling. Diverse aanpassingen aan diffusor, voor en achterspoilers dragen bij aan een lagere luchtweerstand. De remmen zijn gigantisch: 15″ voor en 14″ achter, de grootste die ooit bij een productieauto geleverd zijn. De prijs in de VS bedraagt “slechts” 550.000 dollar, veel goedkoper dan de concurrentie.
Lees meer op: autoweek.nl, supercars.net of saleen.com.
kees zegt
hoe duur kost de auto en zein er ook winkels in de buurt in nedderland
autoblogger zegt
De S7 Twin Turbo kost ongeveer $550.000,- (zie het artikel), de gewone S7 schijn je echter al voor zo’n 400.000,- te bezitten…
Anyway, als je het geld hebt weet je ook waar je em moet kopen!
keislair nieuwhoff zegt
jammer jammer jammer. weer een amerikaan die probeerd door low-tech en een paar turbo’s de gevestigde orde uit europa te slim af te zijn. eerst maar eens bewijzen dat dat ding ook op een circuit zijn vermogen een beetje kwijt kan. volgens mij rijd een carrera gt van porsche er rondje omheen! in ieder geval is het design erg geslaagd. nu de techniek nog.
Wouter zegt
Ehm, Saleen racers zijn serieus succesvol. Dus ook op een circuit doet een Saleen het erg goed. Sterker nog de Saleen S7 werd met minimale aanpassingen geschikt gemaakt voor het circuit: “Simply put Saleen fitted a rear wing and slick tires to create the S7R.”
Kijk anders nog even hier: http://www.automobilemag.com/auto_shows/los_angeles_2005/0501_saleen_s7_tt/
En hier: http://www.ultimatecarpage.com/frame.php?file=car.php&carnum=449
olivier zegt
Nou ik volg saleen al een tijdje en het zijn fantastiche auto’s het geluid den snel heid ze zeggen dat dit model in 2.7 seconden op de 100 zit eerst zien dan geloven maar als dat zo is is ie sneller dan de meeste nog duurdere auto’s zelf een Mc laren en een Bugattie
w0o0dy zegt
jammer jammer jammer @ keislar….Als je nou eerst even wat informatie in gaat winnen voordat je wat roept…
Saleen S7, Rijklaar gewicht 1250 kg, gewichtsverdeling V/A 40%/60%, vermogen 750 bhp@6300rpm
En nu komt het, maximale g-kracht in bochten 1,1G! Dat is extreem veel voor een “straat auto”. Ter illustratie die Carrera GT die je noemt, komt niet verder dan 0,99 dus….
En ja deze auto is niet zo hyper modern als de Porsche maar reken maar dat de S7 met zoveel downforce en grip een heel serieus kanon is!
WWBD? zegt
3.2 Sec op de 160Kmph doet ie zeker netjes…
Toch altijd eerst je waarnemingen testen en filteren in plaats van je veronderstellingen als vaststaande feiten behandelen.
Geef mij maar een echte europeaan!
En Kees, het kost niet duur :s … Kost veel, is duur …
Peace
keislair nieuwhoff zegt
Kan wel zo zijn dat het een bewezen auto is, ben al jaren met allerlei supersportwagens bezig, ook in de FIA-GT series maar de vraag was of hij al dit vermogen op alleen de achterwielen wel kwijt zou kunnen. 750pk is niet niks, ook al heeft hij kamerbrede banden achter, uitgefijlde aerodynamica en een laag gewicht plus een goede gewichtsbalance. Qua design is het een hele mooie auto en ik ben al overtuigd van de standaard versie, maar om nou even een paar honderd pk erbij te doen en verder niks aan de auto aan te passen lijkt mij nou niet echt je van het. kijk maar naar ferrari. die hebben de enzo geheel omgebouwd, meer vermogen (800pk) en wat spoilers erop en zie daar, de FXX is geboren. standaard is deze al heel erg goed maar ook een fabrikant als ferrari vertrouwd het niet om een bestaande auto alleen maar meer vermogen te geven zonder aanpassingen aan de carosserie zelf.
neemt niet weg dat ik grote bewondering heb voor saleen om dit zo aan te durfen bieden.
Adriaan zegt
WWBD? schrijft,
16 December 2005 om 10:08
3.2 Sec op de 160Kmph doet ie zeker netjes…
Toch altijd eerst je waarnemingen testen en filteren in plaats van je veronderstellingen als vaststaande feiten behandelen.
Geef mij maar een echte europeaan!
En Kees, het kost niet duur :s … Kost veel, is duur …
Peace
Bijdehandje….je praat teveel, en nog leuker, jezelf tegen….
Vinny_93 zegt
Moet turbo zijn, niet tubro.