De Detroit Motor Show (NAIAS) is in aantocht, en dat is te merken! Een paar dagen voor de eerste persdag (13 januari) wordt traditiegetrouw weer volop gelekt. De volgende kandidaat is Saabs mid-size SUV-concept, die met behulp van E85 bio-ethanol 300 pk uit zijn motorblok weet te persen.
Ook Saab maakt deel uit van General Motors, en dus staat de 9-4X op hetzelfde platform als de Caddy Provoq. Via een zestrapsautomaat worden alle wielen aangedreven. Dit gebeurt met behulp van een ‘intelligent differentieel’ (naast het centrale differentieel) aan de achteras, dat er voor zorgt dat het koppel aan de achterwielen redelijk gelijktmatig wordt verdeeld. Het verschil zal nooit meer dan 40 procent bedragen.
Indien de bestuurder even geen bio-ethanolpomp weet te vinden en dus gewone peut moet tanken, moet hij genoegen nemen met 55 pk minder.
De 9-4X is tevens voorzien van een sportstand. Met een druk op de knop worden de achterdempers straffer afgesteld, reageert de versnellingsbak vlotter en krijgt de achteras meer power. Later dit jaar zal er een productieversie van de 9-4X gepresenteerd worden, die in 2009 op de markt zal verschijnen.
Philip zegt
Niet slecht!
floryn zegt
jammer dat saab eigendom is van GM
-edit: want? Beetje onderbouwing graag ipv kreten.-
BOL zegt
Ziet er wel stukken Saab achtiger uit dan die 9-7X…
C30CDIAMG zegt
Dit ziet er al wat beter uit dan de huidige SUV van Saab
floryn zegt
ja jongens maar dit is ook nog een concept en dus plakken ze er even wat leuke gadgets op en poetsen ze de lelijke praktische zaken weg. nee bij GM weten ze niet wat saab is volgens mij
moris zegt
wow wel een mooie suv .. hopen dat ie daadwerkelijk uitkomt .. natuurlijk word ie dan wel minder maarja!
alleen die velgen op de zijkant foto lijken op wieldoppen.
offtopic:
vind saab laatste jaren zeer mooie autos maken..
vooral de aero 93
Gatpukkel lovers zegt
Zeker en vast een heel mooie wagen, én eco! Mijn droomwagen!
Ashtray zegt
Liever deze Saab dan die Caddy..
FrankyCash zegt
als je het hoge 4×4 weg denkt hou je gewoon het silhouet van een skoda fabia over :S
Toms zegt
En van schuin achter lijkt het op de rangerover sport.
Net als de skoda een alom geliefde auto! ;)
Ik vind het een bijzonder mooie auto.
Hoop dat ie er gaat komen.
Tim zegt
Leuke auto. :)
jelle zegt
GM, lekker lompe en lelijke wagens, en nu gaan ze ook de saab voorzien van deze kenmerken…jammer, vind die andere jeep van saab dan mooier, al zie je die bijna nooit
jelle zegt
http://www.edmunds.com/media/advice/specialreports/debra.kelly.ennis.saab/Saab.9.7x.500.jpg
deze dus
PuB zegt
Nu nog een jaar of zes wachten totdat ze in Zweden klaar zijn met het uitontwikkelen van het concept en dan introduceren ze hem met een zeer zwakke dieselmotor… Alweer de boot volledig gemist.
– toch jammer dat mijn lievelingsmerk steeds maar moet terugkijken in plaats van een duidelijke toekomstvisie kan combineren met een hoge ontwikkelingssnelheid van motoren en concepten-
UCH
dennism6 zegt
zeker niet slecht, ik vind thet interieur ook best nice…
hopelijk wordt et echt wat mooi`s!
Jopie zegt
Zijn er nu werkelijk nog mensen die denken dat bio-ethanol milieuvriendelijk is?
Luc zegt
Wat mij betreft, zo in productie, ziet er echt goed uit.
Herb 9-5 Aero zegt
Hmmmm… niet slecht. Beter dan een X3. Zal wel een paar euro’s gaan kosten, maar het ziet er absoluut niet slecht uit. Wellicht kan ik m’n 95 over een jaar of 2 inruilen. Ik zal hem vast gaan poetsen :-)
ML zegt
Lijkt op een echte Saab, en niet op een Saabaru.
Zeer mooi front en zwarte A-stylen.
auto? zegt
Ziet er gewoon goed uit.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Heyyyy, dit is m echt!
