Je kan wel merken dat Genève morgen losbarst want de nieuwtjes blijven binnenstromen. Saab heeft ons eerst een hele tijd lopen teasen met zijaanzichten en vage plaatjes. Maar nu is dan eindelijk alles boven water gekomen.
De 9-X Concept is gebouwd op het GM Delta platform wat we ook al kennen van de Opel Astra. Onder de motorkap vinden we een 1.4 liter turbomotor die hulp krijgt van het GM Hybrid system. De motor kan naast benzine ook op ethanol lopen.
Saab 9-X BioHybrid
Compact design, grootse prestaties, minimale uitstoot
Op levendige wijze verbeeldt de Saab 9-X BioHybrid conceptauto hoe in de toekomst een compacte auto van Saab eruit kan zien. Het design sluit aan bij de voorkeur van voornamelijk jonge consumenten voor een sportieve auto die volop rijplezier biedt. Maar ook een progressieve uitstraling heeft, verantwoorde prestaties levert en voorzien is van hightechcommunicatie.
De 9-X BioHybrid is een vervolg op de designthema’s die Saab neerzette met de Aero X, die meerdere designprijzen won, en de eerdere 9X-studiemodellen. Hij demonstreert bovendien het potentieel van een ultra-efficiënte aandrijving verzorgd door een 200 pk sterke 1,4-liter BioPower-turbomotor met de volgende generatie hybride-systeem van GM. De verwachte CO2-uitstoot bedraagt slechts 105 g/km (gecombineerde testcyclus) bij het rijden op E85 biobrandstof.
Het interieur toont een totaal nieuwe kijk op Saabs bekende, op de bestuurder gerichte cockpitontwerp. De auto biedt tevens innovatieve, ononderbroken draadloze verbindingen met persoonlijke, elektronische apparatuur zoals een pda of gsm. De bagageruimte van het studiemodel is uitgerust met een handig beladingsysteem dat het in- en uitladen van grote en zware spullen vergemakkelijkt.
‘Het draait bij deze auto helemaal om efficiency in design, prestaties en gebruik’, zegt Anthony Lo, Director of Advanced Design bij General Motors Europe. Hij leidde het designteam van de 9-X BioHybrid in samenwerking met het Saab Brand Center in Zweden.
Met zijn turbinevormige wielen op de vier hoeken van de carrosserie, minimale overhang en ver doorgetrokken daklijn, introduceert de driedeurs Saab 9-X BioHybrid nieuwe, dynamische proporties binnen de verder conventioneel gelijnde categorie compacte hatchbacks. De vloeiend gelijnde carrosserie doet sterk denken aan de gladde romp van een vliegtuig. Zichtbare deurgrepen en buitenspiegels ontbreken. De voor het oog ononderbroken, rondom doorlopende raampartijen en diepliggende grille zijn geïnspireerd op de Aero X coupé die Saab twee jaar eerder in Genève onthulde.
Het typische silhouet van een shooting brake en de doelmatige achterzijde zijn afgeleid van de multifunctionele 9X conceptauto die in 2001 debuteerde in Frankfurt. ‘Je zou kunnen zeggen dat we deze auto van achter naar voren ontwikkeld hebben’, zegt Lo. ‘De vorm van de 9X past perfect bij de grootte van de auto. De lange daklijn draagt bij aan het aerodynamische karakter en levert daarnaast meer hoofdruimte en interieurruimte op.’
Geheel in lijn met Saabs rijke historie als vliegtuigontwerper worden bij de 9-X BioHybrid nieuwe aerodynamische technieken geïntroduceerd, met als doel de stroomlijn te verbeteren en het brandstofverbruik te reduceren. Boven de 70 kilometer per uur schuift de dakspoiler automatisch uit om de daklijn te verlengen. Tevens wordt de stand van de luchtgeleider aan de achterkant van de auto gewijzigd.
Het vierpersoonsinterieur toont een compleet nieuwe ontwikkeling van Saabs kenmerkende, op de bestuurder gerichte cockpitdesign. De in het midden op de vloer geplaatste console met zijn naar de bestuurder toegekeerde schakelaars en displays is vervangen door een gebogen hoofdinstrumentenpaneel dat zich over de volle breedte voor de bestuurder uitstrekt. De grafische elementen, zoals cijfers van de meters, lijken te zijn ingevroren in ijs, een Scandinavisch designthema dat voor het eerst getoond werd bij de Aero X.
