Zucht… Het Amerikaanse Saleen, dat minimaal één keer per maand een nieuwe versie van de Mustang presenteert, heeft weer eens een update. De meest recente versie krijgt echter een topvermogen van 640 pk, dat is toch wel weer noemenswaardig.
De Mustang Sterling Edition (S302E) wordt gemaakt ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum, met een gelimiteerde oplage van 25 exemplaren. Aan de buitenkant valt de auto op door vijfspaaks 20-inchers, diverse “anniversary logos”, emblemen en carbon details aan de voor- en achterzijde.
De 640 paardjes worden bijgestaan door 800 Nm aan koppel. Volgens een woordvoerder zou dit betekenen dat de Mustang binnen 4 seconden op de 100km/u zit, dat mag ik wel hopen ja. De prijs? Een ton Amerikaanse dollars (via autoblog.com).
Joost zegt
Brute auto, maar in mijn ogen een beetje te bruut. te veel roostertjes gaten en lijnen.
SC.DNM.1995 zegt
Doe mij deze maar hoor, ik zie er niet te veel roosters of gaten in, en de lijnen maken hem juist stoer! kom maar hier!
Aston Martin Rapide zegt
640 paardjes…daarmee geeft ie KITT GT500KR het nakijken!! Wat zullen de producers wel niet denken.
Yo! zegt
geef mij de S7 maar van Saleen
jordey zegt
niet alweer een getunede mustang. Wat orgineel. verzin eens wat nieuws. en dat 0-100 km/h moet ik wel eerst zien.
FabianVTR16V zegt
Allemaal leuk en aardig maar de wegligging van dat ding is echt niks !!
Dit ding wordt in elkaar gezet met middeleeuwse onderstel technieken (vooral de achteras)
Ringfan zegt
Eerlijk is eerlijk… De meest brute Mustang tot nu toe…
Gelukkig weet Saleen ook gewoon waar ze mee bezig zijn…
@ Fabian; Denk dat het met de wegligging ook wel snor zit…
tibor zegt
@ jordey en de 658392890509866098 getunede porsche 911’s die allemaal op elkaar lijken dan? of maak je een uitzondering voor platgeslagen kevers?
ik vind het de dikste mustang tot nu toe en ook echt onderscheidend tegen over bijv. de shelby gt500.
lincoln zegt
Saleen is een serieus merk .. en dit is misschien voor 15% nog origineel een mustang .. dus kom a.u.b. niet met prietpraat dat dit een tunings project is ..
paul zegt
@FabianVTR16V: jij hebt goed opgelet bij TG ;). Eerst zien dan geloven of de wegligging van deze Mustang ook nog zo dramatisch is.
lincoln zegt
@Fabian + @paul .. Topgear napraten is nog dommer dan je huiswerk niet doen ..
nichos zegt
denk nl dat saleen hun huiswerk wél gedaan hebben..
Ben zegt
gewoon een vette bak, eerste mustang waar ik hebberig van wordt
David zegt
prachtig!
Ik geloof ook niet dat hij even soepel door de bochten glijd als een 911 maar geef toe; hij ziet er prachtig uit.
Frasker zegt
Opvolger van de S281?
w0o0dy zegt
een Saleen Mustang met een bestuurder die niet echt weet hoe je ideale lijnen rijdt tegen een Lotus exige (gokje en ik weet niet welke uitvoering)… De Lotus is een vreselijk snelle auto als het over circuitrijden gaat…. maar in de meeste bochten is de Mustang ondanks de prutser achter het stuur niet eens zoveel langzamer. De Lotus moet aardig aan de bak om er voorbij te komen. Ok, in de snelste bocht van het circuit blijkt uiteindelijk dat een goede chauffeur in een Lotus toch geen enkel probleem heeft deze gast zoek te rijden, maar die Saleen mustang gaat best netjes, qua wegligging…. Deze 640pk met een betere basis mustang en betere “mods” van Saleen zal op het circuit met een goede chauffeur niet makkelijk te kloppen zijn… vergis je niet!
http://www.youtube.com/watch?v=Ux3EWBpnxEo
w0o0dy zegt
een videootje van een Saleen Mustang op een smal circuitje van pylonen waar je kan zien dat het ding behoorlijk van richting kan wisselen….
http://www.saleen.com/downloads_burnout_mov.htm
Chilleville zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Ricavant1.8T zegt
kan geen genoeg van deze auto krijgen…. echt een stoere wagen!!
