Een update over Saab, aangezien de productie gisteren weer gestokt bleek te zijn. Na een korte opleving vanmorgen schijnt de productie nu weer voor een paar dagen stil te liggen. Op de beurs verliest Spyker dan ook wederom flink waarde.
Gisteren bereikten ons de eerste geruchten al maar inmiddels bevestigen meerdere bronnen dat gisteren de productie gestaakt is in de Saab fabriek in Zweden. Naar het schijnt is er vanmorgen nog wel veertig minuten gedraaid maar inmiddels ligt de fabriek weer op z’n gat. De rest van de dag zal de productie niet meer op gang komen, de reden is wederom een tekort aan onderdelen. Volgens Saab woordvoerder Eric Geers komt het doordat het “just-in-time” mechanisme met de leveranciers nog niet helemaal goed is afgestemd na de productiepauze van 7 weken. Volgens een Zweedse bron hebben echter nog steeds lang niet alle leveranciers betaald gekregen en hebben een aantal onderdelenmakers hun eigen productie nog niet kunnen herstarten. Saab zou alleen met een paar cruciale leveranciers deals hebben gesloten en kwade tongen fluisteren dat dat wellicht alleen maar was om de Chinezen wat vrolijker te stemmen over de toekomst van Saab.
Op de beurs keldert het aandeel Spyker wederom (gisteren 10,5 procent) met als gevolg dat je, als je begin mei aandelen gekocht hebt, inmiddels ongeveer de helft van je geld kwijtgeraakt bent. Reden voor het niet betalen zou kunnen zijn dat Saab nog altijd wacht op 29,1 miljoen euro van de EIB. Een routinebetaling die nog steeds niet is uitgevoerd. Ook is de deal met Pang-da nog altijd niet goedgekeurd door de Chinese overheid, dus ook naar dat geld kan Saab vooralsnog fluiten. De fabriek in Zweden heeft de afgelopen sinds de herstart niet veel gedraaid, mede dankzij een paar feestdagen. Een overzichtje:
Vrijdag 27 mei: Productie start – 100 auto’s gebouwd – halve dag gewerkt
Maandag 30 mei: Productie redelijk normaal (<200 auto's, aldus Saab)
Dinsdag 31 mei: Productie redelijk normaal
Woensdag 1 juni: Productie redelijk normaal
Donderdag 2 juni: Fabriek lag stil (feestdag)
Vrijdag 3 juni: Fabriek lag stil (overbruggingsdag)
Maandag 6 juni: Fabriek lag stil (feestdag)
Dinsdag 7 juni: Alleen ’s ochtends gewerkt, dan zijn bepaalde onderdelen (naar verluidt banden) niet meer voorradig. Woordvoerders melden dat er op 8 juni weer gewoon geproduceerd zal worden.
Woensdag 8 juni: Productie loopt 40 minuten en valt vervolgens weer stil
Wanneer de fabriek weer gaat draaien is vooralsnog niet bekend, we houden jullie op de hoogte.
UPDATE 12:32: Saab meldt dat de leveringsproblemen deze week aanhouden maar dat ze dit aan hebben zien komen toen ze de productie onlangs herstarten. De uren dat er niet gewerkt kan worden in de fabriek zullen besteed worden aan andere activiteiten zoals training van het personeel. De liquiditeitssituatie is onverminderd spannend vanwege de deal met Pang Da die on hold staat en het verkopen en terugleasen van het vastgoed dat nog niet is gebeurd. Ook is men druk met onderhandelingen met de verschillende leveranciers. Omdat men wil voorkomen dat er teveel voorraden komen (wut?) heeft men besloten de productie voor deze week terug te schroeven.
Medewerkers melden tegenover de Zweedse Radio dat de productie de rest van de week stil ligt.
