Na een tumultueuze dag gisteren trekken de rookwolken rond Saab enigszins op, maar er is nog veel onduidelijkheid. Er is gisteren geen faillissement aangevraagd, en volgens diverse berichten zou er zelfs een bedrag van 300 miljoen SEK (33 miljoen euro) onderweg zijn van Youngman naar Saab. Wij hebben op dit moment echter slechts deels de aanwijzing dat dit ook daadwerkelijk het geval is.
Ook werd gistermiddag de handel in het aandeel SWAN (Swedish Automobile) door de AFM stil gelegd, in afwachting van een persbericht. Er is nog geen persbericht gekomen, en het lijkt er op dat de handel nog niet hervat is. Voor een definitieve bevestiging zijn wij nog in afwachting van bericht van de de AFM.
Wij zetten even op een rij wat er volgens ons aan de hand is (credits voor onze Saab-connaisseur Robbie):
– Youngman zou $5 miljoen betalen voor de loonbelasting etc. Dit geld lijkt nu binnen te zijn.
– Woensdag (14-12) zou er nog eens 20 miljoen euro worden overgemaakt
– Voor 31-12 zou er nog eens 10 miljoen euro moeten arriveren
Het geld moet sowieso vóór donderdag 15-12 13:00 binnen zijn want dat is deadline van de rechtbank voor het indienen van bewijzen waarom de reorganisatie niet gestopt zou moeten worden.
Saab/SWAN zal dus met zeer harde bewijzen moeten komen die ze vóór 15 december 13:00 bij de rechtbank moeten inleveren. De rechtbank zal vervolgens op vrijdag 16 december rond het middaguur een uitspraak doen.
Uiteraard is dit bedrag van 30 miljoen euro + $5 miljoen een lapmiddel, want op de langere termijn zijn er honderden miljoenen nodig om Saab te redden.
De grote vraag zal dus zijn: Weet Saab de rechtbank ervan te overtuigen dat er op korte (middellange?) termijn véél geld (500+ miljoen?) binnen gaat komen? Er zal een heel gedegen plan voorgelegd moeten worden waaruit blijkt dat er daadwerkelijk een toekomst is voor Saab. Het nog verder rekken en uitstellen lijkt voor niemand een optie te zijn.
De enige oplossing om dit te omzeilen is als Guy Lofalk zijn verzoek tot het stopzetten van de reorganisatie intrekt (dit heeft hij in oktober ook gedaan). Als hij dat verzoek intrekt blijft hij gewoon administrator en gaat de reorganisatie ook gewoon door.
De enige “zekerheid” die er op dit moment is, is dat er “een bedrag” is overgemaakt door Youngman. Hoeveel geld Saab precies heeft ontvangen van Youngman willen ze niet verklappen (flauw hé). Wij houden het er echter op dat het gaat om de beruchte $5 miljoen/3,3 miljoen euro.
Tot slot: gisteren verscheen een ANP-bericht waar volgens ons een aantal feitelijke onjuistheden in zaten, want:
– Martin Larsson stapt alleen maar uit het bestuur, maar blijft wel gewoon werkzaam bij Saab (domme fout)
– Muller is NIET persoonlijk aansprakelijk voor de schuld van 161 miljoen euro (bij leveranciers). Hij/het bestuur is wel persoonlijk aansprakelijk voor het betalen van de loonbelasting. Maar dit kan nooit heel veel zijn. De lonen van november (incl. belastingen) liggen op circa 10/11 miljoen. De loonbelasting is hier weer een kleiner deel van.
Enfin, we houden u op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen.
Jesper zegt
No way dat ik @lincoln zometeen een symbolisch tientje schuldig ben :o
OnT: die hoed van VM begint op de handtas van m’n zusje te lijken, ook zo’n bodemloze put waar desgewenst een blender of elektrische deken uit getoverd wordt.
Megakix zegt
Pffff….hoeveel ‘nieuws’ kan een mens in één jaar (over Saab) verstouwen..I QUIT ! :lol:
Benjamin1 zegt
@Megakix: het is inderdaad tijd voor een nieuwe zustersite
Saab7.nl
stationcar zegt
Het blijft spannend, ik ben heel benieuwd, maar ik begin de hoop toch wel wat op te geven de laatste maanden, het duurt te lang en is te onduidelijk allemaal.
meneersander zegt
Mocht Victor dit lukken, en er een winstgevend bedrijf van maken in 2020 ofzo, dan verdient hij wel een onderscheiding!!
Carreza zegt
@meneersander: dat verdient hij nu al: voor moed en zelfopoffering…
Carreza zegt
Update waarschijnlijk rond 13u :P
robbie zegt
@Carreza: oh ja?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Niet weer zo’n dag als gisteren svp… Heb alles gevolgd via de diverse kanalen maar was toch redelijk gaar aan het eind van de dag!
desjonnies zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Svenska, het gaat zoals het gaat.
Anders niet.
