Ondanks het feit dat Saab nog altijd met de EIB (European Investment Bank) aan het soebatten is over de voorwaarden om V. Antonov toe te laten als investeerder en terwijl Victor Muller in China naarstig opzoek is naar extra cash, moet de Spyker Group wel gewoon netjes met kwartaalcijfers op de proppen komen. We kunnen alvast verklappen dat de verkoopverwachting van 80.000 auto’s in 2011 ietwat naar beneden bijgesteld kan worden.
In het eerste kwartaal van 2011 heeft het door productiestops geplaagde merk 9.674 units verkocht. Het gaat hier om ‘wholesales’, de verkoop aan dealers en importeurs. Als we kijken naar retail dan zien we dat er 9.393 Saabjes hun weg naar een nieuwe eigenaar hebben gevonden. Vergelijken we dat met de cijfers van Q1 uit 2010 (toen het merk weer overeind probeerde te krabbelen) dan zien we een stijging van 93%. Destijds werden er 4.874 Saab’s afgeleverd, en stampte de fabriek in Trollhättan er slechts 2.153 auto’s uit. In de afgelopen drie maanden werden er 10.888 units geproduceerd. De productiestop -die nu al bijna een maand duurt- had daar vrijwel geen invloed op aangezien dit eind maart pas begon te spelen.
Geld
Saab geeft in het persbericht duidelijk aan dat ze de doelstelling om in 2011 80.000 auto’s te verkopen nu loslaten. Daarnaast waren de eerste drie maanden van dit jaar goed voor een operationeel verlies van 79,4 miljoen euro. En dan nog even over de al veelbesproken EIB-lening van 400 miljoen: daarvan is imiddels 211 miljoen opgenomen in alleen al het eerste kwartaal. Het is daarom te hopen dat het tripje van Victor Muller & Jan-Ake Jonsson, de scheidend CEO van Saab, naar China de nodige resultaten oplevert qua nieuwe investeerders. En daarbij wordt het tijd dat Vladimir Antonov nu eindelijk eens toestemming krijgt om een zak met geld (waarschijnlijk 30 mln in de vorm van een lening) bij Saab neergooit. Kan de productie ook weer beginnen. Vladimir blijft op de Twitters in ieder geval een positieve kijk op de zaak houden.
Megakix zegt
Kortom, een hele prestatie als je naar de verkoop kijkt ! (moet je alleen nooit relateren aan begrotingen..). Saab klimt uit het dal, en zal daarom een toekomst moeten krijgen / verdienen. Met een beetje ‘Geely-gevoelens’ kunnen ze dit prima realiseren.
Benjamin1 zegt
@Megakix: ja de verkoop is gestegen, maar niet naar de begrote 80k per jaar. Daarvan zit hij nu op de helft. Ten tweede ligt de productie al eenmaand stil en staat 1 idioot te trappelen om hierin te investeren. Nee dit gaat echt lekker!
robbie zegt
@Megakix: vergelijken met Q1 is in mijn ogen zinloos. Toen lag de boel compleet op zijn gat en waren er ook geen auto’s voorhanden om te verkopen.
Je kan beter vergelijken met Q4 2011 en dan zie je een dikke min, ondanks alle nieuwe modellen…
raphael zegt
@robbie: Wauw vergelijken met de toekomst!
robbie zegt
@raphael: Q4 2010 bedoel ik uiteraard ;)
Grappig is wel dat Saab nu net doe alsof de doelstelling niet gehaald gaat worden omdat momenteel de productie stil ligt, maar in Q1 zijn ook veel te weinig auto’s verkocht.
Dat zeggen ze ook zelf in hun persbericht.
Megakix zegt
@robbie: denk dat de vergelijking wel degelijk kan, omdat je hieraan ziet dat de tussenhandel weer op gang is gekomen.
robbie zegt
@Megakix: de tussenhandel? De bedoelt de verkopen aan importeurs die eigendom zijn van de fabriek. Feit blijft dat de verkopen ten opzicht van vorig kwartaal fors lager zijn. Zo goed gaat het blijkbaar niet.
Vergelijken met Q1 2010 slaat echt als een tang op een varken. Het grootste deel van Q 2010 lag namelijk zowel de productie als de verkoop zo goed als stil. Dat ze het gezien vanaf het nulpunt wat beter doen is dus niet zo vreemd. Wel kan je zien dat de stijgende lijn die vorig jaar was ingezet nu een daling aan het inzetten is.
Tot nu toe werd er elk kwartaal meer verkocht dan in het voorgaande kwartaal, maar met ingang van Q1 2011 is die trend doorbroken. Hetzelfde zullen we naar alle waarschijnlijkheid zien in Q2 2011. Het is dan maar te hopen dat ze in Q3 & Q4 een beetje kunnen opkrabbelen, mede dankzij de nieuwe 9-4X en 9-5 Station.
Megakix zegt
@robbie: 156% toename voor de tussenhandel….eindverkoop is niet bijster hoog (+ 8%). Ze hebben nog bijna 200 miljoen aan staatssteun, beetje Vladimir erbij…wokken met chinezen…en hopla, there we go !
Esprit_de_Flandre zegt
@Megakix: Ik vrees dat @robbie hier wel gelijk in heeft. Tegenover een rampzalig jaar kan iedereen groei aantekenen. Minder slecht is niet hetzelfde als goed…
Benjamin1 zegt
Hier ligt victor Muller niet wakker van, geen winst maken is zijn specialiteit!