Deze uitvoering ziet er ook wel geweldig uit!!
LPH zegt
Jammer dat er geen Europese nummerplaten op passen ;-)
Bramzel zegt
Heerlijke auto die Saleen, met een kont die nog mooier is dan die van de standaard Mustang.
Rick dos zegt
En deze is anders in vergelijking met de andere gazilion opgedirkte Mustang’s, waaaaaaaant?!?!?!
Floris zegt
Want? 640pk. Trouwens, ik zie zeker zoveel opgetuigde 911’jes voorbijkomen hier die allemaal steeds meer op elkaar gaan lijken. Misschien want meer aandacht voor de minder voor de hand liggende auto’s?
lincoln zegt
want ?? dit is GEEN mustang .. clear ..
Rick dos zegt
@Floris
Kon zweren dat 640pk ookal voorbij is gekomen. :)
@lincoln
Je hebt gelijk. Dit is een OPGEDIRKTE Mustang…..mké…..
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Dit is geen opgedirkte Mustang, dit is een Saleen met als basis een Mustang. ;)
Hier steekt het gedachtengoed van Steve Saleen in. Die houd niet van half werk en kijkt ook niet naar geld.
Ik dacht ook wel eens begrepen te hebben dat deze auto ook als Saleen verkocht wordt, in plaats van Ford Mustang.
Rick dos zegt
@mx5-owner
Mja, dat willen ze je ook bij Alpina, Ruf etc. wijsmaken.
I’m not buying it. ;)
RenesisHP zegt
@Rick dos.
En dat mag ook. :)
lincoln zegt
@mx-5 .. op kenteken .. ook op nederlands kenteken is het Saleen .. er is namelijk geen stukje plaatwerk van een mustang op te vinden .. interieur is ook totaal anders .. aandrijving en onderstel is natuurlijk ook nieuw .. het verschil tussen een golf en een pheaton zeg maar ..
Rick dos zegt
“er is namelijk geen stukje plaatwerk van een mustang op te vinden”
En dan ‘m er tóch nóg op een Mustang uit laten zien.
Knap heur……
RenesisHP zegt
@lincoln.
I know, maar ik had voor de verandering even geen zin in een discussie. Het is inderdaad een op zichzelf staand merk. ;)
Floris zegt
@lincoln: De basis body is van een gewone Mustang hoor. Wel leuk, jij zegt dat het geen Mustang is, Saleen noemt ‘m zelf wel de Mustang Sterling Edition. :)
RenesisHP zegt
@Floris.
Op kentekenbewijs komt toch echt Saleen te staan hoor.
RenesisHP zegt
Het is wel een Mustang, maar je kan het niet vergelijken met een “normale” Mustang.
Rick dos zegt
Oké, om misschien een beetje discussie te hebben.
Wat is het wezenlijke verschil tussen een tuner en de zogenaamde merken dan? Saleen, Alpina, Ruf etc.
Doen ze in essentie niet precies hetzelfde dan?
Ik bedoel, uiterlijk vervraaien, motor kietelen, onderstel etc. maar de basis blijft een BMW, Mustang, 911.
Kijk, dat er misschien op het kentekenbewijs wat anders staat, zegt dat dan héél wat?
Floris zegt
Dat zal wel, dat bestrijd ik ook verder nergens. Maar dat het niks meer met een Mustang van doen heeft zoals lincoln zegt, is natuurlijk onzin.
Floris zegt
Reactie was @mx-5owner
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Saleen, Alpina en Ruf zijn opzich veredelde Fine Tuners. Alleen waar finetuners voor optimalisering van een bestaand model gaan, vergeten deze lui het karakter van de auto voor het mooie even. Ze maken er een heel andere auto van.
Een Alpina is een supercomfortabele supersedan. De prestaties van de M, met het comfort van de(bijvoorbeeld) 330D.
Ruf is toch ook geen fine-tuner meer. Maar of het een eigen merk waardig is, ben ik nog niet helemaal over uit. Dus die sla ik even over.
