Tot slot wat opbeurend nieuws in onze Saab-Spyker trilogie van vandaag. Saab heeft partnerschappen gesloten om meer voet aan de grond te kunnen krijgen op de Russische en Chinese automarkt.
Ten eerste is er in Rusland een nieuwe importeur en distributeur voor Saab gevonden: Armand Import (uit Moskou). Dit bedrijf neemt per direct alle taken over van GM CIS, dat de Saab-belangen tot nu toe behartigde. Medio 2011 worden de eerste officiële verkopen verwacht.
Het dealernetwerk zal in eerste instantie uit 12 dealers bestaan, maar het is de bedoeling dat dit in de toekomst uitgebreid wordt. Saab ziet Rusland als een belangrijke groeimarkt.
Het tweede nieuwtje komt uit China, alwaar een soortgelijk akkoord is gesloten met China Automobile Trading Co. LTD (CATC). Dit is een voortvloeisel van de intentieverklaring die in december 2010 werd gesloten. CATC neemt de taken over van Shanghai GM, en de officiële aftrap wordt in september van dit jaar verwacht. Men start met een dealernetwerk van tien dealers.
robbie zegt
De boel is dus alweer uitgesteld in China. Dit werd gemeld in december 2010:
En nu krijgen we dit te horen:
Daarnaast lijkt het in het persbericht erop alsof deze nieuwe Chinese importeur direct het stokje overneemt van de vorige (GM) importeur. Maar die verkopen sinds januari 2010 al geen Saabs meer. De boel ligt dus al meer dan een jaar op zijn gat.
Hetzelfde is het geval in Rusland.
Jochempie zegt
Bijna komisch, die reactietijd met “groots nieuws” om het kwakkelen van SAAB maar te camoufleren :)
quint zegt
Robbie, knul, wat is je punt. En leg me nu eens een keer uit waarom je zo graag Saab en VM negatief benaderd. Wat hebben VM of Saab jou aangedaan dat je je beroep misbruikt om zulke tendentieuze berichtjes de wereld in te gooien. Laten we wel zijn. Je (in het algemeen) bent natuurlijk een ‘journalist’ (ik gebruik het woord losjes)van lik me vestje als je je aannames niet verifieert. Dat heb ik je tot op heden ook niet zien doen. Je begint een beetje te lijken op Wilma Nanninga van Privé. Doet alsof ze een bloedserieus beroep heeft maar schrijft eigenlijk tinnef. Ik waardeer een kritische geest en een gezonde dosis scepsis jij bent er alleen nog wat van verwijderd omdat je kennelijk wat Saab en VM betreft in de weg zit. Sterkte
robbie zegt
@quint: heb niks tegen Saab hoor. Feit is wel dat ik weiger om naar dit verhaal door een roze fanboy bril te kijken.
Het verleden rondom Spyker heeft mij geleerd dat genoeg redenen zijn om forse vraagtekens te zetten rond de uitspraken en acties van Victor Muller. En daarnaast ben ik echt niet de enige persoon die zo zijn twijfels heeft.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Ik geloof gerust dat je niets tegen Saab hebt. En Victor Muller mag van mij doen wat hij wil, zolang Saab maar blijft draaien en hopelijk groeien tot een stevig bedrijf. Desnoods in Chinese of Indiase handen…
boygeorge zegt
@Esprit_de_Flandre: Saab is een fantastisch automerk.
Victor Muller mag van mij niet doen wat hij wil. Vermits Moszkowicz mij niet wraakt acht ik zijn huidige client en Victor Muller schuldig tot onschuld bewezen is aan kopvod cq Saab versmutserei.
iLoveStinger zegt
@quint: +1
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: klopt, heeft te maken met de intro.datum van de 9-4X. Was juli, wordt september. En de 9-4X wordt de eerste Saab in China, en wordt gezien als meest belangrijke model daar. Simpele verklaring dus.
OT: Gewoon goed nieuws natuurlijk! Achter de schermen wordt er kei- en keihard gewerkt, dat moeten we ook niet vergeten… Vergeet ook niet dat veel positieve berichten niet geplaatst worden, negatief nieuws verkoopt beter. Zo krijg je vanzelf een enigszins vertekend beeld.
Dit is HET grote nieuws van Saab van de afgelopen week, maar ik heb het niet op ab.nl gezien: http://www.autoblog.com/2011/03/24/saab-establishing-new-chassis-factory-with-zf-in-sweden/
Kort: Saab bouwt met ZF een nieuwe fabriek voor het chassis van de nieuwe 9-3. Hop, weer een gerenommeerde partij in de samenwerking voor de toekomst! En gewoon in Zweden, niet zoals alle andere merken in Oost Europa o.i.d. Super dus! Maar staat het op de voorpagina? Nee…
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: ik moet dat enigszins nuanceren ;)
ZF gaat niet het chassis bouwen. Ze leveren wel subframes (voor de voorkant) en de achteras.
Ook wordt er geen nieuwe fabriek gebouwd. ZF Sverige neemt zijn intrek in een leegstaand gebouw dat Saab al huurt. Daar zullen vervolgens 50 personen van ZF werken.
– ZF to set up sub-assembly plant close to Saab Automobile factory for supply of advanced front sub-frames and complete rear axles
– ZF Sverige AB, and is expected to employ about 50 people. Large sub-frame pressings will be stamped out at the Saab press shop and taken to the ZF Sverige plant where they will be welded together and fitted with chassis mountings. Suspension and brake components will also be fitted to the rear sub-frames to form complete rear axle assemblies. All units will then be shuttled back to the factory for vehicle installation on the production line.
– The Halvorstorp facility utilizes part of premises already leased by Saab Automobile and signifies the company’s new, entrepreneurial way of working with key suppliers.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: Robbie-pedia!
;)
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: lees gewoon altijd alle persberichten :D Je moet je uitspraken immers wel een beetje kunnen onderbouwen ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: klopt, je weet dat ik daar ook altijd mn best voor doe…
bentley1969 zegt
Meer dealers= meer kansen!
tarquesh zegt
Importeurs benoemen. Ja Saab moet he.
Beter nieuwe markten aanboren als je thuisbasis niet meer je producten genoeg koopt.
Waar zijn toch die artsen die normaal de Saab dealer blij maken? Rijden ze massaal Volvo opeens en Volkswagens? Kom op red je merk dokter!