Nu al het stof rond de Saab-Spyker deal is neer gedwarreld, wordt het weer tijd om te kijken naar de auto’s die ze daar in Zweden bouwen. Met de 9-5 zet Saab o.a. de aanval in op de Audi A6.
De prijsstelling is daar dan ook op afgestemd. Vanaf 42.950 euro kan er straks bij de Saab dealer een 9-5 worden opgehaald. Je krijgt dan een 9-5 met een 1.6 turbo en 180 pk. Shop je bij de gedoodverfde concurrent Audi, dan krijg je een saaaaaaiere A6 met meer motorinhoud (2.0) maar minder pk’s (170) voor iets meer geld (43.175 euro). De Audi is iets sneller en stoot iets minder CO2 uit, maar dat is een kleine prijs om te betalen om stijlvol en origineel voor de dag te komen.
Het is ook goed nieuws voor onze ministers en ministerskandidaten: de 9-5 is er met een groen B-label, is ruime genoeg achterin en ze kunnen er heerlijk de “Nederlandse industrie” een hart mee onder de riem steken. Vanaf mei gaat de productie volop draaien en vanaf juni worden de eerste Saab 9-5’s aan klanten uitgeleverd.
vind dit echt een mooie auto geworden. hopen dat de kwaliteit in orde is. het blijft wel een 1.6je klinkt zo magertjes.
Leuke auto, beter dan die saaie Audi om te zien.
Zo op het eerste gezicht eindelijk een fatsoenlijk interieur
op die oud bollige luchtroosters na.
helemaal goed, zou bijna zeggen, eindelijk weer wat nieuws!
Audi zie je tegenwordig ook op elke hoek van de straat t worden bijna ”vwtjes” hij is meer dan welkom! qua design is die meer dan geslaagd!
Als Saab dit soort auto’s gaat maken dan kan het merk nog wel eens enorm gaan groeien.
Wat een auto dit!
hij is cool.
uitgeleverd = afgeleverd (denk ik?)
O.t. vind het er wel netjes uitzien, wel de sjieke uitstraling van Saab die je terugziet in deze auto.
Hmmm, ze hebben daar nog niets geleerd dus. Saab wordt in Zweden gezien als net zo premium als een Audi, maar in de rest van Europa staan ze toch wel een treetje lager. Prijzen zullen dus ook lager moeten zijn (paar duizend i.p.v. paar honderd).
als ie de strijd aangaat met de Audi A6 heeft ie een mooie prijs, maar ik denk niet dat ie de kwaliteit van de A6 heeft…
en de meeste A6 rijders zullen niet zomaar overstappen naar Saab…
(stiekem toch wel een mooie auto) :D
@RubenS: daar zal je nog van staan te kijken! audi heeft ontzettend veel lease rijders in het land…. die zijn veelal niet merken trouw en willen wel weer eens wat anders….
Proper dingetje, zo mag je er eentje voor men deur afleveren hoor ^^
Persoonlijk toch liever de Audi, maar ik hoop dat Saab het goed gaat doen!
kleine typo: ruime = ruim
Koopt Nederlandsche waar!
Jammer genoeg schijft de Saab ongeveer 118x sneller af de A6, en dat merk je in lease… En anders gewoon in de portemonnee.
met deze auto (segment) ligt niet de toekomst Muller……
@ Roel: op dit moment helaas wel ja. Maarrr, pak hm beet 2 jaar geleden was Saab de runner-up van de Deutsche drei! Dus daar moet het weer naartoe…
@ alfa mannetje: in Nederland niet nee… Voor ons landje moet snel de Estate-uitvoering komen!
@Svenska Aeroplan AB: nee , die auto zal ook de toekomst niet zijn. Andere merken zijn licht jaren aan het vooroplopen , en dat is niet zo gek.
Het is 2015 : helaas, de markt vroeg niet om wat wij aanboden , de economische omstandigheden, de kat was ook nog eens dood gegaan, en we zijn tegen gewerkt door de andere merken. Burgers , mijn faillissement kost u geld , sorry.
o ja, door de vijandelijke sfeer voel ik mij genoodzaakt een tijdje ergens anders te wonen. Nogmaals sorry , snik.
Geef mij maar de audi, die is veel mooier.
Mooie auto hoor, hopelijk zien we die ‘lichtbalk’ aan de achterkant vaker terug bij toekomstige Saabs.
Hopelijk slaat deze een beetje aan en krijgen we ‘m vaak op de weg te zien. Veel succes Saab!
