We onderbreken de stroom van IAA-berichten even voor deze update in de Saab-soap. Terwijl twee vakbonden en nog een onbekende partij het faillissement van Saab al hebben aangevraagd komen de gedroomde Chinese vrienden van Saab vandaag met een opsteker. Youngman en Pangda strooien met cijfers, waardoor het aandeel SWedish Automobile zojuist explodeerde.
De twee Chinese partijen die beiden een stukje Saab (en een nieuwe joint-venture) willen hebben moeten simpel gezegd eerst goedkeuring van de overheid in China hebben (er schijnt schot in de zaak te zitten, meer daarover op SU). Dat kan echter nog lang duren. Dus er is voorlopig nog geen geld binnen handbereik voor Saab om een faillissement af te wenden. Want ook de beloofde 70 miljoen van de Chinezen is nog niet aangekomen in Zweden.
Vergeleken met andere Chinese grootmachten die de afgelopen jaren in Europese merken hebben geïnvesteerd is de 245 miljoen euro dat Pangda en Youngman in eerste instantie in Saab willens steken niet bijster hoog. Geely nam Volvo bijvoorbeeld over voor 1,2 miljard euro.
Maar nu maakt Rachel Pang, dochter van Youngman’s oprichter, bekend dat ze toch iets meer plannen hebben met Saab. Ze zouden in totaal 870 miljoen euro willen investeren, maar dan moeten ze natuurlijk wel nog even worden toegelaten om een meerderheidsbelang in het gebroken Saab te krijgen.
We kunnen dat bedrag investeren om Saab verder te ontwikkelen, wanneer we bij het bedrijf binnen zijn als aandeelhouder. De investering zal niet direct gebeuren, natuurlijk, maar stap voor stap.
Poef, en het aandeel staat met 41% in de plus sinds het bericht vanmorgen naar buiten kwam. Goed gespind, Victor! Gelieve dus nog even te wachten met het doodverklaren van Saab.
UPDATE 16:30: Surprise. De eerder genoemde 870 miljoeen lijkt een tikkie overtrokken, want Youngman krabbelt al weer terug. “We don’t have any plans about EUR800m,” aldus het Chinese bedrijf. Daarnaast hebben toeleveranciers van Saab laten weten dat het dit jaar vermoedelijk geen auto’s meer bouwt. Geld is probleem 1, maar alle leveranciers weer opstarten is een véél groter probleem.Een aantal is failliet gegaan, heeft complete vestigingen gesloten en/of veel personeel op straat gezet. Ook zal productiecapaciteit die voor Saab gebruikt werd inmiddels door andere merken gekaapt zijn. Krijg dat maar weer eens terug. Voorgaande is niet echt goed nieuws voor dealers en klanten.
rikkon zegt
As the world turns…
cyclonic zegt
Alle tandartsen in Nederland weer blij… :D
Martinez zegt
Het lijkt er op dat Victor het toch nog klaarspeelt.
Wat een heldt!
ErikkNL zegt
@Martinez: heldT?!?! Doe toch maar zonder T
Martinez zegt
@ErikkNL: Lang leve internetspelling ;)
ErikkNL zegt
@Martinez: Haha schuif het daar maar op ;-)
autobart zegt
@Martinez: Spelingsvouten zeg ik dan.
mashell zegt
@ErikkNL: die spelvaut benadrukt het sarcamse…
ErikkNL zegt
Het Ping-Pong spel is weer begonnen!
jack_abarth zegt
@ErikkNL:
Je bedoelt het Pang-Da spel ;-)
Jochempie zegt
@jack_abarth: Zo heten de CEO en CFO van Pang-Da…
…Gok ik.
kaasboerin zegt
Nu een zooitje put-opties inslaan en verpatsen zodra er weer slecht nieuws uitkomt.