Trekt u gerust uw eigen conclusies.
stationcar zegt
Spannend, spannend, moet je opletten, nu komen de onheilsprofeten weer met z’n allen zeggen ‘zie je wel’ en ‘het einde is nabij’ dat soort opmerkingen. Maar wat mij betreft hopen we er het beste van en voor de rest wacht ik maar gewoon af…
svdl zegt
@stationcar: Maakt deze opmerking jou geen onheilsprofeet?
mashell zegt
@stationcar: onheilsprofeten hebben meestal ongelijk, de Saab criticasters lijken steeds meer gelijk te krijgen. Om eens wat anders te zijn dan een vergelijkingsmongool: het eind komt nog dit jaar, bekeer u allen en koop een Volvo.
mout zegt
@stationcar: het einde is na zie je wel!
Ik voorzie een lange en voorspoedige toekomst voor Saab. Binnen een paar jaar vergeten we de hele VAG-dominantie, en gaat heel de wereld gebukt onder een stortvloed van Saabs.
Brrrr… Eng hoor, die onheilsprofeten.
girls_VS_cars zegt
Zie je wel!! Het einde is nabij!! :lol:
Natuurlijk jammer dit, blijven hopen, dat is het enige wat we kunnen doen.
robbie zegt
Hij vertelde er alleen niet bij dat ze na 40 minuten(!) de handdoek alweer in de ging gooiden. De beste man “liegt” niet, maar maakt zichzelf ook niet echt geloofwaardig moet ik zeggen…
robbie zegt
Het grappige (of eigenlijk zorgelijke) is nog wel dat Victor Muller gisteravond(!) deze uitspraak deed:
Blijkbaar heeft hij geen idee wat er in zijn fabriek aan de gang is, of neemt niemand de moeite hem op de hoogte te stellen. Lekkere CEO ben je dan.
stationcar zegt
@robbie:
Ik wacht vol spanning op het moment dat jij een autofabriek gaat runnen, je pretendeert er altijd alles vanaf te weten, en je weet eigenlijk nog beter wat er allemaal speelt bij Saab dan Muller! Oja, als je zo goed kan googelen, zoek dan niet alleen naar slecht nieuws, leugentjes en fouten, maar ook eens naar goed nieuws, dat is veel leuker namelijk.
robbie zegt
@stationcar: ik doe mijn best om wat te vinden…
robbie zegt
@stationcar: PS En ik zeg niet dat ik “beter” een autofabriek kan runnen, maar dat neemt niet weg dat ik mijn vraagtekens mag zetten bij de hele gang van zaken.
Als jij ergens de baas bent en je fabriek ligt de halve dag dicht omdat er (onder andere) geen autobanden zijn dan moet je dat toch gewoon weten? Of is dat nou zo’n vreemde veronderstelling?
requist zegt
@stationcar: Als VM zelf zegt niets te weten van een productiestilstand dan weet niet alleen Robbie meer van wat er speelt bij Saab, maar de halve wereld. Toch wel een enge gedachte dat die man dan CEO is! ;)
boygeorge zegt
@stationcar: Ik heb goed nieuws gevonden over Saab.
Een Saab 96 uit 1976 is ook in prijs gedaald.
Nog meer goed nieuws. Ik heb geen aandelen gekocht in Spyker.
As_long_as_it_is_fast zegt
@robbie: waarom loopt ’t altijd zo mis? Slechte CEO e… :p
Johnnnyboy15nl zegt
Victor had het gewoon bij Spyker moeten houden… Hij heeft teveel hooi op zijn vork genomen. Hoe zou Victor Muller in de historie boeken komen te staan? Ik ben benieuwd..
mashell zegt
@Johnnnyboy15nl: ben je vergeten dat we precies zulke verhalen bij Spyker hebben gehad en dat Spyker nu gewoon 1 van de vele engelse kitcarbouwers is geworden?
boygeorge zegt
@mashell: Klopt ! Spyker is 1 van de vele KiTCarbouwers.
