De productie van Saab ligt deze week nog steeds op z’n gat en de onderhandelingen met toeleveranciers zijn ook nog steeds gaande. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er achter de schermen niets gebeurt. Zojuist maakte Spyker namelijk bekend dat ze -wederom- een Chinese partner aan zich hebben ‘gebonden’. Maak kennis met de nieuwste sterspeler in de Saabsoap: Youngman!
Op 16 mei was het Pang Da die besloot een aandeel te nemen (moet nog wel worden goedgekeurd) en plannen voor twee joint ventures op te zetten. Nu is het de beurt aan Youngman (voluit: Zhejiang Youngman Lotus Automobile) en willen een belang van 29,9% in Saab. Daarvoor zijn ze bereid 136 miljoen euro voor te betalen. Wordt het toekomstige belang van Pang Da in Spyker/Saab (24%) hierdoor minder? Nope, want in plaats van 65 miljoen willen zij nu 109 miljoen euro investeren.
Vrijwel direct na de deal met Pang Da maakte Victor Muller duidelijk dat ze op zoek zouden gaan naar een degelijke productiepartner in het Aziatische land. Welnu, die is dus gevonden. Met Youngman (o.a. producent van MAN trucks) heeft Saab een niet bindende intentieverklaring getekend waarin staat dat ze een joint venture zullen oprichten waarvan zowel Saab als Youngman een aandeel van 45% nemen. De overige 10 procent mag worden toegeschreven aan Pang Da.
Dit is goed nieuws voor Saab, mits alle overheden (Zweden, China) en andere partijen die er hun zegje over moeten doen (o.a. de EIB) hun goedkeuring er over uitspreken. En dat kan -net als bij de deal met Pang Da- nog wel even duren. To be continued…
ricardo zegt
Voor een nadere kennismaking met Youngman: check de bedrijfspresentatie!
http://www.youtube.com/watch?v=BBoFVrcHZFU
Search zegt
@ricardo: Hahaha daar dacht ik ook meteen aan, alleen deze is nog slechter dan het origineel en ook minder gay, maar dan wel weer chinees. :mrgreen:
norge zegt
En plotseling ziet het er veelbelovend uit voor VM ,alleen jammer dat nu bijna de complete Zweedse automobielindustrie in Chinese handen is .
jerone zegt
@norge:
We hebben Koenigsegg nog in Zweden!
norge zegt
@jerone: Ik schreef “bijna” ;)
gregorius zegt
Youngman… dat is vragen om flauwe grappen!
“Saab, gemaakt door de kinderhandjes van Young-man” etc. etc.
Benjamin1 zegt
Ze hebben geen meerderheidsbelang meer? Saab is verkocht?!
robbie zegt
@Benjamin1: er is nog géén Chinees die een aandeel heeft in Saab (of Spyker) er liggen op dit moment alleen wilde plannen.
Er moeten eerst een heleboel partijen toestemming gegeven en dat zal niet 1, 2, 3 gebeuren.
Trionic zegt
Elke keer als alle ‘deskundigen’ roepen dat het einde bereikt is wordt het volgende konijn uit de hoge hoed getoverd. Op naar de volgende aflevering van de soap.
-=edit: check!=-
themenace zegt
Wederom een lege huls in het geweer van VM……
Imom zegt
Jammer maar helaas,dan beter geen SAAB meer.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Imom: en ook geen Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Toyota, Volvo, ehmmmmmmmmmm allemaal?????
ALLE merken produceren inmiddels in China voor de Chinese markt vriend!
Verder OT: gewoon de volgende stap, ‘Pang Da eerst als importeur, en dan samen een productiepartner zoeken’, zei Saab. En gevonden. Dat er een link met Lotus ligt is niet gek, Spyker werkt al veel samen met Lotus natuurlijk. Nu hopen dat alle goedkeuringen doorgaan en dan zit het aardig op de rit.
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: en is Saab voor 54+ procent Chinees.
Megakix zegt
@robbie: tsja, ligt er natuurlijk aan hoe het stemrecht op de aandelen wordt ondervangen…of dat een probleem is.
robbie zegt
@Megakix: 1 aandeel = 1 stem (bij Spyker)
Megakix zegt
@robbie: nu (nog) wel ja…?
As_long_as_it_is_fast zegt
Ik ben de Saab historie stilaan beu ah raken. Ik ga er voortaan niet meer op reageren. Succes Saab maar ik geloof er niet meer in.
xilver zegt
@As_long_as_it_is_fast: Tuurlijk niet, dat wisten we toch al van bij het begin. Wat we hier zien zijn eigenlijk bedrijven die denken dat de vorige eigenaars er zelf niets van konden en dat ze zelf willen bewijzen dat ze Saab alsnog kunnen redden, goed voor hun imago. Probleem is dat Saab gewoon hopeloos is, het enige degelijke model dat ze hebben is de nieuwe 9-5, en die zie je haast niet rondrijden.
