![Saab Turbo X](https://static.autoblog.nl/images/wp2007/msn/11032.jpg)
We kunnen heel lang bitchen over Saab, maar zodra ze turbo’s op motoren gaan schroeven, komt het helemaal goed. De eerste voortekenen voor de Turbo X waren al goed en Saab gaat ons niet teleurstellen.
Op de IAA in Frankfurt zal Saab de Turbo X onthullen, die in een gelimiteerde oplage van 2000 stuks geleverd gaat worden. Onder de motorkap vinden we een gemodificeerde variant van de bekende 2.8 liter grote V6 turbo die in de Turbo X 280 pk en 400 nm levert, waarmee de Turbo X in 5,7 seconden naar de 100 sprint.
Die kracht zal de Turbo X op het wegdek overbrengen via het nieuwe XWD vierwielaandrijvingssysteem. Dit Haldex systeem kan zowel de krachtsverdeling tussen voor- en achterwielen alsmede de verdeling tussen links en rechts varieren. Saab claimt dat daarmee een bijzondere goede wegligging behaald wordt en dat in slalom tests de Duitse en Japanse competitie zoek werd gereden. Schijnbaar was de Turbo X zelfs een 911 Turbo de baas.
De Saab Turbo X wordt alleen leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak, maar kopers kunnen wel kiezen tussen de sedan of combi (bron: trollhattansaab).
Lelijke impressie van een diffusor op de achterbumper. Uitlaatpijpen zien er ook nogal smaakloos uit. En dat voor zo’n zuiver gelijnde auto als een 9-3. Wel heel mooie velgen.
slalm = slalom, niet?
Geen stoere hatchback……….. :(
datw ordt een combi want die achterkant van de sedan is wel bijzonder ordinair lelijk
Bruuuuuuuuuuuuuuuuuut!
interieur ziet er netjes uit, alhoewel de drie draaiknoppen in de middenconsole uit een alfa komen …
Jammer dat geen coupé is.. :(
Maar verder super geil!
concurrent voor de evo X
De perfekte auto om een hold up mee te plegen dus. Je rijdt er iedereen het snot voor de ogen mee.
dat systeem lijkt me veelbelovend.
die zweden weten wel hoe ze moeten spelen in de sneeuw.
ik ben reuze benieuwd naar de combi hiervan
Het XWD zal vast helemaal goedkomen, maar ik ben niet echt een fan van de wielen + achterkant… Die ‘diffuser’ ziet er wel érg cheap uit.
Zolang je het overtollige plastic er maar af kan slopen, heel stoere wagen
Straalt agressie uit – I love it! :D
En nu nog een Opel Vectra OPC met AWD :)
andere achterlichten erop, ben ik ook blij=)
Woow, errug bruut zeg, als er net zo’n geluid uit komt als de uitlaat doet vermoeden…
Standaard klinkt ie al mooi!
Ik neem aan dat deze demonstratie wel bekend is:
Deze dus –> http://www.youtube.com/watch?v=Q0ckv3fbg44
beter als de 911 turbo, dacht het niet
“De Saab Turbo X wordt alleen leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak, “
Kijk, zo hoort dat!
ziet er vet uit, dat filmpje :)
Heeft iemand dat filmpje van taaffert wel eens gezien? Ongelovelijk hoe die Saab op de weg blijft plakken!!! Die beweringen van dat die Saab de concurrentie in slalomtests eruitreed geloof ik nu wel. CHECK die filmpje!
Je kan zeggen wat je wilt…….maar toch hè, vind ik een SAAB wel wat hebben……
saab oke.. maar voor deze pas ik liever!!
Uiterlijk is het toch weer een beetje teveel ze German way helaas…
Waarschijnlijk een test van GM om te zien hoe het zou zijn om Saabs met krachtige motoren te leveren, of het populair zou zijn.
– Apache
Tja, SAAB moet het toch echt van understement hebben, die velgen, diffuser en de uitlaten zijn eigenlijk alweer teveel van het goede. Iets decentere velgen graag, en dan bescheiden maar net onderscheidende ovale pijpjes achter, geen diffuser, gewone achterlichten aub en geen badges op de klep, maar wel deze prestaties, en je kunt menige poserbak volledig gefrustreerd achterlaten.
Echt een hele strakke auto. Zo’n Turbo X uitvoering hoort natuurlijk een tikje ordinair te zijn in vergelijking met het standaard model. Ik vind dat ze zeker geslaagd zijn, ze hadden het wat de achterkant betreft in ieder geval niet veel beter kunnen doen.
“Schijnbaar was de Turbo X zelfs een 911 Turbo de baas.”
Ahahahahaha
Dat gelooft toch geen kat?
Sjeemig, wat een positivisme in eenen. Saab is echt ubersaai, een redelijke middenmotor sinds de 9000 aan de bovenkant er bij werd ontworpen. Niks bijzonders. Kijk naar al die flutmodellen. Allemaal variaties op hetzelfde thema. Check die vreselijke koplampen met een chroome strip er langs / omheen, of die debiele achterlichten op de huidige combi. Tasteless.
‘Understated’ wat sommigen hier menen, is iets heel anders.
exterieur heeft niks spannends
maar, kwam deze nou uit de vectra opc of was dat weer een andere?
“Schijnbaar was de Turbo X zelfs een 911 Turbo de baas.”
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Vind je het gek met bijna de helft minder aan vermogen.
Saab is dood. ISJ OPEL. Dit is een wagen voor leaseproleten die zich sjiek willen voelen.
..het is echt om te janken wat er in de afgelopen 10 jaar aan ‘automotive’ erfgoed verloren is gegaan.
