Ik dacht altijd dat het model C4 Grand Picasso heette, maar kennelijk moeten we de C4 naar het midden verplaatsen. Hoe dan ook: dit is Citroëns nieuwste zevenzitter. Bienvenue, Citroën Grand C4 Picasso!
Een grote verrassing is het natuurlijk niet, deze XL-versie van de C4 Picasso, die al eens eerder gespot werd. Of had je soms verwacht dat er ineens heel andere lampen in zaten? In dat geval moeten we je teleurstellen.
Wat heeft de auto allemaal in huis? “Een spectaculair 12” HD-panoramascherm, centraal op het a-symetrisch [sic] ontworpen dashboard, [..] en een tweede scherm, een tablet met 7” touch screen“. Naar verluidt zwemmen de inzittenden in zeëen van licht en ruimte. De auto, gebouwd op het EMP2-platform, komt er met een diesel die slechts 98 g/km uitstoot, maar ook met een 150 pk / 110 g/km sterke BlueHDi.
Citroën geeft aan dat de Grand C4 Picasso een heel eigen beeldtaal heeft, en ‘een interieur dat het comfort van thuis evenaart’. Wat dat laatste betreft moeten we ze maar op hun blauwe ogen geloven, want Citroën doet gierig, en geeft slechts 1 foto vrij. Later ongetwijfeld meer.
Update – Kijk nou! Verse platen van de MPV, maar nog steeds geen ‘images de l’interieur’.
Update 2 – En we hebben meer platen, nu ook van het interieur.
Update 10 juli 2013:
Prijzen beginnen bij 27.690 euro. Uitrusting, motorisaties en de kleuren van de Grand C4 Picasso zijn identiek aan het aanbod van de C4 Picasso, maar voor 1.900 euro extra krijg je twee stoelen meer.
cocksdriveaudi zegt
Citroen altijd + 1
Carreza zegt
@cocksdriveaudi: sinaasappel altijd + 2
bierbuik zegt
@Carreza: banaan, sowieso -1
awesome zegt
@bierbuik: bananas!
daniel23ccx zegt
@bierbuik: Bier, altijd +1!
The_12oach zegt
En toch vind ik het een heel erg geslaagd design. Voor zo een grote auto.
Carreza zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
felix1989 zegt
@Carreza: hé hé… Geen social media op AB!!! Welk dankbaar voor het linkje trouwens
jrk68 zegt
Z’n kleinere broertje vind ik geslaagder, dit gaat mij teveel richting een refocontainer.
Desondanks komt er verder geen MPV esthetisch hierbij in de buurt.
mout zegt
@jrk68: Dit is een 7-zitter. Mag ie alsjeblieft naar een refocontainer neigen?
Ik moet me tevreden stellen met een SpaceWagon ‘Maersk’.
Deze C4 is verdacht netjes vermomd als auto!
jrk68 zegt
@mout:
Natuurlijk mag dat Mout, het is slechts mijn persoonlijke mening.
Bij de vorige vond ik de kleine ook mooier/sportiever. Jammer dat die niet goed verkocht.
norge zegt
Hoop alleen dat de achter lampen anders worden als de eerdere spot laat zien, verder een leuk busje .
Carreza zegt
Als je dan toch een zevenzitter nodig hebt en je hebt smaak, dan bestaan er maar twee opties: de C4 Grand Picasso of de Grand C4 Picasso…
BloodSeaker zegt
@Carreza: i lolled :D
jodocus zegt
@Carreza: Geef mij dan maar de huidige / vorige C4 Grand Picasso – nog steeds veruit het mooiste busje van de klas – ipv deze Grand C4 Picasso.
Citroën doet hier teveel aan opsmuk én al te veel design toeters en bellen. ik wen maar niet aan die A-stijl die verder loopt als dakrail en vervolgens om het achterruitje geplooid wordt. maar daartussenin zit boven de portieren nog zo’n strookje dak gewurmd…gekunsteld !
Vreemd, bij de vorige generatie vond ik de grand Picasso méér geslaagd dan de vijfzitter. Bj de nieuwe lichting is de vijfzit C4 Picasso mooier en evenwichtiger dan deze 7-zitter.
Maar het neusje met de scherpe ledlicht-blik zit wél aardig snor.
brabantia zegt
Voorkant is net iets anders als de 5zitter. De enige MPV waar ik hebberig van wordt!
alcantara zegt
Model doet me denken aan een ’84 Renault Espace.
michelyman zegt
Ik vind de S-max stoerder ogen. Ook een zevenzitter zo ver ik weet. Vind het net een chinees.
jrk68 zegt
@michelyman:
In Nederland niet, hier was de S-max een 5 zitter en de Galaxy had 7 zitplaatsen.
Misschien dat ze dat inmiddels hebben aangepast.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Helaas, S Max is ook een 7 zitter. Galaxy is ruimer maar meer ook niet.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Dat was hier itt tot de UK in het begin niet zo, vandaar mijn tweede zin. Ik vraag mij eigenlijk af of ze de S-max überhaupt nog maken, al in geen tijden een nieuwe meer gezien.
5 jaar geleden had m’n buurman er 1, dikke 5 cilinder turbo. Was ook een refo met 3 dochters dus toen had hij nog plek genoeg….
