Peugeot wil heel graag een comeback naar de VS.
Zo af en toe komen er ook auto’s voorbij die niet in Nederland leverbaar zijn, maar zijn voorbehouden voor de Japanse of Amerikaanse markt. In veel gevallen is dat best jammer, zeker als het om de leukere auto’s gaat.
VS
Maar andersom speelt het ook. Sterker nog, andersom is het nog veel erger. In Europa kun je in principe elke auto importeren en op kenteken zetten. Het maakt niet uit waar de auto vandaan komt. In de VS ligt dat een stukje lastiger. Daar kunnen ze eigenlijk alleen kiezen uit de auto’s die een typegoedkeuring hebben, een paar uitzonderingen daargelaten.
Franse auto’s
Zo kunnen de Amerikanen nauwelijks Franse auto’s kopen. De makkelijkste manier is om een Chiron te bestellen, want Bugatti is het enige Franse automerk dat actief is in de Verenigde Staten. Maar daar komt er dus eentje bij: Peugeot.
Comeback van Peugeot
De comeback van Peugeot naar de VS was al langer bekend, sinds 2016. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Fransozen in 2026 terug zouden keren naar de VS. Echter, in plaats van uitstellen heeft Peugeot de deadline vervroegd naar 2023.
Coronavirus
Onkdanks het coronavirus wil Peugeot een comeback naar The States maken. Op welke manier Peugeot deze comeback gaat maken is nog niet helemaal duidelijk. De traditionele dealers hebben het lastig op het moment. Peugeot kijkt naar de mogelijkheid om met franchisesnemers diverse servicepunten op te zetten. De auto’s moeten dan voornamelijk online verkocht gaan worden.
FCA
Volgens Peugeot willen klanten een eenvoudigere en duidelijke manier om auto’s te kopen. Iets dat bijvoorbeeld bij Tesla ook al gebeurt. Dat Peugeot de comeback naar de VS zo snel kan voltooien heeft natuurlijk alles te maken met de fusie tussen PSA en FCA. FCA is met Chrysler, Dodge en RAM zeer actief in de VS en heeft een enorm netwerk.
Via: The Detroit Bureau.
rutgerg zegt
Er is natuurlijk nog een reden waarom Franse auto’s niet te koop zijn in The States… gebrek aan vraag… volgens mij zijn de enige Europese auto’s die in Trumpistan te koop zijn en ook nog echt verkocht worden de Europese ‘premium’ merken (en VW). Zouden Amerikanen echt op Peugeots zitten te wachten?
breakingpoint zegt
Nu nog niet, maar op heel korte tijd zal ook Amerika de ommezwaai naar elektrische auto’s maken. Zelfs al heb je enkel wat afzet in Californië. Iedereen wil nog steeds een graantje meepikken van de Amerikaanse automarkt, die nog altijd groter is dan de hele Europese markt samen. Ik denk dat Peugeot wel beseft dat ze met hun koffiemolen-dieseltorretjes weinig in de pap te brokken hebben. Maar eens elektrisch rijden populair wordt, ben je er liever bij in Amerika, want dan is displacement geen USP meer.
Calimero zegt
Niet perse zoals je schetst. De Fiat 500 is daar een voorbeeld van, net zoals bv de Fiat 124 Spider
Dan heb ik het nog niet over de Fiat Doblo en Fiat Ducato die daar als RAM Promaster en Promaster City verkocht worden (De City is dan de Doblo, de “gewone” Promaster de Ducato ftw)
En dat zijn dan slechts een paar voorbeelden uit het Europese Fiat modellenprogramma.
Er zijn meerdere merken (geweest) uit Europa die dit gedaan hebben, met wisselend succes.
Ford deed het bv met Europese modellen van vorige generaties van de Fiesta, Mondeo en Focus.
PunicaOase zegt
@milan0: kwam vaak in the States, maar heb er nog nooit een Fiat gezien..