Of wil je stiekem eventueel een niet-afgemaakte stoffige 9-5 van de productie band kopen met een Ikea sleuteltje?
kliko zegt
hoelang duurt dit seizoen nog? ik wil nu wel eens wat anders op tv. :lol:
Laat ze nu maar eens dat geld overknallen, GM moet z’n bek houden en ga gewoon mooie auto maken daar (begin met een moderner interieur). Dan is alles opgelost.
Zo moeilijk klinkt het niet! :lol:
kaasboerin zegt
Ik zeg Youngman, stort effe ’n paar ton op Lofalk’s rekeningetje.. :D
vale46 zegt
Er is geen TV-maker die een soap zo hard kan uitmelken…
Saab is dood, dit zijn hoogstens nog wat stuiptrekkingen.
@AB:
Zou het niet handiger zijn een Saab groep te maken & daar alle nieuws in te posten rondom Saab?
Mielie zegt
@vale46: Bij Actueel staat ‘Saab Soap’ al enkele maanden bovenaan ;)
vale46 zegt
@Mielie: Daarmee staan al die artikels nog steeds ‘in de weg’ op de homepage.
Ik bedoel een groep, je kan die aanmaken & bekijken als je je eigen profiel bekijkt.
Saab boeit me echt niet meer. Saab is dood, laat het merk zo geen lijdensweg doormaken, dat verdiend het niet!
kaasboerin zegt
Dit is nog spannender dan As The World Burns..
ferrari94tr zegt
kan de saab soap gestopt worden? goedschiks of kwaadschiks.
thumps up voor Victor
robbie zegt
Yeah baby er is maar liefst 3,4 miljoen euro binnengekomen (volgens Victor Muller):
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1463815-muller-detta-ar-ett-gott-tecken-
Dat is niet eens genoeg om de salarissen van november te betalen.
turbo16s zegt
@robbie: Maar genoeg om door te onderhandelen
robbie zegt
@turbo16s: met wie? Op 31 oktober gaf Saab zelf aan dat ze alleen al 50 miljoen euro nodig hadden om de reorganisatie te voltooien. En daarnaast hadden ze nog eens 600+ miljoen euro nodig voor 2012.
Vrijdag moet de rechter beslissen of er genoeg geld is om de reorganisatie door te zetten. Die rechter zal dus echt een bedrag van rond de 50 miljoen euro willen zien. De kans dat hij zich met een kluitje in het riet laat sturen lijkt mij niet extreem groot.
Hubert zegt
1000 aandelen voor 200 euro kopen en hopen op een laatste stuiptrekking…
(als ze zometeen de handel weer opstarten)
kaasboerin zegt
@Hubert: Ik bied de helft..
tuning zegt
Er is ook een atoombom in aantocht, bedank me later maar.
KUT!saab, hier wordt je toch zó moe van.
-edit: gelieve Saab-topics voortaan over te slaan-
turbo16s zegt
@tuning:
Oh jeee een Atoombom, hopen dat het plastic op jouw auto blijft zitten tuning!
tuning zegt
@turbo16s: oh jeee die grap is zo oud als je fiets, oh jeee verzin een nieuwe grap, oh jeee.
turbo16s zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
BaRa zegt
De soap zal me eerlijk gezegd aan m’n derrière oxideren, zo lang ik over 3 à 4 jaar maar een nieuwe Saab cabrio kan bestellen.
lemster zegt
Jup jup. Saab komt wel terug. I’m not worried for a second.
kaasboerin zegt
@lemster: .. You haven’t been thinking for a second ..
masterstig zegt
@lemster: Ik weet het niet hoor, Saab zakt langzaam weg in het moeras zonder maar één enkele hand die hulp aanbiedt, de keren dat er hulp aangeboden werd gleed de hand uit de hand van Saab.
AudiQuatro zegt
Zeg als ons victor saab straks weet te redden, dan mag ie meteen naar brussel om de EU op poten te zetten!!
kaasboerin zegt
@AudiQuatro: Hahahahahahahaha!!!
robbie zegt
@AudiQuatro: Saab is al te ver heen om nog (echt) gered te kunnen worden.
Stel (heel even) dat Saab morgen 1 miljard euro krijgt van die lieve mensen uit China dan zal het nog maanden duren voordat er weer auto’s gebouwd kunnen worden. Toeleveranciers hebben immers vestigingen gesloten en gebruiken hun “Saab capaciteit” voor andere klanten. Of hebben simpelweg personeel op straat gezet.
Daarnaast is het vertrouwen bij consumenten op een all time low aangekomen. Er is de afgelopen jaren zo ontzettend veel onzekerheid en verwarring geweest dat mensen niet snel de stap durven te zetten om een Saab te kopen.
Daar komt nog eens bij dat Saab zelf aan aangeeft de dat de opvolger van de 9-3 “uitgesteld” is en dat de 9-5 Estate pas op zijn vroegst in de zomer van 2012 komt. Van de 9-4X hoeven we (in Europa) weinig te verwachten en ook de gloednieuwe 9-5 was geen verkoopkanon voordat de problemen begonnen.