RubenPriest zegt
Ik vind persoonlijk Saab weinig verfrissend. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
tjaa zegt
@robbie: ondanks alle nieuwe modellen? waar heb je het over? 9-3 griffin (niet echt nieuw) is er vanaf nu, en de 9-4x en de 9-5 estate zijn er na de zomer. Die modellen zie je dus nog niet in de verkopen terug.
robbie zegt
@tjaa: de 9-5 is toch ook nieuw? Echt een geweldige verkoopknaller, in Q1 zijn er maar liefst 300 verkocht in Amerika (na Zweden de belangrijkste markt).
Victor Muller heeft inmiddels al toegegeven dat de introductie van de nieuwe 9-5 een flop is. Ding verkoopt voor geen meter, daar gaat die station weinig aan veranderen.
raphael zegt
Ai..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, erg jammer weer. Het vertrouwen begon net langzaam terug te komen, en nu dit weer! Maarja, vertrouwen winnen duurt een jaar, vertrouwen verliezen een dag…
Megakix zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: ben ik geheel oneens met jou. Vertrouwen dat wordt gegeven en genomen, waarbij de basis ‘eerlijkheid’ is, die is onverwoestbaar. Punt is, dat de economie als geheel (dus niet alleen Saab) uit elkaar spat van tegenstrijdige of oneerlijke of onvolledige statements. En soms…heel soms…is daar een ondernemer die geen ‘mooi weer speelt’, maar door simpelweg zichzelf te zijn de weg baant voor een mooi bedrijf en een gouden toekomst. Of anders gezegd; aandeelhoudersbelangen zijn 2e plan.
remkov zegt
Iedereen met een beetje verstand zag natuurlijk al lang aankomen dat die verkoopverwachting van 80.000 auto’s in 2011 totaal onrealistisch was. Wel jammer overigens dat Saab zo moeizaam draait. De 9-5 verkoopt nauwelijks en die 9-4x zal ook geen succes worden denk ik.
Een tweedehands 9-3 zie ik nog wel zitten, maar als ik voor een nieuwe auto zou gaan shoppen zou ik niet langs de Saab dealer gaan denk ik.
Megakix zegt
@remkov: de 9-4X is simpelweg véél te duur…de positionering klopt nog niet helemaal bij Saab.
tjaa zegt
@robbie: jongen toch, volgens mij schrijf je ‘ondanks alle nieuwe modellen’. Meervoud dus. Daarmee bedoel je niet alleen de 9-5 sedan lijkt me.
En ras-optimist Muller die roept dat een auto uit zijn stal een flop is? Geloof er helemaal niets van. Laat zien. Maart 2011 was zelfs de beste verkoopmaand voor Saab sinds de overname van Spyker in februari vorig jaar, schrijft dow jones.
robbie zegt
@tjaa: denk je dat ik het uit mijn duim zuig dat Muller roept dat de introductie van de nieuwe 9-5 een flop is? Als je mij een beetje zou kennen dan zou je weten dat ik mij altijd baseer op bronnen. Hieronder de quote van Muller inclusief bron:
http://www.autonews.com/article/20110420/BLOG06/110429971/1492
robbie zegt
@tjaa: PS De extra zuinige en schone diesel 9-3 wordt door veel mensen ook gezien als een “nieuw” model.
opelsintrafreak zegt
Nou hopen dat het goed komt met saab, al heb ik dr weinig vertrouwen in!!!
Trouwens gister voor het eerst in mn leven een saab suv gezien http://drive-line.com/wp-content/uploads/2007/09/2008_saab_9_7x_aero_3.jpg Hele aparte wagen, in de eerste instantie dacht ik dat ik een amerikaanse ford suv ofzo zag! Bleek dus deze wagen te zijn :X
As_long_as_it_is_fast zegt
En niemand die het hier heeft over het OPERATIONEEL verlies van 80miljoen?! Daarbij komt nog eens dat ze al 211miljoen gebruikt hebben van de lening van 400 miljoen? Ik denk nu meer dan ooit dat Saab een heel erg groot probleem heeft. Als je operationeel verlies draait, moet je toch even gaan nadenken en reorganiseren want dit trekken ze geen jaren meer.
Esprit_de_Flandre zegt
De doelstelling van 80.000 stuks wordt verlaagd. Naar hoeveel dan… ?
ricardo zegt
@Esprit_de_Flandre: Nog niet bekend. Het is ook nog even afwachten wanneer de productie weer begint om daar iets zinnigs over te zeggen denk ik.
@tjaa: VM noemt de 9-5 ook absoluut geen flop, hij heeft alleen kritiek op de marktintroductie van de 9-5.
tjaa zegt
@Robbie: lees de quote die je doorstuurt om aan te geven dat Muller de 9-5 een flop vindt eens goed. Daar neemt Muller het woord flop niet in de mond. De journalist noemt de verkopen een ‘disaster’. Muller geeft toe dat de auto op een betere manier had kunnen worden geïntroduceerd. Je leest dingen die er niet staan.
robbie zegt
@tjaa: ik zeg toch ook dat de introductie een flop is. Ik zeg niet dat het model geflopt is. Misschien moet je mijn reacties beter lezen.
Cantago zegt
Ik heb even op de Saab-stand gestaan op de AutoRAI, en ik moet zeggen, er staat veel moois tussen! Ik zou niet weten waarom ze het niet vol gaan houden!