In 2018 rijdt Carlos Sainz voor Renault zoveel is inmiddels duidelijk, maar het gerucht ging dat Sainz al in Maleisië in het geel zou rijden. Naar verluidt is dat plan nog steeds niet helemaal van de baan.
Volgens publicatie RACER probeert Renault er achter de schermen namelijk nog steeds voor te zorgen dat Sainz al in Maleisië achter het stuur van de R.S.17 kan kruipen. Red Bull/Toro Rosso zou er geen probleem mee hebben de Spanjaard vroegtijdig los te laten, maar Jolyon Palmer uiteraard wel.
De Brit werd vorig jaar door het Renault-team geërfd van het voormalige Genii/Lotus-team, dat pas in de laatste dagen van 2015 overgenomen werd door de Franse fabrikant. Palmer had op dat moment na een jaar testen al een deal getekend met Genii om in 2016 een van de vaste rijders van het team te worden. Renault leek daar vanaf het begin al niet heel blij mee te zijn. Palmer brengt echter een flinke som sponsorgeld mee naar het team. Bovendien stonden bewezen topcoureurs niet direct in de rij om in te stappen bij de op dat moment matig presterende renstal. Zodoende kreeg Palmer opeens een kans bij het fabrieksteam.
De resultaten waren ook vorig jaar al niet denderend, hoewel Palmer een kleine opleving beleefde in het laatste deel van het seizoen. De geschiedenis van een jaar eerder herhaalde zich echter voor de 26-jarige die in het verleden een nier verloor ten gevolge van een ongeluk met een quad. Teamgenoot Magnussen kreeg slechts een contractverlenging van één jaar aangeboden van Renault en vond dat te mager, dus koos hij voor een tweejarig contract bij Haas F1. Zodoende mocht Jolyon wederom ‘by default’ blijven bij het team als teamgenoot van Hulkenberg.
Waar de Hulk dit jaar al 34 punten pakte, staat Palmer op zero points. Het kwalificatieduel vertelt geen ander verhaal: 14-0. Palmer is de enige fulltime F1 coureur die zijn teamgenoot nog niet verslagen heeft in de kwali’s. Op zich niet heel vreemd dus dat Renault hem aan de kant wil schuiven.
Helaas voor La Régie heeft Palmer naar verluidt een keihard waterdicht contract. Waarschijnlijk was het allemaal wat makkelijker geweest als Palmer niet zou betalen voor zijn zitje. Maar zo lang Palmer’s sponsors hun verplichtingen nakomen, kan Renault er kennelijk niet onderuit ook hun deel van de deal na te komen. De Brit lijkt vastbesloten te zijn te blijven zitten waar hij zit, in de hoop dat hij in de resterende zeven races alsnog wat goeds kan laten zien. Op die manier denkt hij wellicht alsnog andere teams (die wellicht verlegen zitten om budget) te kunnen imponeren en zijn carrière een vervolg te geven. De vraag is nu of Jolyon’s sponsors er ook heil inzien om geld te blijven pompen in een carrière die op een dood spoor lijkt te zitten, of dat ze eieren geld voor hun geld kiezen en een eventuele afbetaling van Renault accepteren. We gaan het zien…
fmgarcia zegt
Palmer heeft ook wel echt dikke pech. Tijdens zijn gp2 kampioenschap weer een beetje geluk en een snel team. Heb wel medelijden met hem ergens. Maarja hij rijdt 2 seizoenen in de F1 en ik nu in de tram omdat mijn fiets stuk is.
bluebird zegt
Waarom zou RB/TR er geen probleem mee hebben dan? Renault is immers in directe concurrent in het kampioenschap voor constructeurs. Voor mij dus niet zo’n logisch verhaal…
suheyl zegt
@bluebird: misschien om Gasly zo snel mogelijk in de auto te krijgen zodat hij meters kan maken, net zoals ze dat destijds bij Max deden ?
Joost zegt
En waar is Kubica gebleven in deze hele stoelendans?
eferrari zegt
@iJoost: die is helaas definitief nu gepasseerd
Joost zegt
@eferrari: Jammer. Had het hem gegund…
eferrari zegt
@iJoost: ik denk vele van ons! Alleen met oog op de toekomst (2-3 jaar) is Sainz interessanter dan dat Kubica is. Ik ben wel benieuwd of er niet een Force India 2 ontstaat. Waar teamgenoten op de baan elkaar in de haren vliegen
Joost zegt
@eferrari: Zijn nieuwe teamgenoot is “the hulk”, zijn oude “the torpedo”.
lijkt me wel een verschil, alleen al in bijnaam :).