E34M5Touring zegt
@jrk68: Ik heb ten tijde van introductie bij Ford stage gelopen en bij mijn weten zaten er standaard twee wegklapbare stoelen in de kofferbak. Vind het een van de mooiere mpv’s. Zeker met die 2.5 motor
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Bij die buurman niet, als ze met 2 meer op pad moesten reed moeders er in haar koekblikje achteraan. Ik begin dus serieus te twijfelen. Weet je wat, ik pak er wel even van die ouderwetse literatuur bij. dan is dit zo de wereld uit.
jrk68 zegt
@jrk68:
Gevonden, je hebt gelijk.
Er staat dat je die 2 extra plaatsen met een korreltje zout moet nemen. Vandaar dat hij ze nooit gebruikte.
Carreza zegt
@jrk68:
Nou ja, het is inderdaad eerder een 5-zitter, maar er is wel nog plaats voor twee extra personen
C-max is 5-zitter
S-max is 5+2. Bedoeld voor 5 personen en indien nodig 2 extra zitplaatsen.
Galaxy is 7-zitter.
Citrofiel zegt
@michelyman: Alleen is die S-Max wel even 12 mille duurder en dus niet echt een concurrent te noemen.
phantom zegt
Sorry maar ik zie toch echt die bovenste led stripjes voor koplampen aan en die koplampen eronder als mistlampen kan er niks anders van maken. Designtechnisch verwarrend.
carmasterr zegt
@phantom:
Zelfde met de Juke.
Zo´n auto heeft geen ´gezicht´.
En dat maakt ´m lelijk.
bobastic zegt
Vind de neus beter bij deze passen dan bij zijn kleine broertje. Veruit de mooiste auto in zijn segment.
aventador51 zegt
De neus is toch wat wennen
ThomasBol zegt
Interieur zal 1 op 1 het zelfde
worden als bij de C4 Picasso. Dus die foto’s zijn er al wel :-)
E34M5Touring zegt
De 7pers altijd al mooier gevonden. Moet zeggen dat ik niet zo’n fan was van de eerste foto’s maar vind hem steeds mooier. Heb zelf een jaar gereden met het vorige type. 2.0HDiF met EB6V. Erg prettige reisauto.
gast zegt
zoveel concurentie heeft deze auto momenteel niet en ziet er best wel goed uit.. kan echt wel goed verkoop product worden…
ferrari94tr zegt
Even oftopic maar ik zag net een BMW 6 gc rijden met een rode sticker met cc voor en achterop. Maar er zaten geen diplomatieke kentekenplaat op. Weet iemand wat dat betekent?
Carreza zegt
@ferrari94tr: Corps Consulaire
thomcarspotter zegt
@ferrari94tr: “Corps Consulaire” volgens mij
lincoln zegt
@ferrari94tr:
CutteCop ..
schildpadje zegt
1) ik ben sowieso niet van busjes, een -1 per definitie dus.
2) wat mij wel opvalt is dat op deze Grote C4 Picasso geen extra achterlampen zitten voor wanneer de achterklep open staat. Toch draaien de reguliere lampen comleet mee met de klep.
Achterlampen hoorde toch verplicht zichtbaar te zijn/blijven als je langs de weg staat in het donker met de klep open, tenminste dat was het ‘verhaal’ bij de Insinia Tourer dacht ik altijd????
jrk68 zegt
@schildpadje:
Daarom zitten er aparte lampen onder in de bumper.
BloodSeaker zegt
@jrk68: dat. Zouden dan enkel standlichten zijn. Ik meen dat richtingaanwijzers ook zichtbaar moeten blijven. Mss dan in de onderkant van die achterklep verwerkt? Die onderaan waren bij de vorige c4 de mistlichten
Svda zegt
Wat hebben ze gedaan met deze wagen? Die koplampen en achterkant gaan ze erg de mist mee in en komt aardig in het rijtje multipla zo
lambomuira zegt
@dahlback: dat dacht ik ook!!
Een waardige opvolger van de fiat multibadkuip?
Alleen i het interieur er wel op vooruit gegaan dat wel ziet er beter uit dan die kale meuk die ze nu een dashboard noemen
RobTWo zegt
Ik hoop er nooit achter te hoeven rijden, Ik word hartstikke scheel van die achterlichten.
En om nog even terug te komen op de S-Max, bij mij kunnen opa en oma (78 en 75 jaar) gewoon op zitplaats 6 en 7, hoewel de instap wel wat moeilijk voor ze is. Maar ja, ze blijven eigenwijs.
Citrofiel zegt
De voorkant vind ik beter geslaagd dan bij de korte versie, die heeft te veel rondingen rond een te grote bek. Bij de Grand moet ik nog even wennen aan de achterkant, maar ik schat in dat dat snel genoeg gaat. Aan de voorkant ben ik tenslotte ook al gewend. Prima design, controversieel in het begin maar mooi op termijn zonder saai te zijn.
Citrofiel zegt
Zeg Autoblog, als je zeurt om plaatjes van het interieur moet je die ook wel overnemen als ze beschikbaar zijn hè. Hier vandaan bijvoorbeeld.
Nico94 zegt
Het blijft een lelijke auto
ej20g zegt
Zulke achterlichten zaten ook op de fout getunede Chrysler Voyager waar ik vanmiddag aan werkte… Waar de C4 Picasso te doen is vind ik deze toch wel heel erg lelijk.
frankmercedesbenzz zegt
Renault Megane III estate achterlichten :p
mgmgb zegt
Ik vind het voor zo’n soort auto echt een enorm geslaagd ontwerp! Mooi kan ik het nooit vinden, maar het is sowieso best of class.