Het recept van MTM is inmiddels geen geheim meer: grote spaakvelgen, subtiele gebruikmaking van wat tupperware en daarnaast natuurlijk een flinke upgrade van het vermogen. MTM heeft ditmaal de 240 pk sterke 3.0 TDI-motor aangepakt en wederom met succes. De krachtbron levert in MTM-uitvoering 300 pk en het koppel stijgt met 50 Nm tot 550 Nm.
Dit zorgt voor ervoor dat je met dit dieseltje in 5,9 seconden op de 100 km/u zit om er vervolgens pas bij 265 km/u genoeg van te krijgen. Shokking: de MTM V6 TDI is een volle seconde sneller dan een Audi S5 bij het doen van en rondje Hockenheim!
De MTM is aan de buitenkant subtiel aangepakt: een lager geplaatste grill en bumper a la S5, vier verchroomde uitlaatpijpen en ‘Bimoto’-velgen met ‘shiny silver’, ’titanium’ of ‘diamond cut’-afwerking. De velgen hebben het schappelijke maatje 295/25ZR21.
Omdat “races are won on brakes” monteert MTM semi-geperforeerde remschijven in de maat 380×34 mm. Semi-geperforeerd? Wel de looks en prestaties van volledig geperforeerde remschijven, maar niet het risico lopen dat de schijven kunnen ‘breken’ bij heftig gebruik. Je staat er binnen 35 meter vanaf 100 km/u mee stil. Wie wil er nu nog een Audi S5 hebben?
Tribe zegt
hm… I like this stuff! :)
en tsja..waarom dan nog een S5 hebben?
het naampje misschien?
Lout zegt
Vet,… ik begin die snelle diesels steeds leuker te vinden!
Mosh zegt
omdat die niet op diesel rijdt?
Alec zegt
waarom komt er gewoon geen s5 diesel? of zeg ik nu iets heel erg vreemds?
Rutger zegt
5,9s is voor de standaard 3.0TDI.
Olleh zegt
Ja ik vond het al leuk om dat verhaaltje te lezen in autoweek, Audi A5 3.0 TDI of een Audi S5. Geloof dat iedereen zoiets had van doe mij die diesel maar.. Nu hij wat getuned is, is het helemaal leuk :).
Net zoals de BMW 535d met chip een Audi RS4 goed kon bijhouden, nou doe mij maar een dieseltje.
Alleen 4 uitlaten op een diesel, had liever gehad dat er 1 of 2 simpele uitlaatjes op zaten… Dit is een beetje too much.
RScosworth zegt
295 breed!?!? Als je er gewoon 245 opsmurfd ben je nóg een seconde sneller op Hockenheim! Semi-geperforeerde schijven? Daar zitten dan kuiltjes in ipv gaten?
De prestaties zijn wel heerlijk maar omdat het een diesel is en ook nog een Audi is het niet mijn ding. Daarnaast vind ik die plotseling duikende daklijn achter nog altijd erg slordig. Maar ik moet uiteraard ook iets te zeiken hebben wanneer ik door dit ding word ingehaald.
Rick dos zegt
Ik vind snelle diesels niet meer leuk……
Je kunt dadelijk geen steekhoudende argumenten meer aandragen om niet voor een diesel te gaan.
Zijn ze langzaam? Nee!
Verbruiken ze meer? Nee!
Zijn de auto’s duurder dan hun sportievere tegengewichten? Nee!
Maar goed, we hebben nog altijd het geluid die een diesel maakt en de toeren die het kan of juist niet kan maken….
Dat zijn voor mij de doorslaggevende redenen…..heb ik net besloten…. :D
Timmy Highflyer zegt
Ik dacht ook dat de standaard 3.0 TDI 0-100 in 5.9s deed.
ad zegt
dan hebben ze zeker de handrem er op zitten met acceleratie test. trouwens mijn crx uit 97 met dikke pijpen, maakt gehakt van ze als ik me ff kwaad maak
evo zegt
De standaard 3.0TDI doet het volgens Audi idd ook in 5,9 seconden. Echter 240 pk tegenover 300 pk… ik denk dat die MTM-versie toch wel wat sneller is ;)
Turbopaultje zegt
Reestrekkers zijn niet leuk meer ? Voor de km vreters wel:
http://www.sportauto-online.de/test_U_technik/einzeltests/hxcms_article_505214_14469.hbs
http://www.dasautoblog.com/2007/11/vth-spritze-fr-.html
de Bimmer verliest overigens wel 2 sek op de Audi bij een rondje Hockenheim……….
