Mede mogelijk gemaakt door het Zwitserse Hirsch Performance.
Twintig paardenkrachten en 30 Nm (nu: 430 Nm) extra uit een 2.8 liter turbomotor halen: is dat nu alles? Het antwoord is ja, ook al heeft Hirsch hier wel een nieuwe intercooler, airbox en softwaremodule voor nodig gehad. De pedaalresponse is door deze ingreep verbeterd en de koppeltoename zorgt voor een meer vloeiende acceleratie. Bovendien zou de Turbo X nu in slechts 5,5 tel (SportCombi: 5,7 seconden) op de 100 km/u zitten en pas bij een gezonde 260 km/u er genoeg van hebben!
Prijs van deze heerlijke ingreep? Een lousy €2217 excl. montagekosten. Valt mee als je het prijskaartje van een standaard Turbo X in ogenschouw neemt (via: jalopnik).
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kijk! Dat is praat…
Is uberhaupt al iets wat ze bij Saab heeeeel veel doen, tunen.
Vanwege de Turbomotoren erg makkelijk te doen.
Ik heb zelf de 1.8 Turbo met 200pk! Heeeeeeeeeeeerlijk! :D
@ Evo: ‘Mede mogelijk gemaakt door het Zwitserse Hirsche Performance’ moet zijn ‘…Hirsch Performance’
-edit: maar natuurlijk!-
Gio zegt
Mja, ik vindt Saab qua prijs wel heel aantrekkelijk. Probleem is dat ik genoeg reviews en tests gezien heb, dat deze wagens niets waard zijn qua wegligging, sportief gedrag, etc. Vindt ik wel heel spijtig, vermits ik ze qua uiterlijk wel best goed vindt. Ook het interieur is 2x niets. Moeten ze toch eens iets aan beginnen doen…
Mathijs zegt
vind saab toch de grote verliezer van de afgelopen jaren,
de identiteit van het merk is te grabbel gegooid en de grote 9-3 Turbo X heeft maar 280 pk!!! en dan laat je hem tunen en heeft hij maar 300 pk?!
Volvo’s R modellen hebben er al standaard 300pk inzitten en dat is vrij gemakkelijk te verhogen indien gewenst..
maar de pk wedloop is door de zweden natuurlijk genegeerd en dat is misschien maar goed ook..
(zelf een V40 T-4 — 200pk)
vind het zonde, Saab was /is toch een erg mooi merk, maarja, GM hé…
oude 9-3 / 9-5 ontzettend fijne wagens..
maar zijn ze nu op de weg terug?
Tuurlijk zegt
Komt saab ook nog eens zonder te betalen op autoblog.nl
TBK zegt
Gruwelijke velgen, echt knap. Vriend van me heeft de TTID, rijdt heerlijk, idd misschien niet zo sportief als je in eerste instantie zou verwachten, maar rijdt niettemin heel lekker. Interieur is ok, kan wel ietsje beter inderdaad. Maar voor het geld dat je ervoor betaalt krijg je een heel degelijke wagen.
Goeiemorgen trouwens!
BVO zegt
zow zow dat is nog eens een nette koppelcurve en ook de pk’s gaan lekker liniare alsof het met een geodriehoek is ingevuld en gelukkig is dit wel op 4 wielen en niet zoals de leon
respect voor de turbo-gen :P
TBK zegt
Zelf rijd ik een Peugeot Partner btw, for the record. (jaja lach maar :))
AVO zegt
Dat word de opvolger van m’n Viggen…!
(maar dan wel de Sport Estate)
Hirsch laat altijd veilige waardes zien, waarop Saab dus ook met de fabrieksgarantie verder kan.
Aftermarket zoals andere tuners die het merk bij de horens pakken geven vaak meer op, maar dan verdwijnt uiteraard je fabrieksgarantie.
Ik moet zeggen, dit model heugt me meer als de vorige Sport Sedan en Estate.
Die waren veel meer berust op het Opel gehalte.