Calimero zegt
Ze zijn er wel en de 500 is ook nog best aardig verkocht daar (ik heb het dan over het model vanaf ca.2007 tot nu) denk hierbij ook aan de 500E in bv Californie (Die nu als occasions ook op de Nederlandse markt te koop worden aangeboden)
In het verre verleden was Fiat daar ook actief maar misschien (nog) meer op de achtergrond met de Strada ( Wat de Ritmo was) en de Fiat 124 (ja de originele niet de huidige)
Eigenlijk tellen de bedrijfswagens (of Fiat Professional modellen zoals ze officieel dacht ik heten) niet echt mee omdat die onder het RAM label verkocht worden.
Maar ik ben nog nooit in de VS geweest dus moet ik af gaan op wat ik er er over lees en gelezen heb op internet.
jaapiyo zegt
Volkswagen wordt er ook amper verkocht. Minder dan Subaru bijvoorbeeld.
mopar zegt
@rutgerg: Amerika is de enige noemenswaardige automarkt ter wereld waar Peugeot nog niet vertegenwoordigd is. Het lijkt me dus best logisch dat ze daar nu ook een graantje van willen meepikken. Komt nog eens bij dat de (sub)compact SUV daar nu een heel populair segment is…en laat Peugeot daar nu best wat modellen van in hun gamma hebben.
3246cm252kw zegt
@rutgerg: Audi toch ook?
rutgerg zegt
@3246cm252kw: ? daarom ook de aanhalingstekens om premium. Die waren voor Audi
alloallo zegt
Badge engineering ligt veel meer voor de hand! Waarom niet als Chrysler verkopen?
Robert zegt
Dit is inderdaad wel het meest waarschijnlijke scenario. Al vraag ik me af wélke auto’s daarvoor in aanmerking komen. De markt voor kleine hatchbacks is marginaal op de totale autoverkopen (en bovendien vrijwel volledig in handen van de Aziatische fabrikanten), SUV’s van non-US origine liggen daar sowieso al moeilijk en de markt voor sedans is ook meer en meer een niche aan het worden, tenzij er een Toyota, Honda of Acura badge op staat.
Die 508 is wel een heel fraaie auto hoor, maar of deze daar nou een succesvolle toekomst zal hebben… Ik durf er geen weddenschap op af te sluiten.
tortuga zegt
@RRRobert: de kleine GTI modellen zullen misschien nog in de smaak vallen, en dan denk ik vooral de 508 en 3008 en 4008 als grote aantallen( lees voor Peugeot) maar dan de facelift/opvolger (2023)
Loek zegt
Ik gun het de Amerikanen van harte om te genieten van de designs van Peugeot, maar of het echt gaat werken? Ze gebruiken veel kleine blokken waar een hoop pit uitkomt. De toch ietwat fossiele Amerikanen zweren naar mijn inziens nog steeds bij #noreplacementfordisplacement.
Mocht Peugeot echter met een dikke drieliter V6 komen, lepel hem hier ook even in de 508 a.u.b.
Edge zegt
@Loek: Ik zie het wel gebeuren dat Peugeot zich voornamelijk op jonge, hippe mensen gaat richten. Als er ook maar iemand bij Stellantis denkt dat ze Tony Texas uit z’n Ford Explorer en in een 2008 krijgen, of Andy Alabama (wiens vader en moeder waarschijnlijk bloedverwanten zijn) uit z’n coalroller F-150 in een 508 SW kunnen ze beter niet naar de VS gaan. Maar die jonge, hippe mensen zijn doorgaans toch wel een stukje milieubewuster dan dat soort figuren en rijden met alle liefde in een kleine hatchback die niet 1 op 5 loopt. Dat soort mensen koopt nu vaak een compacte Honda, Kia, Hyundai of Toyota, of een Chevrolet Trax/Sonic, en die zou je met gelikte auto’s en een goede marketingstrategie best nog eens over kunnen halen.