Hulkenberg is veel te netjes (lijkt me) voor dit soort gevechten, in tegenstelling tot het projectiel wat hij eerst zijn teamgenoot mocht noemen.
Edge zegt
@eferrari: Alleen wat Renault betreft dan. Hij heeft zich wel bij Williams in de kijker gereden en heeft vanochtend aangekondigd dat Nico Rosberg deel uit gaat maken van zijn management team, in de hoop ergens een racezitje te vinden. Laat Rosberg nou net banden met Williams onderhouden.
eferrari zegt
@Edge: Ah dit is nieuwe info! Wat is de link tussen Rosberg en Williams? Ik weet wel dat zowel Martini als Stroll in hun contract hebben staan dat er 1 coureur van 25+ bij Williams moet rijden. Ik neem aan dat massa na zijn eerste pensioen snel zijn 2de pensioen gaat aankondigen
r32t zegt
@eferrari: Rosberg heeft een groot deel van zijn carrière door gebracht bij het team van Williams.
Edge zegt
@eferrari: Rosberg heeft in 2002 zijn eerste Formule 1 test gedaan voor Williams (toen Williams-BMW) en heeft daar van 2006 tot en met 2009 geracet. Hij is daar door de voordeur binnengekomen en ook door de voordeur vertrokken, en heeft nog altijd goede banden met Sir Frank, Claire en de rest van het team.
trustmeiamanengineer zegt
Het is toch ook eigenlijk treurig dat een middelmatige coureur een van de 20 stoeltjes kan kopen in de hoogste vorm van autosport…
Joost zegt
@trustmeiamanengineer: Het is niet het enige stoeltje van de 20 die gekocht is hoor.
Bij Williams rijdt er ook zo eentje.
En het schijnt dat bij Force India ook een van de coureurs zoveel geld inbrengt dat je het niet kan negeren.
En bij Sauber idem dito.
eferrari zegt
@iJoost: klopt, Perez neemt aardig wat geld mee! Maar van de betalende coureurs is hij ver weg de beste
Joost zegt
@eferrari: helemaal met je eens. Al zouden hij en Ocon elkaar wat minder in de haren moeten vliegen :)
Edge zegt
@ijoost: De sponsoren van die van Sauber waren zo bang dat hij zijn stoeltje zou kwijtraken dat ze gelijk maar het hele team hebben opgekocht…
Pay-drivers zijn overigens niet per sé een slecht iets natuurlijk. Grote coureurs als Lauda, Schumacher en Alonso hebben zich ondanks hun goede prestaties in andere raceklassen ook in moeten kopen en hebben daarna pas hun strepen verdiend in de Formule 1.
trustmeiamanengineer zegt
@iJoost: Tja, maar die presteren nog redelijk en zitten bij achterhoede teams met kleine budgetten. Een fabrieksteam met een waardeloze pay-driver is gewoon kansloos.
Edge zegt
Ik snap Palmer wel. Die jongen is echt niet dom. Hij is niet goed genoeg om op basis van zijn prestaties een stoeltje af te dwingen en doordat er nog maar zeer weinig stoeltjes over zijn is de kans dat hij elders met zijn sponsoren mag binnenwandelen ook klein. Dat weet hij zelf ook wel, dus wijst hij elk afkoopvoorstel van Renault direct van de hand zodat hij de laatste zes races van het seizoen kan rijden en daarmee waarschijnlijk ook voor de laatste zes keren zijn ultieme jongensdroom kan beleven.
willeme zegt
Die Palmer heeft ook alles tegen zitten dit jaar. Hulkenberg is overduidelijk de betere. Echter, zo slecht is Palmer ook weer niet. In diverse racesben kwalificaties heeft hij laten zien wel degelijk te kunnen sturen.
Maar helaas duurt het te lang. Als je een stoeltje hebt bij een fabrieksteam moet je het direct laten zien. Misschien een stoeltje bij Sauber bemachtigen en dan af en toe laten zien dat hij wel wat kan.
Dat is het probleem als je een redelijk goede coureur bent. Je neemt het op tegen topcoureurs.
kilum zegt
Sympathieke gast wel die Palmer. In interviews doet hij het ook altijd goed. Lijkt mij echt een hele relaxte gast. Het is jammer dat hij geen top coureur is. Want zijn persoonlijkheid is gewoon erg goed. Je kan deze gast niet haten. Net als bij Daniel Ric. Alleen dan net op een andere manier.
autoriteit zegt
@kilum: absoluut, helemaal met je eens. Ik zou het hem zeker gunnen dat hij nog een aantal goede races rijdt dit seizoen.