Als we zo’n prijs zouden hebben tenminste. Deze Saab 99 uit 1969 had oorspronkelijk niet meer dan 85 pk, maar werd door een maffe Zweed voorzien van een dikke turbo en het quattrosysteem uit een Audi 100. Het resultaat: 700 pk aan allevier de wielen, in een auto die eruit ziet alsof je hem net uit de garage van je opa hebt gereden. Een veel leukere manier om supercars bij het stoplicht te pesten is er volgens mij niet.
Origineel hanteerde Saab een rare setup waarbij de krukas aan de voorkant van de motor zijn kracht afleverde (!), dus om de boel aan de Audi aandrijflijn te kunnen hangen werd de motor 180 graden gedraaid. Alles werd danig verstevigd, waarna de eigenaar er een Garrett GT40 turbo en dubbele Dell’Orto carburateurs opschroefde. De 600 pk die dat opleverde vond hij een beetje magertjes, dus bestond stage II uit elektronische ontsteking, een Holset HX50 turbo en een VEMS stand-alone engine managementsysteem. En nu doet dit kleine Saabje de kwartmijl in 9,8 seconden, 0,3 seconden sneller dan een Bugatti Veyron. Eeuwige faam en bloemen voor die man. (bron: savarturbo, via jalopnik)
En omdat jullie dit vast wel met eigen ogen en oren willen meemaken, hier een videootje van de Super-Saab in actie.
Jeroen zegt
Hahaha, lekker supercars pesten ^^
Kaje zegt
Supervet alleen had ik voor zo’n projectje wel ff een andere auto uitgezocht dan een saab.
SaabTURBO zegt
Geweldig! Zou de auto nog streetlegal zijn? Dat zou een geweldig iets zijn bij het stoplicht :P
troublesome88 zegt
Het zou je hobby maar zijn..
Mavada zegt
HEFTIG, ja dat moet hier wel in hoofdletters! Ja die Zweden houden er wel van, zie ook hier (Volvo 740, ‘slechts’ 530 pk): http://www.autogekken.nl/?p=1170
@Kaje: nee joh, juist zo’n Saab, want die is lekker undercover.
Zephyr zegt
Kwam ik supercars maar tegen bij ’t stoplicht :(
Mavada zegt
@Zephyr: nou, als ik die met mijn 855R bij het stoplicht tegenkom…, rij ik heel rustig weg ;).
EJS zegt
Haha, prachtige manier op supercars te pesten idd.. zeker dit model saab, dat er ook nog echt opa-achtig uitziet ook!
daviddewijnnl zegt
haha, met één hand! 700pk!
Mr_Yigit zegt
“Deze Saab 99 uit 1969 had oorspronkelijk niet meer dan 85 pk, maar werd door een maffe Zweed voorzien van een dikke turbo”
Dus de originele motor zit er hier nog in..? Al danwel stevig onder onder handen genomen.. :shock:
Jeanmarie zegt
@Mr_Yigit: Wist jij niet dat je door alleen een turbo te monteren al 723% meer pk’s uit een motor kan persen?? Onder welke steen kom jij vandaan?!
Tomaaas zegt
zozo 0,3 sec sneller al DE VEYRON
crew zegt
check die ruitenwissers bij de laatste dragrace.. waaien bijna van t voorruit af! hehe lekker hoor..
phantom zegt
Ja.. hoe kun je nu van 85 naar 700pk met een paar verstevigingen, caburateurs, en een dikke turbo??
Er zal vast wel iets meer aan gedaan zijn.
Mavada zegt
Bij de dragrace verderop in ’t filmpje maakt die 911 een valse start. Ik geloof dat Saabje ‘m nog inhaalt ook. Nog eens ff terugkijken.
JH zegt
@Mavada: 911 ?? dat was toch zeker een supra
Joshua zegt
Er staat toch duidelijk dat er een Audi 100 blok in gehesen is met het quattrosysteem. De wagen is aangepast op de aandrijflijn van dit blok (omdat het blok de krukas achter het blok heeft liggen ipv ervoor zoals in de standaard motor van de saab).
Hier is toch een garret GT50 op gekomen met nog wat zooi en daarna vervangen door nog een betere turbo.
Althans, zo lees ik het?
HDM zegt
Nee Joshua, er staat dat de aandrijflijn van de 100 komt, maar over de motor zelf wordt nergens gesproken.
RubenBaeten zegt
@Joshua: De motor is een Saab-motor. Ik weet niet of het ook het originele blok uit de 99 is.
bozewolf zegt
Sleeper van het jaar? Van het decennium! Wat ongelofelijk vet! Super super. Medailles voor die man, onderscheidingen, ridderordes.
Saab blokkies zijn de shit.
toyota prius zegt
@bozewolf: Mee eens, met de woorden: “Sleeper van het jaar? Van het decennium!”, wat een pracht project..! Zo’n type auto, waar je het niet van verwacht..
Tommy2 zegt
700 pk aan allevier de wielen? 4 x 700 = 2.800 pk? :D Geintje…
Mooi dom trouwens een dragrace vanuit stilstand! :S Als je de auto kapot wilt hebben moet je dát doen idd. Ze hadden beter een rollende start met een beginsnelheid van ca. 50 km/u kunnen doen, overleefd de auto het ook nog.
bozewolf zegt
@Tommy2: Gezien de aard van het project denk ik niet dat de eigenaar vies is van sleutelen. De uiteindelijke concoctie van ouwe auto en bizar vermogen lijkt me ook niet garant te staan voor ultra-degelijkheid.
Ik denk dan ook niet dat de eigenaar daar een zier om geeft….
