Zweedse rechters hebben vandaag ja gezegd tegen de behandeling van een voorgestelde reorganisatie bij Saab. Er wordt de komende dagen gekeken naar de plannen voor die reorganisatie. Daarnaast heeft Saab een alternatief plan bedacht om salarissen en rekeningen te kunnen betalen als het bedrijf opnieuw geen bescherming tegen schuldeisers krijgt.
Wat betreft dat laatste wil Saab de 70 miljoen euro uit een licentieovereenkomst met het Chinese Youngman gebruiken voor de betalingen. Dat schrijft de Zweedse zakenkrant Dagens Industri. Volgens de krant heeft Youngman beloofd dit bedrag aan het eind van de week over te maken. Saab wil de helft van dat geld gebruiken om de lonen te betalen (t/m oktober). De rest van het geld wordt gebruikt om 25 procent van de vorderingen van toeleveranciers af te lossen. De rest van de schulden wil Saab in november aflossen, na goedkeuring van de investeringen van Youngman en Pang Da.
Een eerste loonuitbetaling moet 26 september plaatsvinden. Op deze dag behandelt de rechter ook de faillissementsaanvraag van Saab door vakbond Unionen. Dat hangt echter erg samen met de reorganisatie. Saab mag namelijk in hoger beroep tegen de beslissing om geen reorganisatie te krijgen, en bij een reorganisatie zijn ze beschermd tegen faillissementsaanvragen.
Deze week zal dat hoger beroep plaatsvinden en voor aanstaande maandag (de 26e) zal er een uitspraak komen in dat hoger beroep, daarna weten we of ze gaan reorganiseren.
meneersander zegt
Ziet Victor Muller zelf ook niet dat dit hopeloos is?
blacksquad zegt
@meneersander: Hij is ook niet achterlijk, maar proberen te rekken tot de miljoenen/1 miljard? uit China komt is te proberen!
bigcar zegt
@blacksquad: maar als deze reorganisatie lukt (ga uit van wel), dan kan hij het uitzingen tot eind dit jaar! (want tot die tijd moet hij wachten op de centen uit het oosten) :)
bigcar zegt
ik zei toch: een soap,
je weet niet hoe het afloopt, dus speculeren is nutteloos, gewoon blijven volgen deze soap :)
Vanquish zegt
@bigcar: Lol, inderdaad. Blijft toch een grappig verhaal dit, elke keer denk je dat het afgelopen is, maar dan gebeurt er toch weer wat!
bigcar zegt
@Vanquish: vandaar de benaming: soap :)
dennisr zegt
he gadverdamme.. wanneer staat er iemand op die de stekker er uit trekt.. dit is toch zinloos.. (al hoop ik dat het tegendeel bewezen word) ik zie het in elk geval niet meer gebeuren.. ze moeten ook nog verder vertrouwen zien te winnen enzo.. het is niet zo dat saab weer produceert en alles loopt op rolletjes.. was voorheen toch ook al geen spectaculair verkopend merk ?
bigcar zegt
@dennisr: ja maar dit zijn allemaal korte termijn oplossingen. hij is aan het wachten op de grote investeerders uit china (voor langetermijnoplossing), tot die tijd moet hij het ff zo uithouden.. :)
dennisr zegt
@bigcar: ja dat snap ik, maar dan nog.. als hij alles weer afbetaald heeft, en hij krijgt alles zover dat er weer geproduceerd word.. zal hij toch wel goed moeten verkopen, beter dan voorheen.. en voorheen hadden mensen nog meer vertrouwen dan nu.. :)
bigcar zegt
@dennisr: dat is wel zo, maar daarom zoekt hij ook zijn geluk nu in het oosten (lees: china) :)
captainslow zegt
@dennisr: Met alle respect, vanuit Saab gezien heeft Europa en de azijnp(ssers geen enkele betekenis meer. Als Saab dus wil overleven, dan is het de vraag hoeveel zij gaan verkopen in China. Punt uit. Hun toekomst ligt daar. Gek genoeg zie ik Chinezen wel in een Saab rijden, omdat Chinezen misschien ook naar iets “unieks” zoeken wat hun onderscheid van het Westen.