rutgerg zegt
@Edge: alleen gaan die Kia’s Honda’s, Hyundai’s en Toyota’s niet stuk…. denk dat dat vooral de reden is waarom ze zoveel verkopen daar. Misschien minder merkgeil dan de gemiddelde European.
pa045 zegt
@Edge: haha. Tony Texas en Andy Alabama wonen in gebieden met een bevolkingsdichtheid waar Europa van kan dromen. Daar rijden inderdaad een aantal boeren met V8 pickups en Explorers. Die yuppies wat in volgebouwde, compleet versteende en met miljoenen inwoners volgestopte steden wonen, willen hun eigen gedrag en afvalbergen compenseren met een kleine auto.
Bovendien rijden die boeren vaak 20 a 30 jaar met hun pickups. Die yuppenbakjes zijn dan al 4 keer vervangen.
Mooi hey! Die milieugekkies. Zie ook NL. Groen Links grootste partij in Amsterdam.. in het mooie Zuiden van Limburg krijgen deze achterlijke schreeuwers (nog) geen voet aan grond.
Loek zegt
@Edge: goed punt op zich, maar dan rouleren die 208-jes en 308-jes permanent in die cirkel. En dat zijn twee modellen. Het schijnt dat de markt der compacte crossovers daar nu wel lekker Europees aan het doen is, dus wellicht dat de 3008 en 5008 nog kunnen scoren. Maar dan nog, dat zijn vier modellen van de pak hem beet 10 die ze hebben. De Rifter is niet Minivan genoeg, de 508 (SW) zijn of te laag gemotoriseerd of niet interessant want SW, 108 hoeven we het niet eens over te hebben en de 20(0)8 redt het alleen als elektrische auto. 308 moet eerst maar eens vernieuwd worden.
raoufff zegt
Hoe zullen de Yanks Peugeot uitspreken?
Edge zegt
Doug Demuro spreekt het uit als poe-zjoo, om je een idee te geven.
mashell zegt
Het klinkt waarschijnlijk heel erg als Chrysler.
Zoals @alloallo al is het veel logischer om wel de wagens te verkopen maar niet het merk te lanceren.
subaru555 zegt
Ze zijn al in Mexico, dus zal wel meevallen qua overstap. 3008 is weleens bij Doug Demuro geweest meen ik. Vraag is wel of de Amerikanen het futuristische interieur kunnen waarderen.
faithnomore zegt
Er zijn wel fans in de VS (kijk bvb naar jalopnik), vooral door de specialere ontwerpen, maar ik dacht dat de franse merken uit de VS gestampt zijn door hun gebrek aan bouwkwaliteit.
Den amerikaan herinnert zich dit wellicht nog altijd en is als minimum motorisatie vaak meer gewoon dan de top motorisatie die peugeot nu heeft.
Ik had bijvoorbeeld wel hoop voor de gulia, maar zelfs dat is niet gelukt, volgens mij voor een groot stuk ook door de slechte naam op vlak van bouwkwaliteit.
jarnobakker zegt
Ik vraag me af hoe die blokken van Peugeot gaan lopen op die lage octaan benzine. 10 jaar geleden had ik een Ford Mondeo station uit 2001 met de 2.0 duratec. In het buitenland een keer per ongeluk benzine met een octaangehalte van 90 in getankt. Was heel apart…
lekbak zegt
@jarnobakker: bijna overal is tegenwoordig fatsoenlijke benzine te krijgen. Niet vergeten dat ze daar een andere eenheid hebben. Hun 91 is vergelijkbaar met onze 95, waar elke Peugeot gewoon prima op loopt. En 91 is overal in de vs goed verkrijgbaar.
E34M5Touring zegt
Octaangetal werkt anders in de US. Daarbij worden auto’s gewoon afgesteld op de lokale markt en brandstof. Dus geen probleem hoor.
utregcity zegt
Ik wens ze veel succes. ?