As_long_as_it_is_fast zegt
@xilver: Inderdaad. Moest er op zich niets verkeerd zijn met de auto’s van saab, moesten ze er goed uitzien bedoel ik dan, dan viel er nog iets te redden. Maar niemand wil een Saab, ik ook niet, en dan kan niemand dat redden. Of er moet een nieuwe ontwerpen aan het bewind komen die ineens de auto van 2011 ontwerpt. Moest Alfa Romeo nu in de problemen zitten, die zijn zeker te redden, de giullietta is, voor mij, de knapste 3 deurs die er momenteel rijdt, binnen de betaalbare klasse.
zesinlijn zegt
@As_long_as_it_is_fast: De knapste 3 deurs die er momenteel rijdt…? Haha, koekert, dat is een 5 deurs. Die is er helemaal niet als 3 deurs…. ;-)
As_long_as_it_is_fast zegt
@zesinlijn: Dat bedoelde ik, met die klinkloze achterdeuren raak ik nogal eens verward. In elk geval, de knapste in zijn segment.
robbie zegt
Dit gaat Saab echt redden hoor (not). Een paar kritische kanttekeningen:
Deze geweldige deal is niet meer dan een “non binding memorandum of understanding (MOU)“. Die Chinezen hebben dus nog niks betaald en zijn nergens toe verplicht. Ze kunnen er op elk moment weer onderuit. Ook zal het nog zeker 3 maanden duren voordat iedereen toestemming heeft gegeven.
De kas bij Saab is nog leeg en de productie staat nog zeker een week stil. Er is (op korte termijn) alleen zicht op 30 miljoen door de verkoop van het vastgoed. Als dat niet doorgaat heeft Saab een heel groot probleem. Want dan kunnen ze ook niet die auto’s voor Pang Da bouwen en wil Pang Da zijn 45 miljoen euro terug.
En het meest bizarre is nog wel dit:
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2467258/de-far-bara-tva-veckors-semester
En dan te bedenken dat het volgens Victor Muller zelfs duizenden leveranciers zijn:
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Altijd zo pessimistisch. Non-binding wil zeggen dat het nog ‘binding’ kan worden. Ik hoop het alvast. Ik zeg niet dat het allemaal simpel is, maar ik denk dat er wel een kans is dat Saab het overleeft – als Chinees merk waarschijnlijk, maar dan nog…
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: jij noemt het pessimistisch, ik noem het realistisch. Zoals je weet weiger ik om door een roze bril naar het hele Saab/Spyker circus te kijken.
Een non-binding MOU heeft minder waarde dan het papier waar het op geprint is. Het zegt helemaal niks en al helemaal niet als het een deal met Chinezen is. Die hechten namelijk vrij weinig waarde aan contracten.
Wat wel belangrijk is op dit moment is dat leveranciers nog steeds niet betaald zijn en er steeds meer stemmen opgaan om het faillissement van Saab aan te vragen. Dat geld van die Chinezen (als het al komt) komt pas over maanden en maanden. Daar schiet Saab dus niks mee op. Ze hebben NU geld nodig.
De verkoop van vastgoed kan 30 miljoen opleveren, maar ik vraag me af of dat genoeg is om alle leveranciers te betalen en hoe lang die leveranciers nog willen wachten. Sommige bedrijven wachten al sinds begin dit jaar op hun geld…
requist zegt
@robbie: Ik moet zeggen dat ze tot nu toe met hun non-binding MoU wel 45mil aan auto’s hebben gekocht, dat had ik eigenlijk al niet verwacht.
Als je kijkt naar de Q1 balans dan is het uitgesloten dat die 30mil alle leveranciers kan betalen,maar wellicht net genoeg om ze weer te laten leveren?
desjonnies zegt
In Engeland hebben ze daar een spreekwoord voor :
Beggars can’t be choosers
MAB zegt
aah ik word wel echt moe van Saab..
quint zegt
Ik word er ook moe van. Maar waar ik pas echt van in slaap val zijn alle waarzeggers en paragnosten hier die Saab al ten dode hebben opgeschreven. Voorlopig is Saab er nog, hoe ‘realistisch’ sommige waarnemingen ook zijn
erik66 zegt
Ik heb die website van meneer Pang eens goed bekeken, en zijn aantal dealers geteld waarvan hij de adressen geeft. Ik kom helaas niet tot 1000, ook niet tot 100. Ik kom tot 69; waarvan 21 Subaru, 7 Guangzhou-Honda, 4 Jiefang (vrachtauto’s), 3 Beijing-Hyundai, Shanghai-VW en Dongfeng-Yueda-KIA en nog 28 andere fabrikaten, ieder 1 dealer. Meneer Pang verkoopt dus geen 50 merken, maar 34. Meneer Pang zegt trouwens niet dat hij de grootste dealer van China is, maar de op een na grootste beurs-genoteerde dealer.