Ik heb de productieversie gezien in Sweeeeeeden en kan melden dat dit hem (op het interieur na uiteraard…) 99% helemaal is!
Goed om te horen dat de reacties enthousiast zijn. In het echt is hij nog mooier, ivm zeer goede verhoudingen!!
De echt cockpit-achtige voorruit gaan we terugzien op alle toekomstige Saab-modellen, ook met zwarte A-stijlen idd. De nieuwe 9-5 (staat ook al een tijdje klaar) krijgt ze ook, alsmede de horizontale lichtstrip achter en de U-vorm op de motorkap.
Nog een klein jaartje wachten en dan komt het helemaal goed met Saab!
vin zegt
Die Svenska heeft in ieder geval z’n ‘naam’ mee als insider :)
Ik twijfel nog, de wagen heeft (inderdaad) opvallende gelijkenissen met de Fabia, al ligt mijn bezwaar vooral bij de Subaru Impreza achterlichten…
Geen slechte auto, maar in al z’n originaliteit lijkt de auto toch weinig origineel.
Trollhattan Saab zegt
Nice concept! Laat maar komen :D Zit persoonlijk meer op de nieuwe 9-5 en de 9-1 te wachten maar dit is ook zeer welkom! :D
thijs zegt
Geef mij de caddy maar!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ vin
En qua originaliteit zal Saab nu consequent de eerder genoemde zaken gaan voeren:
– Nike Swoosh taillelijn
– Koplampen die om de hoeken lopen
– Panorama-voorruit
– Zwarte A-stijlen
– U-vorm op de motorkap
– 3-gaten grille
– Horizontale lichtstrip achter
– Wit glas elementen in achterlichten
– LED verlichting bij koplampen
– Zeer sterke wigvorm
Naast uiteraard zoals al jaren het cockpit dashboard, stoelen met zeer hoge rugleuning, groene verlichting van de meters, contactslot in de middenconsole etc.
En natuurlijk downsizen van motoren en Turrrrrrrrrrrrrrrrrrbo!
De nieuwe 9-3 heeft deze zaken (vrijwel) ook allemaal en is dus met recht een voorloper van het toekomstige Saab-design.
En wie nu nog zegt dat Saab weinig onderscheidend is nodig ik uit een zelfde lijstje met onderscheidende punten te maken van zijn/ haar favo merk!
RRPhantom zegt
Deze wil ik wel hebben!
En dan mogen ze die 9-7X vernietigen.
autoblogger zegt
@Svenska Aeroplan AB: en als ze dan ook nog een beetje haast maken dan wordt het wellicht interessant, want het is echt een zeer strak concept vind ik!
Juppe zegt
@Svenska Aeroplan AB,
Jij zou in de marketing moeten gaan! Die zaken die je opnoemt noem ik nou niet echt ‘nieuw’, laat staan origineel.
Doet verder niks aan Saab af, maar je kunt het wel mooi brengen ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Juppe: Thanks!
Zal erover nadenken…
En toch nog even commentaar: de losstaande zaken zijn misschien niet (allemaal) origineel, maar de combinatie van alle zaken wel!
LOL
Joti zegt
Tja, loop er niet helemaal weg van… maar waarom altijd die vage LowRes CGI’s
betere indruk kan jij hier zien…
http://www.motivemagazine.com/gallery/gallery.html?c=show_thumbs;p=Manufacturers/Saab/Concepts/9-4x%20BioPower
Kas zegt
@ Jelle: ik vind het op deze site niet kunnen om de 9-7X een ‘jeep’ te noemen.. Tenminste, ik neem aan dat hier duidelijk is wat die verschillen zijn en daarom ook geen opmerkingen hoef te verwachten die zulke dingen bevatten.
on-topic: dit zie ik graag van Saab, nu wordt de lijn met de andere Saab-modellen enigszins verenigd, wat niet helemaal het geval was bij de 9-7X
Citrofiel zegt
Tov de 9-7X is dit al een grote vooruitgang, maar nog steeds lijkt hij op en top Amerikaans (zwaar en log). Ik vind hem niet geslaagd.
De dingen die Svenska noemt voor de komende Saab-linie klinken als totaal wel leuk, muv de witte achterlichten, die vind ik afschuwelijk…
Lustigson zegt
Is dit ook weer ’n Subaru? ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Citrofiel:
Denk wel dat hij Mid Size wordt, dus in het echt valt dat enorm mee…
@ All:
Ik lees vaak het vergelijk met de 9-7X, en dat is terecht.