Saleen presteerd het om van een Mustang een goed handelbare auto met een “eigen” uiterlijk te maken. Goed handelbaar en een Mustang gaat redelijk moeilijk samen, dus dat is al een merknaam op zich waard.
Youre turn Rick. ;)
AJ zegt
50.000 euro.. het is niet eerlijk.
Rick dos zegt
@mx5-owner
Goed handelbaar maken van de Mustang bestaat 9 van de 10 keer niet meer dan veren en dempers vervangen. Dat wat elk andere tuner dus ook doet.
En wat het “eigen” uiterlijk betreft, wat dan precies? Want dit had net zo goed een GT500, Foose etc. auto kunnen zijn.
Dus ik blijf eerlijk gezegd nog steeds met de vraag. Wat is het verschil tussen een tuner en een Saleen?
wouter zegt
geen bastaardzoon van een doorgeslagen tuner.. ik vind m beter worden.. hij krijgt wat van een volante weg van voren..staat m goed.. ook in deze kleur.. een van de weinige wagens die ik er echt op vooruit vind gaan…
lincoln zegt
@Rick dos .. een Ruff of Alpina is misschien 20% duurder dan het origineel .. hier praat je over 400% .. dus ik denk dat een vergelijking met die andere 2 niet echt op zijn plaats is ..
Rick dos zegt
@lincoln
Hahaha. In dat opzicht niet. ;) :P
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Saleen gaat wel verder dan een paar veren en dempers. Ik geloof dat zelfs de starre achteras is vervangen door een onafhankelijk geveerd systeem.
Daar het verschil al. Om dat te doen moet je behoorlijk wat wijzigen aan het oorspronkelijke concept. Dat veranderd toch het karakter van de auto.
Ik denk dat dat het punt is. Waar tuners het karakter van de auto willen behouden, past Saleen het karakter aan.
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Verbeterde veren en dempers zijn geen garantie voor een beter rijgedrag. Dat weet jij ook. ;)
Rick dos zegt
@mx5-owner
Ik stel ‘m even gechargeerd, maar het punt is niet anders. ;)
Maar het is toch juist de taak van een tuner om de karakter van een alledaagse auto aan te pakken?
Kijk bijv. naar Ac Schnitzer, Brabus (of is dat ook al een automerk?), nou ja, vul zelf maar in.
Daar maken ze toch ook van een 335i een auto met een eigen karakter?
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Die BMW’s blijven in de basis toch hetzelfde sturen(gelukkig maar) en de gewichtsverdeling blijft ook ongeveer gelijk.
Deze Saleen heeft nog het meest weg van de Mustang GT. Met vlakke bodemplaat, diffuser, andere wielophanging, andere gewichtsverdeling en andere racerijaanpassingen is Saleen misschien nog het beste te vergelijken met Shelby.
Rick dos zegt
@mx5-owner
Heb je gelijk in maar wat betreft Saleen heb ik nog steeds mijn “Ooooow” momentje niet gehad. M.a.w. ik ben er niet overtuigd van dat we hier met 2 wezenlijk verschillende dingen te maken hebben. Want elk argument is ook van toepassing op een tuner die geen automerk is.
Floris zegt
Alpina en Saleen hebben beiden een “Original Equipment Manufacturer”-status. Zij krijgen kale carrosserieën direct van respectievelijk Bmw en Ford en bouwen op basis daarvan zelf auto’s op. Zij zijn dus ook verplicht hun auto’s opnieuw te laten keuren door de RDW/EPA/TUV etc. Brabus bijv. schroeft spullen op bestaande auto’s. Daarin zit het verschil.
Manufacturers build, tuners modify.
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Ik denk als geld geen probleem is, dat je bij een goede Fine tuner hetzelfde resultaat hebt.
Wat Saleen wel een echt merk maakt is de Saleen S7. Misschien is dat ook gelijk de reden waarom Saleen geen normale tuner is en zijn naam ook een merknaam is. Ze hebben(eigenlijk hadden) een eigen auto.
RenesisHP zegt
@Floris.
Je slaat de spijker op zijn kop. ;)
lincoln zegt
@Rick dos .. een Saleen en een Mustang delen echt niet meer dan 15% met elkaar ..
