Toen wij vorige week persoonlijk met Victor Muller bijkletsten (interview), hebben we het hem opnieuw horen zeggen: Saab gaat weer echte Saabs maken, want Saab kan nu eindelijk beslissingen nemen die goed zijn voor Saab en niet vooral goed voor het oude moederbedrijf GM. Zou een sport coupe goed zijn voor Saab?
De Spaanse ontwerper Jorge Martí Vidal denkt van wel en hij helpt Victor alvast een beetje door een voorzetje te doen. Jorge ontwierp dit concept en vernoemde het naar Bóreas, de Griekse god van de noordenwind. We hebben verder geen informatie over de ontwerper of het concept, maar een foto zegt meer dan 1.000 woorden en we hebben ook bewegende beelden. Hey Victor, is dit iets? Je mag trouwens ook antwoord geven als je geen Victor heet. (via: carscoop)
Bart zegt
Tsja. Freelance ontwerpers zijn er blijkbaar genoeg.
Koeninsegg zegt
ziet er smakelijk uit. vraag alleen af of de gemiddelde saab rijder een dergelijke auto koopt…
Bart zegt
De korte neus suggereert natuurlijk achterwielaandrijving, maar dat heeft Saab niet zitten in zijn 100% GM productportfolio. Zelf ontwikkelen is niet haalbaar.
Zoef zegt
Voor toekomstige Saabs gelieve in hun eigen geschiedenis te duiken en wat eigen Design-DNA te herontdekken. Wat helemààl te gek zou zijn is de herontdekking van hun tweetaktverleden.
Hupke zegt
@Zoef:
Tweetakt suckt, ik bedoel het stinkt. Het is vreselijk voor de lucht en de roet in de stad word er alleen erger van. Het is redelijk vervuilend. En ik geloof dat het op z’n minst aan banden is gelegd en misschien zelfs volledig verboden voor nieuwe voertuigen.
RenesisHP zegt
@Hupke:
Wankelmotor… => tweetakt. ;)
Deze Saab concept oogt wel netjes. Meer ook niet.
Hupke zegt
@RenesisHP:
Nuja, jij zal wel fan zijn van de wankel (met een naam als Renesis)
In principe iets moois maar hij staat toch niet echt bekend om z’n efficientie. Niet op gebied van betrouwbaarheid en ook niet op verbruik.
Ik heb persoonlijk er nooit mee gereden, kan zijn dat het leuker rijd, al vind ik een diesel of koppelrijke benzine motor zeker zo leuk rijden als een “sportievere” benzine motor die eerst moet janken voor hij beweegt en wankels zijn nu niet bepaal laag toerig als ik het goed voor heb.
Maar doorgaans word met twee-tact de gewone 2 tact motor bedoelt zeker als het hier over Saab gaat met hun rook hokken. En zoiets gaan ze zeker nooit meer opnieuw op de markt (mogen) brengen.
Hupke zegt
Het zal er spijtig genoeg nooit komen, maar ik vind het er lekker uitzien.
Zelf zou ik er geen willen hebben, tenzij het echt een awd grip monster word, maar dan nog.
Maar ik zou ze doodgraag alle 5 min op de weg tegenkomen.
Bart zegt
Aha. Centrale uitlaatpijpen. Er zit een Corvette bodemplaat onder. Effe bellen met GM of ze willen samenwerken. O nee, de C7 is bijna klaar.
tt zegt
mss is ie wel elektrisch .. met een klein dieselmotorje als generator en is het 4wd.
Op zich niet lelijk. maar het is en blijft een computertekeningetje.. mooie gemaakt maar aoals gisteren ook al bij een ader ontwerp: laat het beestje eerst eens echt zien…
Neal zegt
350Z in een strak jasje
racert zegt
Vette bak. Beetje Nissan 370Z x GT-R, overgoten met een Saab-sausje.
jack_abarth zegt
Hmm stel ik heb de keuze:
-Nissan 370Z
-BMW Z4
-Mercedes SLK
of een SAAB Boreas, dan ben ik bang dat er netzoals ikzelf vrijwel niemand voor de SAAB zal kiezen.
