Saab zal naar verwachting in september een contract ondertekenen over de aankoop van BMW dieselmotoren. Deze diesels zal Saab in de 9-4X gaan hangen en op een later moment moeten de motoren ook gebruikt gaan worden voor de nieuwe 9-3 (2012).
Volgens het Duitse magazine Auto Motor und Sport zal BMW haar motoren binnenkort gaan leveren aan het Zweedse Saab. Door deze overeenkomst met BMW kan Saab meer los komen van het voormalige moederbedrijf GM. Een woordvoerder van BMW wilde geen commentaar geven op de geruchten, maar benadrukte dat men “voortdurend in gesprek is met andere producenten over diverse kwesties.” Zo heeft BMW onlangs een contract getekend met de Carbon Motors, een Amerikaanse fabrikant van politie-auto’s, voor de levering van 240.000 dieselmotoren.
Met dit nieuws kunnen we heerlijk speculeren over meer potente blokken in toekomstige Saab’s (benzine aub). Tevens zou Saab kunnen profiteren van de elektrische plannen van BMW. En het artikel over een kleine Saab op basis van een MINI wordt ook steeds geloofwaardiger!
martinus zegt
Muller durft te veranderen!
Prachtig, een nieuwe wind door de onderneming,
Saab durft onbewandelde paden te volgen, dus daar kan veel moois uitkomen.
En BMW-motoren zijn ook heerlijk, krachtig en toch vaak relatief zuinig.
Zelf op je eigen specialiteiten innoveren, en op je mindere gebieden, gewoon producten van een ander gebruiken
Way 2 Go!
CrazyHenkie zegt
Ben benieuwd :D ik ken BMW-diesels als fijne diesels, ben alleen benieuwd hoe men motoren, die normaliter in lengterichting met een dubbele reductiebak geplaatst zijn, dwars gaat plaatsen met een enkele reductiebak?
bozewolf zegt
@CrazyHenkie: Met vernuft :P
Wel een goeie move. BMW maakt prima diesels natuurlijk en van Saabs eigen diesels ben ik nooit zo overtuigd geweest.
Ze moeten wel zelf benzine turbo’s blijven bouwen.
robbie zegt
@CrazyHenkie: maak je daar maar niet al teveel zorgen over. MINI gebruikt (sinds de facelift) ook de viercilinder dieselmotoren van BMW (ipv PSA blokken). De viercilinder diesel van BMW is dus iig ook al geschikt (gemaakt) voor het gebruik in auto’s waarbij de motor “verkeerd” ligt.
PS Wel bizar dat Victor Muller momenteel ligt bij te komen van een zware operatie in een New Yorks ziekenhuis en tenminste drie weken rust moet houden…
Tim zegt
@robbie: Een galblaasoperatie kan je nauwelijks een zware operatie noemen. Je blijft meestal een dag in het ziekenhuis en daarna mag je rustig aan je werk vervolgen…
9000cse zegt
Ik hoop voor zowel Saab als ook voor BMW, dat het een langdurige en succesvolle samenwerking gaat worden. Waarschijnlijk voor beide een goede deal.
Rhellema zegt
Dat zou wel heel goed nieuws zijn voor Saab. Met dit soort diesels in het vooronder van een Saab zullen er toch genoeg mensen moeten zijn die steeds meer vertrouwen gaan krijgen in de Zweedse autofabrikant. Victor Müller is toch wel erg goed bezig
Arie op Safarie zegt
Eerst zien dan geloven ….
GJ zegt
Saab’s eigen diesels zijn sinds ene paar jaar niet meer de oorspronkelijke nagelbakken van GM (2.2 diesel bijv.) maar gewoon simpeleeg de common-rails zoals die ook in Fiat-Alfa-Lancia gevinden worden en dus ook ook in Opels. Die 1.9 commonrail disel is een prima blok. Okay, het zijn geen blokken als een .25d, .30d en .35d van BMW, maar ze doen in mijn beleving weinig of niets onder voor bijv. de .20d van BMW.
