Als sinds de mens auto’s heeft wordt er ook mee geracet, en waar geracet wordt is ook een pace car nodig om de voertuigen bij situaties rond te leiden. We doken in meer dan 100 jaar aan Pace Car-geschiedenis.
We beginnen onze reis met de Stoddard-Dayton 11A, een vierziter met een 40 pk sterke viercilinder. Het was de pace car bij de allereerste Indy 500, in 2011. Hierna maken steeds een sprongetje van pakweg een decennium.
De eerste decennia waren het vooral de Indy-pace cars, aangezien het fenomeen safety car in de rest van de racewereld nog relatief onbekend was. Als er iemand crashte, reed je er gewoon omheen.
De meest bijzondere? Wellicht de Countach die begin jaren ’80 bij de Monaco GP werd gebruikt. Hoe dik. HIER staat de kopfoto in het groot.
Stoddard-Dayton Model 11-A Toy Tonneau Indy 500 Pace Car (1911)
Rickenbacker Six Convertible Indy 500 Pace Car (1923)
Cadillac V12 370-A Convertible Indy 500 Pace Car (1931)
Chrysler Newport Dual Cowl Phaeton LeBaron Indy 500 Pace Car (1941)
Ford Crestline Convertible Indy 500 Pace Car (1953)
Ford Mustang Convertible Indy 500 Pace Car (1964)
Oldsmobile Cutlass 442 Supreme Convertible Indy 500 Pace Car (1970)
Corvette Indy 500 Pace Car (C3) (1978)
Lamborghini Countach LP400 S Monte Carlo GP Pace Car (1980-1982)
Dodge Viper RT/10 Indy 500 Pace Car (1991)
Mercedes-Benz CL 55 AMG F1 Safety Car (2000)
Ferrari 599 GTB A1GP Safety Car (2007–2009)
BMW M4 Coupé MotoGP Safety Car (2014)
jrk68 zegt
Deze mag wat mij betreft niet ontbreken, wordt zowel bij het world superbikes als het WTCC ingezet.
pvs1 zegt
hoort de clk 63 en de huidige sls van de f1 ook miet in dat rijtje thuis,
aangezien de slk er wel tussen staat ?
henkhupelschoten zegt
Ik mis de clk dtm, asv Veghel heeft m in zijn garage staan en verder ook nog de sls en sl63 maar die countach he, zoo ontzettend gaaf als safety car
pvs1 zegt
@henkhupelschoten: was een Clk63, geen dtm
jack_abarth zegt
@pvs1:
Die bij ASV is wel degelijk een CLK 63 AMG DTM. Echter hebben zij ‘m omgebouwd naar safetycar. Dus voorzien van nodige striping en verlichting.
Donstil zegt
@jack_abarth: Toch niet, er is nooit een CLK63 DTM geweest. Alleen een CLK 55 DTM en dat is die auto.
jack_abarth zegt
@pvs1:
Ter aanvulling, kijk maar naar de achterste spatschermen.
http://www.autojunk.nl/2011/05/mercedes-clk-63-amg-safety-car
MrSkyline zegt
@jack_abarth: Tekst bij de foto is fout, het is de 55, 63 bestaat echt niet in DTM trim. Misschien aftermarket of een one-of order oid. Maar ik heb hem nog nooit gezien.
Mercedes zou nooit een model als safetycar gebruiken dat ze niet verkopen, dan promoot je een product dat je niet kan verkopen.
pvs1 zegt
@jack_abarth: Die bij ASV wel idd, bedoelde dat er nooit een DTM versie bij de F1 als safetycar heeft gereden, was een “normale” C63.
smoked zegt
@pvs1: Als je elke safety car moet posten ben je nog wel even bezig hoor.
pvs1 zegt
@smoked: Leek me een mooi klusje voor op een regenachtige zondag :-)
jrk68 zegt
Dan nog even een onfortuinlijke….
smoked zegt
Ehm, de SLK safety car op de foto is het R171 model, die is geïntroduceerd in 2004 (2005 op de markt gebracht).
Knap dat ie dan al in 2000 als safety car meedoet dan ;)
RazorHead zegt
Ik vind die Countach echt wel veruit het lekkerste ! Zo een bruut.
De Chrysler Newport Dual Cowl Phaeton LeBaron Indy 500 Pace Car is beeldschoon.
