Nieuwe week, nieuwe kansen. En Saab gaat wel/niet/misschien/eventueel/met de hakken over de sloot/een beetje (doorhalen wat niet van toepassing is) het einde van de week halen. In een vers PB stelt het bedrijf een stukje korte-termijn financiering te hebben binnengehaald, in de vorm van ‘een Chinees bedrijf’ dat 582 Saabs heeft besteld.
Maar voordat de vlag uitgaat, even het volgende: het bedrijf, dat niet bij naam wordt genoemd, bestelde de Saabs t.w.v 13 miljoen euro, maar nergens staat dat ze dit er ook werkelijk voor betaald hebben. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze flink wat van de prijs af hebben gekregen. Het blijven Chinezen per slot van rekening. Verder wordt gesteld dat “the full pre-payment” deze week wordt verwacht, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe groot dit deel van het totaal is.
Wat wel fijn is, is dat Saab, áls ze de centen binnen hebben, zijn personeel weer kan betalen. Dit zou de failissementsaanvraag vanuit de vakbonden kunnen vertragen. Uiteraard is het bedrijf volop in de slag met meerdere partijen om te pogen financiering voor de korte termijn aan te trekken. Victor Muller is in zijn nopjes met de deal, en gaat in het persbericht ook nog even in op een mogelijke rol voor Vladimir Antonov:
Mr. Vladimir Antonov’s interest in participating as an investor/financier in Swedish Automobile remains unwavering, but he is still awaiting a decision on his clearance from parties at interest following the Swedish National Debt Office (NDO) recommendation to clear him over 8 weeks ago. Once clearance has been obtained, Mr. Antonov can provide much needed financing and/or capital to Swedish Automobile/Saab Automobile at this critical time. We are pushing hard to obtain this vital clearance as soon as practically possible”
Wij vernamen vorige week via de media dat Antonov via zijn Zweedse woordvoerder had laten weten geen zin meer te hebben om het vastgoed van Saab over te nemen, maar hij is wel nog steeds bereid geld in het bedrijf te investeren. Uiteraard zijn we blij dat de Zweedse werknemers hun loon waarschijnlijk krijgen, maar gaat het Victor Muller ook volgende maand lukken een konijn uit zijn Chinese hoge hoed te trekken? Stay tuned.
-=UPDATE 09:35=- Koers Swedish Automobile staat +22%
Crosscabouter zegt
Ik snap er met mijn boerenpummelverstand geen (suiker)biet meer van. Dat dhr. Muller het zolang vol kan houden. Waar zien al die investeerders toch geld in?
Jammer maar helaas. Ik vind SAAB nog steeds een mooi merk, met mooie auto’s, maar volgens mij is een faillissement niet meer te voorkomen :(
phantom95 zegt
Als ze geen schuld in geld meer hebben, hebben ze nog een schuld in te leveren auto’s.
robbie zegt
@phantom95: inderdaad. En als ze het geld dat ze nu ontvangen gebruiken om salarissen te betalen dan hebben ze geen geld meer over om de onderdelen voor die auto’s te kopen en de schulden aan de leveranciers af te lossen.
themenace zegt
Wat een armoe ….
stationcar zegt
Tja, dat klinkt redelijk hoopvol, eerlijk is eerlijk, het is een houtje-touwtje oplossing, maar als ze maar eenmaal de boel van directe ondergang redden kunnen ze op de langere termijn aantonen dat ze wel degelijk bestaansrecht hebben, laten we eerlijk zijn, tot nu toe hebben ze die kans nog niet echt gehad…
spiderman zegt
Het blijft creatief eindjes aan elkaar knopen zo voor Victor Müller. Met veel flair en energie komt hij een eind, maar Saab heeft gewoon een stevige en financieel gezonde partner nodig om echt overeind te kunnen blijven. Ik hoop van harte dat die partner snel genoeg gevonden wordt om dit mooie merk overeind te houden. Met bluf en optimistische persberichten alleen kom je er niet.
BMW316i zegt
En weer gaan er jaren van techniek (bijna ) gratis naar de Chinezen! Goed bezig jongens! Alles innovatie naar China!
Saab is dead….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@BMW316i: ken je deze nog:
ALLES is met elkaar verbonden, merken als BMW, Audi etc. hebben al 67892358 jaar banden met Chinese bedrijven! En nu komt Saab (eindelijk) met een link naar China, is iedereen in paniek…
Erg kortzichtig hoor!
OT: die koers is echt niet meer te volgen zeg! Is all over de place… Hopelijk snel duidelijkheid en wat rustiger vaarwater voor Saab, zodat ze aan de meer concrete oplossingen kunnen werken als de samenwerking met Pang Da en Youngman.
BMW316i zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Daar hebben de merken en met name VAG een vinger enorme vinger in de pap. Er is dus weinig uit handen gegeven wat de technologie betreft. Bij Saab gaat nu ALLE techniek voor bijna niks direct naar China. m.a.w. Chinezen hoeven niets uit te vinden, ontwikkelen of in licentie produceren. Het uiteindelijk betaalde bedrag is een dus schijntje,
Naar mijn mening is China een enorme stofzuiger die alle bronnen van geld, technologie, grondstoffen en voedsel naar zich toe haalt. Men moet in het westen wakker gaan worden voor iedereen bij hen in de zak zit….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@BMW316i: waarom? omdat ze 500 Saabs kopen? Ze kopen toch ook VW’s?