Laue zegt
de opel/GM diesels hebben me nooit kunnen overtuigen. Goooooeeeeie deals daar bij bmwau
Senne zegt
Terug motoren in de lengte als de 900 classic dan misschien :D
ivanadrive zegt
Ik blijf erbij dat bmw saab had moeten kopen. Saab zou perfect de voorwielaangedreven lijn van bmw kunnen zijn. Wat rover ooit was, maar dan hipper en sportiever.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kijk, goede volgende stap!
De 9-4X wordt in eerste instantie alleen met benzine-motoren geleverd. Voor Europa zijn diesels natuurlijk belangrijk. Dus zo ‘ver-Europeaniseerd’ Müller Saab meer en meer. Prima!
@ Senne: goed idee! Daar verzinnen de Saab constructeurs wel weer wat op.
Hupke zegt
Technisch nogal apart van de Saab techniek maar er zijn “slechtere” keuzes. Eens zien hoe Saab herleeft hierdoor.
Ik hoop op een promo-filmpje van de nieuwe Saab met Stig Blomqvist.
Iceman zegt
Echte Saab’s hebben de motor in de lengte.
Bob zegt
@Laue
Waarom niet? De laatste jaren hingen er JTD’s in, toch een van de betere diesels, GM kocht ze niet voor niks in.
Laue zegt
@Bob:
qua diesel ben ik meer een fan van VW (TDI) de oude pompverstuiver maakte misschien wat meer herrie maar met de juiste chip trek je de klinkers uit de straat.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Robbie: Muller in het ziekenhuis? wist ik niet, heb je meer info.?
Tony_Casa zegt
In behoorlijk en niet suggestief Nederlands:
Zal Saab volgende maand een contract tekenen met BMW?
s8 zegt
Dan zal het niet langduren voor dat de v8 van BMW ook in de spijker komt
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
Saab is een wannabe-auto voor ‘kakkers’ die nog geen echte – lees Duitse – auto kunnen kopen en zich te goed voelen voor een Volkswagen. Met deze actie tonen ze echter wel realisten te zijn en geven ze toe het belangrijkste gedeelte van de auto niet te kunnen fabriceren. Als ze slim zijn doen ze dat voor de gehele auto: Motoren BMW, Onderstel: Quattro GMBH, Design: Mercedes, Carosserie: Mercedes, Interieur: Audi, MMI Interface: Audi, Sleutelhanger en Logo’s: Saab… Groeten, Jan Willem van Stuijvenberg.
Tijmen zegt
@Jan Willem van Stuijvenberg:
Ooh nee toch!?
Je bedoelt toch niet te zeggen, dat Saab niet… Premium is!?
(trouwens vooralsnog geen flauw idee wat die term inhoudt)
Vinny_93 zegt
@Tijmen:
pre·mi·um (prm-m)
n.
1. A prize or award.
2. Something offered free or at a reduced price as an inducement to buy something else.
3. A sum of money or bonus paid in addition to a regular price, salary, or other amount.
4. The amount paid, often in addition to the interest, to obtain a loan.
5. The amount paid or payable, often in installments, for an insurance policy.
6. The amount at which something is valued above its par or nominal value, as money or securities.
7. The amount at which a securities option is bought or sold.
8. Payment for training in a trade or profession.
9. An unusual or high value: Employers put a premium on honesty and hard work.
Volgens mij is dat al een keer verteld.
OT: Ik hoop het, BMW heeft goeie motoren.
berg zegt
BMW diesels zijn fantastische motoren. Zuinig en sterk. Wat mij betreft een goede move van Saab.
ro zegt
de meeste van die kakkers rijden dan toh wel net met duitse wagens. Saab heeft schitterende wagens gemaakt en mooie motoren en een leuk design. Of hoe in 1987 een saab 900 turbo 16v reeds 175 pk op de voorwielen bracht en een toenmalige bmw m3 met 185pk en de 16V versie van 200 pk van het kaske naar de muur reed.