En dat argument van de stekker eruit trekken: luister, dat is gewoon een kwestie van recht en krom. Zolang VM het recht heeft te re-organiseren heeft hij dat, klaar. Daarom wordt het ook beoordeeld door een rechter. En die zijn volgens mij in Zweden ook compleet onafhankelijk van zakelijke belangen.
Zoepie zegt
Ik ben juist door mijn voorraad popcorn heen.
dennisr zegt
@Zoepie: ben ook al over gestapt op pinda’s..
Zoepie zegt
@dennisr: om de een of andere reden las ik dat je overgeschakeld was op panda’s.
dennisr zegt
@Zoepie: klopt ook, BBQ aan, 15 min DIRECT op het vuur, en dan nog 10 minuutjes INDIRECT na garen, zijn van te voren al gevuld met bamboe, moet je ook es proberen.. hmm.. Albert heijn geloof ik :)
Zoepie zegt
@dennisr: maar op 15 minuten kan ik al een deel van de soap gemist hebben
bigcar zegt
@Zoepie: is dit genoeg?:
krijg je er nog wat drinken bij ook :)
Zoepie zegt
@bigcar: Thx just what I needed.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
En dat is stap 1.
Stap 2: De rechtbank geeft goedkeuring aan de reorganisatie
Stap 3: De Chinese inversteringen worden goedgekeurd
Als deze stappen allemaal succesvol zijn, is Saab weer een heel eind onderweg!
bigcar zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: die rechtbank staat onder druk van de overheid daarzo, dus die stap komt wel in orde. en die chinezen hebben er ook alle belang bij dat het tot een goed einde komt, dus dat zit ook wel goed.
kortom: (mijn speculatie:) komt wel goed :)
sebasjuhh zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Jij hebt er nog vertrouwen in dus? GL!
911GT2 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Stel dat het lukt, wie wil er dan ooit nog een SAAB kopen…? Juist I rest my case!
bigcar zegt
@911GT2: de chinezen :)
escort77 zegt
@911GT2:
dat er veel te doen is rond de bedrijfsvoering van Saab wil niet zeggen dat de modellen zelf ter discussie staan.
De nieuwe 9-5 en 9-4 zijn auto’s die niet door iedereen gewaardeerd worden, maar waar wel een doelgroep voor is.
De 9-3 is altijd een luxe, veilig, sportief en wat exclusief alternatief voor het d-segment geweest, evenals de 9-3 cabriolet. Ook daar zit dus potentie in.
Echter, mensen die alleen rationeel naar een auto kijken zullen de Saab-dealer waarschijnlijk links laten liggen.
Poll zegt
Alle berichten van de laatste paar jaar samengevat:
– Saab bijna dood
– VM neemt grote gok
– Saab nu echt bijna dood
– Voordat dit punt bekend is, hoef ik er niks meer over te weten. Doe gewoon net als Audi en breng elke vijf minuten een nieuw model uit, dan krijg je ook veel aandacht. En schei er anders gewoon mee uit.
dennisr zegt
@Poll: niet vergeten dat die modellen wel veel op elkaar moeten lijken, of je verzint natuurlijk een B-merk met weer oude modellen met nieuw logo.. daar ligt het succes..
bigcar zegt
@dennisr: .. de huidige 9-3 rijd op een opel onderstel.. ;)
desjonnies zegt
@bigcar:
80% van de BMW 1 serie rijders denken dat ze een voorwielaandrijver rijden
Land Rover disco rijdt met een Peugeot V6 diesel, so does Jaguar.
Alfa is een FIAT in een designers jurkje
BMW gebruikt wel eens PSA motoren
Kortom, who gives a fuck.
Als het SAAB onderstel gebaseerd was op een Opel Ascona A, kan ik je nog wel gelijk geven
Oh ja een Cayenne is heel heel anders dan een Touareg.
bigcar zegt
@desjonnies: uitgaande dat je laatste zin sarkasme is, geef ik je voor de rest wel gelijk,want dat was allemaal algemeen bekend. alleen wist ik niet dat bmw af en toe psa motoren gebruikte :)
escort77 zegt
@bigcar:
Saab gebruikt echter wel andere schokdempers, veren, stabilisatoren en een meesturende achteras…
bigcar zegt
@Poll: een nieuw model kost wel 2 miljard euro, maar saab heeft daar nou niet echt het geld voor denk ik..