Rick dos zegt
@Floris
Dat weet ik, maar een èchte tuner die breekt ook eerst de hele auto af voordat ie het van de grond af weer opbouwt. Dus het startpunt van beide is hetzelfde alleen hoe ze het aangeleverd krijgen is anders.
@mx5-owner
Kijk, met de S7 hebben ze inderdaad een eigen auto gemaakt. En dan begrijp ik ook volledig waarom ze als automerk worden aangemerkt.
@lincoln
Dat zou kunnen, maar uiteindelijk komen ze toch uit op een verfraaide Mustang.
Floris zegt
@Rick: Ben ik met je eens hoor, het is een beetje een dunne scheidslijn. Verschil is ook meer wettelijk dan dat er daadwerkelijk een ander soort resultaat uit komt.
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Zie je wel, samen komen we er wel uit. :D
lincoln zegt
@Rick dos .. mustang word in de states met iets positiefs en karaktervol geassocieerd .. honest workingclass fun .. denk dat het een goede basis is om je product aan de man te brengen ..
Edje® zegt
Ik zie één prachtig detail… het dash is overtrokken met leer om het lelijke US emmerplastic te verbergen… mooi…
lincoln zegt
(ter aanvulling) .. beter dan het zoveelste 100.000 dollar supercar project .. marketing technisch gezien dan ..
ELB zegt
Zo hee, ze hebben die achterkant wel lekker bruut gemaakt. Lekker groot Saleen dr op… niet meer te missen wat je rijd.
Kyanite zegt
Leuk project voor een leuke prijs, maar ja importeren met ie ellendige BPM heeft ook geen nut, dan wordt het alsnog een hele dure wagen.
CSL zegt
Wat een auto, wat een keur en dat voor maar 100K? Deze zal ook ongetwijfeld een goede weggedrag hebben. En 640pk?! WOW
Rick dos zegt
@Floris en mx5-owner
Precies.
@lincoln
De (nieuwe) Mustang is voor de Amerikaan wat de MINI, 500 is voor de Europeaan.
Niet meer en niet minder dan een mode accessoire. ;)
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Slechte vergelijking voor Amerikanenlovers. Die zien de Mustang niet als Gay. ;)
lincoln zegt
@Rick dos .. dus eigenlijk zoals elke NIET Dacia Logan dus ..
Rick dos zegt
@mx5-owner
Mja, das waar…… ;)
@lincoln
Welicht had ik het anders moeten formuleren.
Niet meer en niet minder dan een mode accessoire met quasi nostalgische waarde. ;)
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Allebei uitgemolken overgehypte icoon-namen. Dat is de omschrijving.
lincoln zegt
@Rick dos .. gewoon een goedkope auto die door alle welvaarts klasse als symphatiek word beschouwt en maakt er een dure variant van ..
en bij Saleen weet je dat het prijskaartje terecht is ..
en voor mode accessoires moet je in duitsland zijn ..
mashell zegt
Het kost me flink moeite om zo eerlijk te zijn maar eigenlijk vind ik deze body kit wel erg mooi. Zo dat is eruit.
robgym zegt
tjonge tjonge als we auto,s van overzee maar kunnen afzeiken , ben blij dat niet iedereen het amerikaanse auto gevoel heb anders reed iedereen erin , en word het vreselijk duur , vind het een fantastise auto als zeg ik het zelf maar, oke die tuning van mustangs mag nu wel ff een break hebben .
en voor de zoveelste keer amerikanen gaan niet alleeen maar recht uit maar dat kan je jullie toch niet aan je verstand brengen , het zijn gewoon auto,s waar rij kunst in vereist is (auto,s waar je in moet werken dus )
Bliz zegt
FABIAN bedoelt natuurlijk dat de auto geen irs maar een starre achteras heeft. Dit maakt het juist bijzonder leuk, uit onderzoeken bleek dat de gemiddelde mustang koper juist een starre achteras wilde (burnouts!).
Maar geloof mij maar, een saleen of een roush (stage 3) zijn auto’s die verschrikkelijk goed op de weg liggen. Wat je ook niet moet vergeten is dat Een mustang vooral een goedkope sportauto is. Je krijgt veel voor weinig en hij is makkelijk te modden. Er zijn in de oudere generaties ook hele andere motoren enz te vinden dan waar ze meer geleverd werden.