Hobbyisten in het tuinschuurtje zonder fut in de Vut.
Ziedaar de toekomst van VM.
wolffjee zegt
klinkt goed.. dus saab wijst nu met een vingertje naar de EIB?
requist zegt
@wolffjee: Yep, nadat Saab eerst een groot gedeelte van die 230mil voor liquiditeit heeft gebruikt ipv voor de aangewezen projecten, spelen ze nu de volmaakte onschuld met het niet snappen waar hun geld blijft.
iLoveStinger zegt
en met kwadde tongen bedoel je die van Robbie?
iLoveStinger zegt
@iLoveStinger: *kwade
Larick zegt
Dit werkt natuurlijk ook niet goed voor de verkoop.
Vorige week ging ik kijken voor een nieuwe auto, we reden
langs de Saab dealer maar je gaat er niet eens meer kijken.
Het risico is gewoon te groot, en zo zullen er meer mensen over denken. Enige redding is misschien de lease, die maakt het niet super veel uit, maar van je eigen geld een Saab? Je kijkt wel uit.
robbie zegt
@Larick: denk maar niet dat je Saab’s kan leasen voor aantrekkelijke maandbedragen. Doordat er grote onzekerheid is mbt de restwaarde moet je voor een Saab per maand veel meer betalen dan voor een vergelijkbare auto. Leasemaatschappijen zijn namelijk niet op hun achterhoofd gevallen en berekenen precies wat het allemaal gaat kosten.
PortRo zegt
@robbie: Is dit een aanname of heb je onderbouwing? Bij onze calculatie komt een Saab 9-5 nog steeds in dezelfde orde qua leasebedrag als een Audi A6 en een Volvo S80. Had wel wat meer onderbouwing in plaats van populisme verwacht.
Larick zegt
@robbie: Als leasemij zal je wel iets sterker staan als je auto’s niet geleverd worden. Ik neem aan dat daar wel clausules voor bestaan. Als particulier ontloop je dit risico liever. Als leaser zou ik zeker gaan kijken voor een 9-5. Dan is het alleen jammer als je hem niet krijgt.
PortRo zegt
@Larick: Als particulier kun je (net als leasemaatschappijen dat doen) een fatale leverdatum bij de bestelling opgeven. In overleg met de dealer bespreek je de normale leverdatum van een auto en telt daar bijv. een maand bij op. Als hij dan nog niet geleverd is, kun je de overeenkomst laten ontbinden. Overigens worden na de tsunami in Japan veel meer merken getroffen door fabricagestops en onderdelen tekorten. Sommige in Japan geproduceerde auto’s hebben al levertijden die oplopen tot een jaar.
Het feit dat een JIT (Just In Time) band schokkend in beweging komt na een langdurige stilstand is al helemaal niet vreemd.
robbie zegt
@Larick: die leverdatum zal leasemaatschappijen niet zoveel boeien, maar de restwaarde wel.
Bij het berekenen van de leaseprijs spelen veel factoren een rol (onderhoud, brandstofverbruik etc), maar ook restwaarde. Dat is een zeer belangrijk component van de prijs. Leasemaatschappijen kopen immers die auto en willen hem na afloop van de leaseperiode weer verkopen, voor de prijs die ze van te voren bedacht hadden.
Op het moment dat de prijzen van 2e hands Saabs onderuit gaan (door bijv. grote onzekerheid) dan hebben leasemaatschappijen een groot probleem. Dus dat proberen ze allemaal in te calculeren en berekenen ze door in de leaseprijs.
Als een BMW van 40.000 euro na 3 jaar nog 30.000 waard is en een Saab van 35.000 is na 3 jaar nog maar 15.000 waar dan zal je voor die Saab, waarschijnlijk, toch echt een hogere leaseprijs moeten betalen.
coppers zegt
@robbie: zo’n restwaarde voor een BMW? Laat me niet lachen!
robbie zegt
@coppers: dude, het is een voorbeeld! Ik kan je wel verzekeren dat de gemiddelde restwaarde van een BMW beter is dan die van een Saab. Helemaal nu Saab aan de rand van de afgrond staat.