Martinez zegt
@kaasboerin:
En dan te bedenken dat ik geen aandelen mocht kopen omdat ’t toch einde verhaal zou zijn…
Vertrouw m’n pa nooit meer als ’t op beleggen aankomt :mrgreen:
kaasboerin zegt
@Martinez: Ach ja het aandeel kost toch niks dus winst of verlies zal toch miniem zijn.
stationcar zegt
@kaasboerin:
Stel jij had vanmorgen €10.000,= geinvesteerd in Saab aandelen, en ze zijn op dit moment 35% meer waard dan vanmorgen(actuele koerswinst) dan heb jij, reken je even mee, op dit moment €3500,= winst! @Martinez had dus een flinke winst kunnen maken vandaag! Moraal van het verhaal, het gaat om de procenten, niet om de feitelijke waarde van de aandelen.
jack_abarth zegt
@stationcar:
Jij moet je aandelen dan ook nog steeds verkocht krijgen om überhaubt geld te verdienen.
kaasboerin zegt
@stationcar: Ja maar jij geeft als voorbeeld wel een serieuze sprookjes-scenario, klinkt wel erg leuk zo, ja.
stationcar zegt
@kaasboerin en jack_abarth;
Sprookjesscenario? Zo simpel is het nou eenmaal, het enige probleem is dat je nooit weet wanneer aandelen stijgen, dus het blijft gokken, en dan is de vraag of je met zoveel geld wíl gokken. En dat verkopen is simpel, je klikt op ‘verkopen’ en hoppa, klaar is kees, je hoeft niet zélf op zoek naar kopers.
Maar wil je ook een sprookje, ga dan je een klein beetje verdiepen in beleggen, open een belggingsrekening en koop als een gek aandelen, de koersen staan historisch laag, het ideale moment om in te stappen. Maar eerlijk is eerlijk, een koersstijging van 35% op 1 dag is volstrekt uniek, als je normaal gesproken 5% pakt is het al veel…
jack_abarth zegt
@stationcar:
Wat betreft die verkoopknop, zolang er geen koper is, kun jij toch niet verkopen of zie ik het nu te zwart-wit?
(overigens beleggen is nieuw voor mij)
stationcar zegt
@jack_abarth:
Je ziet het inderdaad te zwart-wit, je verkoopt niet specifiek aan iemand, je verkoopt, aan wie is geen item. Je aandelen staan voor een bepaalde waarde, die wil je cashen dus je verkoopt. Zo simpel is het, niets meer niets minder, op je rekening staat eerst iets van ‘500 aandelen ter waarde van X euro’ dan denk je, wow, vette winst/shit te veel verlies’, dus je klikt op de knop ‘verkopen’ en even daarna staat het geld op je rekening… Maar pas, op, voor je het weet gok je verkeerd en ben je je flappen kwijt…
kaasboerin zegt
@stationcar: Sukkel, ik ben effectenhandelaar.. ‘Ideaal moment om in te stappen’ ?? Waarom is de handel dan dood en koopt en verkoopt niemand? Omdat het op dit moment een politieke markt is, de koers kan altijd nog flink storten. Jij ziet het veelste simpel ‘oh de koers is überlaag laat ik een zooitje aandelen kopen’ Helaas hebben velen jouw particuliere simplistische gedachtegang gehad de afgelopen 3 jaar, nu gaan ze toch weer volop hun muil. Succes met kopen.
stationcar zegt
@kaasboerin:
Ik handel ook wat in aandelen voor mezelf, ik ben uiteraard géén prof, zoals jij, maar ik maak wél winst. Voorbeeld: begin van de crisis, aandelen ING gedaald naar pak hem beet €3,=. Toen heb ik tegen de stroom in flink ingekocht, vervolgens gewacht tot de koers weer beter ging. Op gegegeven moment was de koers €12,=. Toen heb ik verkocht en flink gecasht. Wat nou crisis? Dit is wél een ideaal moment om in te stappen, nou én als het verder daalt? Je bent dan toch laag ingestapt? Het stijgt vanzelf wel weer, dan wacht je een maandje of twee, boeie? Ik maak alweer hele mooie winsten, een procentje of 2 stijgen is voor mij al voldoende om lekker wat te verdienen. Tuurlijk verlies je ook, maar ik ben absoluut niet zo negatief, politieke markt bla bla, grijp je kansen man!
