Lichtpuntje aan de horizon voor Saab. Zojuist maakt het bedrijf bekend dat ze een koper hebben gevonden voor (een deel van) het Saab-vastgoed in Trollhättan, Zweden.
Een groepje investeerders dat wordt geleid door Hemfosa (vastgoedtoko) heeft een akkoord bereikt om 50.1% van de Saab-gebouwen op te kopen. In totaal gaat het om 483.000 vierkante meter. Ze betalen hiervoor 28 miljoen euro en laten de optie open om binnen 30 dage een groter aandeel in de stenen te nemen, met een bedrag van maximaal €30 mio. Saab mag vervolgens een leasecontract voor 15 jaar tekenen, maar het is ze wel gelukt om het eerste jaar niet te betalen voor de ‘huur’.
Maar wat heeft Saab er aan om hun -naar eigen zeggen zeer moderne- fabriek te verkopen? Wel, dat is een plannetje van Victor Muller die eerder een sale-and-lease-back-constructie voorzag voor zijn merk. Een partij koopt de fabriek (of een deel hiervan) en Saab least het vervolgens terug. Zo heeft Saab weer wat euro’s om salarissen (10 miljoen) en leveranciers voor een deel te betalen. De Rus V. Antonov zou de ideale kandidaat zijn om een vastgoed-deal mee te sluiten, maar die zag onlangs van deelname af vanwege te veel beren op de weg.
Het kan echter nog lastig worden voor Saab om dit geld op korte termijn in bezit te krijgen. De Swedish National Debt Office (NDO) moet namelijk eerst afstand doen van hun belang in het vastgoed aangezien zij garant staan voor de miljoenenlening die Saab bij de Europese Investeringsbank heeft lopen. En we weten inmiddels dat deze instanties niet bepaald vlot zijn met knopen doorhakken. Zelfs niet als het water aan de lippen staat voor Saab en haar medewerkers.
Samen met de 13 miljoen die ze eerder binnenharkte door een lading Saabjes aan een anonieme Chinese partij te verkopen kan dit Saab weer wat ademruimte geven, maar een eindoplossing is het nog steeds niet. Het is dan ook niet genoeg geld om de productie weer op gang te krijgen, daar is volgens de laatste berichten ruim 70-80 miljoen euro voor nodig.
a3aan zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
robbie zegt
Je vastgoed voor minder dan 50% van de waarde verkopen, wat een prestatie *kuch*
timmy zegt
@robbie: De NDO heeft voorwaarden gesteld waaronder ze de aanspraak op het vastgoed wil vrijgeven, een daar van is een realistische verkoopprijs. Indien de deal wordt goedgekeurd ga ik er vanuit dat dit een realistische waardering van het vastgoed is.
robbie zegt
@timmy: Saab kan in ieder geval 59 miljoen afschrijven op hun eigen vermogen. En dat eigen vermogen is al zwaar negatief. Dit extra verlies van 59 miljoen komt bovenop het verwachte verlies van 240 miljoen dat voor dit jaar wordt verwacht.
Moet ook nog maar zien dat iedereen op korte termijn akkoord gaan. Op dit moment is er nog niks verkocht en is er nog geen geld. En goedkeuring komt er niet meer deze week.
timmy zegt
@robbie: Tsja, de balans. Die wordt er inderdaad niet mooier op. Ik weet niet hoe de Zweedse boekhoudregels zijn maar mogelijk mogen ze het resterende belang, zijnde een minderheid, niet eens opnemen…
En de rest van het geld en de goedkeuring(en). De soap wordt steeds interessanter ;-)
robbie zegt
@timmy: Geld zal op zijn vroegst volgende week komen en dan is er nog steeds niet de benodigde 70-80 miljoen euro voor de start van de productie.
phantom95 zegt
Volgend bericht: Saab uit zijn fabriek gekickt omdat ze de huur niet meer konden betalen.
jack_abarth zegt
Ze betalen hiervoor 28 miljoen euro en laten de optie open om binnen 30 een groter aandeel in de stenen te nemen…
30 dagen?
Benjamin1 zegt
@jack_abarth: misschien wel 30 eeuwen who knows…
OT: ik gok failliesement Saab nog voor de zomer voorbij is. Dit zijn echt de laatste kuchjes van de patient, de laatste strohalmen….
stationcar zegt
Hahaha, Robbie gaat weer los, op zijn eigen beruchte ‘realistische’ manier, altijd vermakelijk.
Ik houd het op goed nieuws, er gebeurt vanalles rondom Saab, aan alle kanten worden pogingen gedaan de toko te redden, geweldig! Voorlopig zijn de berichten voorzichtig positief, er zijn kennelijk verschillende investeerders gevonden die duidelijk wél vertrouwen hebben in Saab. Mogelijk lezen zij een hoop reacties op Autoblog niet en zijn ze dus niet goed op de hoogte van feiten rondom Saab, of de situatie ligt iets anders dan sommige onheilsprofeten hier vermoeden. Dat kan natuurlijk ook, maar dat lijkt me sterk.
