![ROR! Saab is van ons!](https://static.autoblog.nl/images/wp2011/pang-da-saab.jpg)
Vanochtend verbaasde Victor Muller Autoland weer door te melden dat ze eruit zijn met De Chinees. En die Chinees bestaat uit twee partijen: Youngman en Pang Da. Ze hebben een intentieverklaring getekend dat ze 100% van Saab willen hebben voor €100 miljoen. Nu nog even goedkeuring krijgen en Saab glipt uit de handen van VM. Of toch niet?
Sinds het persbericht over de verkoopintentie op onze digitale deurmat viel is er een shitload aan nieuw nieuws en opvallende quotes bijgekomen. We sommen het hier allemaal even voor je op. De materie wordt immers steeds complexer. Komt ‘ie:
- Pang Da (40%) en Youngman (60%) laten het natuurlijk niet bij de 100 miljoen euro. Volgens Victor Muller hebben ze “diepe zakken” en er wordt gesproken over een investeringsbedrag van 500 miljoen euro. Dat begint ergens op te lijken. In vergelijking: het eveneens Chinese Geely wil in totaal 11 miljard euro investeren in Volvo. Wel moet gezegd worden dat er nog 150 miljoen van die €500 miljoen direct naar de schuldeisers kan. Pang Da en Youngman kopen immers ook alle Saab-schulden op.
- Maandag is er een meeting met schuldeisers (die stond al een maand in de planning). Tijdens deze bijeenkomst moeten de Chinezen hun plannen voor Saab voorleggen aan de leveranciers en andere schuldeisers. Ook moet hier overeenstemming over ontstaan. Als de schuldeisers niet akkoord gaan zal alsnog de reorganisatie alsnog stopgezet worden.
- Saab’s voormalige eigenaar, General Motors, moet nog even akkoord geven voor de overname. Die heeft immers nog een vingertje in de pap bij Saab Automobile. De productie van alle Saabjes blijft in Zweden plaatsvinden. De 9-3 en 9-5 in China produceren mag ook niet van GM. Ontslagen in Trollhättan worden niet uitgesloten.
- Dit jaar zal de productielijn niet meer worden aangeslingerd. Dat wordt op zijn vroegst Q2 2012 worden. Pang Da en Youngman hebben als doelstelling om in 2016 200.000 tot 300.000 Saab’s in China te verkopen.
- ‘Swedish Automobile verliest 70 miljoen op Saab’ meldt het ANP zojuist. VM heeft het bedrijf destijds voor 52 miljoen euro gekocht om er daarna nog eens 120 miljoen euro in te steken (via financierders uiteraard).
- Het beursgenoteerde SWAN, voorheen Spyker, wordt straks een lege huls als ook Spyker Cars verkocht wordt. Er was sprake van een deal met een Amerikaanse private equity boer, maar dat is nog steeds niet rond. Spyker is dus nog niet verkocht. De opbrengst die SWAN voor Spyker denkt te krijgen is plots gezakt van 32 miljoen naar 23 miljoen. Alles is in de uitverkoop!
- Victor Muller blijft actief bij het Chinese Saab. Tegen RTLZ liet hij weten dat hij gevraagd is om actief te blijven bij het bedrijf. Wel gaan ze opzoek naar een nieuwe CEO, een rol die VM in de eerste instantie nooit op zich wilde nemen.
Resumerend: het is aan GM en de overheid in China om nog even een krabbel te zetten. Dat kán weer een langslepend proces worden, maar voorlopig kunnen we stellen dat Saab (en dus niet het beursgenoteerde SWAN van VM) van de dood gered lijkt te zijn.
Een tamelijk positieve seizoensfinale voor het tweede jaargang van de Saabsoap. Saab leeft, VM heeft een deel van zijn geld -bijna- terug (gelukkig maar, bij een Rus als V. Antonov wil je niet te lang in het krijt staan) en het kan zomaar zijn dat die nieuwe 9-3 er alsnog komt, zij het pas in 2014. Well played, Victor.
(bronnen: ANP, RTLZ, sverigesradio.se en Robbiepedia)
Well played ? Heel knap gedaan dat Saab nog leeft ,dat wel .Maar geld verliezen is toch niet de bedoeling van zaken doen?
@norge: Persoonlijk zal ie er geen frank aan verliezen. SWAN verkoopt alles, legt de boeken neer, einde verhaal.
hoe rijk moet je zijn om zoveel geld te proppen in een projectje als SAAB..
@dennisr: Zo rijk als een Chinees…
@dennisr:
zijn projecten die via de staatsbank in China worden gefinancierd ..
Dit is een héél duur grapje geweest voor Muller en de overige aandeelhouders van Swedish Automobile.