Wel grappig je laatste alinea: ‘China is een enorme stofzuiger die alle bronnen als geld, technologie, grondstoffen etc. naar zich toehaalt’… HOE DENK JE DAT EUROPA RIJK GEWORDEN IS???????????????????????? OF DE VS????????????????????
Juist ja, exact op deze manier.
Ken uw geschiedenis! Er is altijd verschuiving in ‘Wereldmacht’. Voor de VS was het Spanje/UK, daarvoor Rome en ga zo maar door. Nu is China aan de beurt, get used to it…
phantom95 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Hij heeft wel gelijk. Wij zijn zo groot geworden omdat we dingen uitvonden, we hebben niks gekopieeerd qua techniek, maar zelf onwikkeld. Vervolgens gebruikten wij die techniek om andere landen te koloniseren. Ik wil niet dat China hetzelfde kunsteje flikt met onze eigen techniek die zij gekopieerd hebben en het gaat er niet om dat het er maar 500 zijn, zij kunnen ook een stealth bommenwerper kopieren van een neergehaald wrak.
mashell zegt
@phantom95: wij zijn China dankbaar voor de Bami, de luchtballon maar vooral voor het WC papier. Ook het idee dat je vijanden achter een lange muur kunt houden vond ook in Europa tot 1989 nog aftrek en is in Israel nog steeds geliefd.
Esprit_de_Flandre zegt
@phantom95: “we hebben niks gekopieeerd qua techniek, maar zelf onwikkeld.”
Serieus jongen, pak er een geschiedenisboek bij…
Edge zegt
Nou, volgens mij is Antonov nog steeds betrokken (of probeert erbij betrokken te zijn). Hij toont in ieder geval zn enthousiasme met z’n laatste tweet: “I stated many times! We will get it done! One way or another! Griffin UP!”
robbie zegt
Gaat Saab nou voor elke auto die ze verkopen een persbericht sturen?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: hahaha! inderdaad, dit bedoel ik dus met ‘onder een vergrootglas liggen’… Wordt je toch gek van?
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: denk jij dat 13 miljoen de redding van Saab is? Je hoopt het onwaarschijnlijk, maar als je er nuchter naar kijkt dan weet jij ook dat dit nooit genoeg geld is. Het is net genoeg om de salarissen (10 miljoen) te kunnen betalen.
De schulden aan de leveranciers staan nog steeds open en kunnen niet voldaan worden. Ook zal Saab ook ooit die auto’s moeten leveren aan de anonieme Chinese bedrijf, maar het geld dat ze hebben gekregen om die auto’s te bouwen is al op.
De verkoop van het vastgoed is slechts 35 miljoen euro en dus bij lange na niet genoeg om de enorme achterstand in schulden weg te werken. Ook zal het vertrouwen van leveranciers de afgelopen week alleen maar verder zijn afgenomen. De kans dat die akkoord gaan met het 10% voorstel van Victor is alleen maar kleiner geworden.
Svenåke Berglie heeft al aangegeven dat er zo’n 700-800 miljoen Zweedse Kroon (76-87 miljoen euro) nodig is om de productie weer op te kunnen starten. Die 13 miljoen uit China en het verkopen van het vastgoed leveren dat niet op.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1266910-700-miljoner-fattas-for-produktionsstart
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: of lees anders ff deze analyse van de door Saab fans zo geliefde Jonas Fröberg
http://www.svd.se/naringsliv/styrelsen-kan-bli-betalningsansvarig_6275452.svd
robbie zegt
En hoe gaan ze dan die onderdelen kopen om die 600 auto’s te bouwen? Ze moeten nog 10 miljoen aan salarissen betalen en hebben zo’n 100 miljoen aan schulden bij toeleveranciers.
Deze 13 miljoen is dus een hele kleine druppel op een hele grote gloeiende plaat. Zeker als je bedenkt dat er ook nog eens heel veel kosten voor het produceren van die auto’s tegenover staan.
PortRo zegt
‘Een paar auto’s aan één of ander Chinees bedrijf.’ Met andere woorden: er staan er blijkbaar 10000 (minus alle annuleringen) op stapel en nu worden er vijfhonderdzoveel verkocht aan ‘een’ Chinees bedrijf. Ben een grote Saabfan, maar ik geloof er zak meer van. Noem naam en toenaam, maar ga niet met dode mussen gooien!
justaname zegt
Probleem van Saab is dat ze auto’s moeten verkopen om uit het dal te komen, maar dat consumenten weinig vertrouwen meer in Saab hebben omdat ze er financieel zo slecht voor staan. Gevolg: consumenten kopen geen Saab.
Deze koop van auto’s zou eigenlijk dagelijkse praktijk moeten zijn in plaats van een eenmalige. Het probleem wordt niet opgelost, zonde.
mashell zegt
Vreemd verhaal. Je zou toch denken dat iedereen met een klein beetje gezond verstand die nu een Saab wil kopen, dat alleen doet als ie de auto(s) pas na aflevering kan betalen en ook zeker geen aanbetaling doet.
norge zegt
Het spelletje wordt hard gespeeld door VM ,de boel bijna laten klappen zodat zijn vriendje de boel mag overnemen .
Moet zeggen dat zijn zaken kunsten vooruit gaan :(