AppieFlappie zegt
Op de MTM website staat idd dat de standaardversie van 0 naar 100 in 5.9 seconde gaat. En voor de opgevoerde versie staat “in preparation”.
Dus het zou handig zijn om de 5.9 seconde uit de tekst te halen :)
Rick dos zegt
Nope deze doet de 0-100 toch echt in 5,9 sec.
Press Release
MTM Audi A5 V6 TDI
Power hiked to between 292 and 300bhp and torque to 550Nm (3.0 V6 TDI)
Vmax up to 265km/h, acceleration to 100kph in 5.9s
4-tailpipe rear muffler
Larger brake system for stronger deceleration
Coilover suspension and adjusted axle geometry.
Rick dos zegt
En wat verderop in de tekst.
Diesel Jet?
Even with 50bhp less than the S5, the MTM-tuned 3.0 TDi with its 300bhp/221kW performance hike is a true driver’s (standard series model: 240bhp/176kW). Peak torque of 550Nm, compared to the 500Nm standard model, gives real low-down thrust that takes this rocket to 265km/h, 15km/h faster than the standard car. The MTM A5 sprints from 0-100km/h to 5.9s.
Juppe zegt
Toch doet de standaard 3.0TDI het ook in 5,9 seconden.
Ik gok dat de standaard versie ook binnen 35 meter stilstaat vanaf 100km/h. :)
raspaardje zegt
Audi geeft voor de standaard 3.0 V6 TDI idd 5.9 sec op, echter in geen enkele test wordt dat gehaald.
Dat hele diesel-tjoening-gebeuren is voor rechtuitbranders en doven op deze wereld!
Ejay zegt
Leuk dat hij snel is en de S5 eruit rijdt. Feit blijft dat de A5 niet mijn ding is.
@ Rick Dos, ik heb nog een argumentje voor je: Alhoewel Diesels stoten minder CO2 uit, maar veel meer fijnstof en andere rommel. Ow, je hebt een roetfilter. Heh bah. Nou, het proces van Diesel maken schijnt erg vervuilend te zijn heb ik ergens gelezen.
@ Evo, wil je nou schokkend zeggen of shocking, want shokking daar heb ik nog nooit van gehoord.
MrSelected zegt
@Raspaardje, zo een beetje iedereen die op de Nederlandse snelweg rijdt? ;)
Ik ben nooit zo voor diesels geweest, totdat ik laatst een 530d te rijden kreeg. En dan te bedenken dat de diesels van tegenwoordig sneller zijn dan hun equivalente benzinebroeder. Het koppel in de lage toeren is gewoon lekker, daar kan geen benzine tegenop (Ok ok, een S65 AMG wel).
Maar ik zou deze MTM versie laten staan, en een gewone 3.0 TDI kopen met een S-Line, stel ik zou ooit een Audi kopen.
Roadronner zegt
Het blijft gewoon een enorm brute bak ;)
raspaardje zegt
@MrSelected
Haal die subsidie van diesel af en monteer op elke benzinevariant ook een turbo, want pas dan praten we over een equivalente benzinebroeder… ;)
Sportief is een diesel (nog) niet, door AutoVisie goed verwoord in hun laatste nummer. Dat er dan ook constant vergelijkingen worden gemaakt met snelle benzinevarianten zint me dan ook niet. Misschien is een gepeperde diesel sneller maar daar heb je ook zo veel aan op die Nederlandse snelweg…
Philip zegt
Vet! Prachtige velgen op een prachtige wagen, de 5,9 s zullen hier wel echt gehaald kunnen worden denk ik.
eMilt zegt
Ik heb al diverse vergelijkingstesten tussen de S5 en de A5 3.0 TDI gelezen en in de meeste gevallen kiest men voor de TDI. Lekkere soepele motor met een berg aan koppel. En de diesel is nog stiller ook.
Iedereen die principieel tegen een diesel is moet het toch gewoon eens een paar dagen proberen. Ga nou gewoon eens rijden met een 6 cilinder diesel van Audi, BMW of voor mij part een Mercedes. Als je dan na een paar dagen nog zegt dat je het niks vindt dan heb je toch echt een heel aparte smaak.
Silverarrow zegt
Een diesel heeft, voor mij, zeker z’n charme. Lekker veel koppel doet het bij mij in ieder geval goed. Heb net als MrSelected ook al eens een ritje mogen maken in een E60 530D facelift, en dat viel lang niet tegen. (Tussen-)sprintjes trekken gaf mij in ieder geval een erg voldaan gevoel en het geluid was ook lang niet zo slecht. Ik vond het zelfs wel (ik hoop dat ik hier niet voor afgeschoten wordt ;) ) lekker klinken. Als ik toch eens het geld zou hebben…
Eric zegt
Je moet wel eerlijk blijven. Indien je de diesel tuned mag je ook de S5 tunen alvorens een vergelijk te maken.