Kopers van een 2e hands Saab maken zich veel teveel zorgen over oa de beschikbaarheid van reserveonderdelen etc…
boygeorge zegt
@robbie: Je beredenering gaat in de praktijk niet op.
Lease prijzen verhogen van een Saab heeft als gevolg dat die Saab met stof op je eigen terrein blijft staan.
Ik zou die Saab er gratis bijdoen als je een BMW least.
2 problemen opgelost.
BobbyD zegt
@boygeorge: Leg jouw opmerking over de Saab die op eigen terrein blijft staan eens uit? (terrein van de leasemaatschappij?)
Ram-G-maN zegt
Als je per sé een SAAB moet rijden en het zo spoedig mogelijk afgeleverd wil krijgen. Kun je beter voor de Cadillac SRX gebaseerde 9-4X gaan. Want daar zijn toch geen vertragingen bij de productie toch @robbie ?
robbie zegt
@AutomotiveDesigner: die productie loopt nog als het goed is!
E34M5Touring zegt
hopelijk krijgen ze alles weer op de rit zou toch zonde zijn als er weer een merk verdwijnt.
fastshifter zegt
Kan iemand een website maken met de actuele situatie (ON / OFF) van de productielijn van Saab? Dan kunnen we dat mooi volgen.
boygeorge zegt
@fastshifter: Je zit op de beste website die er is.
Je vraag is van de zelfde orde als geld naar Saab brengen.
Niet slim.
fastshifter zegt
@boygeorge: het was ook niet slim bedoeld. Puur voor de fun net als de websites die n de gaten houden of de Apple Webstore down is (in dat geval betekent het vaak dat daarna leuke nieuewe spullen beschikbaar zijn). Bij Saab is het meer leedvermaak; kijken of je nog enige kans hebt dat je pasbestelde Saab van de band loopt of niet….
As_long_as_it_is_fast zegt
ik wacht op aerolplan_svenska_ab ;)
Jammer, maar ik blijf erbij, Saab gaat kopje onder. Benieuwd hoe m’n buurvrouw met haar Saab cabrio daarover denkt. :D
barney zegt
Je kunt wel als doel hebben steeds meer auto’s te produceren maar het tijdperk van Henry Ford is al even voorbij. Het zijn niet de fabrikanten die bepalen hoeveel auto’s er de wereld in gejankt worden, het is de consument. Saab deugt gewoon niet. Het was een merk van vrij grote getalen. Inmiddels is het anders. Dus, hoe pijnlijk dan ook, je kan beter je organisatie instellen op een klein publiek en de helft van de capaciteit afstoten. Want die Zweden zijn ook wel weer zo koppig dat ze niets aan hun auto’s willen veranderen. Beetje zoals Jaguar in het verleden. Verschil is dat Jaguar over z’n ego is gestapt. Weliswaar onder druk van een stel Indiërs, maar goed. Dat heeft vervolgens weer geleid tot het feit dat Jaguar inmiddels z’n eigen broek op kan houden en in 2010 45% meer auto’s heeft verkocht. Zo kan het dus ook. Saab wacht alleen wel érg lang met veranderingen. Misschien tijd voor een stel Aziaten om eea door te drukken?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@barney: ‘Verschil is dat Jaguar over zijn ego is gestapt’??? Verschil is dat Jaguar 57823848912591245707890712567851234756123946126578126457986237467134637814562487356812368908000145576413421 eurootjes overgemaakt kreeg…
OT: ‘kwade tongen beweren’… Tja, kwade tongen genoeg in zo’n situatie!
@ as_long_etc.: hier ben ik!