Ik wacht het maar gewoon af en blijf hoop houden. Ik vind het in elk geval een mooi en uniek verhaal. Muller toont een zeldzame passie en inzet om Saab draaiende te houden. Ik vind wat hij tot nu toe laat zien echt helemaal top!
robbie zegt
@stationcar: om vastgoed te kopen hoef je niet heel veel vertrouwen in Saab te hebben. Die stenen houden hun waarde wel, met of zonder Saab.
Wel is het natuurlijk fijn als je een betalende huurder hebt.
Hubert zegt
@robbie:
Stenem zijn waardeloos als je niemand kunt vinden die er in wil zitten.
Het zal niet meevallen een vervangende huurder te vinden voor als Saab wegvalt.
Ik vind dat hier zeer grote risico’s genomen worden en kan me goed voorstellen dat de overheid hier zeer sceptisch tegenover staat.
stationcar zegt
Die panden verliezen belachelijk snel hun waarde als er niks mee gebeurt, leegstaande bedrijfspanden kosten geld en investeerders in vastgoed zijn ook niet gek. Daar tejenover staat dat huurders vinden die zulke grote oppervlaktes nodig hebben niet gemakkelijk is.
De realistische kijk op dit bericht is dus dat je constateert dat de kopers wel degelijk vertrouwen hebben in Saab, desnoods als doorstart na een failisement. Anders hadden ze deze deal echt niet gemaakt.
Komop Robbie, dit moet je toch met me eens zijn? Ik snap dat je door blijft zoeken naar het addertje onder het gras, maar dit lijkt gewoon goed nieuws te zijn, zeker na het (gedwongen) afhaken van Antonov als vastgoed koper. Wees daar voor de verandering gewoon eens blij met goed nieuws!
robbie zegt
@stationcar: de panden verliezen inderdaad snel waarde. De EIB waarde het vastgoed op 120 miljoen euro (als onderpand voor een lening!) en in de boeken van Saab heeft het een waarde van 115 miljoen euro en Victor verkoopt dat voor 61 miljoen euro.
Hemfosa wil blijkbaar maar de helft betalen…
stationcar zegt
@robbie:
Ik heb geen idee hoe het precies zit, maar als ik Muller was zou ik een dergelijke deal ook overwegen als dat de enige manier is om aan geld te komen. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
robbie zegt
@stationcar: daar heb je helemaal gelijk in ;) En een Muller in het nauw maakt nog gekkere sprongen…
Deze deal zal wel hele nare gevolgen hebben voor de balans van Saab. Zo’n extra balverlies van 60 miljoen is niet niks. Ook zal het eigen vermogen nog negatiever worden dan het al is.
Toezichthouders zijn daar niet blij mee.
stationcar zegt
@robbie:
Maar stel, jij bent Muller, wat zou jij doen? Het enige wat nu telt is de boel op korte termijn redden, misschien halen ze volgende week nog niet eens… Het is misschien niet heel verstandig enzo, maar goed, veel keus heeft Muller nu gewoon niet.
robbie zegt
@stationcar: dáár heb je uiterst gelijk in. Ik vraag me wel af waar hij de rest van het geld vandaan gaat halen en hoelang het nog gaat duren voordat er weer auto’s gebouwd worden.
Gok dat het op zijn vroegst 11 juli zal zijn. Alle onderhandelingen en betalingen moeten immers nog gedaan worden.
jack_abarth zegt
Ze betalen hiervoor 28 miljoen euro en laten de optie open om binnen 30 dage een groter aandeel in de stenen te nemen…
30 dagen?
mashell zegt
Hemfosa is Zweeds voor gemeente Eindhoven? Want die is met PSV ook in dit soort dubieuze constructies verwikkeld geraakt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kijk! Dat is een goed begin…
Zeker aangezien momenteel iedereen op elkaar zit te wachten. Net zoals het de verkeerde kant op een sneeuwbalwerking heeft gehad (toeleveranciers), kan het de goede kant op natuurlijk ook.
Sowieso komt de EIB over de brug met 30 mln als de vastgoeddeal doorgaat, dus dan zitten we op 13 mln van de ‘company x’ Chinese investeerder, 28 miljoen van de Sale-and-lease-back en 30 miljoen van de EIB. Dat is in totaal 71 van de ’70 a 80 miljoen die nodig is’.
Ik heb er vertrouwen in!
Ferdinand1 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: ik eerlijk gezegd niet. Het is nu al zo dat ze van zichzelf weten dat ze de huur niet kunnen betalen… Over zeg twee jaar zeker wel? Dit gaat mis.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Ferdinand1: Dat is weer een lang verhaal… Gaat met name om de timing.
De middenlange termijn is getackeld (let op Robbie, ik zeg niet opgelost!) door de samenwerking met Pang Da en Youngman. Als deze plannen omgezet zijn in concrete samenwerkingen, is dit in kannen en kruiken.