De doelgroep van de 9-X BioHybrid is gewend zowel binnen als buiten de auto eenvoudige toegang tot multimediasystemen te hebben. Saab heeft daarom samengewerkt met Sony Ericsson om in de auto ononderbroken verbindingen te realiseren met tal van draagbare voorzieningen. Het resultaat is een draadloze interface voor streaming data, entertainment en satellietnavigatie. De ontwikkelde interface maakt het gelijktijdig gebruik van meerdere voorzieningen mogelijk, bijvoorbeeld als er passagiers in de auto aanwezig zijn.
Aan de achterzijde is de klep gekoppeld aan een laadvloer die elektrisch in- en uitschuift. Het systeem wordt automatisch geactiveerd bij het openen en sluiten van de onderste helft van de achterklep. De vloer plus achterzijde van de neerklapbare stoelen zijn afgewerkt met een zeer stroef rubbertapijt dat spullen als het ware vastgrijpt en op hun plek houdt. Om het in en uitladen makkelijker te maken, is de laadvloer voorzien van een soort glijstangen waarover de spullen naar binnen en naar buiten zijn te schuiven. Het mechanisme komt vanzelf tevoorschijn als de klep geopend wordt.
Het gebruik van licht is een belangrijk kenmerk van Scandinavisch design. De 9-X BioHybrid is voorzien van regelbare, witte omgevingsverlichting. Het niveau van het indirecte licht varieert van helder fris tot warm gedempt. De voorziening is naar eigen voorkeur in te stellen en programmeerbaar, bijvoorbeeld om de verlichting af te stemmen op het jaargetijde.
‘Deze auto laat zien dat ons conceptuele werk toepasbaar is op een compact model’, aldus Anthony Lo. ‘De 9-X BioHybrid heeft een aantal voorzieningen die we verder ontwikkelen, zoals het nieuwe instrumentenpaneel, de toepassing van gladde vlakken en de ononderbroken connectiviteit in de auto.’
Technische Specificaties
BioPower-motor:
Dwarsgeplaatst, voorwielaandrijving
1398 cc. Vier cilinders. Boring / Slag 73,4 / 82,6 mm. Aluminium cilinderkop en blok. DOHC, kettingaangedreven. Vier kleppen per cilinder. Twee in tegengestelde richting draaiende balansassen. Gesmeed stalen krukas, stalen drijfstangen. Aluminium zuigers, olienevel gekoeld. Directe inspuiting met centraal geplaatste injectoren. Variabele kleptiming in- en uitlaatkleppen. Natriumgevulde uitlaatkleppen.
Compressieverhouding 10.2:1
Turbolader, intercooler. Maximum turbodruk 1.6 bar.
Dual-mass vliegwiel. Saab motor management
Max. vermogen E85: 200 pk (147 kW) bij 5.000 t.p.m.
Max. koppel E85: 280 Nm bij 1.500 – 5.000 t.p.m.
Max. vermogen benzine: 170 pk (125 kW) bij 5.200 t.p.m.
Max. koppel benzine: 230 Nm bij 1.500 – 5.200 t.p.m.
Hybride systeem:
Elektromotor/generator met lithiumionen-accu
Elektrische stuurbekrachtiging, regeneratieve remwerking, brandstoftoevoeronderbreking, automatische start/stop-functie
Transmissie:
Handmatig bediende zesversnellingsbak, geautomatiseerde koppeling, sequentieel schakelen, stuurwielbediening
Wielophanging:
Voor: Veerpoten met demper/schroefveer, aluminium A-vormige draagarm onder. Stabilisatorstang.
Achter: Torsie-as, twee draagarmen in lengterichting, schroefveren en dempers. Stabilisatorstang.
Besturing:
Tandheugel en rondsel, elektrisch bekrachtigd.
Velgen, Banden:
21 inch, 245/35R21
Remmen:
Hydraulisch, dubbel remcircuit, vacuüm bekrachtigd. Remschijven: 345 mm/ 345 mm (geventileerd)
Prestaties:
(verwachte gegevens)
E85 Benzine
0 -100 km/uur 7,9 s 8,3 s
80-120 km/uur (5e versn.) 8,8 s 11,2 s
Topsnelheid 216 km/uur 192 km/uur
Gecombineerd verbruik 6,4 l/100km 4,9 l/100 km
CO2-uitstoot 105 g/km 117 g/km
Omar Pasha zegt
Die achterkant is een beetje raar maar de voorkant ziet er goed uit
Joti zegt
Designtaal verfijnd overgenomen van de Aero-X…
Prachtige SAAB!
victor zegt
leuk autotje, zet maar voor me deur neer;)
Cemro zegt
SAAb gaat de goede kant op ;)
Aston Martin Rapide zegt
Geweldig! Design is echt letterlijk van Aero-X overgenomen. Echt geslaagd zeg. De achterkant daarentegen is even wennen, maar toch vind ik het geheel geslaagd.
