Franse autoriteiten doen al een poosje onderzoek naar mogelijke frauduleuze praktijken omtrent uitstootwaarden binnen Renault. Vandaag werd bekend wat er zoal in het onderzoeksrapport staat.
Het Franse persbureau AFP zou dit rapport in handen hebben en de conclusies zouden niet bepaald mals zijn. Wel moeten we hierbij vermelden dat op de website van het persbureau geen enkel artikel over de kwestie meer te vinden is, wat de boel er niet duidelijker op maakt. Enfin, het rapport!
Renault zou de consument én de autoriteiten namelijk al sinds 1990 met een kluitje het riet in sturen door uitstootwaarden van diesel- en benzineauto’s kunstmatig bij te stellen. Bij deze praktijken zou de gehele top van Renault, waaronder eindbaas Carlos Ghosn, betrokken zijn. Dat klinkt shocking, maar het zou natuurlijk vreemd zijn als bestuurders geen benul hebben van wat zich in hun eigen bedrijf afspeelt.
Naast bovengenoemde aantijgingen zouden de Clio en de Captur op de testbaan vier keer meer troep uitstoten dan volgens wettelijke regelingen is toegestaan, terwijl deze auto’s wél werden goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Dat laatste kan alleen als de uitstootwaarden op de testbank binnen wettelijke kaders blijven, maar met zo’n groot verschil tussen testbank en testbaan lijkt het erop dat het merk een vies spelletje heeft gespeeld.
Renault ontkent intussen alle aantijgingen en zegt dat het rapport niet deugt. Maar ach, al klopt het rapport wel; zolang Renault wegblijft van de Amerikaanse markt zijn de gevolgen toch wel te overzien. Voordat de Europese Commissie in actie komt rijden we immers allemaal in autonome EV’s met een robothond in de kofferbak.
Dank aan Arjen voor het tippen!
lincoln zegt
Mag toch gewoon in Europa ..
Ik zie het probleem niet ..
dawwg zegt
@lincoln: Dat zeggen al die doorgedraaide Turken nou ook sinds zaterdag … maar je moet ergens een grens trekken; en als het echt 4x teveel is, dan is dat nog stukken erger dan bij VW.
w0o0dy zegt
@dawwg: alleen is het de vraag of ze zoals VAG software hebben die de testcyclus herkent en de emissie verlaagt of dat ze software hebben die altijd hetzelfde doet namelijk de eerste tijd schoner draaien en na een tijd meer vermogen en uitstoot. Dat laatste KAN legaal zijn.. het eerst is altijd illegaal.
lincoln zegt
@dawwg:
Dolgedraaide Hollanders brallen ” keihard aanpakken” ..
Om vervolgens verder te slapen ..
lincoln zegt
En Europeanen zijn bar slecht in grenzen stellen ..:
dawwg zegt
@lincoln: Vergeleken met Europeanen zijn Amerikanen juist altijd doorgedraaid; dus ik denk niet dat je een recht van spreken hebt op afstand; maar goed geprobeerde troll hoor…. maar als Trump ‘grenzen stellen’ is, heb ik liever het genuanceerde en duurzame ‘verstand’ ipv korte-termijn denken & hysterie; inhoud over vorm ipv omgekeerd !
lincoln zegt
@dawwg:
Goedzo übermensch ..
Keihard aanpakken die Turken Amerikanen en Renault rijders ..
En nu weer verder slapen suffie ..
caprio zegt
@dawwg: De toegestane stikstofwaarden werden bij VAG tot 40x overschreden ….
moveyourmind zegt
De topman kan toch gewoon zeggen dat hij krassen in het gezicht heeft en beterschap beloven…
robert110 zegt
Tja je moet toch iets doen om die troep te kunnen verkopen.
bmw1 zegt
@robert110: hetzelfde geldt voor VAG
rufctr01 zegt
@robert110: dus schaar je daar VAG ook onder?
robert110 zegt
@rufctr01: @bmw1: Het gaat hier enkel over Renault, over VAG doe ik hier geen uitspraak.
camber24 zegt
@robert110: lol, meteen twee VAG bashers op je dak
rufctr01 zegt
@camber24: just asking….
bmw1 zegt
@camber24: nou nee ik ben geen “basher” van VAG, maar ik vind het gwn een onterechte uitspraak, want hij suggereert dan dan het hele VAG ook troep is wat natuurlijk niet waar is.
robert110 zegt
@camber24: Het zijn net strontvliegen.
fanboy zegt
Wir haben es nicht gewust, klinkt in het Frans toch al minder erg
reistje zegt
Hoe meer uitstoot hoe beter.
oemplus zegt
Dat er nog mensen zijn die hier raar van staan te kijken…. Elk merk sjoemelt. Puur omdat de eisen tegenwoordig te streng zijn. VAG heeft gewoon pech gehad omdat ze als eerste de lul waren. Als ze het bij alle merken tegelijk bekend zouden maken zou de hele autoindustrie op z’n kop liggen.
rufctr01 zegt
@oemplus: alleen denk ik dat VAG de enige was die het echt met software deed om de auto een testcyclus te laten herkennen.
dijan zegt
@rufctr01: Denk dat jij teveel denkt.
rufctr01 zegt
@dijan: deed jij dat maar wat meer, dan was je niet zo positief over de vag barrels.
dijan zegt
@rufctr01: Omdat mijn ervaring met Vag zo goed is .En jij met je bashen van Vag ,zonder ervaring ermee ,mij de keel uit gaat hangen. Zeurkous.
AutomotivePassionNL zegt
@rufctr01: Nope, Toyota deed dat in 1993 al: “AMT deed navraag bij de importeur. De Technische Dienst daar kende het fenomeen: “Niet alleen de parameters belasting en motortoerental bepalen wanneer er lean burn gedraaid wordt, er moeten ook één of meer deceleraties hebben plaatsgevonden.” Tja, en die heb je niet op de testbank…”
Bron: http://www.amt.nl/techniek/blog/2016/12/toyota-sjoemelsoftware-in-1993-10152464
lincoln zegt
@oemplus:
20 (twintig) jaar ..
Europese consumenten zijn dom .. maar 20 jaar !!
2wheeler zegt
@lincoln: Wees toch niet zo hard voor jezelf lieverd! Die voordeelverpakkingen azijn die je leegzuipt maken je hoogstens een beetje cynisch, niet dom
Dutchdriftking zegt
En er zullen er nog vele volgen!
desjonnies zegt
Vind die gele lampen nog altijd fantastisch smoelen.
AutomotivePassionNL zegt
Tja, echt heel verrassend is het niet. Elk merk heeft het min of meer zo aangepakt tenslotte. Toyota deed hetzelfde in 1993, en gaf het nog toe ook!
http://www.amt.nl/techniek/blog/2016/12/toyota-sjoemelsoftware-in-1993-10152464
mrrallycross zegt
Ook aanpakken die handel.