Ik denk dat Saab de prijs iets te hoog heeft ingezet. Nu zal de 9-5 qua accessoires wellicht goedkoper zijn, maar het feit blijft dat de vanafprijs (de prijs die je communiceert) slechts een paar honderd euro goedkoper is dan de A6. Dat zal geen potten breken…
Mooie ding maar helaas wel een half Opel/Chevrolet interieur erin…
Basisprijsstelling is iets aan de hoge kant vind ik, 39.995 had ik ‘m zelf op gegooid. Andere optie zou een versie onder deze versie te maken om de bereikbaarheid voor de doelgroepen wat te verbreden
gedownsizede motoren zijn in trek maar voor een upper D segment auto komt de 1.6 psychologisch te min over
of er moet een standaard gigantisch of onderscheidend accesoire pakket op zitten welke deze prijs rechtvaardigt tegenover een
blijft sowieso een mooie auto .. maar toen ik ‘m in het echt zag was ik pas eigenlijk pas overtuigd, de belevenis in afwerking en kwaliteit is iig zeer hoog
en ze moeten als een malle met de stationversie komen ..
@paulusrx7
moet jij zeggen met je 1.3 liter motor. ;)
Als ik 40.000 aan een auto uitgeef dan wil ik wel niet met een Saab rondrijden, ook al is het een zeer mooie wagen!
@SHFT: en omdat jij dat juist niet wil, willen andere mensen hem juist wel!
Saab krijgt dit moment onbetaalbare reclame! Geef me in 2012 maar die aero met 580pk! ;)
Autoblog is nu opeens heel positief over SAAB? Hoeveel geld is daar geschoven?
das te duur.
Geld? denk dat het eerder chauvinisme is. Mag ook wel eens op z’n tijd.
de 9-5 is er met een groen B-label, is ruime genoeg achterin
rare zin
Is de 1.6 ook met automaat leverbaar?
@ alfa mannetje: lichtjaren aan het vooroplopen? Geef eens een voorbeeld wat een ander merk in dit segment heeft wat Saab NIET heeft in de nieuwe 9-5??
@Svenska Aeroplan AB: dat zijn toch echt A en B segment autos , downsize turbomotoren , eigen diesels , ontwikkelingen in elect. / hybride modellen…..
Let op , een merk als Saab mag best blijven bestaan , graag zelfs, alleen ik zie het niet met Boef Muller, waarvan het ego te groot is en die van winst maken geen prioriteit maakt. Heeft ie nog nooit gedaan.
@JoepeN: Om al premium aanzien te worden moet je je producten (te) duur maken.
Een BMW of een Audi produceren kost ongeveer evenveel als een Peugeot of VW produceren, soms zelfs minder, maar toch vragen ze er meer voor. Allemaal om de illusie te wekken dat het een betere auto is.
@Esprit_de_Flandre: Ja, vooral Audi lijkt zo inderdaad te denken. Voorbeeld A4 vs. Exeo is alleen niet zo treffend (ontwikkelingskosten hoeven voor de Exeo niet meer terugverdiend te worden, dus het zou mij niet verbazen als de marge op de Exeo minstens zo hoog is als destijds op de A4). Maar neem bijvoorbeeld A3 vs. Golf V. De VW was duurder om te produceren, maar werd toch voor pakweg €5000,- minder verkocht.
Ik ben alleen bang dat Saab zich zo’n strategie (voorlopig?) nog niet kan veroorloven, en zich zelf op deze manier uit de markt prijzen.
@JoepeN:
Praktisch voorbeeld: De oude A4 en de Seat Exeo. De A4 koste 30.000, de Exeo 24.000, terwijl het dezelfde auto is. En ze maken nog steeds winst op de Exeo, anders zouden ze het niet doen. Das dus 6000 € ‘PremiumWinst’ voor Audi.
nou ik zou zeker niet durven te beweren dat productiekosten lager liggen van een ‘premium’ model .. deze merken hebben dit label gekregen door ook echt beter te zijn in kwaliteit, techniek en rij-eigenschappen. Dat vergt continue dure ontwikkeling en onderzoek
spirt de vlaander .. jouw onderstaande voorbeeld sluit niet aan op je eerste post, dit is gewoon gebruik maken van schaalvoordeel van een paraplumerk onderneming. De oude a4 is niet voor niets oud .. ik ka nogal begrijpen dat deze goedkoper ka worden aangeboden in een ander jasje
Kan er een ban komen op het woordje premium? Wil wel es zien hoe de berichten eruit gaan zien, het gaat namelijk nergens over. Als ik hoor wat voor kosten vrienden van me aan hun VW, Audi en BMW hebben, dan ben ik blij dat ik niet in dat soort auto’s rij. Dit stuk, dat stuk, wat nou, premium…
@Willem vd Velde: Op zich een goed idee, maar ik zie net dat ik deze keer zelf mee begonnen ben. Sorry. :D
@JoepeN: Nee, geen mercedes, daar heb ik als taxichauffeur wel in gereden, gaat ook nog wel eens wat stuk aan wat niet zou mogen. Privé rijdt ik eigenlijk alleen maar oldtimer, stukken goedkoper en kan veel minder aan stuk gaan. En begrijp me niet verkeerd, moderne auto’s rijden over het algemeen fantastisch, maar ik heb geen zin in de bijkomende kosten.
Owja, on topic, mooie auto dit, ik hoop dat het wat wordt.