kaasboerin zegt
@stationcar: Zo te zien heb je goede ervaringen en barst jij met optimisme, geheel tegen het huidige sentiment in. Maar dat maakt niet uit, ik begrijp het wel als je tot nu succes hebt gehad in het beleggerswereldje. Wat ik wil zeggen is dat het een politieke markt is, wat inhoud dat je bijna niet kan voorspellen voor wat er gebeuren gaat, m.a.w. het is vrijwel onmogelijk om te beleggen met een mening, het is nu meer gokken dan beleggen. Tenzij je de obligaties en/of onroerend goed in gaat natuurlijk. Jij zegt alleen maar dat het risico kleiner is als je op een laag niveau instapt, ook dat is geen indicatie van wat de koers gaat doen, het kan net zo goed doorstorten. Als je nu wilt beleggen doe het dan klein en verspreid, maar dat is alleen maar mijn simpele hint.
kaasboerin zegt
@stationcar: Het is toch een sprookjesscenario? Je noemt een situatie die perfect klinkt, kopen en vervolgens 35% omhoog, je zegt het zelf al, niemand die het van te voren weet, dat is ’t hem nu juist. Gebruik nou niet die ideale situaties als voorbeeld want dat gebeuren maar weinigen, Saab had net zo goed nu pleite kunnen gaan, ben je alsnog je geld kwijt. Hoop niet dat jij adviseur bent want dan komen er nog hele gezinnen op straat te staan vroeg of laat.
stationcar zegt
@kaasboerin:
Daarom heb ik ook niet belegt in Saab, ik koop alleen stabiele bedrijven en laat dat speculeren aan anderen over, maar dat neemt niet weg dat het wel waar is wat ik zeg, dat weet jij ook wel.
kaasboerin zegt
@stationcar: Wat gezegd? Dat als je gister had gekocht nu binnen was door deze stijging? Dat is leuk om te weten ja.. :)
stationcar zegt
@kaasboerin:
Goed, je bent geloof ik een onverbetelijke pessimist, maar dat geeft niks, ik ben blij dat jij als effectenhandelaar zo denkt, erg veel geld zal jij dan niet verdienen. Zal je baas blij mee zijn. Al maak je nog even een mooie ‘diepgaande analyse’ ergens van en stel je je ‘strategie’ daarop af, dan grijp ik ondertussen de kansen die voorbij komen waaieren en verdien ik wél lekker een extra zakcentje…
kaasboerin zegt
@stationcar: Zoals ik al zei; de markt is op dit moment onvoorspelbaar, maar noem me gerust pessimistisch, ga jij toch lekker door met gokken, ik hoor het wel wanneer jij je 35% naar binnen tikt, denk dat je eerder de loterij wint. En maak je nou alsjeblieft geen zorgen over wat ik verdien… :lol:
bram95 zegt
Nou lijkt me goed nieuws, maar dit verhaal is dus nog steeds niet afgelopen haha.
-edit: check!-
Supra1981 zegt
En weer een konijn uit de hoge hoed :-)
Nu alleen hopen dat het niet al te lang gaat duren voordat het eerste geld er komt anders dan kan het nog te laat zijn.
stationcar zegt
De spanning wordt opgevoerd naar een nieuw hoogtepunt! Maar Muller had wel aangekondigd dat hij (voor het hoger beroep) de rechtbank (en dus de media) ging overstelpen met cijfers en informatie om ze te overtuigen van de levensvatbaarheid van Saab. Ik vermoed dat dit bericht onderdeel uitmaakt van die campagne. Goed bezig Muller, stap voor stap goed nieuws berichten de wereld in sturen om zo de publieke opinie en de rechters te beinvloeden.
