Pang Da is on a roll! De nieuwe Chinese partner van Saab heeft bij de eerste overeenkomst al direct een order voor 30 miljoen euro geplaatst, met de optie om later voor nog een 15mio aan Zweedse vierwielers te bestellen. Ze houden woord, want vandaag maakt Saab bekend dat ze inderdaad meer Saab’s hebben gekocht.
Voor dit bedrag van €15.000.000 krijgt Pang Da 630 exemplaren. Welke modellen dat zijn en of het om een oude voorraad gaat is niet bekend. In totaal heeft deze Chinese groothandelaar in auto’s nu dus al 1.960 Saab’s besteld die in China de weg op moeten worden gezet.
Een woordje van victor Muller, die zijn feesthoed weer schijnt te hebben opgezet:
I am delighted that Pang Da, as previously planned, has ordered an additional 630 Saab vehicles. This not only shows the potential for the Saab brand in the Chinese market, but also that in Pang Da, we have found the right partner. I look forward to the next step in our business relationship when we set up joint ventures for distribution and, at a later stage, production in China together with a still-to-be-named manufacturing partner.
We mogen dus wel stellen dat het bezoek van Pang Da afgelopen vrijdag aan de Saab-fabriek Trollhättan goed is verlopen. En nu? Nu is het vooral wachten totdat alle instanties en overheden hun akkoord geven voor de samenwerking tussen de bedrijven en het aandeel van 24% dat Pang Da in Saab wil nemen. Dat kan echter nog wel drie maanden duren. Wordt vervolgd…
Poll zegt
makkelijk in te pakken, die chinezen
MichaelvdBroek zegt
@Poll: en niet vergeten dat victor muller en hele goede omprater is, kijk naar spijker dat nog nooit geld heeft verdient, echt petje af voor hem!
robbie zegt
Die Chinezen betalen dus gemiddeld 23.000 per Saab? Lijkt mij nogal veel geld. Zeker als je bedenkt dat normaal dealers ook nog een winstje pakken etc.
timmy zegt
@robbie: En laten we niet vergeten dat China torenhoge importbelastingen berekent op nieuwe auto’s.
Vanquish zegt
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt…
wolffjee zegt
@ robbie als je 23.000 gemiddeld per saab betaald en dan is dat niet eens zo heel erg veel! die auto’s kunnen voor 40 worden verkocht (gemiddeld) verdienen ze dus behoorlijk aan deze vracht!
robbie zegt
@wolffjee: het zijn geen consumentenprijzen he. Dit is dus wat een Chinese dealer/handelaar betaald voor zo’n auto.
Die moet er vervolgens ook nog winst op maken en dan komen er daarna ook nog eens de torenhoge Chinese importheffingen overheen (25+%). Waarom denk je dat Audi, BMW en Mercedes nu modellen in China bouwen? Omdat ze anders onverkoopbaar zijn.
Over lokaal geproduceerde auto’s hoeft namelijk niet zoveel belasting betaald te worden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Gaat de goede kant op!
Dit was idd al bekend, de eerste 30 miljoen aan Saabjes betreffen trouwens 9-4X’en. Deze 630 zijn 9-5 Sedans uit Trollhättan.
@ Robbie: dus in ieder geval de ‘duurdere jongens’, valt wel mee dus.
timmy zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Allemaal 9-4X-en? Dat heb ik gemist. Het laatste dat ik heb gelezen was dat nog niet duidelijk was om welke configuraties het exact gaat maar dat alle modellen zullen zijn.
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: waar haal je die kennis vandaan? Heeft nergens in een persbericht gestaan. Muller heeft alleen aangegeven dat er onder andere 9-4X’en tussen zullen zitten. Dat kan er 1 zijn, maar ook 100en.
Overigens denk ik nog steeds dat Saab probeert om oude Amerikaanse voorraad op deze manier in China te dumpen. Er staan bijvoorbeeld 1.100 9-5’s zonder navigatie(!) op voorraad in de VS. Er is natuurlijk niemand die een modeljaar 2010/2011 auto koopt (zonder navigatie!) als MY2012 al bijna in productie gaat.
De enige manier om die auto’s in de VS te slijten is door kortingen van 30-35 procent te geven. Dan kan je die auto’s beter voorzien van Chinese instructieboekjes en op de boot naar China zetten. Dan verdien je er tenminste nog iets aan.
Als je nieuwe auto’s moet gaan bouwen moet je ook weer nieuwe onderdelen kopen (hebben ze al geen geld voor) en dat zorgt dus voor veel meer kosten. Je verkoopt liever zaken die je al op voorraad hebt.