Teerdz zegt
Ik neem aan dat er in het stuk 1911 wordt bedoeld in plaats van 2011? En de Mercedes SLK 55 AMG was er pas in 2004, terwijl de vorige generatie (de SLK 32 AMG) pas in 2001 kwam.
isobmw zegt
Wat een technologie, auto’s begin 1900, en auto’s nu, en over nog 50-70 jaar later?
thomcarspotter zegt
@toyotafortuner en ik vonden nog een leuke M235i Safety car op Zandvoort!
jrk68 zegt
@thomcarspotter:
Die ken ik, zeker een gaaf ding.
Hebben jullie de banden nog bekeken? Hij staat op cupbanden zonder noemenswaardig profiel.
Houdt het een beetje spannend in de regen….
pieterdc zegt
De Countach blijft veruit de lekkerste!
pvs1 zegt
F1 safetycars door de jaren heen
http://youtu.be/BeXq5JJsYlY
mclarenf1lm zegt
Oehh, die Cadillac ziet er wel heel leuk uit, ik zou als chauffeur compleet vergeten dat er ook nog een race is en gewoon rondjes blijven cruisen.
willempieee zegt
Die SLK was niet in 2000 de safetycar, dacht in 2005. Overigens was dat specifieke model er toen nog niet eens!
reistje zegt
Van alle Mercedessen vind jij de 55SLK de spannendste?
rammillius zegt
Waar is de “safety” van de auto’s van voor de oorlog?
sulobb zegt
M4 please :)
krizus zegt
Eerste Indy in 2011?
robv93 zegt
Allereerste Indy500 pacecar was in 1911 ipv 2011 (type-o).
smadb zegt
Eerste indy500 in 2011? :p
saikol zegt
2011 moet denk ik 1911 zijn in het stukje tekst ;).
Verder een mooi stukje tekst maar de mercedes safety cars waren ook altijd wel mooi in de F1
awesome zegt
De Mercedes Benz C63 AMG BS uit de DTM is ook erg lekker!
Jipp zegt
De corvette C3 is nu te vinder ergens in een parkeergarage in Parijs! Hij verdient wel een opknapbeurt!
jrk68 zegt
@Jipp:
Dat is 1 van de dik 6500 die er gemaakt zijn ter ere van het 25 jarig jubileum van Corvette. Chevrolet vond dat elke dealer er een moest hebben.
nofxke zegt
Viper in 1991? Is dat niet wat vroeg?
jrk68 zegt
@nofxke:
Waarom?
Het prototype stamt van 1989, prima plan dus van Dodge om in 1991 met Carol Shelby aan het stuur nog even wat extra aandacht op zich te vestigen voordat de productie begon in 1992.
rotarypowah zegt
@jrk68: jouw reacties moeten ook gemodereerd worden? Heb gisteren nooit gezien dat je hetzelfde zei als ik, maar dan een uur eerder.
jrk68 zegt
@rotarypowah:
Yep, dat kan soms een dag duren.
Heel verwarrend voor andere reaguurders.
rotarypowah zegt
@nofxke: prototype is van ’89, introductie ’91 (Indy 500), officiële start verkoop in ’92.
Carroll Shelby was trouwens de bestuurder van de ’91 Viper pace car.
papa zegt
Stoddart Dayton in 2011? Really?…. das wel cool. Jammer dat ik dat gemist heb
papa zegt
@papa: de allereerste indy 500 in 2011 klopt natuurlijk ook niet
p924 zegt
Sinds pacecar safetycar werd, is de wereld niet meer hetzelfde.
deepep zegt
Ik mis toch deze fijne amg’s met open uitlaat,
https://www.youtube.com/watch?v=WVlgw90Ns7c
Alfarobert zegt
Voor de 2e wereldoorlog hadden ze nog eens luxe pacecars.Dikke V12 cabrio’s,veel chroom en luxe(voor die tijd).Zonde eigenlijk om daar mee door het zand en de modder te scheuren.Toch mooi dat er iemand de Alfa 4C bijzet.In de regen is hij zelfs sneller dan de WTCC auto’s,haha.
Corrado16v zegt
En deze dan? http://www.pacecarregistry.com/1998indy.htm. Bekend van NFS III