Het is toch MTM dat de R888 heeft gebouwd. Als er een turbo op de S5 komt kun je ook een kruis maken over je diesel!!!
erik zegt
Zondag een nog een test gezien op VOX van Auto Motor und Sport, vergelijk tussen deze en de standaard. Standaard ging in 6,3sec naar de 100, deze in 5,9.
bartholomeo zegt
het zullen wel de banden zijn met de maat 295/25ZR21, en niet de velgen zelf.
verder : hebbe hebbe hebbe !
vla zegt
een diesel dient daar niet voor!!!
maar het is wel een mooi voorbeeld van het aanpassen om onze eigen regels te omzeilen
Giovanni zegt
Dit is inderdaad een vette bak. De max. Maar hetgeen iedereen hier wel ombreekt in de redenering is iets toch wat ik ontbreek, zijnde het GELUID. Ja die diesel beginnen op alle vlakken beter te worden dan de benzine. Maar het geluid is toch wél een sterk gemis. Vette geluiden kun je niet verkrijgen met een diesel als bij een benzine, of heb ik het mis?
Kyanite zegt
Toch leuk zo’n diesel. Pro-line versie kost € 62.965 en de S5 Pro-line kost € 80.700, dus voor zo’n € 18.000 kan je de diesel verbouwen voor je de prijs van de S5 te pakken hebt…..
Persoonlijk zou ik gaan voor twee maal een enkele uitlaat zoals de standaard 3.0 TDI heeft.
295/25ZR21 banden zijn trouwens niet leuk qua prijs om aan te schaffen, prijzen tussen de € 300 en € 450 per stuk. 235/30R20 zijn beter betaalbaar, tussen de €200 en € 350 per stuk.
Ik ga nog even verder sparen en de A4 3.0 TDI Avant Quattro kopen die komend jaar op de markt komt. Leuke vervanging voor mijn huidige A4 1.9 TDI Avant Quattro. Een coupe is toch niet echt praktisch als enige auto.
BOL zegt
Stoer ding, viel me mee dat een A5 in het echt een stuk mooier en imposanter is dan op foto’s.. Ben wel benieuwd hoe hij er in het echt uitziet met deze patta’s.. Zal wel in Essen staan :-)
GerreLekker zegt
Ik kan niet direct zeggen wat er zoveel anders is dan een standaard A5, maar ’t is de eerste die ik zie die ik echt mooi vind, wat ik van de gewone A5 niet kan zeggen…
Subtiele tuning, niet direct zichtbaar en toch zoveel anders/mooier dan het origineel, zo moet het dus. Laat maar komen
Hans Adriaenssen zegt
En toch is het geluid van de S5 veel mooier als van die diesel. En rijden doet hij perfect.
mrB zegt
ik vind deze zeer strak getuned. En ondanks dat het een diesel is en dus niet voor racen gemaakt is zijn de prestaties wel leuk :P
Jeroen123 zegt
Van de week een proefritje gemaakt met de A5 3.0 TDI en ik moet zeggen, hij ging als een speer!! Heerlijke auto.
JesperF zegt
De A5 3.0 TDI doet de 0-100 sprint in ong. 6.2 seconden. De opgegeven 5.9 sec. is een opgave, wat meestal niet helemaal juist is. Hoop wel dat MTM hier de juiste tijd heeft opgegeven anders is ‘ie niet veel sneller geworden op de sprint.
ac zegt
Ja hoor, in maart staat de a5 voor de deur! 8) En wel een 3.0TDI
dekster zegt
Dit is tuning, auto’s sneller EN mooier maken ;)
En wat kost dit alles?
911 zegt
liever de s5 (van mtm)
….. vanwege het geluid natuurlijk :)
Kor zegt
@ Raspaardje,
Subsidie op een diesel? Nou volgens mij zit er geen subsidie op een diesel hoor. Sterker nog, er wordt in Nederland een paar duizend euro extra belasting op geheven.
Davidov zegt
Ziet er mooi uit, dikke wielen.