Echter hebben deze auto’s he-le-maal niks met elkaar te maken.
De 9-7X is een patch-middel van Saab Nederland geweest om ‘mee te kunnen’ in het SUV geweld, maar in de basis is de 9-7X gewoon een auto ontwikkeld voor de Amerikaanse markt (waar hij het overigens erg goed doet!). Hij is ook nooit in de rest van Europa leverbaar geweest, alleen in the US en NL…
De 9-4X is WEL helemaal ontwikkeld door Saab zelf (uiteraard wel met gedeeld platform), en wordt dan ook in de normale modellenlijn van Saab opgenomen, wereldwijd.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
BEdenk wel…
typooooo
mcx zegt
Daar zal ook wel een ECO-prijskaartje aan hangen
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Lustigson:
Neen, Subaru is geen GM meer maar Toyota
Joti zegt
Kon het niet laten ,heb er een 9-4X CGI zonder ‘het Subaru Tribeca 2008 grille detail’ van gemaakt.
naar mijn bescheiden mening ietwat meer SAAB identity…
http://www.omnipresence.be/saab9-4x.html
jan zegt
voorkant vind ik maar droevig uitzien
Citrofiel zegt
@ Svenska; Formaat heeft niets te maken met er log uit zien. Een modelautootje kan ook nog log vormgegeven zijn. Maar ik moet toegeven, hoe vaker ik hem zie (hoe vaker ik erlangs scroll) hoe leuker hij lijkt…
Citrofiel zegt
@ Joti; Zooo hééé… Mooi gedaan!! Ik vind hem stukken beter dan de ‘echte’.
Solstice zegt
Het is jammer te moeten constateren dat SAAB tegenwoordig niet meer is dan een verzamelingetje design-gimmicks en dat ze ver verwijderd zijn van de vooruitstrevende en individualistische automaker die men ooit (pre-GM) was. De typisch Amerikaanse aanpak van het verleden plunderen om daarmee nieuwe modellen te verkopen werkt gewoon niet voor SAAB. Tijd dat er weer Zweden aan het roer komen en er weer geïnnoveerd wordt. Maar ja, het spelletje gaat om de knikkers hè..
Nick zegt
Dit ziet er veel beter uit dan die Escalade waarbij simpelweg de grille en embleem zijn vervangen en men 9-7X noemt.
wimbers zegt
die escalade is een trailblazer
PuB zegt
@ Svenska Aeroplan AB: Zeg, je hebt overduidelijk een kijkje in de keuken gehad bij SAAB. Staan er ook nog nieuwe dieselmotoren op het programma? Want de 3.0 TiD is helaas door de mand gevallen en om nou alleen een 1.9TTiD aan te bieden lijkt me wat magertjes… Zit er geen V6 TiD aan te komen?
BaRa zegt
@PuB
Ik mag hopen dat ze bij GM hun kop bij de zaak houden wanneer het aankomt op diesels, en hun onderzoeksgeld (verder) steken in de ontwikkeling van een hybride dieseloplossing dan in een verouderd idee als een V6 diesel.
BaRa zegt
@Svenska Aeroplan aktiebolaget: een beetje kort door de bocht om te stellen dat: “De 9-7X is een patch-middel van Saab Nederland geweest om ‘mee te kunnen’ in het SUV geweld”. Zo klinkt het bijna alsof Saab Nederland de 9-7X bedacht heeft. En dat kan je toch echt niet bedoeld hebben ;-)
Cooper S zegt
Tandartsen-sloep. Leuke lijnen, maar tegelijkertijd ook die typische lompheid van een Q7. Wel vele malen mooier van de Q7!!!
autoblogger zegt
UPDATE, meer plaatjes: http://www.autoblog.nl/singapore/?gallery=Saab/9-4X%20Biopower%20Concept
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Pub:
Jaaaaaa, er komt zeker meer op diesel-gebied, en wel een 2.5 V6 TTid met 280 pk, deze zal zeker in de 9-4X komen, en ook in de nieuwe 9-5!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Bara: wordt ook druk aan gewerkt, en dan met name aan een ‘plug-in-hybride’, oftewel, laden via je stopcontact.
Dit schijnt helemaal de toekomst te zijn. Maar ik moet zeggen dat ik hier nog ff niet van de hoed en de rand weet…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Bara:
Klopt! Saab NL heeft de 9-7X niet bedacht. Maar ze hebben wel bedacht om hem naar Nederland te halen, terwijl hij alleen bedoeld is voor de Amerikaanse markt.