Willem vd Velde zegt
Dit zijn de betere winterprojectjes, welke er in Zweden wel meer van zijn, supergek zijn die lui!
e28 bestuurder zegt
Het blok is wel een saabmotor. Gezien het kleppendeksel is dit het T16 blok uit een 900 aero van omstreeks 1993. Zijn de laatste echte saabmotoren welke gemakkelijk grote vermogens aan kunnen. Net als die 5 cylindermotoren in de volvo 850, gemakkelijk te upgraden zonder grote aanpassingen.
blag zegt
lekker optrekken inderdaad … ik zie al die sukkels in hun GT2s en 3s met opengevallen mond al staren … (maar ik denk wel dat de GT2s en 3s eigenaars niet willen ruilen). Uitstekende teaser … Doe dat maar eens met een DAF 44 of 55 ….
Saab99 zegt
Mooie actie dit! Geweldig! Het motorblok is niet het originele, maar de motor van een latere Saab 900 16 klepper turbo, zoals te zien is op de foto’s (voor een saabkenner), met waarschijnlijk de nodige interne aanpassingen (zuigers, drijfstangen, etc). De aandrijving is van een Audi 100 zoals er bij staat, wat het omdraaien van het blok noodzakelijk maakte, dat ligt bij een Saab van dit model standaard achterstevoren (vliegwiel aan de voorzijde).
Laurens zegt
Lijkt me sterk als dat het ex-Triumph blokje is. Overigens lag bij de R4 het blokje ook in de lengte achter de bak. DS idem dito. Soort middenmotor, heel normaal bij voorwielaandrijving in die tijd. Dat Audi het zo dom deed/doet…
Rob USA zegt
Leuk maarrr, zoals een dik uitziende wagens uitgerust moeten zijn met veel pk’s moet een snelle auto er ook weer dik uitzien. Laat deze auto er nou niet echt dik uitzien.
Zo ben ik er op de rijksweg eens geprovoceerd door een Lada met dikke V8 maar ik hapte lekker niet. Oftewel zit je voor niks in zo’n USSR hondehok. :)
bozewolf zegt
@Rob USA:
Je snapt de principes van “hobbyist”, “sleutelaar met verve” en last but not least “sleeper car” toch wel?
Rick dos zegt
Haha! Prachtig gewoon.
BananaFlip zegt
Die man is echt briljant!
Vooral erg goed dat ie de stalen velgen eronder heeft gelaten :P .
Buyck zegt
Die man weet waar het om draait in het leven! Er is meer in het leven al die glitter en glamour die sommigen graag ten toon spreiden. Dit is een totale vernedering van de gevestigde waarden! Die ma
Buyck zegt
Die man weet waar het om draait in het leven! Er is meer in het leven al die glitter en glamour die sommigen graag ten toon spreiden. Dit is een totale vernedering van de gevestigde waarden! Hij droogt de Veyron en al de rest droogjes af met zijn originele Saab van’69 !
Supergrover zegt
@Buyck:
Snap jij het woord “origineel” wel?
Rob USA zegt
@Bozewolf: Tuurlijk maar ik ben dan meer in voor bv de 2010 Camaro met een LS9 ZR1 motor erin dat is pas een sleeper.
ZwerverRoodbaard zegt
Ga maar is naar de site garaget.org , dan kijk je je ogen uit naar alle gestoorde creaties die die Zweden tijdens de winter in hun schuurtje een beetje in elkaar monteren :D
Cantago zegt
Dit is echt de allergaafste vorm van tuning die er is! Als je de auto zo ziet denk je… niks aan de hand! Maar sneller dan een veyron over een kwart mijl? WOW!
six-trey zegt
@Cantago:
sneller dan een Veyron op de 1/4mile is niet echt indrukwekkend te noemen een standaart 1969 Dodge Daytona is sneller dan de Veyron op de 1/4mile
josh21 zegt
ik hoop dat ze er ook gelijk andere ankers onder hebben gegooit:P
brit zegt
Goh, en ik tuf dagelijks in een 99 rond, leuk om te zien at het echt sneller kan. Is 1 van de meest stijve auto’s uit die tijd.
Camaro zegt
Ow yeah, dit is pas tuning!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ zwerverroodbaard: yep, coole site! zit ik regelmatig op…
Zweden zijn wat dat betreft knettergek! Kom dit soort dingen regelmatig tegen, vooral in de suburbs van de grote steden. Wordt ook vooral met Saabs en Volvo’s gedaan omdat die blokken dat gewoon kunnen hebben.
w0o0dy zegt
mwa sleeper van het jaar? Ehm, check this out…
1650pk in een Mazda RX7 (bijna stock uiterlijk)
Deel 1
http://www.youtube.com/watch?v=5t7DHsD0CDU
Deel 2
http://www.youtube.com/watch?v=KB1Wrv0SiyQ
Willem vd Velde zegt
Tsja, origineel is de rx7 al een sportauto, dus mensen verwachten er altijd IETS van, de saab niet, dus saab nog steeds sleeper van het jaar ;)
Mavada zegt
Als het gaat om het predikaar “Sleeper van het Jaar” zou ik graag nog even deze 240 met 600 pk willen aandragen: http://videos.streetfire.net/video/Volvo-240-600-pk-700_74384.htm
xslaak zegt
@Mavada het is volgens mij een supra hoor. die een valse start maakt.
xslaak zegt
zie trouwens net dat het geen false start was maar een trage reactie van die saabrijder.
Mavada zegt
@xslaak: thanx voor je aanvullingen, verrek een Supra, leuk.
Sorcerer zegt
En dan een sprintje trekken tegen een Veyron. Dat moet er vreemd uitzien :D
Tomcat zegt
..ja,ja en vliegen kan ‘ie ook; wel 320 in z’n achteruit.
Yeah right ! Saab en andere sprookjes !