Ik neem aan dat ze bij Saab ook wel eens gehoord hebben van de FiFo methode (First in First out).
timmy zegt
@robbie: Slecht een klein deel van die voorraad heeft geen navigatie. Wat de Amerikaan minder geslaagd vindt is dat ze geen van allen een open dak hebben en dat het veelal de goedkopere modellen zijn met groen/zwart centraal display zijn.
robbie zegt
@timmy: oftewel zonder navigatie ;) Anders hadden ze wel een mooi navigatiescherm.
timmy zegt
@robbie: Volgens een dealer (International Motors in Falls Church, VA) die ik een paar maanden geleden sprak waren de meeste mensen niet geinteresseerd in auto’s zonder open dak. Er bleken veel auto’s zonder navi verkocht te worden, echter het waren vooral de goedkoopste modellen waar zo goed als geen vraag naar is/was.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: niet helemaal, dat centrale display staat er los van. Je kan het grote navigatiescherm ‘in het midden’ hebben, en een monochrome schermpje in de snelheidsmeter.
bobb zegt
@robbie: Hoelang staan die auto’s daar al op voorraad? Worden ze vaak niet beter van, banden/remmen etc.
robbie zegt
@bobb: hoelang dat precies is kan ik je uiteraard niet vertellen, maar het is wel zo dat (vooral) de 9-5 voor geen meter verkoopt in de VS. Op dit moment staan er (minimaal) zo’n 1.200 nieuwe 9-5’s op voorraad bij Amerikaanse dealers en dat zijn vrijwel allemaal Model Year 2011 auto’s (die worden sinds Q4 ’10 geleverd). Het probleem is echter dat er maar zo’n 50-100 nieuwe 9-5’s per maand worden verkocht.
Ook kan ik vertellen wat de zogenaamde “Inventory Summary” van Saab is in de VS. Dat cijfers geeft aan voor hoeveel “verkoopdagen” je voorraad hebt staan bij dealers. Stel dus er geen nieuwe auto’s meer bij komen en je het met je voorraad moet doen dan kijk je naar dat cijfer. Het geeft ook aan in hoeverre de aanvoer van nieuwe auto’s in lijn ligt met je “daily sales rate” (hoeveel auto’s je per dag verkoopt).
Voor Saab lag dit cijfers eind april op 157 dagen. Er was toen dus een voorraad auto’s die genoeg was om 157 dagen lang auto’s te verkopen. En die “daily sales rate” is uiteraard gebaseerd op de verkopen uit de maand(en) daarvoor.
http://wardsauto.com/keydata/USInventorySummary1104.xls
De industrie beschouwt een getal van 60 dagen al “de norm” en het liefst zit je daar nog iets onder. Zit je boven de 100 dan doe je het slecht, want dan is supply & demand niet in evenwicht.
Saab is veruit het merk dat er het slechts voorstaat in de VS. De dealers zitten tot over hun oren in de auto’s, maar er zijn niet genoeg kopers te vinden. De productiestop van de afgelopen 2 maanden zal door hun als een zegen zijn geschouwd, want dan komen er tenminste even geen nieuwe auto’s bij die ze moeten verkopen.
robbie zegt
@bobb: speciaal voor jou de cijfers per 31 mei 2011 even opgezocht.
Voorraad 9-3: 2.178 (Mei 2010: 632, +245%)
Voorraad 9-5: 1.776 (Mei 2010: 44, +3.936%)
Voorraad totaal: 3.954 (Mei 2010: 699, +466%)
Verkopen in mei 2011:
9-3: 292 (dus een voorraad voor 7,5 maand)
9-5: 93 (dus een voorraad voor 19 maanden)
Totaal: 385 (dus een voorraad voor 10 maanden)
Als Saab verstandig is sturen ze geen enkele auto meer naar Amerika, want ze hebben daar genoeg voorraad voor de rest van het jaar (en volgend jaar).
robbie zegt
PS De aandeelhouders reageren ook zeer positief op dit bericht: -3,5%
timmy zegt
@robbie: Wat ben je ook een eeuwige optimist he ;-)
Toen het nieuws omstreeks 13:30 naar buiten kwam is de koers in een half uur tijd gestegen van 3,25 naar 3,38 om daarna weer terug te vallen.
robbie zegt
@timmy: Het gaat nu wel heel hard naar beneden: 3,15 (-5,8%)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: en nu op 3,20… Zegt natuurlijk bar weinig in de situatie van Spyker Cars. Je weet net als ik dat er maar zeeeeeeeeer weinig vrij verhandelbare aandelen zijn. Dus heeft amper tot geen invloed verder! Verder ‘leeft’ het aandeel natuurlijk enorm, gezien de storm aan pers.
iLoveStinger zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: goed om te horen dat er nog mensen zijn die zin hebben om Robbie van repliek te dienen, ik heb het al lang geleden opgegeven.