Nogmaals: is alleen in de US en in NL leverbaar. Geen enkel ander Europees land durfde de investeringen aan. Denk hierbij bijv. aan gereedschap voor 4.2 en 5.3 V6, onderdelenvoorraden, etc.
BaRa zegt
@Svenska AAB: nochtans kan je er ook referenties vinden naar de 9-7 op de andere Europese websites. Blijkbaar lukt het dus toch wel om hem buiten Nederland en de US te pakken te krijgen, en dan nog via Saab zelf. Of zie ik dit volledig verkeerd?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Bara:
Ja, is bijvoorbeeld in België wel te regelen. Maar hij is niet via Saab Automobile (in Zweden dus) te krijgen. Komt dan rechtsreeks uit Ohio naar Europa. En aangezien het daar wel een succes is, is er zeer weinig productiecapaciteit over voor dit soort landen…
alpina zegt
Aan alles van ’t ontwerp zie je dat Saab de Cadillac heeft mogen aanpassen. Niks samen ontwikkelen!
Helaas is GM is nu eenmaal één van de allerslechtst bestuurde bedrijven ter wereld, met bejaarde bazen als Bob Lutz, die na het verzinnen van de muscle car midden jaren 60 niets cools en/of zinnigs meer heeft gedaan!
@ Svenska: ik weet niet waar jij jouw info vandaan komt, maar de 9-7x is geen succes in de US, dealers blijven er mee zitten…zelfs met 0% financing en hoge kortingen, net zo’n debacle als de 9-2x…beide mislukte goocheltrucs uit de hoge hoed van Mr. Lutz…en hij heeft ’t laatst toegegeven!!!
alpina zegt
Vraag: Waarom kan Ford het wel goed doen met Volvo en GM niet met Saab?
Antwoord: Bij Ford zitten modernere en creatievere bazen met visie achter
het stuur in vergelijking met GM. Volvo mag zelf ontwikkelen en Ford gebruikt daar de mooi dingen van (bijv. Volvo turbo motor in Focus ST), terwijl Saab de GM Ecotec mag opleuken met turbo’s, i.p.v. hun eigen motoren verder te ontwikkelen.
Saabs eigen 2.3 turbo motor (in de 9-5 aero) is, krachtiger, zuiniger, schoner, degelijker, goedkoper in onderhoud en goedkoper te produceren dan 2.8 V6 turbo (in 9-3 aero) van GM!!! Waarom zit deze dan niet in de 9-3? Ik heb liever dat ze de echte Saab motoren in Opels en Pontiacs stoppen, dan die GM crap in Saabs!
En Saab was met zo’n prachtige Saab Variable Compression motor bezig…1.6 liter, 225pk, 305nm, 30% minder vebruik…maar stop gezet door GM!!!
Zooooo jammer voor Saab (en voor ons, de autoliefhebbers/kopers)!!!
Goetz zegt
Vindt het echt zo’n gave auto! Fijn dat hier een link staat naar die high res. pictures. Kan ik die meteen even op http://www.9-4x.com plempen!
INSIDE SAAB zegt
Wat staat er te gebeuren bij saab de volgende jaren. Saab start met een heus offensief betreft nieuwe modellen eerst komt de 94X leverbaar begin 2009 dan volgt de 95 september 2009 hierna Begin 2010 de kleine saab op basis opel astra zullen samen in trolhattan gebouwd worden en als laatste de nieuwe 93 deze zal verschijnen 2011. Er zal een nieuwe dieselmotor verschijnen namelijk de 2.9 V6 met 250 PK van het italiaanse VM motori Vooreerst leverbaar in de 94X en daarna de 95 + Een nieuwe 2.0 diesel verder zal de nieuwe 95 ook 4wiel aangedreven zijn (optie) Ook zal saab blijven vernieuwen misschien nog meer dan vroeger ik kan het u verzekeren! de 95 barst van eigen saab ontwikkelingen .
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Alpina:
De 9-4X zal ‘gewoon’ net als IEDER ander merk doet, een gedeeld platform zijn, met een eigen ontwikkeld model.