Poll zegt
@bigcar: das waar, en dat redt je dus gewoon niet zonder de chinezen of wat dan ook. En dat flamboyante gedrag van Muller is ook helemaal niet goed op dit moment, dus ik sluit me gewoon aan bij de pessimisten ;)
bigcar zegt
@Poll: ..wie zegt dat ik een optimist ben..??? :)
robbie zegt
Ik blijf het grappig vinden dat alle “positivo’s” zich constant maar blijven blindstaren op de “grote pot goud” die uit China zou moeten komen. Een bedrag van 245 miljoen euro (want daar hebben we het hier over) stelt helemaal niks voor en Saab heeft het grootste deel van dit geld inmiddels al beloofd aan andere partijen. Het ene gat vullen met het andere. Een klein overzicht:
Begin november moet Saab 30 miljoen terug betalen aan Gemini (lening aangegaan op 2 mei 2011).
De 70 miljoen die Saab nu krijgt van Youngman is een voorschot op het totaal van 245 miljoen euro.
We houden dus over: 245 – 30 – 70 = 145 miljoen euro
En de schulden aan toeleveranciers zijn op dit moment al 150 miljoen (en ze willen dan 35 miljoen aflossen met behulp van die 70 miljoen). Dus blijft er nog een schuld bij toeleveranciers over van 115 miljoen.
145 miljoen – 115 miljoen = 30 miljoen netto blijft er dan nog over in november.
Aangezien Saab zo’n 50 miljoen euro per maan verliest schieten ze met die zilvervloot van 245 miljoen euro ook niet zo heel veel op.
dennisr zegt
@robbie: Als jij die info al hebt, en jij al zo helder nadenkt.. dan moet er in China toch ook een lichtje gaan branden ter grote van heel Zweden..
desjonnies zegt
@dennisr:
China denken is totaal anders dan al het andere denken.
Geen what is good for GM is good for the world denken.
Vergeet niet dat ondanks alle verkoop successen van alles wat duur, exclusief en Europees is, China nog steeds een centraal geleide economie heeft.
M.A.W. jij hebt een fsbriek die poffertjespannen maakt, maar er is capaciteit nodig in de scheepsbouw, poffertjes pannen zijn van staal en schepen ook.
Je kunt morgen de trotse eigenaar van een scheepswerf zijn :)
robbie zegt
@dennisr: tsja er is een verschil tussen “de boel in leven houden” en “winstgevend actief zijn”. Op dit moment (en de komende jaren) ligt Saab aan de beademing en worden ze net aan in leven gehouden.
Het is de Chinezen ook vooral te doen om de kennis van Saab en wellicht de merknaam (voor China). Het merk Saab heeft in Europa & Amerika zo enorm veel schade opgelopen dat het bijna niet meer te herstellen is.
Het vertrouwen van de (gemiddelde) consument is onder het dieptepunt gezakt. Niemand durft zijn zuurverdiende geld nog in een Saab te steken en ook zakelijke rijders wordt het steeds moeilijk gemaakt. Leasebedrijven keren Saab de rug toe en andere bedrijven hebben liever niet dat hun personeel Saab rijdt (vooral vanwege de enorme afschrijving).
Tel daar nog eens bij op dat het tot minimaal januari 2012 gaat duren voordat Saab weer auto’s gaat bouwen. In de komende maanden zullen er alleen maar meer klanten afhaken, orders geannuleerd worden en dealer stoppen/failliet gaan.