MichaelvdBroek zegt
@iLoveStinger: haha dat valt niet mee he! haha die Robby :D
Frankypanky zegt
VM moet gewoon cashen en die hele zwik in 1 keer verkopen aan Pang Pang!
kadett zegt
Als het leven van Saab afhangt van die luttele paar miljoen, dan is het Saab feestje heel snel historie…
betonstaal zegt
€30 en nu weer € 15 miljoen, dat is toch totaal helemaal niet veel geld voor een autobedrijf? Dat is toch politiek geld?
lourensdegroot zegt
@betonstaal: nouja als je kijkt naar spyker die bijvoorbeeld maar een tiental aan auto’s verkoopt per jaar, dan is dit best gunstig voor meneer müller..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lourensdegroot: Saab en Spyker staan als automerken compleet los van elkaar. Sterker nog, Müller stopt met Spyker en gaat als Swedish Automobile als overkoepelende BV door.
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: overkoepelende NV zal bedoelen ;)
MichaelvdBroek zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: ha die spijker niet verkocht? dat dacht ik..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@betonstaal: let op, ze hebben eerst voor 30 miljoen Saabs GEKOCHT, en nu voor 15 miljoen Saabs GEKOCHT! De kop ‘Saab KRIJGT nog eens 15 miljoen’ slaat dan ook nergens op…
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: inderdaad, Saab krijgt helemaal niks. Ze moeten het grootste deel van dat geld namelijk meteen weer uitgegeven aan nieuwe onderdelen en arbeiders omdat ze nieuwe auto’s moeten bouwen. Alleen de winst op de verkoop kunnen ze in hun zak steken. Onder de streep blijft er dus verdomd weinig geld over om oude openstaande rekeningen mee te kunnen betalen.
ricardo zegt
Jongens, in de tekst staat vrijwel direct dat ze die 15 miljoen KRIJGEN in ruil voor 630 Saab’s. Ontzettende mierenneukers. ;)
betonstaal zegt
@ricardo: ze krijgen dus eerst geld en dan krijgen de chinezen pas hun auto’s. Het is niet zo dat als een chinese klant betaald, Saab pas hun geld krijgt maar Saab krijgt hun geld vooruit om wat rekeningen te kunnen betalen.
alfamail zegt
Supergoed nieuws, way to go Victor!
Nu maar hopen dat die jongens als een speer met een nieuwe 9-3 (of hoe die ook moge gaan heten, deez opvolgert) want dat hebben ze echt keihard nodig om de verkopen weer op peil te krijgen!
Ps; de 9-4 met een DIESEL zou ook enorm helpen overigens…
Cheers in elk geval!
boygeorge zegt
Victor Muller is en blijft een grappig mannetje.
Eigenlijk op dit moment niets meer of minder dan een overbetaald Saab-dealertje. Uitverkoop van Saab.
Oke , het lijkt alsof hij die Saabjes verkoopt.
Dat is niet zo. 100%
Pang Da is geen partner. Zijn bedrijf koopt een paar auto`s. Waarschijnlijk cadeautjes voor vrienden.
Victor Muller is een simpele $$$$-grabbelaar.
Pang Da is iets moeilijker in te schatten.
Ik denk dat ik het ongeveer weet.
Victor Muller is de stroman. [ poppetje ]
Pang Da verkoopt in China alles.
Bij lange na niet alleen auto`s.
Ik gok [juist IK GOK] dat Pang Da [dus China] belangstelling heeft voor Saab luchtvaarttechnologie.
Dat lijkt vergezocht.
In elk land gaan Macht en Geld samen.
Achter deze Saab deal [is NU nog geen deal] zijn nog wat deals gaande. Het gaat niet om een paar duizend Zweedse auto`s. Volgens mij een mooi rookgordijn.
China is nu binnen in Zweden. Beetje boodschapjes doen.
Saab auto gaat misschien naar China of Dubai.
Op zich maakt dat niets uit.
Oh en nog een klein ordertje van 400 Saab Gripen. Daar zit een onderhoudscontract aan vast van 30 JAAR.
Dat is langetermijn denken.
Ik ben een SAAB-fan. Uitsluitend de 96 en 99.
De huidige Saab modellen zijn prut.
Game over , Saab knockout.
Reply zinloos. [behalve Robbie, die weet leuke dingen]
MichaelvdBroek zegt
@boygeorge: victor muller is een hele slimme man, en ik vind het bijzonder knap hoe die alles elke keer net weet te redden, er zijn maar weinig mensen die zo ver gaan voor hun bedrijf om het toch te proberen, en elke keer red die het! petje af, diep respect voor hem en zijn manier van handelen :)
quint zegt
Bij zo’n inhoud is reply inderdaad zinloos
quint zegt
@Robbie Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat je wilt zeggen