Aston Martin Rapide zegt
Alleen ben ik bang dat de productieversie weer heel anders zal uitzien….maar dat zien we dan wel weer.
V8 Vantage zegt
Lekkere veilige auto met zo’n dode hoek (C-stijl) :shock:
W!d zegt
aah.. ben gek op dit soort zinloze auto’s als de C30 en (denk ongeveer even duur) scirocco. Onpraktisch, niet te groot en mooi
CCX zegt
Het was toch al lang duidelijk dat deze conceptcar zou lijken op de Saab 9X Concept Car uit 2001.
CCX
joriske zegt
Dit doet mij spontaan denken aan de Skoda Roomster ?
mcx zegt
Waar moet je in hemelsnaam ethanol vandaan toveren?
CCX zegt
Oeps ! verkeerde foto (waarschijnluk beveigd door netcarshow.com)
en ik zie nu dat het eigenlijk al lang bekend was dat hij op de Saab 9X Concept Car zou lijken.
CCX
mc zegt
denk dat de dode hoek wel mee valt. Er is juist totaal gene b-stijl wat er voor zorgt dat daar helemaal geen dode hoek is.
Bovendien kijk je nooit zover achterom, dan gebruik je gewoon de buitenspiegel, dan zie je veel meer.
En er zijn nu ook auto’s met een vrij grote laatste stijl, zoals bijv. Renault laguna grand tour
)
Savipe zegt
voorkant TOP!
achterkant … niet mun ding
Citrofiel zegt
Is dit nou een studie/concept van de 9-1 of hoe zit het? :?
E. zegt
Hmmm, Saab kan toch beter dan dit lijkt me…
@ Citrofiel: Lijkt me niet, anders hadden ze hem toch niet 9-X genoemd?
IanH zegt
@ E.: dit is em wel degelijk.
vind em zelf mooi van voor, afschuwlijk lang de zijkant, achterkant ben ik nog niet aan uit
Citrofiel zegt
Wel. Niet. Wel. Niet. Bij de tags staat van wel. Zal ik Autoblog maar vertrouwen?
autoblogger zegt
@Citrofiel: ik zie niet in waarom niet ;)
Hier nog even het Nederlandstalige persbericht…
Op levendige wijze verbeeldt de Saab 9-X BioHybrid conceptauto hoe in de toekomst een compacte auto van Saab eruit kan zien. Het design sluit aan bij de voorkeur van voornamelijk jonge consumenten voor een sportieve auto die volop rijplezier biedt. Maar ook een progressieve uitstraling heeft, verantwoorde prestaties levert en voorzien is van hightechcommunicatie.
De 9-X BioHybrid is een vervolg op de designthema’s die Saab neerzette met de Aero X, die meerdere designprijzen won, en de eerdere 9X-studiemodellen. Hij demonstreert bovendien het potentieel van een ultra-efficiënte aandrijving verzorgd door een 200 pk sterke 1,4-liter BioPower-turbomotor met de volgende generatie hybride-systeem van GM. De verwachte CO2-uitstoot bedraagt slechts 105 g/km (gecombineerde testcyclus) bij het rijden op E85 biobrandstof.
Het interieur toont een totaal nieuwe kijk op Saabs bekende, op de bestuurder gerichte cockpitontwerp. De auto biedt tevens innovatieve, ononderbroken draadloze verbindingen met persoonlijke, elektronische apparatuur zoals een pda of gsm. De bagageruimte van het studiemodel is uitgerust met een handig beladingsysteem dat het in- en uitladen van grote en zware spullen vergemakkelijkt.
‘Het draait bij deze auto helemaal om efficiency in design, prestaties en gebruik’, zegt Anthony Lo, Director of Advanced Design bij General Motors Europe. Hij leidde het designteam van de 9-X BioHybrid in samenwerking met het Saab Brand Center in Zweden.
Met zijn turbinevormige wielen op de vier hoeken van de carrosserie, minimale overhang en ver doorgetrokken daklijn, introduceert de driedeurs Saab 9-X BioHybrid nieuwe, dynamische proporties binnen de verder conventioneel gelijnde categorie compacte hatchbacks. De vloeiend gelijnde carrosserie doet sterk denken aan de gladde romp van een vliegtuig. Zichtbare deurgrepen en buitenspiegels ontbreken. De voor het oog ononderbroken, rondom doorlopende raampartijen en diepliggende grille zijn geïnspireerd op de Aero X coupé die Saab twee jaar eerder in Genève onthulde.