Je zou toch denken dat hij na het debacle met dat F1 team iets geleerd had. Blijkbaar niet.
Ik ben wel benieuwd dat de Chinezen nu met Saab gaan doen. Feit is wel dat er immense schade is ontstaan aan zowel het merk imago als de complete infrastructuur rondom het merk. Een complete supplychain even een volledig jaar stilleggen gaat je niet in de koude kleren zitten.
– Leveranciers haken af
– Dealers stoppen ermee
– Klanten kopen een Volvo, Audi, BMW etc
Daarnaast is de introductie van de nieuwe 9-3 jaren uitgesteld (Victor sprak al over 2014 ipv 2012).
@robbie: Ik denk dat ze het premium gebeuren wel even kunnen vergeten ,opnieuw beginnen als Skoda killer?
@norge: in China hebben ze nog steeds de naam “premium westers merk dat naar China komt”. En in Europa zijn er nog steeds mensen die eens iets anders willen dan een BMW 3 of 5-serie.
Dus dat premium zal over een paar jaar wel lukken…
@robbie: ach…volgens ons beretalent Marchionne is een stoffig en roestig imago simpel weg te poetsen….door een Chrysler te rebadgen. Nu heb je gelukkig het voordeel van chinees geld erbij.
Eerst alle know how overkopen aan spotprijsje om er dan gebruik van te maken voor eigen productie en merk. Saab verwijnt hiermee toch vrees ik.
@speedie: Waarom zouden ze het laten verdwijnen? Het bezitten van een Europees merk is een makkelijke manier om in Europa aan de slag te gaan met Chinese auto’s…
@ Robbie, je hebt er vast meer kijk op dan ik, maar toch even vraagje,Als VM Saab niet had gekocht dan had Saab toch gewoon opgehouden te bestaan? Ik weet niet of ik hier gelijk in heb ,maar het lijkt me dat dankzij VM de motorwereld in ieder geval nog gezegend is met 2 leuke bijzondere automerken,namelijk Spijker en Saab.Die hadden zonder VM niet mmer bestaan toch?
@nostravinniedus: als Muller Saab niet gekocht had van GM dan had GM inderdaad de stekker eruit getrokken in 2009. Was dat erg geweest? Fans zullen zeggen: Ja!
Persoonlijk denk ik dat de afgelopen 2 jaar wel hebben aangetoond dat er geen plek meer is voor Saab. In 2010 verkochten ze 25.000 auto’s en dit jaar mogen ze blij zijn als ze de 20.000 halen.
Soms is het beter om ergens mee te stoppen.
Spyker heeft overigens ook al 2 jaar geen auto’s meer gebouwd. Dat is dus ook vooral een papieren merk geworden.
Het zal mij benieuwen wat de Chinezen de komende jaren met Saab gaan doen en of ze echt ‘gered’ zijn. Ik heb er een hard hoofd in.
@robbie: Kijk, als de productielijn stil ligt, kunnen ze niet veel verkopen. Dus “TOCH NOG” 20.000 verkochte Saabs ipv “slechts”.
En ja, er is plaats voor Saab: 150.000 wagens om break-even te draaien is voldoende en in China zijn ze wild van alles wat Westers is.
@Carreza:
wrong ..
in het westen zijn pas wild van alles wat Chinees is ..
@lincoln: Audi, VW,… noem maar op. Allemaal zijn ze HOT in China.
@Carreza:
made in China ..
@lincoln: ;) Klopt.
Europese naam + Chinese productie = Winning!
@robbie: Als er geen plek meer is voor Saab, dan ligt dat misschien aan de plek die ze willen hebben. @norge ’s idee van een Skoda-killer zou misschien nog zo slecht niet zijn. Heiligschennis volgens de fans natuurlijk, maar een betaalbare Saab zou misschien uitkomst bieden. Zeker als ie ook in China geproduceerd kan worden…
@Esprit_de_Flandre: dat in China geproduceerd worden gaat ‘m dus niet worden als het aan GM ligt ;)
@wimmm: Waarom niet? De huidige 9-3 en de oude 9-5 worden ook in China geproduceerd. GM heeft zelf de tooling en rechten verkocht, niet Saab onder VM. En Baojun gebruikt ook GM-tech. Zolang GM een poot in Saab kan houden, denk ik dat ze wel akkoord zullen gaan met de meeste Chinese plannen…
@Esprit_de_Flandre: Heb me r niet in verdiept, maar artikel zegt: “De productie van alle Saabjes blijft in Zweden plaatsvinden. De 9-3 en 9-5 in China produceren mag ook niet van GM. Ontslagen in Trollhättan worden niet uitgesloten.”
