Saab heeft vandaag bekend gemaakt dat ze de afdeling “transmissie ontwikkeling” aan de kant geschoven hebben. Een investeringsvehikel van de Zweedse overheid (Fouriertransform) zal per 1 januari de boel van Saab Automobile overnemen. Bij het nieuwe bedrijf (VICURA) zullen 50 ex-Saab Automobile Powertrain techneuten gaan werken. Een slimme manier van Saab om een aantal werknemers van de loonlijst af te werken, eigen transmissies werden immers toch al niet meer ontwikkeld.
Op dit moment komen de handgeschakelde versnellingsbakken van GM en de automatische transmissies koopt Saab in bij Aisin AW. Waarom zou je dan in godsnaam nog 50 techneuten in dienst houden die een transmissie kunnen ontwikkelen? Lekker uit het magazijn plukken van bijvoorbeeld BMW is veel makkelijker. Het bedrijf dat deze ingenieurs ‘gekocht’ heeft van Saab is Fouriertransform, een investeringsfonds dat 100% eigendom is van Zweedse overheid en investeringen doet in de Zweedse automotive industrie. Op deze manier wordt voorkomen dat hoogopgeleide Zweden thuis niks zitten te doen en een uitkering vangen.
Het nieuwe bedrijf(je) waar deze ingenieurs komen te werken, VICURA, hoopt in de toekomst voor andere bedrijven (& Saab) transmissiesystemen te gaan ontwikkelen.
Announcing the deal, Saab Automobile CEO Jan Åke Jonsson said: “I am delighted to reach this agreement with Fouriertransform. This step, together with other initiatives, will drive down our break-even point and improve operational efficiency as we work towards becoming a profitable, independent company.”
Per Nordberg, CEO at Fouriertransform, said: “The trend of outsourcing of transmission development is definitively increasing. For Sweden and the Swedish automotive industry as a whole, it is vital to maintain and further develop high competence within this field and that is exactly what these skilled former Saab engineers will offer as consultants in this competitive vehicle market.”
Bob zegt
Maakt BMW zelf nog veel bakken, is toch ook ZF of Getrag. Nog afgezien van RWD/FWD bij BMW/Saab of begrijp ik de grap niet?
Us zegt
BMW ontwikkeld zelf geen transmissies automaat of handbak. Hofleveranciers zijn Gertrag en ZF.
Slimme zet van Saab. Auto’s ontwikkelen is tegenwoordig meer en meer een vernuftigde implementatie van bestaande en “cutting edge” technieken.
robbie zegt
@Bob &Us, uiteraard maakt BMW ook zelf geen bakken, maar aangezien Saab daar motoren inkoopt ;)
Freewarefreak zegt
@robbie: Nou doe mij dan ook maar een lekker bakkie.. o nee wacht..
mashell zegt
Een bedrijf met 50 man in Zweden dat transmissies ontwikkeld, lijkt me geen zinvolle investering maar verkapte staatssteun.
robbie zegt
@mashell: dat gevoel kreeg ik nou ook ;) Ipv die mensen ontslaan worden ze gewoon gedumpt in een ‘nieuw’ bedrijfje.
Tim zegt
@mashell: Ik begrijp dat deze investeerder vanuit de staat een pot met geld heeft gekregen joint ventures in de Zweedse autobranche op te zetten. Mits dat op een normale wijze en tegen een normale prijs wordt gedaan is daar niets mis mee. Nederland heeft op landelijk en provinciaal niveau ook een aantal van dergelijke investeerders.
BT52 zegt
What’s new? Automobielfabrikanten zijn feitelijk assembleurs. De innovativiteit en de schaalvoordelen zitten bij de toeleveranciers. Dat Saab zich dat in 2010 eindelijk ook realiseert is weinig hoopgevend.
duckje zegt
slim, maar 50 man is niet het hoogste aantal dat ik ooit heb gehoord.
Poll zegt
beter laat dan nooit
rahpor zegt
Volgens mij wordt die bericht een beetje verkeerd uitgelegd. Wat ik begreep uit de deal is dat VICURA met hulp van het Zweeds investingsfonds zich gaat richten op het ontwikkelen van allerlei soorten transmissies. Ook voor toekomstige elektrische auto’s en andere milieuvriendelijke alternatieven. Daarnaast is Saab al jaren de GM hofleverancier van kennis voor handmatige versnellingsbakken. Door deze kennis extern neer te zetten kan er dus makkelijker aan externe partijen worden geleverd (waaronder GM).
Ik verwacht nog wel meer van deze constructies (overigens niet de eerste) op andere specifieke kennisvlakken. Bedenk wel dat GM de meeste ontwikkelingen uit Trollhattan haalde in het verleden. Zo had de Opel Insignia eigenlijk op de markt moeten komen als Saab 9-3 en heeft GM deze Zweedse ontwikkeling uiteindelijk als Opel op de markt gezet.
Tim zegt
@rahpor: Nog steeds haalt GM veel onderdelen en/of technologie uit Zweden. In het derde kwartaal van dit jaar kocht GM meer zaken bij Saab dan andersom.
Marc zegt
Soms robbie, denk ik, ben je nu gewoon dom en cynisch of gewoon vilein. Jij weet het feit dat een bedrijf probeert de kosten te drukken om te overleven maar tegelijkertijd zorgvuldig wil omgaan met haar werknemers, zelfs een negatieve lading te geven. Je meet met twee maten als het gaat om Saab. Dat wisten we natuurlijk al een tijdje maar je zou toch denken dat autoblog boven dat bedenkelijke niveau zou willen uitsteken
laurensje zegt
School ze om naar iets anders, technici zijn slim. Misschien kunnen ze hier les komen geven?
albert zegt
Hmmmm….. De 5-bak die Saab (en GM in een aantal gevallen ook) gebruikt is ooit door Saab zelf ontwikkeld. Bij de integratie van Saab in GM is de transmissieclub eenvoudig opgenomen in GM Powertrain. Is het daarmee een GM-bak geworden?
Verzelfstandiging maakt ontwikkelingen voor anderen wel eenvoudiger.
@Us: De automatische bakken voor de viercilinder BMW’s komen (nog) bij GM (Straatsburg) vandaan.