Waarom? Waarschijnlijk omdat dit type auto statussymbolen zijn. Die koop je namelijk altijd voor erbij, en niet voor primair gebruik. Wat dus wil betekenen dat je behoorlijk wat te besteden hebt. Dan wil je toch niet gezien worden in “maar” een SAAB.
Verder no-offense voor SAAB, de rest vindt ik namelijk prachtige wagens en zie ze graag.
porsche911turbo2 zegt
dit ding is gewoon prachtig! Ik zou alleen 2 ronde uitlaten doen ipv deze twee rechthoekige ;)
jack_abarth zegt
@Bart,
De korte neus suggereert achterwielaandrijving?!?!
Noem eens een achterwielaangedreven auto met de motor voorin die een korte neus heeft. Want ik weet niet anders dat de motor in de lengte erin ligt en dat het daardoor een langere neus krijgt.
racert zegt
@jack_abarth: ben het eens wat betreft de keuze, maar de 370Z is niet bepaald status. De Z4 des te meer. Maar toch vind ik Saab (en Volvo trouwens ook) in het rijtje Audi-BMW-Mercedes passen.
Zelf zou ik voor de 370Z gaan, meer value for money.
Bart zegt
@jack_abarth: Bij in essentie voorwielaangedreven platforms zit de motor in het algemeen overdwars op de vooras. De krukas, de versnellingsbak en het differentieel op een lijn met de aandrijfassen. Audi en Bentley gebruiken een motor in lengterichting, met als gevolg dat die zich voor de vooras bevindt. In essentie achterwielaangedreven sportwagens kunnen de motor verder naar achteren leggen, grotendeels achter de vooras. Aston Martin is een voorbeeld, waarbij de versnellingsbak ook nog eens aan de achteras zit. Dat een neus nooit echt kort is komt door crashtest-eisen, koplampen die groter zijn dan je denkt en de plaatsing van de radiateurs, etc. Maar in de proporties is het verschil goed zichtbaar. Kijk maar eens naar een Audi TT en profil.
HDM zegt
Ik zou de uitlaten hoekig houden, dat staat beter bij de rest van het ontwerp wat ook al zo hoekig is.
Ik vind het wel een leuk ding. Maken maar! (ik wacht nog steeds op een Aero-X achtige…)
Atenza zegt
Tja en zo zijn er nog tig ontwerpers die zo’n ding kunnen tekenen maar waar toch niks mee wordt gedaan. Ik vind het trouwens wat te hoekig en bonkerig
Laue zegt
nee ben niet overtuigd, te weinig SAAB gehalte.
Bisazza zegt
@ Zoeff: Ik herinner mij nog van mijn 900 (Turbo Red Arrow) wanneer je de instellingen van de verwarmingdistributie (voorruit, gezicht, voeten) veranderde er een pneumatisch geluid klonk bij het verdraaien van de knop.
Zal echt geen toegevoegde waarde zijn t.o.v. het conventionele maar ik vond dat toch wel zo interessant en heb dat nooit eerder gehoord en zal me altijd bijblijven.
OT: Ik vind het absoluut geen verkeerd design maar strategisch denk dat Saab zich op dit moment meer moet richten op de ontwikkeling van huidige (massa)modellen dan niche modellen
Wolfsburger zegt
Te hoekig voor een Saab.
Esprit_de_Flandre zegt
Nee, niet mooi. Lijkt een beetje zo’n renderingsje van een nieuw en onbekend merk dat toch al twee jaar aan het werken is aan een sportwagen maar waar je dan niets meer van hoort.
Voorbeelden genoeg hier op AB.
sonett zegt
Een nieuwe Saab Sonett zie ik graag komen
maar niet deze laat dit maar een
Toyota of Nissan worden
fabian159 zegt
chrysler crossfire
klaas zegt
idd sluit me aan bij fabian.. de mensen die dit leuk vinden rijden een crossfire
realist zegt
@jack&racert ik rij oa met een grijze saab 93 cabrio uit 2002 en wat verder rijd er iemand een z4 cabrio ik denk +-2006
bij het publiek 30+ vinden de meeste saab veel meer klasse en volwaardige auto dan die te lage en te kleine z4
punt.