Ik blijf hoop houden op een goede afloop!
robbie zegt
@stationcar: die cijfers zijn al ingediend bij de rechtbank en gewoon openbaar. Stond niks spannends in.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@stationcar: Good thinking Watson! Dacht precies hetzelfde… De spanning stijgt! Maar er is hoop.
robbie zegt
Show me the money bitch uhhh Rachel!
Laue zegt
@robbie:
*proest*
FIAT127 zegt
Voor bijna een miljard zullen ze er wel iets voor terug willen. Productie in China? Exclusief recht om aan chinese tandartsen te mogen verkopen?
meneersander zegt
@FIAT127: miss een auto in het segment van de luxe limo’s?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@FIAT127: Winst?
kaasboerin zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: +1,
@FIAT127: investeren = ergens geld insteken waar je later geld uit denkt te halen, m.a.w. zij zien potentie in SAAB.
FIAT127 zegt
En nu snel die 9-1 maken!
schuur zegt
@kaasboerin, afgelopen maandag steeg het aandeel 134%…
En ik had zondag een aankooporder SWAN geplaatst!!!!
stationcar zegt
@schuur:
En wel alweer verkocht hoop ik??
schuur zegt
IDD, alleen weer te vroeg als ik dit zie….
stationcar zegt
@schuur:
Je hebt je winst binnen toch? Je kan het nooit weten, op naar de volgende kans, haha
mercedesfan zegt
Voorlopig goed nieuws. Al vrees ik, dat Youngman en Pangda voor Saab het zelfde scenario hebben als voor Rover-MG, in de tijd. De machines en technologie naar China verschepen, en dan daar Saabs onder een andere naam maken.
captainslow zegt
@mercedesfan: Niet helemaal. Chineze bedrijven zijn slimmer dan je denkt. Geld is geen probleem, maar kennis wel. Bij een levend Saab, krijg je de ingenieurs erbij. Als Saab dood gaat, dan gaan de echte talenten naar Volvo of Duitsland. Ok, dan hebben wel de machines, maar echt: wat de Chinezen willen is kennis. Maar goed, jij projecteert je eigen Hollandse “ons ben zunig” gedachten op hun. Een Chinees is niet zo kortzichtig als wij.
mercedesfan zegt
@captainslow: Ik ben geen Hollander, maar een Vlaming. En ik hoop dat u gelijk hebt. Maar ik denk dat het goed mogelijk is, dat Saab de zelfde weg als Rover op gaat. Zeker omdat de Chinezen relatief weinig willen investeren in Saab. Terwijl er toch meer geld nodig is om Saab terug rendabel te maken.
norge zegt
Ze moeten niet te lang wachten met dat geld ,de werknemers krijgen honger.
dennisr zegt
waarom kopen die chinezen het niet gewoon..
autobart zegt
@dennisr: Ze mogen het niet!
mashell zegt
@autobart: de Chinese overheid behoed haar ondernemers tegen onverstandige investeringen. De Nederlandse duidelijk niet.
sir_smokalot zegt
UPDATE: nieuwe nieuwsfeiten toegevoegd.
fep739 zegt
krak ’tzelfde zoals het bij MG-Rover is geweest…
jaguarsaab zegt
Where is my fucking money?! :P
captainslow zegt
Je kan lacherig doen over Youngman, maar realiseer je wel even wie dat exact is:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jinhua_Youngman_Vehicle
Since 2001 Youngman is the largest bus manufacturer of the People’s Republic of China
En dat is natuurlijk geen kattepis. In Beijing kan je op elke straathoek wel een bus van Youngman vinden. Verder is Pang Da dan weer de grootste dealer van China. Met dat soort mensen aan je zijde heeft Saab toch kansen hoor. Het is exact zoals Muller hoopt: als Saab kan doorbreken op de Chinese markt, dan ziet het er echt heel anders uit. Totaal anders. Dan heeft Saab gewoon echt een mooie toekomst. Maar ja, het is China of de gladiolen.
bigcar zegt
het is een soap, het kan alle kanten op!