Rob USA zegt
Wat een gezeur hier, wel of geen Mustang lb= lekker belangrijk!
Het is gewoon porno op wielen! Wat een beest van een auto en bijbehorende prestaties!Daaag M3,RS4,63AMG ! En dat alles met een zeer onderscheidend uiterlijk!Wat een heerlijke stoere car en wat een mooi lijnenspel Dik,dikker,dikst! Zet hem ook even naast die duitse 3 en je ziet gelijk hoe echte power eruit hoort te zien! Wat een beauty!
@Rick Dos:Jij zal het gelukkig nooit begrijpen wat echt mooi is en wacht jij maar op de zoveelste versie van de 1 serie gaaaapp! Ik zie nog liever duizend andere versies van de Mustang! :)
Gisteren was de gewone GT nog in de herhaling bij TG en tuurlijk is het niet de beste auto maar ze vonden hem wel een echte Icoon en erg speciaal vergeleken met de eurazie meuk en op het coolboard was hij op het randje van supperrrrcool ( dit even voor de diehard TG fans, ik wist het wel voordat hij in beeld kwam) En dat terwijl ze niet veel van UScars moeten hebben, kan je nagaan als het een Brit was geweest!
Rob USA zegt
P.S. En dat geluid echt AWESOME nothing can’t beat that!
Ok ik was al verliefd op de ‘gewone extreme Saleen’ 550PK maar ik wil graag automaat maar dat is er niet. :( en hij is 2x de prijs van mijn GT :(
leendert zegt
ehm.. zelfstandig merk of niet, al eerder getuned of niet.. ik zeg…..
HEBBBEEEEEEEEEEEEE
Joost zegt
@FabianVTR16v Dat heb je goed gehoord op TopGear gisteravond… Niet gelijk doen alsof jij er dan ook verstand van heb…
bozewolf zegt
De gewone Mustang en in mindere mate de GT500 zijn inderdaad zwabberende slagschepen maar Saleen tuned sinds jaar en dag al ‘Stangs en weet echt wel hoe je die karretjes beter door de bocht kan laten stuiven. Volgens mij laten ze de live rear axle wel zitten maar ze veranderen wel veel in de ophanging etc.
Dus met de algehele handling zal het wel redelijk snor zitten met dit karretje.
lincoln zegt
@Rick dos ..
wellicht had ik het anders moeten formuleren ..
Alpina en Ruff verbouwen hun auto,s en maken ze 20 % duurder en zijn dan waarschijnlijk 1.2 X beter of wat dan ook .. de basis die hun gebruiken behoeft ook maar 20% verbetering ..
Saleen maakt het 400% duurder .. en dat zal dan ook wel de behoefte zijn van de basis .. een mustang is gewoon 4X beter te maken ..
maar de basis is geen accossoire .. bij de mustang dan ..
thomas zegt
De mustang is al lang niet meer wat het was. Het enige wat er nu nog gebeurd is dat Ford nog steeds kauwd op het zelfde ontwerp wat uit de jaren 60 stamt. Alleen het is wat gemoderniseerd , schrijfremmen hier en daar. Maar in America is maar 1 ding belangrijk : The Quarter mile. Wat is daar voor nodig? veel vermogen! wegligging dat maakt geen flikker uit zolang die maar snel recht voor uit gaat. Met deze auto kan je prima cruisen, niks geen last van die starre-achteras. Maar als we dan egt op het circuit komen dan staat die hele mustang nergens meer, je moet de (nieuwe) mustang niet zien als “echte racewagen” want dat is het niet als je als merk sport wagens maakt doen dat dan goed en het word dan eens tijd dat je na 44 jaar eens een goede multilink-ophanging achter in de wagen zet. Want deze bij deze wagens krijg ik het “Honda Civic gevoel” alles opleuken met spiolers maar als het er op neerkomt dan rijd een Lotus Ellise je er gewoon uit. Mijn mening over deze wagen ik vind het weer iets van het zelfde iets wat niet meer uniek is en wat al lang bestaat.
lennart zegt
eigenlijk wel zielig, veel merken pikke modellen van andere af
BoB zegt
BRuuuuuuut, zo een uit de US voor de looks, een gtr uit JAPAN voor trackday’s, en een 1999 4.2 Audi S8 voor de vrouw! perfect.