;)
barney zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Nee. Wat Saab is voor de autoindustrie, is Griekenland voor de EU. Je kan er geld in blijven pompen, maar met de huidige gang van zaken heeft Saab gewoon geen toekomst. Typisch gevalletje dweilen met de kraan open. Period.
boygeorge zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Volgens mij was het 5 Euro minder.
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: en dat is het probleem met Saab, niemand is zo gek om er de broodnodige miljarden in te steken. Dat willen zelfs Pang Da & Antonov niet.
Bij Jaguar-Land Rover & Volvo gebeurd dat wel en die maken dan ook dik winst. JLR zelfs meer dan een miljard pond.
Je móet zaaien om te oogsten. Bij Saab doet niemand dat.
Megakix zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: sterkte maar weer kerel….hopelijk lukt het!
requist zegt
Van de DowJones nieuwsdienst:
De productie bij de Saab-fabriek werd dinsdag stilgelegd vanwege een tekort aan onderdelen. Woensdag werd de productie volgens plan weer hervat maar na korte tijd wederom gestaakt. Het originele plan van Saab om 100 auto’s per dag te maken is nu neerwaarts bijgesteld, maar volgens Gustavs is het nog te vroeg om te zeggen tot welk aantal.
Ziet er naar uit dat ze die geplande 220 dus nooit hebben gehaald maar gewoon 100 zijn blijven door produceren?
bobb zegt
@requist: De ventieldopjes zijn op.
robbie zegt
@bobb: ze hebben (oa) geen banden.
Het schijnt dat Victor met een aanhanger alle Kwik Fits van Zweden aan het afrijden is om banden te kopen…
Benjamin1 zegt
RIP SAAB, en daarmee het CEO schap van VM en zijn maffiavriendjes!
Zelfs als je VM het gras laat harken gaat de tuin failliet, zo erg is het!
@robbie volgende keer minder objectief zijn hoor! Saab heeft de fabriek stilgelegd omdat het zo hard ging dat de werknemers moe waren! Zelfs de machines hadden het warm. Ze gaan snel weer produceren want er zijn heel heel heel heel veel klanten die dolgraag een supergeile 9-5 willen! *noord Korea modus uit*
9000cse zegt
Ik moet de hoop helaas opgeven. De patient bevindt zich al in een te ver gaande staat van ontbinding. Of anders zijn er al te veel functies uitgevallen om nog ooit goed te kunnen functioneren.
Wie wil zo’n auto nu nog kopen? En als je hier als investeerder nog geld in wilt stoppen, moet je je toch echt afvragen, of je vanwege een gokverslaving afgekeurd zult worden of vanwege een hersenafwijking. Wat denk je, waarom de EIB aarzelt?
Maar alles bij elkaar toch wel erg jammer……….
requist zegt
@9000cse: EIB heeft schijt aan mogelijke risico’s bij Saab, deze worden immers volledig afgedekt door de Zweedse overheid. Alleen heeft de EIB geen schijt aan het feit dat ze door Saab bedonderd zijn bij de besteding van de gelden. Ik denk dat er geen enkele aarzeling is bij de EIB betreffende de aangevraagde gelden, Saab kan het voorlopig schudden nog enig geld van de EIB te krijgen.
Vind maar eens een post van 366mil in een totaal uitgegeven R&D gelden van 83mil.
9000cse zegt
@requist: ainsi soit-il !
norge zegt
Toch nog maar even afwachtten.
boygeorge zegt
Een Chinees wat vrolijker proberen te stemmen over de toekomst van Saab. Ze vallen bijna van hun stoel van het lachen. Is er iemand die denkt dat ze Saab eventueel zouden willen kopen uit medelijden ? Lekker aan de strop laten hangen. Beetje kietelen. Is er iemand die VM in dienst wil nemen of een dienst van hem wil ? Training van het personeel !! Les 1; CEO worden van Swedish Automobile.
CEO = China Execution Officer.
Flatfour zegt
De SAAB Soap.