Daar had ik me op gebaseerd :)
@wimmm: Men neme kennis van bewering A (2007), en dan van feit B (2009, maar ook van toekomstvisie C (2009) …
Geloof NOOIT wat een autoproducent vertelt…
hahahahahaha ..
98% van de autobloggers hebben onder leiding van @robbie Saab al 130X failliet verklaart ..
Mooi dan komt er straks dus een Saab met of zonder Sambalbij pakket :)
Ik vind het wel jammer dat ik niemand hoor over de werknemers van Saab. Mocht Saab failliet worden verklaard dan is dat echt een drama omdat in Trollhättan bijna de hele bevolking bij de fabriek werkt.
Ik hoop daarom ook dat een mooi merk als Saab met schitterende auto’s en zijn werknemers een mooie toekomst tegemoet gaan.
@schimanski: Kunnen mij die Zweetse werknemers nou schelen. Ver van m’n bed show!
@VeniVidiVici: Heeft wel zijn ringwerkingen zoiets ,die Zweden kopen ook Nederlandse producten …..
@norge:
noem er eens 1 ..
@lincoln: Product of Zweed? Ica is een winkelketen in het Noorden die geloof ik van A.H. is ,en Jon Gustaffson is een maat van me die daar regelmatig Hollandse komkommers koopt :twisted:
@norge:
o.k. .. dat is alvast 3 dagen Lego omzet in NL ..
@lincoln: En dan hebben we het niet over IKEA nederland gehad haha
@VeniVidiVici:
Ikea .. dat bedoelde ik met dat westerlingen dol zijn op “made in China” ..
@lincoln: Lego komt uit Denemarken hoor ;)
@lincoln: Lego ? Is Deens hoor.
@VeniVidiVici: jij schreef
“@schimanski: Wat Kunnen mij die Zweetse werknemers nou schelen. Ver van m’n bed show!”
Reageer je ook zo als je zelf een keer op straat geschopt wordt?
@quint:
“ver van mijn bedshow” is waarschijnlijk nog een beetje moeilijk voor je ..
Volgens mij moet GM wel instemmen met de verkoop van Saab aan de Chinezen. Ze hebben al te veel imagoschade gehad door Hummer, Saturn en Pontiac te liquideren.
Dus nu nog eens voor de doodsteek van Saab zorgen, is simply not done!
Muller heeft nog steeds 30% van de aandelen.Als Saab over 10 jaar een miljardenbedrijf is hoeveel heeft hij dan verdiend.Die man is gewoon geniaal.Van mij mogen ze hem tot zakenman van de eeuw bombarderen.
@Alfarobert: Ze willen 100% hebben, dan zitten daar die 30% van Muller toch ook bij..? Oftewel: Hij is ze straks kwijt voordat Saab succes krijgt.
@Citrofiel: alfarobert begrijpt het niet helemaal.
@Alfarobert: hij zakenman van de eeuw ? ho eens even, ik ga binnenkort ook iets kopen, en vermoedelijk met verlies verkopen.. even geduld he.. iedereen een kans
@Alfarobert: Muller heeft nog 30% van de aandelen in Swedish Automobile.
Hij heeft echter 0,0 aandelen meer in Saab.
Als Saab een miljardenbedrijf wordt krijgt Muller daar dus helemaal niks van.
Muller is nu aandeelhouder van een bedrijf dat niks waard is. En dat ook niks meer waard zal worden.
en op het aller laatste moment….
gaat GM toch niet akkoord, ze houden Saab.
watch my words.
Well done?
Hahaha, grapjas. Saab in handen van een stel old school communisten die een contingent arbeiders van honderden miljoenen misbruiken als slaven. Nee, echt vooruitgang…
@Robbie lastig hè als je voorspellingen tot nu toe maar niet uitkomen en dat het wellicht zelfs weer goed zou kunnen komen met Saab. Het zou je sieren als je over jezelf kunt heenstappen maar wellicht is dat iets teveel gevraagd
@quint: Goed punt. Ondanks duidelijke kennis van zaken (internetkennis, dat wel) is de negatieve ondertoon altijd gebleven… En zoals Lincoln al zei: hij heeft al 103 keer gezegd dat Saab failliet zou gaan! Enige zelfreflectie zou na vandaag op z’n plek zijn bij @robbie.
Grappig wereld toch? A loon slaaf met 10 euro bruto/uur noemt een ander loon verdiener met 2 euro netto/uur een slaaf.
LMAO LOL
Dat was gelijk probleem nr.1: VM had te weinig geld en te weinig investeerders, afgezien van een louche Rus… Hij had gewoon totaal niet goed doorgedacht dat ie met Saab aan moest. Die Chinezen wel, dat wordt niet voor niets het meest rijke/machtigste land van de wereld. Met Volvo doen de Chinezen het ook prima.
en zoals voorspeld….