Als er dan eenmaal weer auto’s gebouwd worden zijn de klanten en het verkoopapparaat verdwenen. De weg die uit het dal leidt zal alleen maar steiler worden voor Saab.
captainslow zegt
@robbie: Saab’s toekomst is in China. Maar vergeet niet, China is inmiddels zo groot als Japan en binnenkort zo groot als de EU. Plaats zat voor de ondernemende strak geplande invasie. Het puntje blijft, dat GM niet 1-2-3 de kopieen van de Saab 9-5 (Buick etc) kan dumpen in China. Omdat dat NIET KAN. Dan moet GM immers ook door dezelfde gehaktmolen. Trust me, dat kan dus niet. In Europa en in de VS is de 9-5 misschien niet super, maar met de gemiddelde staat van Chineze auto’s, dan met name de veiligheid denk ik dat Saab wel degelijk een mooie “veiligheids” insteek kan maken en zo een reputatie als “degelijk” en vernieuwend kan verwerven. Vergeet trouwens ook niet dat Chinezen juist veel behoefte hebben aan taxi’s, limo’s, zeg maar de tak van sport waar juist Saab (en BMW en Mercedes) goed in zijn. Ok, ze zullen wel competitie hebben van BMW en Mercedes, maar als het op productie aan komt zijn zelfs BMW en Mercedes aan quota’s gebonden. Saab binnenkort niet meer.
robbie zegt
@captainslow: het is je misschien ontgaan, maar Buick verkoopt al (met veel succes) de Opel Insignia (als Buick) in de VS. GM zal nooit toestaan dat de huidige modellen van Saab (9-3, 9-4X & 9-5) in China geproduceerd gaan worden.
Saab heeft dit zelf ook al “toegegeven” want ze hebben gezegd dat het eerste model dat in China geproduceerd gaat worden de opvolger van de huidige 9-3 zal zijn. De reden daarover? Van dat model zal Saab “alle” rechten bezitten. De huidige Saab modellen zijn zo sterk op GM techniek gebaseerd dat het onmogelijk is voor Saab om daar zelfstandig beslissingen over te nemen. Ze kunnen die productie niet verplaatsen (of de rechten op die modellen verkopen) want dan steekt GM daar een stokje voor.
Totdat de nieuwe 9-3 er is (2013/2014) kan Saab dus alleen maar auto’s exporteren naar China. En dat heeft als (groot) nadeel dat er héél veel importbelasting moet worden betaald. Je kan als Chinees dan beter een lokaal geproduceerde Buick Regal of Buick LaCrosse kopen. Die zijn vele malen goedkoper. Of ze kopen bij BAIC een vorige generatie 9-3 of 9-5.
Daarnaast bouwen BMW, Mercedes en Audi ook al jarenlang in China auto’s en hebben ze een zéér goede naam opgebouwd. Saab zal zich daar tussen moeten vechten met dure geïmporteerde auto’s. Dat zal een zware strijd worden.
jackass266 zegt
@robbie: ben t niet helemaal eens met je. Snap joyw redenatie en die gaat ook wel op wanneer saab in europa en america zijn doelgroep zoekt. Wat ik zie gebeuren is dat saab misschien een succes zou kunnen worden in azie en daarmee het vertrouwen hier en in america gaat terug winnen. Enige rede die er nu is om geen vertrouwen te hebben in saab is namelijk de stabiliteit van het bedrijf. Is dit succes in azie er dan is dit wantrouwen ook weg.
robbie zegt
@jackass266: Jouw redenatie is dus dat als Saab “succesvol” is in Azië (ik neem aan dat je vooral op China doelt?) ze ook direct weer succesvol zullen worden in Europa & Amerika?
Ik vraag me dat af. Buick stelt in Amerika nog steeds vrij weinig voor terwijl ze in China het meest populaire merk zijn. Het imago van Buick heeft nou niet echt een “boost” gekregen van al dat succes in China.
desjonnies zegt
@robbie:
Ik vrees dat je gelijk hebt.
’t is dweilen met de kraan open in Trolhatten
captainslow zegt
@robbie: en wat als Gemini nu eens een zeer geduldige engel blijkt te zijn, van eh.. globaal oostelijke komaf, die dus uitzonderlijk geduldig is? Die 30 miljoen zal niet zo’n vaart lopen. Per saldo houden ze geld over. Ik weet niet waar je verder de wijsheid vandaan haalt, maar GM stond destijds ook met 1 been in het graf. Hoop later is nog altijd beter als failliet nu. Of denk je nu werkelijk dat VM morgen aankondigd dat hij de boel dicht gooit? Dan droom je zeker.