@ Ejay ”shocking” inderdaad :)
bastiaan zegt
ben sinds de zomer een lucky eigenaar van een a5 3.0 TDI. Het hier door MTM geboden vermogen is zinloos, de standaard 3 liter is een geweldenaar bij dit type auto, een coupe GT, om comfortabel en sportief het asfalt af te leggen. Heb inmiddels 11.000 km er op zitten en elke dag weer een genot. Rijdt geweldig op V-power gtl diesel. Bij normaal gebruik op onze vaderlandse wegen 7.7 liter/100 km
Chief_S5 zegt
Deze bak ziet er super uit. En van de 3.0 TDi heb ik veel goede dingen gehoord. Het uiterlijk is nog mooier geworden. Echt iets om van te kwijlen vind ik. Heel mooi gedaan.
@ bastiaan: Hmm.., je maakt me jaloers hoor.. ;)
w0o0dy zegt
Aan een snelle diesel beleef je juist in de drukte van het nederlandse verkeer vaak meer lol dan aan een (op papier) net zo snelle benzine uitvoering. Juist door het hoge vermogen bij lage toeren ben je meestal sneller weg met de snelle diesel. De benzine variant is alleen zo snel als de toerenteller in de powerband staat, bij lagere toeren lijkt de auto helemaal niet zo snel. Tuurlijk is op een circuit de benzine uitvoering vaak sneller en tuurlijk is het geluid bijna altijd een stuk fraaier… maar als je de auto meestal “normaal” gebruikt ben je in feite beter af met een diesel…. Maar goed, ik snap mensen ook wel die zeggen dat het hun smaak niet is en een benzine-uitvoering kopen/leasen. Ik zou voor de zaak echter wel een goede diesel willen rijden… privé ben ik dan wel weer blij met mijn benzine motor die ik af en toe tot aan 7.000 toeren doortrek :)
Chris zegt
Diesels ruiken lekker… of ben ik nou gek. Al vind ik de geur van de nieuwste generatie een stuk minder dan de indirect of de direct ingespoten diesels. Vooral de 5 cilinder audi diesel uit de A6 C4 rook erg goed :)
Kaan zegt
Hoe kun je zo iets kopen of onderhouden? Vooral in nl met al die belasting en verzekering enz. Maar jah we hebben nog onze dromen
wj zegt
@Chris, hahah tjaa diesels ruiken lekker? ik ben het niet met je eens maar iedereen is anders he:D
raspaardje zegt
@Kor
Je hebt gelijk… Verkeerd woordgebruik. Ik bedoel dat er op 1 liter diesel minder accijns zit. Productiekosten benzine-diesel zijn nagenoeg hetzelfde nl.
Nietrijker zegt
Mooie bak. 5,9 sec is toch niet slecht? of dit nu bij de “standaard” 3-liter is of bij deze getunede versie… het blijft cool.
Of diesel sportief kan zijn? Denk eens aan Le Mans? De Audi R10? da’s ook een TDI… en erg sportief kan ik je vertellen…
SjeufM3 zegt
Standaard is : 5,9
Na Chip : 5,2 Volgens ziptuning!!
Windhoos zegt
Mooie specs, maar die velgen zijn echt oerlelijk. Laat MTM het maar gewoon bij motorische aanpassingen houden :-D
greenspeedfighter zegt
Toch is het een heerlijke auto om in te rijden, wij hebben er sinds januari een 3.0 TDI op de oprit staan. Door het enorme koppel en het feit dat het een diesel is hoef je in principe nog niet eens boven de 2.200 toeren te komen als je stevig door wilt rijden. Verder is hij ook nog erg comfortabel, dus zoals verwacht mag worden van een audi kun je er ook dagelijks (lange afstanden) mee rijden. Het fijne is gewoon dat hij vanaf 1500 toeren gewoon wegknalt als je dat gas intrapt. En het bang&olufsen sound system klinkt ook erg plezierig op zijn zachtst uitgedrukt ;)
Tuning lijkt mij ook niet erg zinvol, het ding vliegt er gewoon al prima vandoor vanuit de fabriek. Het is echt een luxe coupe.
greenspeedfighter zegt
ps: en dat wil niet zeggen dat het geen prima scheurijzer is :D
je kunt er echt goed mee knallen, de wegligging is gewoon prima :) veel verschil met de S5 zit er trouwens niet in, ze hebben hetzelfde onderstel als ik me niet vergis, alleen de vering van de S5 is wat sportiever
Ronnie zegt
@Olleh: Een 535d met chip zal zeker een RS4 kunnen bijhouden, zeker gezien zijn kopper. Echter zet ook eens een bi-turbo op de atmospherische 4.2 V8 en tune deze even. Heb je er > 600 pk uit. Dag BMW.