E34M5Touring zegt
@realist opel vectra cabrio PUNT
Oja en een saab is een 4 zitter cabrio zoals een Merc E Cabrio of Audi A4/A5 cabrio niet echt een top vergelijk he
bjorn zegt
Vind t wel een stoer modelletje voor een normaal zo grijs en degelijke saab. Wie weet, maar denk het niet, komt dit model ooit wel op de markt…
jack_abarth zegt
@realist,
Waar slaat jouw naam eigenlijk op?
Svenska Aeroplan AB zegt
Zo, Saab is wel hot he! Dit is de zoveelste designer die ineens een Saab gaat ontwerpen… Vind deze niet zo goed gelukt. Inderdaad te hoekig, en op de cockpit na, niet in lijn met de toekomstige Saabs.
@ jack_abarth: klopt, op dit moment althans. Vergeet niet dat dit soort auto’s juist wel nodig zijn om een dergelijk imago te verkrijgen. Het alom bekende halo-car effect… Dus is een beetje kip-ei idee. Je moet hem maken om je imago op te krikken, maar dat imago heb je niet direct.
Kijk naar Audi, die had 20 jaar geleden een Audi 80 en Audi 100. Punt. Toen kwam de TT als halo-car, nu de R8. Zo zie je maar, kan qua imago heel snel gaan!
florisw zegt
Die mag er wel inkomen! Maar zoals zoveel ontwerpen van Saab…
Victor zegt
Ik vind ‘m schitterend! Ik zal het er eens over hebben met Jan Åke ;-)
Timmie zegt
In profiel is dat net een Nissan GT-R… En goed dat er geen specificaties zijn, want: totaal uit de lucht gegrepen.
gs-raw zegt
vind het totaal geen saab design. sowieso in trent met de nieuwe 9-5 moeten de koplampen recht (zonder dat puntje naar boven) maar ook die uitlaten.. ik weet het niet
Svenska Aeroplan AB zegt
@ florsw & Timmie: natuurlijk totaal uit de lucht gegrepen! Dit heeft ook niks met Saab te maken. Gewoon een ontwerper die in de aandacht wil komen, en aangezien Saab blijkbaar hot is op dit moment…
is het hem gelukt!
Tony zegt
Mooi ontwerp, maar het past niet bij de Saab-look.
Trango zegt
Ik herken er geen Saab elementen in.
rover zegt
He, werkt leepu van chop shop tegenwoordig bij saab?
BetaArkUser zegt
doet me denken aan de Lexus LFA, of ben ik nou de enige?
Dimglor zegt
Deze valt eigenlijk nog best goed mee… maar zal wss wel niet uitkomen ;)
george zegt
Natuurlijk is een sport coupe goed voor Saab. Graag ijskoude kleuren, vernoemen naar scandinavische god en ontwerp laten ijsschaven door Zweed met Noorse moeder. Zeker weten dat dit Spaans concept geen kans maakt. Voorlopig kostenplaatje? Of is dit spykers op ijs zoeken?
wolffjee zegt
ik vind de gril veel te groot in verhouding met de rest van de auto
Zoef zegt
Hup &al. : Tweetakten met directe inspuiting, diesel of benzine, hebben alle potentieel om betere, zuiverdere, zuinigere, goedkopere, krachtigere, koppelrijkere, compactere, trillingsvrijere motoren te worden dan de huidige viertakten. De zuinigste motoren (thermisch rendement) ter wereld zijn tweetakt diesels (scheepsmotoren).
Hupke zegt
@Zoef:
Interresant wat je daar verteld, heb je daar meer info over?
Want voor zover ik weet zijn ze ofwel direct kapot ofwel hebben ze vuile uitlaat gassen.
Dat ze koppelrijker, zuiniger en compacter zijn dat is nu al. Alleen de uitlaat is nogal vies.
Zoef zegt
O en ik zal best nog wel een voordeeltje of drie vier vergeten op te sommen hebben.
jos zegt
eindelijk eens een sportwagen van saab.
hopelijk komt hij dan ook op de wereld ;)
duckje zegt
zeker doen!
het zou een goede aanvulling zijn in het saab gamma.