Het typische silhouet van een shooting brake en de doelmatige achterzijde zijn afgeleid van de multifunctionele 9X conceptauto die in 2001 debuteerde in Frankfurt. ‘Je zou kunnen zeggen dat we deze auto van achter naar voren ontwikkeld hebben’, zegt Lo. ‘De vorm van de 9X past perfect bij de grootte van de auto. De lange daklijn draagt bij aan het aerodynamische karakter en levert daarnaast meer hoofdruimte en interieurruimte op.’
Geheel in lijn met Saabs rijke historie als vliegtuigontwerper worden bij de 9-X BioHybrid nieuwe aerodynamische technieken geïntroduceerd, met als doel de stroomlijn te verbeteren en het brandstofverbruik te reduceren. Boven de 70 kilometer per uur schuift de dakspoiler automatisch uit om de daklijn te verlengen. Tevens wordt de stand van de luchtgeleider aan de achterkant van de auto gewijzigd.
Het vierpersoonsinterieur toont een compleet nieuwe ontwikkeling van Saabs kenmerkende, op de bestuurder gerichte cockpitdesign. De in het midden op de vloer geplaatste console met zijn naar de bestuurder toegekeerde schakelaars en displays is vervangen door een gebogen hoofdinstrumentenpaneel dat zich over de volle breedte voor de bestuurder uitstrekt. De grafische elementen, zoals cijfers van de meters, lijken te zijn ingevroren in ijs, een Scandinavisch designthema dat voor het eerst getoond werd bij de Aero X.
De doelgroep van de 9-X BioHybrid is gewend zowel binnen als buiten de auto eenvoudige toegang tot multimediasystemen te hebben. Saab heeft daarom samengewerkt met Sony Ericsson om in de auto ononderbroken verbindingen te realiseren met tal van draagbare voorzieningen. Het resultaat is een draadloze interface voor streaming data, entertainment en satellietnavigatie. De ontwikkelde interface maakt het gelijktijdig gebruik van meerdere voorzieningen mogelijk, bijvoorbeeld als er passagiers in de auto aanwezig zijn.
Aan de achterzijde is de klep gekoppeld aan een laadvloer die elektrisch in- en uitschuift. Het systeem wordt automatisch geactiveerd bij het openen en sluiten van de onderste helft van de achterklep. De vloer plus achterzijde van de neerklapbare stoelen zijn afgewerkt met een zeer stroef rubbertapijt dat spullen als het ware vastgrijpt en op hun plek houdt. Om het in en uitladen makkelijker te maken, is de laadvloer voorzien van een soort glijstangen waarover de spullen naar binnen en naar buiten zijn te schuiven. Het mechanisme komt vanzelf tevoorschijn als de klep geopend wordt.
Het gebruik van licht is een belangrijk kenmerk van Scandinavisch design. De 9-X BioHybrid is voorzien van regelbare, witte omgevingsverlichting. Het niveau van het indirecte licht varieert van helder fris tot warm gedempt. De voorziening is naar eigen voorkeur in te stellen en programmeerbaar, bijvoorbeeld om de verlichting af te stemmen op het jaargetijde.
‘Deze auto laat zien dat ons conceptuele werk toepasbaar is op een compact model’, aldus Anthony Lo. ‘De 9-X BioHybrid heeft een aantal voorzieningen die we verder ontwikkelen, zoals het nieuwe instrumentenpaneel, de toepassing van gladde vlakken en de ononderbroken connectiviteit in de auto.’
Citrofiel zegt
Nou, die eerste zin bevat het antwoord op mijn vraag al eigenlijk.
taaffert zegt
Mooie wagen.
Zou ik graag willen hebben, turbodruk nog een beetje omhoog (1.6 bar is laf 8)) en gáán!
StormRAM zegt
Hele mooie wagen, op de een of andere manier vind ik het dak och wel het mooiste :)
mashell zegt
Saab heeft een Golf gekocht, zich helemaal te pleuris gezocht waarom deze auto nou zo goed verkocht wordt. Uiteindelijk bedacht dat het de brede C-stijl moet zijn (BMW had dat ook al ontdekt en toegespast op de 1-serie) en dus een concept gebouwd met de dikste C-stijl ooit vertoond.
Nou Saab niet erg origineel en niet erg mooi. Hebben jullie als eens aan een schuine achterkant gedacht zoals jullie vroeger op de 99 en 900 hadden? Dat is pas mooi en uniek en toch echt Saab, veel meer Saab dan dit Fabia, Golf 1-serie mixje.
