Zie je nou wel, allemaal bangmakerij, die berichten van gisteren. Youngman heeft gewoon netjes, zoals beloofd, met geld geschoven. Dit meldt eigenaar Swedish Automobile zojuist in een persbericht.
Gisteravond laat verschenen hier de eerste berichten over: Saab zou 100 miljoen SEK (11 miljoen euro) hebben ontvangen van de Chinezen, als onderdeel van de bridge loan ter waarde van 70 miljoen euro. We verwachtten al dat Saab voorbeurs met een PB zou komen, en ze stelden ons niet teleur.
Overigens wordt in het persbericht nergens een bedrag van 11 mln euro vermeld, alleen dat “a first payment by Youngman [..] was received“. Het zou dus maar zo kunnen dat de Chinezen 5 euro hebben overgemaakt, of iets tussen deze bedragen in. Maar dat weten alleen Saab en Youngman.
In het persbericht zegt de maker van de Car of the Year verder:
Further payments under the amended and final bridge loan agreements signed between Youngman and Saab Automobile are expected to be made during this week and by October 22 of this year. It is the intention to repay the bridge loan with the proceeds of the EUR 245 million equity investments by Youngman and Pang Da, which are still subject to approval by relevant authorities and parties which Swan expects to receive during the next weeks.
Prima de luxe, we zullen zien hoe de zaak zich de komende weken zal ontwikkelen.
mazdarx8 zegt
dit is een goed teken.
anakiet zegt
11 miljoen, dat is ongeveer het verlies van SAAB de afgelopen 1 a 2 weken….
kaasboerin zegt
@anakiet: +1 :lol:
veyronlover zegt
Ik hoop echt dat ze het redden !
ferrari94tr zegt
victor muller is eindbaas
robbie zegt
@ferrari94tr: de kans is inderdaad redelijk groot dat hij de laatste baas van Saab is. Een echte eindbaas dus.
Sm0keGun zegt
er zit daar iets achter … saab is niet slecht maar hoe kan het daar nu car of the year zijn ? …
escort77 zegt
@Sm0keGun:
wel eens een (beetje leuke versie van de) nieuwe 9-5 in het echt gezien?
Ik vind het een indrukwekkende en onderscheidende auto. Als er niet zo veel te doen zou zijn om Saab zou deze auto best goed moeten kunnen verkopen.
bempi zegt
@Sm0keGun:
Car of the year is meer uitgereikt aan saab, om het merk wat op te vijzelen en om het vertrouwen terug te krijgen van de consumenten. In werkelijkheid is dit niet de car of the year. Simpelweg omdat elektrische auto’s er zijn die veel beter presteren kan een benzine of diesel nooit meer in aanmerking komen voor zo’n titel.
OT: Van 11 nu naar 5 miljoen pegeltjes. De rente blijft anders oplopen van de restschulden die saab heeft. Het enige wat mogelijk is, is dat de crediteuren de rente laten vervallen zodat saab in de komende 5 jaren snel het geleende bedrag kunnen aflossen. Of tegen een lagere rente dan nu.
robbie zegt
@Sm0keGun: alleen in Singapore he ;)
jelmer zegt
Ik weet dat Victor Muller door sommigen op handen wordt gedragen, maar ik heb geen flauw idee waarom dat terecht zou zijn. Saab heeft nauwelijks wat gebouwd sinds zijn aantreden, maakt (dus) enorm verlies (224 miljoen in eerste halfjaar 2011) en elke lening om dat te financieren wordt als overwinning gevierd.
Waar wil Victor Muller naar toe met Saab? Alle doelstelling zijn niet uitgekomen, elke richting ben ik kwijt.
Het is allemaal bijzonder mager in ongeveer twee jaar tijd.
VeniVidiVici zegt
En draait de produktielijn alweer of ligt die nog steeds stil?
robbie zegt
@VeniVidiVici: die ligt nog stil. Dit jaar worden er sowieso géén Saabs meer gebouwd.
BaRa zegt
@robbie: de dealer beweerde vorige week nog dat er intern net wél werd van uit gegaan dat ze voor ’t einde van het jaar terug in productie zitten.
robbie zegt
@BaRa: die dealer mag lekker dromen. De leveranciers (en daar hangt het vanaf) hebben aangegeven dat ze vanaf het moment dat ze geld hebben ontvangen (150 miljoen) ze 6 tot 8 weken nodig hebben om weer te kunnen leveren aan Saab.
Saab verwacht pas half november het benodigde geld uit China te ontvangen. Er word dit jaar géén Saab meer gebouwd. Ook de productie van de 9-4X ligt stil.
deepep zegt
Mooi en nu reorganiseren, en fuseren met Volvo, dan heb je meteen best of both.
potver7 zegt
@deepep: Hoe zie je dat gebeuren? Volvo is van Indiers en Saab (binnenkort) van Chinezen. Een fusie tussen die twee lijkt me verder weg dan ooit.
Bovendien zal de Zweedse monopoliewaakhond zo’n fusie niet goedkeuren, want dan heeft dat bedrijf 99,5% van de Zweedse automarkt in handen.
potjak zegt
@potver7: Volvo is van Geely, Geely is Chinees
robbie zegt
@potver7: Volvo is ook van Chinezen (Geely). Wel je huiswerk doen he!
desjonnies zegt
1 zwaluw maakt nog geen zomer.
Oud Hollands gezegde, is geen woord Chinees bij!
sir_smokalot zegt
Beleggers houden er in ieder geval van: +25% op dit moment
potver7 zegt
’t Is net watertrappelen. Als die Chinezen elke keer precies zoveel overmaken dat Saab net met z’n mond boven water blijft, dan zullen ze nooit de armslag hebben om naar de kant te zwemmen.
Die 11 miljoen is natuurlijk zo op, het is te hopen dat ze inderdaad voor 22 oktober echt over de brug komen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@potver7: hele goede comment. helaas hartstikke waar… Er worden op dit moment gewoon veel rare spelletjes gespeeld met mn mooie merk. Bah
kaasboerin zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Misschien maar vriendelijk aan Victor Muller vragen of hij z’n eigen ‘spulletjes’ wilt liquideren voor Saab?
robbie zegt
@kaasboerin: welke eigen spulletjes? Muller heeft al zijn geld van Antonov geleend.
glashelder zegt
Volgens mij is de eigenaar van het concern die de boel op de been houdt EINDBAAS en is VM bedrijfsleider.
robbie zegt
@glashelder: en wie is die eigenaar dan volgens jou?
petermb zegt
@robbie: dat is toch (glas) helder?
glashelder zegt
@robbie: Dat wordt dus spannend. Voor Saab. Nu bepalen de schuldeisers de toekomst.
jaguarsaab zegt
mocht tijd worden ;o
dennisr zegt
nou super voor saab.. maar ze moeten het nog maar bewijzen..
norge zegt
Kan VM nog lekker een bonusje aan zich zelf uitkeren voor kerst .Verdiend ook hoor ,voor al dat harde werk.
Flatfour zegt
Sapperdeflap zeg wat zullen die Zweden blij zijn Ole Ole.