We hadden de gelekte foto’s al gezien, maar nu is het officieel. En we kunnen als één van de eersten een video tonen!
Deze conceptcar van Saab is eigenlijk een cabrioversie van de 9X BioHybrid concept die we reeds in Genève hebben gezien. Onder de motorkap van de speedster ligt zowel een 1.4-liter E85 flex-fuel motor als een elektrische motor (lithium-ion batterijen), Saab kan namelijk moeilijk kiezen. De auto heeft een vermogen van 200 pk en een max koppel van 280 Nm. Hiermee moet de sprint naar de honderd in 8,1 seconden voorbij zijn, de topsnelheid is 231 km/u.
De 9X BioHybrid was een knipoog naar de komende Saab 9-1, deze concept moet dus bevestigen dat er ook een cabrio versie van de compacte auto komt. We wachten dan ook met spanning op een productiemodel van de nieuwe kleine Saab 9-1, als alternatief op de BMW 1-serie of Alfa Mito.
De Saab 9-X Air, die begin oktober wordt onthuld op de tweejaarlijkse autotentoonstelling in Parijs, is een innovatieve ontwerpstudie die aangeeft hoe een toekomstige Saab Cabriolet eruit kan zien.
Het concept toont een unieke ‘Canopy Top’ en een glaspartij rond de cabine waarin tevens een brede achterruit is opgenomen. De 9-X Air breekt met huidige ontwerpen van open vierzitters door een comfortabele vierzitsaccommodatie te bieden binnen de compacte afmetingen van een sportauto.
Het gedistingeerde silhouet van de auto wordt sterk bepaald door de bijzondere C-stijlen die de Canopy Top dragen en de achterruit vergrendelen. Met het dak open biedt de 9-X Air volop frisse lucht zonder dat de wind terugslaat in het interieur. Met het dak dicht ziet de auto eruit als een coupé.
De Saab 9-X Air is gelijktijdig ontwikkeld met de 9-X BioHybrid Concept. Hij heeft dezelfde zeer efficiënte aandrijflijn met Saabs compacte 1,4-liter BioPower-turbomotor die uitmuntende prestaties levert en het milieu ontziet door zaken als rightsizing , turbokracht, het gebruik van biobrandstof en hybridetechniek.
Met de 9-X Air onderstreept Saabs nog eens zijn toonaangevende rol in het ontwerpen van vierzitscabriolets. De onthulling van de Saab 9-X Air op de Autosalon van Parijs volgt 25 jaar nadat Saab op de internationale autotentoonstelling van Frankfurt de eerste Saab Cabriolet voorstelde.
wapz zegt
Dat ziet er erg gelukt uit allemaal. Jammer van de framerate van die video, werd er beetje knetter van.
Cooper S zegt
Ontzettend geslaagd, daar kom ik graag mijn Cooper S voor uit!!!
johan zegt
sluit me aan bij de rest ziet er gewoon goed uit!
smeck zegt
werd idd ook beetje gestoord van die slechte framerate,
maar ondanks dat een zeer geslaagd promofilmpje van saab!
auto verkopen zegt
Saab 9-1 zal nooit BMW 1 kunen vervangen, misschien de Alfa Mito.
BMW-1 is een luxe klas geworden.
Apache zegt
prijstechnisch:
(BMW 1 serie) = 2(Alfa MiTo)
scheve vergelijking.
a. zegt
wat een rare vormen van het glas, en het stuur is afgrijselijk
Superflip zegt
Het ding heeft wel geen achteruitkijkspiegels!
Daaf zegt
Jongens het is een concept
Maar ik vind hem als saab fan goed gelukt. :)
Hanm zegt
@Superflip: Er zitten net als in de 9X BioHybrid achteruitkijk-camera’s in
Pixed zegt
Inderdaad een concept, en we weten allemaal hoe conceptcars afwijken van de werkelijkheid.
Ik vrees dus dat er een nieuwe saaie Zweed op komst is :-(
xjs678qr zegt
Knappe wagen, maar het interieur (dashboard) mag van mij toch klassieker…
Jerudo zegt
Na ’94 heeft Saab niets meer op straat gezet dat ook maar het bekijken waard is. Hier bewijzen ze dat nog eens met glans.
Ze durven er dan nog de 900 cabrio naast zetten, als je een nieuw product probeert te verkopen moet het er wel beter uit zien als het vorige. Ook al is het een concept.
Het lijkt duidelijk dat Saab niet meer in handen is van Zweden.
wg zegt
achterkant had wat meer saab gemogen maar zou een hit worden…
XK zegt
Wanneer houdt Saab is op met die eeuwige concept cars te laten zien, daar heb je toch geen reet aan? Laat ze dat geld liever aan productie modellen besteden, de 95 bestaat al iets van 10 jaar en het enige wat eraan is gedaan is 4 louzy face-liftjes! De 95 aero is een top auto, maar hij kan gewoon niet meer mee met de huidige standaard. Dus Saab: rotten met die concepts en hier met de nieuwe modellen.
opel-lunatic zegt
vind het front zeer geslaagd mag zo 1op 1 op het productiemodel.
Brian zegt
Dit is voor mij weer een beetje té futuristisch, maar iig beter dan wat Saab de laatste tijd heeft uitgepoept.
Wel gewoon degelijke auto’s etc, maar mooi? Definitely not.
andy_son zegt
Net een speedboot :o
JJ zegt
Tjonge wat een super mooi ontwerp. Graag zsm in productie nemen
Kunnen we die proleten in BMW’s, Audi’s en meer van dat soort gruis het nakijken geven!!