Rick dos zegt
Ik zie dat Citrofiel al het antwoord op de voor mij zelfde vraag heeft.
IS dit nou wel of niet de 91? Want als er kunnen en kannen ( :) ) in een zin staat dan vind ik het persoonlijk vaag.
dekster zegt
Back to the ’80s ?
johan zegt
geweldig…. tikje retro met modern!! erg mooi!
DAT zegt
Eigenzinnig, lekker dik en praktisch.
Ja hoor, goed ding.
tycho zegt
Het is net zo’n Skoda Roomster apparaat.
BaRa zegt
Blij te zien dat ze een mix hebben kunnen realiseren van hun vorige twee belangrijke conceptmodellen: de Aero X en de 9-X. En het belangrijkste: het houdt nog steek ook. Ja, vanuit bepaalde hoeken ziet het er vreemd uit. Maar laten we eerlijk zijn: van welke mooie auto heb je nog nooit foto’s uit vreemde hoeken gezien?
Wat betreft de dikke C-stijl: volledig gelijk. En daar stopt het plagiaat nog niet eens bij. Ze hebben ook een voorruit! En wielen! Bovendien hebben ze de auto toegankelijk gemaakt via de zijkanten! Ligt de ironie er nu dik genoeg op? Vrij vertaald: je kan het gerust niet mooi vinden, geen probleem. Maar de opinie dat het al eens eerder gedaan is, en daarom niet kan is veeleer een zwaktebod. De vraag is niet of iets al eens eerder gedaan werd, maar wel op welke manier je daar mee om gaat. En dat doen ze hier heel behoorlijk.
taaffert zegt
@mashell: Jij zoekt dus modeleigenschappen van eerdere modellen?
Dan zou je ook moeten weten dat de voorruit weer van het oude, zo 99/900 kenmerkende, type is –> Wrap-around.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Jaaaaa, eindelijk is hij er dan…
Dit is (muv het interieur), 90% hoe de 9-1 zal gaan worden. Zelfde als bij de 9-4X Concept zeg maar. Je ziet sowieso wel waar het heengaat qua design en dat is de goede kant op!
Sowieso dus de wrap-around voorruit en zo klein mogelijke A-stijlen, de u-vorm op de motorkap, zo ‘shaven’ mogelijk, en die horizontale lichtstrip op de achterzijde.
Het shooting-break achtige maakt hem zeker uniek in de klasse. Toch weer net ff anders-dan-anders. Ook van de ge-downsizde motor verwacht ik veel. Saab is hier al 30 jaar voorloper in met hun Turbo’s met veeeeel pk’s natuurlijk. De specs beloven wat!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hier zijn trouwens ook foto’s te vinden van het uitschuif-spoiler-systeem:
http://www.trollhattansaab.net/archives/2008/03/9-x-microsite-and-gallery.html#more-5418
En een micro-site:
http://saab.com/main/GLOBAL/en/9X_biohybrid/index.shtml
Roger zegt
Kan iemand mij vertellen waarom sommige getallen onder het kopje “Prestaties” er dubbel instaan? Bijvoorbeeld: 0 -100 km/uur 7,9 s 8,3 s of: CO2-uitstoot 105 g/km 117 g/km.
Citrofiel evil twin zegt
Het is precies een shooting break!
Jeroen zegt
@Roger: Verschil tussen E85 (eerste getal) en Benzine (tweede getal). E85 heeft een hoger octaangetal, dus kun je de turbolaaddruk meer opvoeren dan bij benzine. Hogere laaddruk = hogere prestaties, dus sneller van 0-100. Benzine heeft meer langere koolstofketens dan E85, dus relatief meer C’tjes, daardoor een hogere CO2 uitstoot.
Roger zegt
@ Jeroen: Dank voor je info. Als ik deze auto onder de 14% regeling wil laten vallen zal ik dus altijd E85 moeten tanken. Zal de baas blij mee zijn met 2 euro per liter….
Gelukkig zijn de specs nog niet definitief dus er is nog hoop.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Roger:
ALS de Nederlandse overheid er eindelijk wat mee gaat doen wel ja…
Alle ons omringende landen zijn inmiddels om, en krijgen landelijke dekking van E85 tanstations. En in Duitsland kost het bijvoorbeeld ongeveer 90 cent/l. Dus wellicht als je in het grensgebied woont…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Het laatste nieuws:
De 9-X is de winnaar van dit jaars Conceptcar van de autoshow wedstrijd!!
Net als 2 jaar geleden overigens.
Zo zie je, als je ze bij Saab de vrije hand laat, en investeerd, komt het allemaal goed…
larsie zegt
geef de sleutel maar