Wat betreft het fameuze GM bestuur is er inderdaad heel veel misgegaan. Met nadruk op voltooid verleden tijd. Je moet ook bedenken dat Volvo al langer eigendom is van Ford, dan Saab van GM. Dus laten we Saab niet blijven straffen voor het feit dat het als 1 van de laatste merken onafhankelijk is gebleven…
De GM European Engine Plant staat trouwens in Uppsala, Zweden. Motoren als in de Speedster zijn gewoon Saab motoren.
Saab krijgt sinds 2006 (idd veeeeeeel te laat) een zeer grote portie van het R&D budget van GM. Dit in combinatie met (idd veel te laat) weer een Zweeds bestuur heb ik er alle vertrouwen in!
jj zegt
Mooie neus en achterkant, zijlijn is ook mooi.
Uitlaten achter zijn mooi alsook de luchtgaten in de voorbumber.
mooier dan X3, die kleine merc jeep, range,volvo,…
Ik vind hem prachtig als hij tenminste zo op de markt zal komen.
Hopelijk zijn er enkele motoren bij die ’taksvriendelijk’ zijn.
In 2010 koop ik een suv, maar tot nu toe vind ik er maar weinig ‘mooi’ en als je er eentje vind zijn de rijtaksen te hoog. vb X5.
alpina zegt
@INSIDE SAAB: alle nieuwe Saabs die je noemt zijn gebaseerd op andere GM producten en de dieselmotoren die je noemt zijn allen Italiaans, erg goede motoren, maar geen eigen Saab ontwikkeling natuurlijk. De ontwikkelingen waar je op doelt voor de nieuwe 9-5, zijn zeer zeker aanwezig, maar blijven beperkt tot de ‘oppervlakte’. Het is nu eenmaal niet zo dat Saab kan besluiten zaken als bijvoorbeeld stuurinrichting, geometrie en bevestigingspunten van de wielophanging te veranderen. En die geven nu juist een auto karakter, dit geldt zeer zeker voor Saab! Dat Saab aanpassing heeft gemaakt aan het platform en de achteras (ReAxs) van de huidige 9-3, heeft ze héél veel interne problemen opgeleverd! Respect voor Saab dat ze het toch gedaan hebben…maar ja, de engineering department van Saab in Trollhättan werd ook gelijk zo wat op gedoekt door GM!
alpina zegt
@Svenska Aeroplan AB:
Sorry hoor, maar voor iemand die deze naam hanteert moet je toch even beter je huiswerk doen! Saab is al sinds 1990 voor 51% van GM, dat betekent in de praktijk dat GM de baas is, simpele 101 bedrijfskunde. In 1992 kreeg Saab al een Amerikaanse chairman (kwam van GM Europe)! Sinds 2000 is Saab 100% eigendom van GM. Volvo is sinds 1998 van Ford. De eerst GM invloeden bij Saab waren (voor de kopers) al vanaf modeljaar ’91 merkbaar! En de NG900 is natuurlijk in zéér grote mate een GM product, dat weet iedereen en die werd geïntroduceerd in 1993! Dus je argument slaat nergens op.
Het is niet waar dat ‘ieder merk’ doet aan platform sharing.
Dat GM motoren produceert in Zweden betekent natuurlijk niet dat het Saab motoren zijn! Bij de Opel Speedster heb je keuze uit twee motoren uit de GM Family II generatie: een 2.2 L61 Ecotec motor of een 2.0 turbo Z20LET Ecotec motor. Geen Saab motoren dus.
De Saab design studio in Trollhättan is al tijden geleden opgedoekt en de Saabs worden nu ontworpen in GM’s Europese studio in Russelheim, bij Opel dus. De r&d van Saab alleen bestaat niet meer, deze is onderdeel geworden van de GM’s Global Development Centers die op verschillende plaatsen in de wereld zitten.
Er is slechts een marketing en styling office van alleen Saab in Zweden en die zit zover ik weet in Göteborg.
De managing director van Saab is de Zweed Jan-Ake Jonsson, maar de chairman is Carl-Peter Forster, deze is tevens president GM Europe en dus de daadwerkelijke baas en is niet Zweeds (Engels of Duits). Echter is meneer Forster wel een hele goede manager en geeft blijk van goede ideeën voor Saab, echter wordt hij blijkbaar nogal eens tegengewerkt door het topmanagment van GM in de VS.