robbie zegt
@captainslow: Prima, dan krijgen ze “uitstel” om die 30 miljoen terug te betalen. Feit blijft nog steeds dat die 70 miljoen wel direct wordt verrekent. En er dus netto 175 miljoen euro overblijft. En daar moeten dan de leveranciers (150 miljoen) en andere rekeningen van betaald worden. Heb je toevallig wel eens de moeite genomen om te kijken naar de korte termijn schuldenlast van Saab? Er staat een bedrag van 250 miljoen euro aan kort lopende schulden open die voor het overgrote deel “overdue” zijn. Oftewel: die hadden al betaald moeten zijn. Geld stroomt met bakken tegelijk de tent uit. Ook zal er bij het opstarten van de productie direct afgerekend moeten worden voor onderdelen. Saab heeft dus werkkapitaal nodig. Saab zal een paar honderd miljoen hebben om de boel op te starten.
Bedragen die genoemd worden lopen uiteen van 500 miljoen tot 1 miljard. De 245 miljoen die straks binnenkomt is een kleine druppel op een hele grote gloeiende plaat. Ze kunnen er wat achterstallige rekeningen mee betalen, maar je moet niet vergeten dat er een constante stroom nieuwe rekeningen is. Daar moet ook geld voor zijn.
robbie zegt
@captainslow:
PS En wat betreft GM: Die hebben vele miljarde overheidssteun gehad en alle aandeelhouders zijn in de kou gezet. De “gezonde” delen van GM zijn uit het “oude GM” gehaald en zonder schulden in een nieuw bedrijf geplaatst. Als je zonder schulden een doorstart mag maken met alleen je gezonde bedrijfsonderdelen is het niet zo’n verrassing dat je weer snel winst kan maken.
Denk ik dat VM morgen de boel dicht gaat? Nee hoor, dat denk ik zeker niet. En heb ik volgens mij ook nooit gezegd.
VM zal er alles aan doen om de boel te rekken en Saab op de Intensive Care te houden. Saab nu om laten vallen zal namelijk voor teveel gezeik zorgen. De boel zal lekker door blijven sudderen. Die reorganisatie zal er ongetwijfeld komen en dan zal een half jaar daarna blijken dat de problemen toch groter waren dan gedacht (etc etc). Gelukkig heeft dat uitstel van executie er wel voor gezorgd dat het (zeer belangrijke) Phoenix platform eindelijk zo goed als ontwikkeld is. Want dat is namelijk iets waar momenteel iedereen op loopt te azen.
Het zou mij niks verbazen als gedurende de reorganisatie de volgende beslissingen worden genomen:
– Productie Saab 9-4X wordt gestopt [voor altijd]
– Saab trekt zich terug uit de Verenigde Staten
– Focus komt te liggen op [nieuwe] 9-3, huidige 9-5 & nieuwe modellen die samen met Chinezen worden ontwikkeld
– Focus op bepaalde markten: Europa, Rusland, Azie
Alle onrendabele modellen (9-4X) en lastige markten (Amerika) worden aan de kant geschoven. De uphill battle in de VS gaat zoveel geld & moeite kosten dat ze zich beter kunnen terugtrekken. En omdat de VS wegvalt is er ook geen behoefte meer aan de 9-4X (intro zou veel marketing budget kosten).
Het (weinige) geld dat Saab heeft kunnen ze beter investeren in de volgende zaken:
– Fatsoenlijke introductie voor de 9-5 Station
– Ontwikkeling 9-3 opvolger [Phoenix platform]
– Marketing & herstel van vertrouwen
– Focus op groeimarkten [BRIC landen]
Saab heeft al aangegeven dat de VS een “bleeder” is en de 9-4X is vooral geschikt voor die markt en daar moeten ze het opnemen tegen de Cadillac SRX (die nu al betere motoren heeft).
captainslow zegt
@robbie: Jij bekijkt de situatie vanuit een Westers perspectief. Er is te weinig geld, te weinig geld, te weinig geld.
Een Chinese industrieel heeft geld zat. Of beter gezegd: financiering. Wat een Chinese industrieel NIET heeft is kennis en blauwdrukken. Dat is wat je krijgt met Saab: 1500 ingenieurs. Da’s onbetaalbaar.
