Saab Automobile zegt vandaag een akkoord te hebben gesloten met China Automobile Trading Co. LTD (CATC) over de invoer van auto’s en onderdelen voor de Chinese markt. Door de ondertekening van een intentieverklaring met CATC, legt Saab volgens eigen zeggen een stevige basis voor het merk in de grootste automarkt ter wereld…
De verwachting is dat het echte contract getekend wordt in het eerste kwartaal van 2011. De verkopen starten vervolgens in juli 2011. CATC, met zijn hoofdkantoor in Beijing, is een bedrijf dat eigendom is van de overheid met vele jaren ervaring in de automobielbranche. En het is geen toeval dat CATC eerder dit jaar ook al een contract met Spyker afsloot om vanaf 2011 hun modellen te verkopen.
CATC zal officieel diensten verlenen aan Saab China, een verkooporganisatie die in de komende periode wordt opgezet. Saab China zal uiteindelijk alle distributie- en after sales verantwoordelijkheden in China overnemen van Shanghai GM. Saab China zal daarbij een dealernetwerk van rond 10 dealers in stand houden. Ja, je leest het goed; 10 dealers. Niet echt veel voor zo’n belangrijke afzetmarkt, of wel? Dat terwijl Saab in september 2009 reeds 16 dealers had in China, inclusief de plannen voor een verdubbeling van dat aantal. Maar goed, er is in de tussentijd veel gebeurd. Jan Åke Jonsson, CEO van Saab Automobile, liet dan ook weten dat deze deal erg belangrijk is: “Dit akkoord is vitaal voor Saab. Het zal de basis zijn voor de ontwikkeling van een sterkere vertegenwoordiging in één van de grootste automarkten ter wereld.“
Als gevolg van bovenstaand nieuws is het aandeel Spyker maandagmiddag ruim 33 procent gestegen! Uiteindelijk sloot de koers met een stijging van 22,5 procent.
PS: Aangezien alle nieuwe Saabs geïmporteerd moeten worden zal men er lokaal hoge belastingen over betalen. Als prijsbewuste Chinees kan je dan wellicht beter kiezen voor een oud model 9-3/9-5 zoals BAIC die zal bouwen?
Esprit_de_Flandre zegt
Ze hebben dringend een fabriek nodig in China, als ze daar echt willen meedraaien. Maar dat duurt natuurlijk enkele jaren…
DIPSHIT zegt
zolang de chinezen maar geen onderdelen en auto’s invoeren richting onze contreien :-D
lincoln zegt
@DIPSHIT:
idd .. dat soort dingen willen we niet weten ..
en als je het niet weet .. gebeurt het ook niet ..
Tim zegt
Het aandeel Spyker is niet meer dan een speelbal van particuliere beleggers. Er is nauwelijks volume en als er dan iets gebeurd (dit is slechts een intentieverklaring) dan worden er weer aandelen gekocht. Op naar het volgende persbericht ;)
Overigens zag ik in bijvoorbeeld Shanghai regelmatig een Saab rondrijden, en dan vooral een 9-3.
jeanclaude zegt
saab vind ik een prachtig merk, maar er word veel te positief over gedaan, saab word in leven gehouden door staatssteun en door het grote eigen vermogen van de heer muller. verkopen vallen tegen en zo kan het nooit blijven leven.
rikkon zegt
@jeanclaude: Sorry, maar eigen vermogen en de heer Muller gaan niet samen. Het gaat altijd om andermans vermogen en dhr Muller.
Gullwing zegt
@rikkon: Volgens mij bedoel je de term vreemd vermogen, vermogen dat door een buitenstaande partij word ingebracht.
Marc zegt
Ah, we hebben er weer verstand van
Arnoud zegt
Aan de gebitten hier in China te zien, zijn er te weinig tandartsen om Saab’s aan te verkopen, huisartsen zijn er ook niet teveel van en advocaat hoef je hier niet te worden want de Chinese overheid veroordeelt toch wel, schuldig of niet. Zoveel zullen ze hier dus nou ook weer niet verkopen.
BaRa zegt
@Original_Arnoud: maar als je ziet aan welke snelheid er gebouwd wordt, dan lopen er meer dan genoeg architecten rond. En zeker met de nieuwe 9-5 wordt dat terug een typische doelgroep. 8)
Peter. zegt
@Original_Arnoud:
Gelukkig mag je alleen als je een tandarts, arts of advocaat bent een Saab kopen kennelijk.. Ik werk zelf bij Saab en heb zelden een van bovenstaande als klant..
Maar fijn dat je er zelf ook ervaring mee hebt!
Arnoud zegt
@Peter.:
Hap hap… Soms best leuk hoe mensen reageren op een oud stigma.
Ik vind Saab’s echt mooie auto’s. De 900 heeft qua vorm enige ruwe gelijkenis met de 911. En dat vind ik ook al zo’n plaatje. Komt bij dat Saab heel goed t-u-r-b-o kan spellen en regelmatig met echte innovaties komt. Ik gun het Saab van harte te overleven en uit het diepe GM dal te klimmen.
Arie op Safarie zegt
Saab is een speelbal geworden van speculatie, intentieverklaringen en beleggers ….achter een masker van Saab-liefde ….
Svenska Aeroplan AB zegt
Kijk. Moving on up!
Goede volgende stap dit… En ook keihard nodig om de doelstellingen te halen. Ook in Europa is het dealernetwerk nog lang niet op niveau, maar ook dat is in rap tempo aan het verbeteren. Bezig bijtje die Victor!
duckje zegt
‘Aangezien alle nieuwe Saabs geïmporteerd moeten worden zal men er lokaal hoge belastingen over betalen. Als prijsbewuste Chinees kan je dan wellicht beter kiezen voor een oud model 9-3/9-5 zoals BAIC die zal bouwen?’
mijn antwoord:
in China hebben mensen er heel veel geld voor over om met een auto te rijden van een europese of amerikaanse fabriek. als ze dat niet kunnen dan willen ze op z’n minst een auto van een westers merk.
er zullen volgens mij dus wel degelijk mensen zijn die ECHTE saabs willen invoeren, en niet die rommel van BAIC willen hebben.
persoonlijk vind ik dit een goede zaak voor saab!