@Gio, die TurboX is wel even andere techniek als de gewone voorwielaandrijvers van Saab.
johan zegt
ziet er lekker uit… heerlijke koppelcurve ook weer
Eric zegt
Liever de cabrio-full option!!!
midi zegt
Even off topic: die Zomoto aanbiedingen rechtsboven zijn echt een aanfluiting, er staan wel erg veel fouten in. Of is dat de bedoeling?…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dat gezeur over de Saab interieurs ook altijd!
Is echt een kwestie van smaak hoor!!!
Kwalitatief staat Saab (samen met BMW) volgens Leasplan onderzoek op nr. 1 qua afwerking. Dus boven Audi met rode kerstboom-verlichting, Lexus en noem alle mindere goeden maar op…
Dus ik snap dat nooit zo helemaal
@ Gio: vraag nog maar eens aan Wouter dan!
Of lees de rijtest van de Turbo X er nog eens op na…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
moet zijn: ‘mindere goden’ natuuuuuurlijk…
Jos zegt
Prachtig! Zeker vanaf de zijkant…ik vind m echt heel erg mooi!
Edgar zegt
Mooie velgen! maar eh die saab kon ook wel wat xtra peekaatjes gebruiken…dit was dan ook wel een beetje op zn plaats!
M Freak zegt
Liever 5 spaaks velgen ofzo.
Daaf zegt
@Gio
Wouter is toch best enthousiast:
http://www.autojunk.nl/clips/view/136711?relevant
AMG Powerrr zegt
DIE VELGEN !!! Geen gezicht. Voor de rest zeker de moeite waard.
BaRa zegt
Ik reed laatst met een BMW 3 coupé. Het stuurgevoel was fantastisch en zeer direct, de kwaliteit van de interieurafwerking op een hoog niveau en de buitenkant om van te snoepen. Maar na twee uur testrit ben ik met een gelukkig gevoel terug in m’n 9-3 gekropen. Waarom? Omdat ik er maar niet in slaagde om een goede zit te vinden in de BMW, omdat ik horendol werd van het iDrive en omdat ik het dashboard spuuglelijk ontworpen vind. Het interieur van de 9-3 heeft misschien net iets meer dan me lief is een plastic-look, maar het is wel coherent vormgegeven. Dat kon ik van die kitschtempel uit Beieren toch echt niet zeggen. M’n volgende kar wordt weer een Saab. Het had ook een Volvo kunnen zijn, maar die hun recente vormexperimenten trekken me echt niet aan – dan vond ik de vorige generatie mooier.
InF3Rn0 zegt
die velgen zien er prachtig uit .. lang geleden geen 3 spaaks gezien
ZwerverRoodbaard zegt
Oke ik vind die velgen echt stoer :D Ziet er echt mooi uit zo op de 9-3.
wg zegt
@amg shower….
sorry??? die velgen zijn helemaal top… verwijzen naar de echte oude aero-velgen… ik hoop dat saab eindelijk weer s wat meer die kant op gaat…
CC zegt
Discussies over velgen, interieur zijn voor mij volstrekt irrelevant. Heb gisteren de Sport Estate Turbo X besteld en kan niet wachten om ‘m te gaan rijden.
Onze 9-5 Estate is ook helemaal top, maar duidelijk aan het eind van z’n lifecycle. En wachten op het nieuwe model (eind 2010) was ook geen optie. Dus iets kleiner, maar wel als een van de 20. Heeft ook wel wat…
Waarom geen Beemer of Audi? Met dat eerste merk heb ik echt helemaal niets (toegegeven: de 535 reed prima, maar ik mis emotie bij het merk) en Audi? Dat vind ik echt een proletenmerk…
Cor zegt
Rij zelf sinds april 2008 met de turbo-x en heb hem sinds augustus 2008 ge-upgrade met het Hirsch Performance pakket naar 301 pk en koppel van 430 nm.
Rij veel in Duitsland wegens duitse vrouw en weet daar de superautobahnen te vinden waar je hem tot het uiterste kunt intrappen heb hem diverse malen op 260 km/h gehad zit hij zo aan en ook wegligging super ,betere auto bestaat niet!!!!!