Als iemand zo gek is om 5 jaar land honderden miljoenen euro’s (of liever nog miljarden) in Saab te steken dan is er een kans dat het iets gaat worden, maar dat ga je nooit terug verdienen met het verkopen van 120.000 auto’s op jaarbasis.
timmy zegt
@robbie: Je vergeet een ding Robbie, China’s interne marktpolitiek. Youngman wil een van de autofabrikanten zijn die later van de Chinese overheid toestemming krijgt om de consolidatieslag te mogen overleven. Ik vermoed dat Youngman dit als de kans ziet om technologie binnen te halen en mogelijk volume om daarmee haar eigen toekomst veilig te stellen.
potver7 zegt
@timmy: Maar het duurt nog even voor het zover is, een produktielijn in China staat er niet 1-2-3. Aangezien Saab momenteel zelf geen geld genereert zal Youngman er nog honderden miljoenen in moeten pompen voordat voordat het zover is.
Bovendien kan Youngman wel willen, maar als GM ‘njet’ zegt, houdt het hele verhaal op.
Freewarefreak zegt
@potver7: Als dat zo is (ik heb er weinig verstand van..) dan heeft VM toentertijd eigenlijk Saab helemaal niet gekocht. Hij heeft alleen een “gebruikslicentie” gekregen op de eigendommen van GM. Want daar stropt nu alles op. Er is niets mogelijk, want GM bepaald. Dat noem ik niet kopen. Dat is gewoon een wurgcontract verkrijgen, wat later je eigen ondergang blijkt.
robbie zegt
@Freewarefreak: de enige mogelijkheid/vrijheid die Saab heeft is het half ontwikkelde Phoenix platform en wat randzaken die daarbij horen (eXWD, iQon etc).
Probleem daarbij is wel dat 15% tot 50% van het Phoenix platform alsnog van GM afkomstig is. De verhalen verschillen een beetje daar over. De ene bron heeft het over 15% terwijl andere bronnen het over 50% hebben.
Laten we het er maar op houden dat een bepaald deel van het Phoenix platform nog steeds GM techniek bevat.
robbie zegt
@timmy: ik weet dat China dat wil, maar ik vrees dat Youngman een beetje te laat is. Ze komen momenteel niet eens voor in de top 50van grootste producenten. Het is een zéér kleine partij die alleen maar bouwpakketten van Proton’s in elkaar zet. Dat stelt qua autoproductie dus geen fuck voor.
De kans dat de Chinese overheid deze kleine partij dus zal steunen lijkt mij redelijk bescheiden. De Chinese overheid zal liever zien dat een grote kapitaalkrachtige partij zoals BAIC, SAIC, Geely of Changan er met de technologie vandoor gaan.
Die bedrijven zijn al groot (en vaak staatseigendom) en hebben daarnaast ook meer dan genoeg geld en redelijk wat kennis om daadwerkelijk iets zinnigs van de grond te krijgen.
Wie kan er denk je beter gebruik maken van de kennis & technologie die Saab in huis heeft?
a) Een zéér kleine lokale speler met beperkte mogelijkheden
b) Een grote partij met internationale connecties en ondersteuning van de overheid
Mijn voorspelling is optie b, maar dan zal ik wel weer “gek”, “negatief” en “onrealistisch” zijn.
captainslow zegt
@robbie: Youngman is 1 van de grootste busbouwers van China. Bijvoorbeeld “hofleverancier” tijdens de Olympische Spelen 2008. Dat zij geen capaciteit zouden hebben is dus beetje onzinnig, sterker, als zij een probleem hebben dan is het eerder overcapaciteit in de auto-tak van hun concern.
Youngman is oorspronkelijk ook begonnen met het introduceren van Neoplan bussen in China en dat heeft hun geen windeieren gelegd. Ik vermoedt dat zij in Saab ook een soort Neoplan zien.
Ik krijg wel de indruk dat GM liever niet ziet dat hun technologie in handen van Youngman valt, echter money talks. Als Youngman genoeg betaald per auto, snap ik niet helemaal waarom GM blijft tegenstribbelen. Geld is geld, ook voor GM.
norge zegt
Vraag me af hoeveel van de Saab/GM “techniek” al in China is.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@norge: alle kennis van GM zit daar al. Alleen bij GM merken, dus dan hebben ze de volledige controle erover. Daar gaat het hele verhaal over.
norge zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik bedoelde dus “bij Youngman” ;)
Hubert zegt
@norge:
De kennis zit er grotendeels al, maar ze mogen het niet gebruiken.
mazdarx8 zegt
zo. daar kunnen ze precies één dag me vooruit.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mazdarx8: ik hoop 2… Dan is het donderdag. D day nummer ehhhm… veel.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Update: de Zweedse rechter geeft Saab 4 extra dagen om het plan te presenteren dat de reorganisatie moet.veiligstellen.
mrbadaboem zegt
Ik hoop wel dat ze het halen zeker nadat gm het merk kapot gemaakt heeft!