Amerikaanse spierkracht in een aerodynamisch pakket. Ik ben fan.
Eerder dit jaar kwam al naar voren dat Saleen enkele jubileummodellen ging bouwen om het succes van de S7 te vieren. Als knipoog naar de 7 opeenvolgende jaren waar ze in verschillende disciplines binnen de motorsport kampioenschappen wonnen, introduceren de Amerikaanse supercarbouwers een reeks Saleens onder de naam S7 LM.
De S7 LM is, samen met de recentelijk onthulde S1, onderdeel van een groter plan om Saleen terug naar de spotlichten te brengen. Waar de S1 zich met zijn prijskaartje van $ 100.000 zal proberen te richten op de massa, is de S7 LM slechts weggelegd voor enkele welvarende zotten. De bolides moeten $ 1.000.000 gaan kosten.
Ondanks dat de S7 officieel in 2009 buiten productie raakte, herintroduceert het bedrijf nu 7 bolides die de originele S7 ver achter zich laten. Als we Saleen mogen geloven zal de 7-liter twin-turbo V8 nu meer dan 1.300 pk produceren. Dit krankzinnige vermogen mag je naar het asfalt dirigeren via een handgeschakelde zesbak, alvorens het door zijn limited slip differentieel wordt geperst. Op een goede dag zal de wagen richting de 380 km/u kunnen snellen.
Het chassis van de S7 LM is opgebouwd uit een lichtgewicht stalen space frame, waarvan de onderdelen bestaan uit een composietmateriaal met een honingraatstructuur. Overigens heeft de S7 LM nog meer tijd in de windtunnel doorgebracht, waardoor hij profiteert van verbeterde aerodynamische elementen. In de basis is het dus een bijzonder race-gerichte wagen, maar hij beschikt gewoon over gunstige opties als airco, elektrische ramen, een verstelbaar stuur en een fatsoenlijk geluidssyteem, zodat je nog van enig niveau van comfort kunt genieten.
E34M5Touring zegt
Blijft toch een brute bak! Een van de weinige LM auto’s die op de straat ook werkt. Lijkt me een geweldig ding om eens te rijden!
jdeboer zegt
@e34m5touring:
Wel een beetje met beleid schakelen dan, de bak is echt de achilleshiel van de S7.
Dat was hij met de helft van het vermogen al.
Het blijft in mijn ogen een van de mooiste supercars ooit gemaakt, dat dan weer wel.
E34M5Touring zegt
@jdeboer: Ff langs Getrag oid voor een andere ;) Voordeel van een LS blok, daar is zoveel voor te krijgen!
E34M5Touring zegt
@e34m5touring: Ford blok natuurlijk… Hallo slome…
rammillius zegt
Waarom kan de Veyron harder? Minder pk’s, stroomlijn minder maar toch boven de 400 km/u uitkomen. Koppel meer door de turbo’s?
rutger97 zegt
@rammillius: misschien heeft het met de banden te maken? Dat die niet harder kunnen. Daarnaast zal ik van mn leven nooit 380gaan rijden…
raceface zegt
@rammillius: versnellingsbak verhoudingen en eindoverbrenging.
kilum zegt
@rammillius: door de versnellingsbak.
mopar zegt
@rammillius: De Bugatti’s hebben een hevig aangepakte automaat met een lange eindoverbrenging. Deze Saleen heeft een handgeschakelde 6-bak en die kan het theoretische toerental bij 400+ km/uur niet aan. Verder maakt die topsnelheid natuurlijk weinig uit omdat dit een racewagen voor de openbare weg is. Een Veyron/Chiron is meer een supersnelle GT. Op een bochtig circuit draait deze S7 rondjes om een Chiron.
Dutchdriftking zegt
Dit toch liever dan welke Pagani of Koenigsegg dan ook.
desalen zegt
@dutchdriftking: gecondoleerd met uw smaak
mopar zegt
@desalen: Waarom? Alsof een Pagani het toppunt van smaak is.
desalen zegt
@mopar: Nope, dat is Koenigsegg :)
porschepdk zegt
Dit en een handbak. Dat kan niet goed gaan
aquila2003 zegt
Werkelijk prachtige wagen! Ikwillem!!!
chrisvis zegt
Vind dat de saleen er al erg gedateerd begint uit te zien als je vergelijkt met het design van de Europese fabrikanten
futse zegt
@chrisvis: Hij is dan ook bijna 18 jaar geleden geïntroduceerd, in 2000.
mashell zegt
@futse: en het design is maar een heel klein beetje geinspireerd op de Jaguar XJ220 uit 1992. Dit is gewoon een spikspinter nieuwe youngtimer.
chrisvis zegt
@mashell: dan zag de xj220 er toen al beter uit. Altijd spijtig gevonden dat hij niet als zoete broodjes verkocht. We zijn op de A12 in Boom eens voorbijgestoken door eentje tegen een hoogst illegale snelheid. Mijn vader had de Jag niet zien komen en schrok zo hard dat hij met de minibus een half baanvak opschoof tot op de pechstrook.
rufctr01 zegt
Dan liever een Koenigsegg….
SimonMc zegt
edit-aangepast
sracert zegt
Wat een beauty! met handbak!. zonder computerrommel en dat voor een Amerikaan.
kennone zegt
Dit is nou een auto waarvan ik vind hoe hij hoort te zijn. V8, achterwiel aandrijving, handbak en over de 1000pk.