Wist je dat GM in 2005 serieus opzoek was naar een koper voor de Saab fabriek in Trollhättan? Gelukkig is die verkoop niet doorgegaan!
alpina zegt
Nog even: ik wil als geen ander dat het goed gaat met Saab! Het is het favoriete merk van mij en m’n hele familie! Er staan nog altijd een 99EMS, 900T16S, NG900T in de garage. Ik werk in de automotive industry in de VS en krijg auto’s ter beschikking van mijn werkgever, maar de leaseauto van mijn vriendin is altijd een Saab geweest (laatste twee waren 9-5’s), echter sinds twee jaar hebben wij besloten niet nog eens een 9-5 te nemen, omdat al jaren niets veranderd (lees: verbeterd) is en de optisch ‘verbeteringen’ in onze ogen de 9-5 alleen maar lelijker maakte. Tevens hadden wij sterk het idee dat de bouw- en materialenkwaliteit afnam. Ook dingen als de hvac (=heat-ventilation-air-conditioning) werden opeens units direct afkomstig uit GM producten! In onze ogen een absolute verslechtering.
Ik hoop op beter dagen voor Saab. De komst van de 4wd Saabs met het systeem van het Zweedse Haldex is goede ontwikkeling. Echter houd ik mijn Saab-hart vast voor de opvolger van de 9-5 en later de 9-3. Aangezien deze worden ontwikkeld op het Epsilon II platform waar ook de Opel Insignia, Saturn Aura (=Opel Astra), Buick LaCrosse, Pontiac G6 en Chevy Malibu op worden ontwikkeld. Ik kan je vertellen, de laatste drie uit dit rijtje zijn op dit moment echte ondingen van auto’s!
Neem de Pontiac G6, is door Pulitzer price winnende auto journalist Dan Neil van de LA times omschreven als een van de ‘worst cars’, wat zorgde ervoor dat GM geen advertenties meer in de LA times ging plaatsen tot er een rectificatie kwam (hoezo vrijheid van meningsuiting!?!). Ook is het geen toeval dat de auto’s die Oprah Winfrey in haar show gratis weg gaf aan het hele publiek Pontiac G6’en waren!
Ik hoop maar dat de nieuwe Pontiac, Buick, etc. supergoede auto’s worden, want dan kan de 9-5 (en later de nieuwe 9-3) dat ook worden, anders wordt het echt ellende en raakt Saab nog meer achterop bij Volvo, BMW, Audi, Lexus, Infiniti en Mercedes.
Let’s hope for the best!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Amen
saab zegt
dit is echt niets
oja wel
een subaru
nee geef mij maar de 900
a_buis zegt
@saab: tjsesus man, volg je het nieuws uberhaupt nog wel of ben je net als je 900 blijven steken in de jaren 70?! (900=99=early 70’s) Subaru is al lang geen onderdeel van GM meer, de 9-6X was een proto op basis van een Subaru.
Willem zegt
Mannen….. Beetje met beide voeten op de grond blijven!
Ja jammer dat de US invloeden op de Saab te merken zijn. En op andere ‘Europeese’ modellen. Maar dat is al jaaaaaaaaren aan de gang! Opel komt in Amerikaanse handen. Dus meneer von Opel stoot zijn bedrijf af. Erg jammer. Maar is Opel daardoor direct de minst verkochte auto geworden in Nederland? Welnee. De Astra (voorheen Kadett in diverse smaken) is nog steeds de meest verkochte auto in Nederland. En laten we nu eens eerlijk zijn.. Er zijn toch best wel aantrekkelijke zaken in die Amerikaans aandoende wagens? Kan me zomaar voorstellen om juist een geheel Amerikaanse auto te kopen. Geheel andere look en rijstijl! Geweldig toch? Wat nou gezanik over Europees afgestemde vering? Wie heeft nu eigenlijk verzonnen dat een auto hier stugger zou moeten veren? Was een aansteker of asbak in de jaren 70 een optie waar je voor moest betalen bij een Opel of Ford, in een Amerikaan was toen zelfs de airco, automaat, stuurbekrachtiging en ja, ook die asbak en aansteker al standaard!!!!
Innovatie!!!
Gegroet
Willem zegt
En By the way…….. Wie kent de Sudebaker? Met name de zijramen waren wel héél erg laag (smal of what ever) Heeft Audi dat ook al niet eens gebruikt in hun sportieve model?
En ik vind een Studebaker of een auto die daar trekjes van heeft erg leuk! Denk dan aan de Chrysler 300C. Ook van die lage raampjes! En ook wel echt een leuke wagen. Ja, inderdaad. Doet zeer Amerikaans aan. Komt natuurlijk ook omdat ie uit Amerikan komt?