Willen die “moffen” zeikers eindelijk eens enig niveau beginnen te etaleren en vooral niet denken dat duitse wagens zo superieur zijn. Ik heb bmw, mercedes, audi en vw nog geen vliegtuigen weten bouwen. Op vele gebieden heeft saab trouwens zeer vooruitstrevende technieken ontwikkeld. Om een simpel voorbeeld te geven: saab is één van de eerste constructeurs geweest die al zijn motoren van kettingaandrijving voorzag in tegenstelling tot de vele riemaangedreven wagens. Duurzaamheid heet dat. Blij dat mijn nieuwe honda dat ook heeft. Ik zie trouwens nog veel saabkes van de jaren tachtig rondbollen en dat waren benzines hé, een sportief merk waardig. Duitse wagens van die tijd zie ik al veel minder en dat zegt effectief wel iets over de werkelijke duurzaamheid, op de koop toe dan nog dikwijls van die diesels, kent u ze nog de mercedes 200d, 250d of bmw 324 d, 524td, audi td (met die ongelooflijk “snelle” 70 pk sterke motor die geen fluit vooruit ging, betrouwbaar was ie gelukkig wel), golf d(ja ik heb een 1600 van 54 pk).
Gelieve dus enig respect te hebben voor een sportief merk zoals saab.
KaCh1ng zegt
Saab met BMW diesels :o nu wordt het echt intressant , BMW diesels zijn de beste !
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Jan Willem van Stuijvenberg: precies! Gelukkig zijn daar genoeg mensen van. Die ‘geen Duitse auto kunnen (/vooral willen) kopen en meer willen dan een VW’.
Goed punt!
Jochempie zegt
Diesels in lengterichting voor een auto met voorwielaandrijving?
martinus zegt
@ JWvS
Een saab 9-5 scheelt niet zoveel in euro’s met een C klasse, slechts 5K met een BMW5, en ook niet veel met een A6.
Een saab koper is niet percé ‘bekakt’ Maar houdt van een mooie auto, met eigen uiterlijk, en eigen interieur.
Voor wie een auto een middel is (om snel zo comfortabel en uitgerust mogelijk) van A naar B te komen is Saab en daar met een nette auto aan te komen, is Saab niet zo’n verkeerde keuze.
Maar ongetwijfeld, kunnen gefrustreerde B managers, accountants etc. waarvoor de auto het DOEL hun testosteron beter zege laten vieren in een achterwiel aangedreven hard afgestelde klinische Duitser.
Bas zegt
Wat een combinatie.
Dus dan kan ik eindelijk een BMW kopen zonder BMW logo?
Dan wordt het vast de moeite waard :)
Hupke zegt
@Bas:
Er is een heel lijstje van BMW spullen die je zonder logo kopen kan.
Of nee Wiessmann heeft de logo’s er nog op zitten, Morgan overplakt ze maar ze zitten er nog op,…
En mss dat ze er bij Saab ook nog op blijven staan.
De eerste S-types van Jag (de retro niet die van de ’60) hadden toch ook nog gewoon Ford op de motor onderdelen staan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ jochempie, ja hoor! Alle Saabs tot 1994 hadden de motor in de lengterichting en voorwielaandrijving. No problemo!
Jochempie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Moet daar niet een hele nieuwe aandrijving voor ontwikkeld worden? Of werkt het huidige systeem met zowel axiaal als lengterichting geplaatste motor en bak?
Bob zegt
@ro
Volgens mij was dat in basis een Thriumph blok en ja die hadden een ketting. In die tijd hadden haast alle auto’s dat nog trouwens.