De lange termijn kan maar op 1 manier getackeld worden: het vertrouwen terugwinnen. Aan de nieuwe producten ligt het niet, de new 9-5 en 9-4X kunnen probleemloos mee met de concurrentie. Ik ben ervan overtuigd dat zonder het hele gedoe rondom het merk de 9-5 direct een groot succes zou zijn geweest.
Blijft over de korte termijn. Dat is nu het hoofdbelang. Vandaar deze plannen.
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: jij weet ook dat Saab niks kan met dat geld van de EIB! Dat mag alléén gebruikt worden voor bepaalde R&D projecten en dan moet Saab ook nog eens minimaal 50% zelf inleggen (en dat geld hebben ze niet!).
Ook is het nog maar zeer de vraag of de EIB dat geld ooit gaat overmaken, doen ze immers al niet meer sinds april.
Ook worden de geruchten steeds sterker dat Saab EIB geld voor “verkeerde” doeleinden heeft gebruikt de afgelopen tijd…
reinier73 zegt
Muller moet gewoon naar één of andere bananeneiland vluchten met het overige geld wat hij nog heeft. Als hij bij Saab blijft en het bedrijf gaat failliet dan kan hij waarschijnlijk ook een deel van zijn privé geld op zijn buik schrijven.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@reinier73: Müller had op z’n 32e al 400 miljoen en had dus toen al met vervroegd pensioen kunnen gaan. Het siert hem dat hij blijft knokken voor Saab toch?
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: en hoeveel is daar nog van over? Vrijwel niks.
Het belang van 28% dat Muller in Saab heeft is op dit moment 6 miljoen waard en die aandelen heeft hij gekocht met geld dat hij van Antonov heeft geleend, niet terugbetalen is Russische maffia op de stoep…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: ach kom nou toch… ouwe stemmingmaker! Ben beter van je gewend! Dat hij met dat geld geïnvesteerd heeft in allerlei zaken vindt ik JUIST een pluspunt! Vrijwel iedereen zou het in een ouwe sok doen, hij neemt er risico mee. Dat dat niet altijd lukt, soi. Maar we hoeven geen medelijden met hem te hebben hoor…
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: zoveel schijnt er niet meer over te zijn van zijn vermogen.
pauwkie zegt
Men moest eens weten wat voor een goede auto’s Saab maakt. Zien er misschien niet altijd “stunning” uit, maar ze rijden echt geweldig. Het zou zonde zijn als dit merk failliet zou gaan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@pauwkie: precies! laten we dat in alle tumult niet vergeten…
Vond nog een leuk onderzoekje:
Saab People
Saab owners are great people. They’re not dull either, the Boston Globe found that Saab drivers average the fastest speeds on Mass highways. Here are some interesting stats about other Saab drivers:
(Source- 9motors.com – did you know?)
Average income of Saab owners is over $100,000.
60% are between the ages of 25 and 44.
76% have degrees (24% advanced degrees).
87% are professionals or in technical roles.
52% are dual income households.
61% are married while 32% are single.
39% have children.
Er is geen enkel ander merk met zo’n specifieke klantenkring… Waar moeten die dan in godsnaam heen?
boygeorge zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
2. Saab heeft een ‘asset value’ van 1,2 miljard. Ik heb het gekocht voor 74 miljoen. Zodra Saab weer draait staan de grote fabrikanten weer in de rij voor de faciliteiten en kennis van Saab. Dan verkoop ik het voor 1,2 miljard…
Sorry Victor, kon ‘t niet laten…
Sorry Svenska, kon `t niet laten…
boygeorge zegt
@boygeorge: Robbie en Svenska maken de post soms wel heel leuk. Svenska kruipt soms in de rol van Victor en dan denk ik wel eens, zou het Victor kunnen zijn. Heeft Victor misschien advies van Robbie nodig ? So sorry, het is mooi om te lezen. Zo was er het bovenstaande prachtige comment van Svenska waar ik het laatste gedeelte van her/ver/geplaatst heb.
Saab is een prachtig Automerk, het zou zonde zijn als dat verloren gaat. Dat verlies zit er wel aan te komen.
Het lijkt wel een Soap, oeps, dat is ook al meerdere keren geschreven. Die Saab-fabriek is State of the Art. De mensen die daar werken schijnbaar ook. Zou deze hele ellende dan echt de schuld kunnen zijn van 1 persoon ?
Dat betwijfel ik. Hoewel !
Svenska, jij ouwe stemmingmaker ! Investeren in je ouwe sok, ik had beter van je verwacht.
Uit onderzoek is gebleken dat net niet ernstig rijke mensen over lijken gaan om ernstig rijk te worden.
Dat is een heel specifieke kring mensen met heel specifieke
klanten uit nog hogere kringen.
Waar moet VM straks in godsnaam heen ?
Gokje, niet naar de hemel in Zweden.
Sorry Svenska, kon het echt wel laten.