@damster, helemaal gelijk
de grap is ook dat er bij dit soort soortt auto’s absoluut geen vernieuwing meer in het model zit, dat zie je ook bij volvo’s. Het worden karikaturen van auto’s die nog onder een échte saab-vlag ontworpen zijn. Wat er met die neuzen gebeurt heeft is te zot voor woorden, dat gore chroom, die simpele lijnen Het is bijna kinderlijk.
@zondagsrijder .. nou .. maar goed dat die lease-proleten nog maar iets in leven houden dan.
Hebben hebben hebben hebben hebben!!
Sorry kon er even niks anders uitbrengen…
Sexy achterlichten!
Vewwy nais.
@joep .. wat dacht je van kopen kopen kopen kopen kopen ????
Ik vind die nieuwste estates van Saab zo verschrikkelijke mooie bakken.. Dan ben ik maar zo’n lease proleet doet me niets.. als ik over 1,5 jr een nieuwe bak mag uit kiezen en xwd estate ,zoals in dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=iR7r_J9IdnQ&NR=1 , rijdt dan rond.. zal ik ’t zeker overwegen! Misschien in t zwart dan maar dat terzijde..
btw.. incl. de velgen op die turbo x van hierboven!
@lincoln, hahaha was het maar zo’n feest. Ik ben voorlopig nog maar een studentje dus dat kopen kopen kopen zit er helaas niet in…. Althans voorlopig…
prijs?
Wat een bak! luvly..So what als Saab onder GM vlag vaart. Als dat niet was gebeurt was er misschien überhaupt geen Saab meer. En reken maar dat GM echt niet álles bepaalt.
gebeurt = gebeurd doh…brakke zondag :p
zeer mooie prestaties ook bij de wegligging!
getuned zowel motorisch als ophanging zal dit een echte bom worden.
De vorige versie vond ik mooier.
De facelift lijkt me niet zo geslaagd.
Maar die motor lijkt me wel lekker en de aandrijving evanals.
En die wagens liggen zowiezo al zeer goed op de baan.
Dat belooft, misschien is dit wel een teken dat ze terug de goede weg op gaan.
lovely for sure!
Saab wint het van 911 turbo? Ja waarom niet, er is een hele lijst auto’s op te noemen die sneller dan een 911 turbo over bijvoorbeeld circuit zandvoort racen (Mitsubishi evo, Subaru WRX, Mazda 3 MPS (ja, inderdaad) en nog vele anderen) en dan heb ik het nog niet eens over de echt heel heel hele snelle auto’s die zo’n porsche helemaal zoekrijden voor minder geld.
Begrijp me niet verkeerd, de topmodellen van Porsche zijn verschrikkelijk snel, maar de 911 turbo is (in elke generatie waarin hij bestond) een overgewaardeerde auto geweest…
Al met al kan ik me heel goed voorstellen dat deze Saab in het betreffende rijtje past.
WTF is hier zo speciaal aan?
5 PK meer dan dat hij bij Hirisch word getuned? Terwijl die ook gewoon 400Nm lever en een sprintje in exact dezelfde tijd doet.
Dat grapje kost je maar 1300 euro meer en je krijgt er niet die afzichtelijk en o zo goedkoop ogende uitlaten en achtermeuk bij. Bijkomend die is er wel te krijgen in een automaat.
Ik was over mijn 175PK chip heel erg te spreken in mijn diesel hopelijk blijft dat gevoel met de nieuwe 3-serie die over 10 dagen word afgeleverd.
@ ex-SAABlover: ik denk dat je je cijfers toch eens moet nakijken. Een Aero met 2.8 blok die door Hirsch onder handen wordt genomen, doet de 0-100 in 6.3 (in plaats van de 6.7 die het normaal gezien vraag). De Turbo X doet het in 5.7. Ja, koppel is identiek. En ja, het vermogen is gelijkaardig. Maar neen, de manier waarop je vermogen en koppel op de weg zet is niet dezelfde. En laat dat nu net het punt zijn van de Turbo X. Dat je daardoor ook een 911 in de slalom (voor de slechte verstaander: in de SLALOM) afdroogt, heeft niets te maken met vermogen, maar alles te maken met het op de grond kunnen zetten van dat vermogen. Dat betekent dat je in de kortere bochten gewoon hader kan dan met de “standaard” Aero, en laat dat nu net fijn bedragen aan een gevoel van sportiviteit.
@BaRa
Laat ik het dan zo zeggen. Liever iets trager, minder stabiel dan die achterlijke uitlaten en dat enorm overdone Vectra gehalte wat hij nu weer krijgt.
Ik ben blij dat de mijne er nu uitgaat want in zo`n merk, met zo`n waardeloos design wil ik me nu nieteens meer vertonen.
De 95 is een ramp en nu zo`n overdone Aero design weer. Doe normaal dan doe je al gek genoeg dnek ik dan weer.
@ex-saablover
nee met een 3 serie maak je het onderscheid op de weg…. al met al een leuke 13 in een dozijn oplossing.
Tis mooi om te horen dat er zo al drie mensen heel tevreden zijn over de wegligging van een Saab. Ik wist niet dat ik ooit nog iemand iets zou zien schrijven zoals sus (“En die wagens liggen zowiezo al zeer goed op de baan.”), als-ie refereert aan van een drivability en wegligging van een vliegend tapijt.
PS. Er zijn in Zweden wel degelijk monsters (zie titel artikel) te vinden, hoor, maar dan zul je meer in de hoek van de milieulobby moeten gaan zoeken (Tip; zoek op biopower)
Gisteren met zo’n kanon meegeweest.Het is gewoon een bangelijke wagen,en in het echt mooier dan op foto.
SAAB RULES, het zou jammer zijn als het merk Saab zou ophouden te bestaan. Nog meer S5 en M3 enz,enz,enz,enz.