CSL zegt
Die blokken gaan Saab een Boost geven.
integralechubasco zegt
@victor muller
voor jullie gaan inkopen dit even checken.
http://www.motortrend.com/used_cars/01/bmw/recalls/index.html
schnitzerken zegt
Een goeie stap voor Saab! zeker!
janklaassen zegt
ja, leuk allemaal (of niet)
maar ik hoop niet dat ze weer van die stomme aanduidingen doen.
320d is gewoon een 2.0 Dieseltje. maar,
335i is weer een 3.0 benzine met 2.957 cc (ong.)
das toch ontzettend raar? geen 3.5 maar wel 3.0 = 335i.
majinstar zegt
Onder SAAB zit een grote bubbel. Het is alleen wachten totdat hij explodeert.
lincoln zegt
@majinstar:
ooooeeeeeewww .. spannend hoor ..
jij weet vast allemaal dingen die een ander niet weet ..
floryn zegt
@lincoln: majinstar heeft enigzins gelijk alleen is het een beetje vreemd om dat bij een nieuwsitem als dit te posten. SAAB moet nu eenmaal veel auto’s gaan verkopen op korte termijn om op middellange termijn te blijven bestaan. Ik denk zelf dat het wel goed komt als het product maar indrukwekkend genoeg is.
lincoln zegt
@floryn:
maar hij gebruikte het toverwoord .. “wachten” ..
ik geloof niet dat “wachten” een optie is bij Saab ..
floryn zegt
@lincoln: Haha correct. Het is tijd voor actie bij SAAB. Ik geloof dat ze dat ook wel laten zien.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ floryn: dat klopt. Maarrrrrrrrr, volgend jaar rond deze tijd heeft Saab dan ook:
– Nieuwe 9-3 Sedan
– Nieuwe 9-3 Estate
– Nieuwe 9-3 Cabriolet
– De 9-4X (met BMW diesel dus?)
– Nieuwe 9-5 Estate
Dus de net geïntroduceerde 9-5 Sedan is dan de oudste Saab! Al deze auto’s zijn klaar om geïntroduceerd te worden. Dit is de reden dat ik erin geloof, en dat alle investeerders, de EIB en de Zweedse overheid erin gestapt zijn.
Tim zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Euh, de nieuwe 9-3 komt past in Q4 van 2012 ;)
Eerst een Sedan/Hatch en niet veel later de Estate en later de Cabrio…
w0o0dy zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: er wordt ook nog hard gewerkt aan een deal om een 1-serie/A3/c30 concurrent te ontwikkelen.. (die mogelijk nog veel meer met BMW gaat delen dan alleen de motor).
BaRa zegt
Liefste mistspuiers op autoblog, als jullie Saab’s ondergang met argumenten willen onderbouwen, haal dan a.u.b. niet het gigantische aantal auto’s aan dat ze volgens jullie moeten verkopen. Dat bewijst alleen dat je niet weet welke aantallen ze moeten halen om volgens het businessplan break-even te draaien. En zo’n businessplan, dat is niet van de poes. Een beetje bedrijfsleider weet dit. Wat het topic betreft: BMW en VM houden allebei de kaken stijf op elkaar, het bericht hierboven is puur speculatie van Auto Motor und Sport. Het kan waar zijn, maar waarom zouden BMW of Saab dat alleen aan Auto Motor und Sport vertellen? ’t Is komkommertijd, blijkbaar.
Rdesign zegt
kijk! geen halve maat regelen!
goed zo muller! zet deze lijn door!
ps: ik hoorde dat viktor in het ziekenhuis ligt.. iemand die dit kan bevestigen?
Rdesign zegt
edit op mezelf: type aanduiding kan ook wel mooi worden!
bijvoorbeeld:
9-530D
of
9-5 30D :P
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Tim: dat klopt, oké, een vernieuwde 9-3 dan… Met de lijnen en interieur van de nieuwe 9-5. Die komt in april ’11. Er komen dan trouwens ook nieuwe benzinemotoren, althans, de huidige krijgen directe injectie. Dat hebben de 9-5 motoren al, dan alle Saabs.
