Kijk eens aan. De eerste elektrowagen waarbij je ook nog eens genoeg ruimte hebt voor je hond + klapkrat vol boodschappen.
Eind september zal Saab de 9-3 ePower (een Estate-variant) laten zien op de beursvloer in Parijs. Hij is volledig elektrisch, dus er is nergens een kleine ‘range extender’ verstopt. Toch kan deze conceptcar met opgeladen lithium-ion batterijen een afstand van 200 km overbruggen. Da’s niet verkeerd voor een zoemende Saab zonder verbrandingsmotor.
Over de batterijen meldt Saab onder meer dat deze prima functioneert tot een temperatuur van -30°C en gemiddeld 10 jaar meegaat. Het volledig opladen kost maximaal zes uur en de accu’s zijn weggewerkt in de bodemplaat, waar je voorheen overbodige zaken als een brandstoftank en uitlaat tegenkwam. Ongetwijfeld goed voor de gewichtsverdeling.
De elektro-stationwagon is voorwielaangedreven (dus geen XWD) en heeft de beschikking over een elektromotor met 184 pk (135 kW) met een capaciteit van 35,5 kW/u, gekoppeld aan een single-speed-versnellingsbak. Een geruisloos sprintje naar de 100 doet deze milieuknaap in 8.5 tellen. Uiteindelijk kan je een top bereiken van 150 km/u.
De komende jaren gaan ze in Zweden een vloot van 70 Saab 9-3 ePowers testen. Of ‘ie ook in productie gaat is nog niet bekend, maar daar zullen we tegen die tijd meer over horen.
thmn zegt
Dit heeft tenminste toekomst.
MDA zegt
-edit: check!-
Anyway: Ik hoop dat ie niet te duur is, en binnen afzienbare tijd te koop is. Zou goed zijn voor Victor Muller, want de nieuwe 9-5 is opzich wel mooi, maar nou niet echt super vernieuwend. De eerste nuttige electrische estate / lifestyle combi op de markt zetten voor een normale prijs gaat natuurlijk een enorme boost zijn voor een merk als SAAB.
babbaloerie zegt
Slechts 150 km/h met 184 pk?
900T-R zegt
Ja, want ga je er harder mee rijden dan worden de accu’s wel erg zwaar belast… 35 kWh is trouwens wat Bosch als capaciteit aangeeft om met een ‘normale’ auto een actieradius van 200 km (het minimum dat het gros van de automobilisten als ‘acceptabel’ beschouwt) te halen. De prijs voro zo’n pakket is iets van 17.000 euro. Ter vergelijk: een Nissan Leaf heeft iets van 22 kWh aan boord.
Ben benieuwd wat het gewicht is van auto en accupakket, en hoeveel er nog over is van de kofferruimte…
BaySideBlueBoy zegt
Een plug-in hybride heeft meer kans op slagen. Maar toch goed dat SAAB met de
tijdhype mee gaat. :DBeetje Verward zegt
Snap echt niet waarom dit nu ineens nuttig is. Een actieradius waar je nog steeds niks mee kunt. OK voor kleine ritjes in de stad. maar daar heb je zo’n stationcar niet voor.
Onzin dus. En waar blijven de zeurpietjes over de accu’s?
Maar ja: het is van onze held Victor en dan zijn alle bezwaren overboord.
Toms zegt
Zie je vaker bij electrische auto’s.
Volgens mij is dit zo’n geregelde top zoals Duitse auto’s ook niet harder gaan dan 250 km/h. (uitzonderingen daargelaten.)
Zephyr zegt
Er lopen onderzoeken naar een systeem waarbij je bij een laadpunt/station je lege batterijen omruilt voor volle batterijen. Zo hoef je niet te wachten totdat ze geladen zijn. Met een actieradius van 200-300 km is dat te doen, want je rijdt vaker niet meer dan 4 uur achter elkaar (theoretisch en gemiddeld gezien).
Maar als ik het zo lees waar de batterijen zijn geplaatst in de auto, gaat dat wel een probleem worden. Je kan ze niet zomaar ergens wegstoppen, maar je zult een ontwerp maken waar de batterijen ter allertijd binnen bereik zijn.
BaRa zegt
Ik denk dat je dit vooral moet interpreteren naar een onderzoek naar de technologie. Ze willen ervaring opdoen met het hoe en wat. De auto gaat van z’n leven niet in productie gaan in de huidige vorm. Kan ook niet, want over een dik jaar wordt de 9-3 vervangen door een nieuw ontwerp. Overigens hebben ze al getest met een hybride cabrio-versie in 2007 of 2008. Daar hebben ze dus al ervaring mee opgedaan :)
Autogek zegt
Wat een onzin. Nu het een Saab is is het ineens wel goed om een volledig electrische auto te produceren? En joehoe, deze kan 200km rijden en dat is ineens wel voldoende. Terwijl de meeste electrische auto’s 160km kunnen en dat was “veel” te weinig. De 40km is “veel”?
Ze hebben dus in Parijs een Saab 9-3 staan met dichtgelaste voorkap en een stekkersticker op de tankdop. Gefeleciteerd Saab. ;)
Svenska Aeroplan AB zegt
Even ‘een reactie op de reacties’: dit komt echt niet zomaar uit de lucht vallen hoor… Hier is Saab al jaren mee bezig met een groep partners! Vooral met ElectroEngine Sweden AB, producent van elektrische aandrijflijnen en de befaamde Swedish Power Circle (een grote groep Zweedse bedrijven en overheidsinstellingen gelieerd aan de energie-industrie). En Saab heeft ook (als 1 v/d eersten?) nagedacht over de accu’s: de accu’s zijn de eerste die een Nordic Ecolabel certificaat hebben voor milieuvriendelijkheid, zowel qua duurzaamheid als productie. Verder is het accupakket gemonteerd op een manier dat de ruimte gelijk blijft aan de ‘normale’ 9-3 Estate.
Kortom: dit wordt een soort ‘gezamelijk Zweeds project’ betreffende EV’s. Is altijd al sprake van geweest, denk maar aan de Zweedse regering die alleen garant zou staan voor de lening als de innovatie in electrische voertuigen door zou gaan. Hier hadden ze het dus over!
BaRa zegt
Een verslag over een testrit met de auto in kwestie:
http://www.saabsunited.com/2010/09/auto-motor-and-sport-road-test-true-electric-saab-9-3.html#more-6107
Svenska Aeroplan AB zegt
@ BaRa: ah, je bent me net voor! Heb hem net gelezen en wilde de link posten. Maar echt wel interessant en zeeeeer vernieuwend t.o.v. de huidige EV’s! Accu’s verspreid door de auto te plaatsen, per cel te vervangen, de sterkste laad de zwakste op, etc.
Knap hoor!
Die 2.400nm koppel lijkt me trouwens ook lekker…
;)