Dan zeg jij: GM staat niet toe dat ontwerpen in China worden geproduceerd. Probleempje is de Chinese authoriteit zal dan een briefje aan Detroit sturen met de mededeling “wij doen ons best”. Maar als China zich daadwerkelijk aan alle copyrights en trademarks moeten checken hebben ze toch echt een probleem. Dus in de praktijk komen er geen controles of maatregelen tegen copycats. Vervolgens kan je dus met je Saab ingenieurs lekker aan de slag.
De Chinees kan wel een design kopieeren, maar vervolgens faalt de veiligheidstest omdat ze een essentieel toevoegsel of een exotisch materiaal fout toepassen. Maar dan heb opeens zo’n Saab ingenieur die zegt “zo, zus en zo” en vervolgens komt je kopie WEL door de veiligheidstest. Zeker met de mensen van Saab, zie ik dat prima zitten. En daar heeft een Chinees moeiteloos 1 miljard voor over.
Let maar op.
robbie zegt
@captainslow: dat het de Chinezen vooral te doen is om het Intellectual Property van Saab hoef je mij niet te vertellen ;)
Het is alleen de vraag welke Chinezen de voorkeur krijgen van de Chinese overheid (die neemt namelijk de beslissingen). Het lijkt mij sterk dat een zéér kleine partij als Youngman er met de kennis vandoor mag mag.
Een partij als Geely/Volvo en/of BAIC zou dan veel meer voor de hand liggen.
– Volvo is op zoek naar 100en ingenieurs en heeft veel moeite om die te vinden
– BAIC is een staatsbedrijf en bezit al de resten op de oude 9-3 & 9-5
Dat lijken mij logischere partners (na een faillissement) dan Youngman.
Ik weet niet of je wel eens hebt uitgezocht wat Youngman voorstelt, maar veel is het niet.
Search zegt
Morgen in een nieuwe aflevering van de saabsoap. Zal de rechter de reorganisatie goedkeuren? Gaan de chinezen daadwerkelijk betalen? Of verliest VM toch de strijd van de snode schuldeisers…. Het beloofd iig weer een retespannend avontuur te worden!!
robbie zegt
@Search: de uitspraak van het hoger beroep zal enkele dagen op zich laten wachten. Wel zal het waarschijnlijk voor maandag zijn.
mbman zegt
Aub de stekker eruit.
Esprit_de_Flandre zegt
Misschien moet Saab even in het zand bijten, z’n ego laten varen, en een klein en goedkoop model lanceren…
mbman zegt
@Esprit_de_Flandre: dat zou wel slim wezen ja.Die 70 ruggen die je moet neertellen voor het nieuwe model is gewoon buitensporig.De auto blinkt nergens in uit.
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: en die moet Victor ff uit zijn hoge hoe toveren ofzo? Heb je ook maar enig benul over de tijd (en het geld) die je daarvoor nodig hebt?
Het ontwikkelen + lanceren van een nieuw model zal minimaal 18 maanden en zo’n 500 miljoen euro kosten.
Dat geld (en die tijd) heeft Saab op dit moment niet. Ze willen wel een kleiner model, maar ze hebben simpelweg de mogelijkheid niet.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Weet ik, weet ik. Maar toch. Het zou de cash-positie van het bedrijf goed doen om zo’n goedkoop model te hebben. En er zijn altijd oplossingen als je het niet zelf kan doen hé…
Maar dan iets Chinees in het geval van Saab… :P
Esprit_de_Flandre zegt
Oeps, fotootje werkt niet…
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: De CityRover lijkt misschien een slecht voorbeeld, maar ik denk dat ie gewoonweg te laat kwam. Als ze hem hadden gelanceerd net na de afsplitsing van BMW, en niet drie jaar later, denk ik dat dit bakske MG Rover wel eens had kunnen redden.
Jammer genoeg is het waarschijnlijk ook al te laat om Saab met zo’n manoeuvre te redden…
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: Youngman heeft géén eigen modellen. Ze zetten alleen maar bouwpakketten van Proton’s in elkaar die geïmporteerd worden uit Maleisië.
En het falen van de City Rover lag vooral aan de belabberde kwaliteit. Deze auto was zo slecht dat TopGear hem niet eens mocht testen.
Ook zullen Saab fans een gerebadged model nooit accepteren (zie 9-2X & 9-7X).