Saker is een autofabrikant uit Nieuw-Zeeland en ze bouwen louter auto’s voor circuitgebruik. Sterker nog: het gehele design is toegespitst op snelheid en nog meer snelheid.
Zoals Saker het zelf verwoordt:
De “Saker” is een snelle en zeer goed handelbare wagen, ontworpen voor mensen die nog kunnen genieten van het pure auto rijden. De Saker wordt door vele beschreven als een echte sportscar van de moderne tijd, met een ontwerp gebaseerd op prestaties/snelheid in plaats van op trends of mode.
Saker rust op dit moment zijn al modellen met boxer motoren van Subaru uit. Het grote voordeel van boxer motoren is dat ze laag zijn en dus ook voor een laag zwaartepunt zorgen. Mocht je technisch niet zo begaafd zijn, dan helpt wellicht het volgende experiment. Vraag een colablikje aan je moeder of een bierblikje aan moeders de vrouw (m/v). Zet dit rechtop op tafel en meet de hoogte. Leg vervolgens het blikje op tafel (pas op dat het niet wegrolt, dat vindt moeders (m/v) niet leuk) en meet hoe hoog het blikje dan is. Een cylinder lijkt op een blikje en bij een boxer liggen de cylinders horizontaal.
Dus worden veel Sakers uitgerust met Subaru boxer motoren. De Sakers die meerijden in de Saker Sportcar Challenge in Nederland zijn uitgerust met een viercylinder boxer met 220 pk die afkomstig is uit de Impreza. Ook zijn er Sakers die de zescylinder boxer met 245 pk uit de Legacy.
Mocht dat allemaal nog niet genoeg zijn, dan is een Saker met een 320 pk sterke Impreza STI motor wellicht wat voor je. De Saker weegt in racetrim slechts 765 kg, dus dat komt van zijn plek af. De schatting is dat met deze motorisering de Saker in 4 seconden op de honderd zit. Is dat ook niet genoeg, dan zijn er voor Subaru blokken heel veel tuningsspul verkrijgbaar. Vierhonderd pk is geen enkel probleem en veel meer is ook haalbaar.
Met dank aan Tim die ons tipte over een artikeltje op Evo.
Dennis zegt
Een mooi jasje zeg je? Ik vind ‘m niet om aan te zien. Het is net alsof de carrosserie van PVC materiaal is gemaakt en op een te klein frame is geklikt. Doet me een beetje denken aan die speelgoed autootjes van m’n eerste racebaan.
Cuore sportivo zegt
straalt maar 1 ding uit en dat is :”snelheid”
the real stig! zegt
ik ben verward door dat hele blikjes uitleg :s
Wouter zegt
@Dennis: jij rijdt een Mercedes diesel met automaat, dus op jouw smaak gaan we natuurlijk niet af. :-)
Functioneel mooi heet dit.
estingo zegt
Goed modelletje kan de concurentie wel aan gaan, kwa prijs bereft denk ik
RenesisHP zegt
ik heb deze auto’s in het echt gezien en het zijn beesten
w0o0dy zegt
heeft Dennis echt een ForFour met flippers aan het stuur? ;-) Echt mooi vind ik de auto niet, maar een goede wegligging en erg snel….. lijkt me genoeg reden om er eens mee de baan op te willen…..
Dennis zegt
@Wouter: Gaan we moddergooien? ;)
Volgens mij bestaat er niet zoiets als “functioneel mooi”. Functioneel en mooi zijn twee compleet verschillende begrippen die helaas lang niet altijd kunnen worden verenigd. Daar is deze auto wat mij betreft dan ook weer een uitstekend voorbeeld van. Een ander voorbeeld is de Ultima GTR. Ook dit is een gedrocht om te zien, maar ongelooflijk snel.
Enkele voorbeelden waarbij er een goede balans is gevonden tussen functioneel en mooi zijn:
– Lamborghini Murcielago
– Porsche Carrera GT
– Bugatti Veyron
Bewijst maar weer eens dat smaak heel persoonlijk is.
PigPen zegt
Hey alweer een sportwagen met Subaru motor? Laatst bij Topgear was er een auto van ProDrive, die had een onderstel die automatisch de meest voordelige doorgang van de aandrijfkrachten berekende. Waardoor je ongehoord hard rotondes kan rijden! :)
Die vond ik eigenlijk wel leuker dan deze auto. Hij was niet super mooi, maar door de geavanceerde techniek was het een wolf in schaapskleren… daar hou ik van!
mvagusta zegt
Ik ben het helemaal met Dennis eens!
Maar rijd je echt een mercedes? nee, toch!
SupA zegt
Het bodywork doet me een beetje denken aan de group C wagens van eind jaren tachtig.
Peter zegt
Zijn die sakers intussen al van het probleem verlost dat men de motor schuin moet leggen met de versnellingsbak naar boven om in het chassis opgehangen te kunnen worden? Het klinkt anders allemaal wel mooi maar die versnellingsbak gaat snel naar de Filistijnen als ze dat probleem nog altijd hebben
Z-Rider zegt
Het ziet er niet uit, maar ben erg benieuwd hoe dit rijdt….
911 zegt
inderdaad hij ziet er niet uit
maar met het rijgedrag zal het zeker wel goed zitten.
Johan Versteegt zegt
De sakers zijn inmiddels van de bak en motor problemen af.
Wij (jadbalja) rijden met 4 sakers. Dit seizoen is er alleen nog maar 1 bak gesneuveld. Maar die had ook al de nodige kilometers achter de kiezen.
Ik werk voor Saker Motorsport Europe. Dit is een nieuw bedrijf, dit bedrijf heeft Saker Motorsport overgenomen. Afgelopen jaar zijn wij heel druk bezig geweest met de duurzaamheid van de auto. De kwaliteit van de eertse Sakers die in Nederland reden, lieten veel te wensen over. De auto had een heleboel kinder ziektes. Nu hebben we een goede door ontwikkelde auto. Deze zal aankomende winter in produktie gaan.
Wij gaan proberen een goed tot perfect produkt neer te zetten.
De versnellingsbak en motor liggen nog steeds een klein beetje voorover.
Maar dat geeft geen problemen. Ondertussen zijn de bak en motor voorzien van oliekoelers. Dat scheelt alles. Bak temperaturen van 150 Graden of hoger horen tot het verleden. De oliekoeler van de bak pompt de olie nu terug aan de achterzijde van de bak. Daardoor heeft de 5de versnelling nu ook een goede smering. Bak Problemen horen nu tot het verleden.