Ik zou er wat andere velgjes onder leggen, maar verder is dit toch wel een stoer autootje!
Mooier dan de A6! Doe mij er maar eentje!
@ Willem vd Velde
Daarom rij jij zeker Mercedes omdat je een hekel premium hebt .. gna gna
Dit blijft gewoon een fantastische wagen! De E-klasse en de A6 zijn ook niet verkeerd, maar de 5-serie, S80 en 9-5 zijn wat betreft design wel de toppertjes!
Kan niet wachten tot ik deze op de openbare weg tegenkom..
Deze is gewoon heel mooi geworden..
@ alfa mannetje: Even antwoord op je ridicule opmerkingen: ‘downsize Turbomotoren’: 1.6 Turbo met 180pk niet ‘downsize’ genoeg voor je?? ‘Eigen diesels’: net als Audi bedoel je? ‘Ontwikkelingen in hybride’: de 9X Hybrid is een concept van de 9-1, volledig klaar en rijdend, in 2008 al…
Anders nog iets?
Ho, was @ prop, sorry JoepeN
@JoepeN & prop: ok, Exeo is een oud model en dus de ontwikkelingskosten zullen wel al terugverdiend zijn, maar dan nog zal er zeker een PremiumWinst geweest zijn voor Audi. A3 vs Golf is idd een goed voorbeeld.
Misschien dat Saab niet anders kan dan zoveel te vragen. Hoeveel winst zullen ze maken op pakweg 50.000 9-5’s per jaar (Audi A6 zijn ongeveer 100.000 per jaar, dus 50.000 lijkt mij een aannemelijk getal). Deze nieuwe 9-5 deelt nog wel techniek met Opel, maar door los te scheuren van GM zullen de kosten alvast niet dalen.
cker dikke bak geworden!
jmmer alleen dat het eigenlijk gewoon een omgebouwde gm- bak is…
ze hebben wel iets aan het concept veranderd, maar in werkelijkheid blijft het gewoon een insignia of lacrosse.
@carpicture555: kap nou eens met dit soort gezwets! elke andere auto word tegenwordig bij elkaar geraapt!
@ spirit
brand added value noemen ze dat … als je dat bedoelt tenminste … net als dat een 911 turbo iets van 2 ton kost terwijl ik vind dat ie iets van 170 waard is .. of die verrekte philips living colors lamp .. zou er max 60e voor over hebben maar philips heeft de waarde in hun voordeel ingeschat op 120 .. schande
Prachtige Saab! Ik zou ‘m direct binnenhalen als lease. Een zwarte, of donkerblauwe, met grote velgen en crèmekleurig lederen interieur…
Oftewel die nieuwe 508, lijkt mij ook een goeie leaseauto (is wel een andere klasse).
Eigenlijk best wel een mooie auto. Het valt me ook mee dat de instapper geen lullige 120 pk’s heeft maar gewoon 180.
Dat 1.6t motortje komt wel zo uit de Opel Astra, wel wat minimaal voor zo’n zware slee als die 9.5 NG. Zelfs een DI versie kan er niet vanaf. Nee dan is Alfa Romeo wel ff beter bezig op motoren gebied. Steek die AR/1750TB er maar in dat is moderne motorentechniek. Als een een FIAT diesel in past kan dat ook wel. Lijkt nog wat te veel op de oude 9.5, ook een oer saaie wagen. Misschien komt het met de nieuwe 9.3 nog goed, die 9.5 NG en 9.4X zijn gewoon nog echte GM ontwerpen.
@trollhattan: je opmerkingen zijn vervelend en naief!
Veel mooier dan die saaie audi.
Hij is harstikke mooi.
De prijzen van de nieuwe Saab 9-5 zijn bekend. Ze beginnen zoals wij als eerste konden melden bij € 42.950,- voor de versie met de 1.6 liter turbobenzinemotor met 180 pk. De dieselreeks
start bij 44.450 euro voor de 9-5 2.0TiD Linear met milieulabel A!
Uitvoering Transmissie Vermogen Verbruik CO2 Milieu- Prijs
(kW/pk) (l/100 km) (g/km) label (in euro)
1.6T Linear 6-bak, handg. 132/180 7,6 179 B 42.950
1.6T Vector 6-bak, handg. 132/180 7,6 179 B 45.500
2.0T Linear 6-bak, handg. 162/220 8,4 198 C 47.150
2.0T Vector 6-bak, handg. 162/220 8,4 198 C 49.700
2.0T Aero 6-bak, handg. 162/220 8,4 198 C 56.700
2.8T V6 Aero 6-bak, aut. 221/300 11,4 269 F 73.500
2.0 TiD Linear 6-bak, handg. 118/160 5,3 139 A 44.450
2.0 TiD Vector 6-bak, handg. 118/160 5,3 139 A 47.000
Saab 9.5 4 turbo automaat is volgend jaar onze trouwauto :) ;)