@ WoOody: dat klopt, maar ik noemde alleen even de modellen die al klaarstaan. Maarrr de nieuwe ontwerper (las trouwens ook net dat hij de Maserati GranTurismo heeft getekend! Geen kattenpies!) heeft zn plannen al ingediend voor de nieuwe 9-3, die komt eerst. Dat is het ‘bread-and-butter-model’ van Saab. Daarna is evt. een 9-2 aan de beurt, en daarvoor kan Saab volledig eigen partners kiezen, net als de nieuwe 9-3. En hierin wordt BMW wel vaak genoemd als partner idd…
Mijn verwachting: als de crisis over is en alle fabrikanten draaien weer goed, én als Saab dan op orde is, wordt Saab gekocht door de BMW Group. Waarom? Nog meer schaalvoordeel voor Saab, nog meer technologie-deling en weer een half miljardje voor Victor erbij…
PS: bron van het Jason Cartriota verhaal (én gewoon een leuk artikel): http://www.kilometermagazine.com/artman2/publish/persona/Interview_Saab_s_Design_Chief_Jason_Castriota.html
marc zegt
Wat jij wil kerel. Voel je je beter nu of wil je nog een pilletje?
marc zegt
Whoops, Sneer was voor jan willem van Stuijverberg
Patrick zegt
Eigelijk onZweeds, Saab geen eigen dieselmotor ontwerpt en produceerd, ben je normaal wel gewent van de zweden, staat normalieter wel hun mannetje…op elk terrein! Maarja…je ziet, Saab is/was ook al bezig niet meer Sweeds te zijn, en dat is dan ook wel merkbaar aan de inkopen bij andere fabrikanten! Toch al Nederlandse invloed???
Cantago zegt
BMW motoren in een Saab? Das een goed idee! Bij BMW hebben ze toch nog een mooie V8 liggen niet? Idee voor Victor om daar iets mee te doen? Wolfje in schaapskleren maken?
rrwentzel zegt
Saab 9-5 30d High Executive
Saab 9-3 30d xDrive High Executive
Saab 9-3 M Cabrio
De nieuwe reeks Saab.
sonett zegt
Zolang ze geen BMW achterwielaandrijving gaan gebruiken is alles OK
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Patrick: Saab heeft inderdaad de laatste tijd zijn Turbo-benzinemotoren zelf ontwikkeld, maar diesels nog nooit! Dus toch niet zo vreemd dit hoor…
En Saab bezig ‘niet-Zweeds’ te zijn?? Is juist volledig Zweeds! Alles is gecentreerd in Trollhattan, Sverige…
@ jochempie: goede vraag, geen idee tbh…
DGB zegt
Waarom zou BMW premiumwannabe Saab hun diesels willen geven? Gaat het altijd toch om geld? :)
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
@Ro: Ten eerste zou ik willen zeggen dat die Saab vliegtuigen inferieur zijn aan de Amerikaanse. Ouderwetse achterhaalde techniek. Dan wijs ik er graag op dat BMW gewoon messerschmitt is! En dan noem ik hier graag de ME262. Het eerste straalvliegtuig in de wereld! Een machtige machine! Het BMW logo is als je er goed naar kijkt een propellor in the blue sky… Saab is en blijft voor mij wannabe en vooral sinds het merk deels Nederlands is heb ik er helemaal een hekel aan! Nederland is een achtergesteld auto hatend extreem links land. Daar hoef ik geen auto van! Het is als haute couture kopen bij de Aldi. Dat spoort ook niet. Nerderland moet het gewoon houden bij hoeren, drugs, bloemen en klompen. Dat zijn de enige producten waar wij een geloofwaardige reputatie hebben. Groeten J.W.v.S.
karel zegt
@Jan Willem van Stuijvenberg: je bent niet goed…. in nederland hebben we ook goede Psychiatrische inrichtingen…. daar een afspraakje maken????