
En dus ook heel erg veel cooler. Check die achterbips van de Acura Integra Typ S dan!
Wij Europeanen houden van compact, premium, sportief en een beetje luxe. Een Audi S3, BMW M235i of Mercedes-AMG CLA35 is tegenwoordig die nieuwe sportsedan waarmee je bewijst aan je vriendjes en vriendinnetjes dat je een goede baan hebt (en weinig kinderen).
Die drie auto’s krijgen er een enorme concurrent bij in de vorm van… de Acura Integra Type-S. Het was al een tijdje bekend dat deze auto eraan zat te komen, maar nu is deze dan helemaal officieel. De Type-S is de sportieve vierdeurs sedan in het C-segment. De gewone Integra (legendarische naam, natuurlijk) is al een puike sedan.

Dat is een concurrent voor de Audi A3 sedan, BMW 2 Serie Gran Coupe of Mercedes-Benz CLA. Die uitvoering heeft een vrij keurige 1.5 liter viercilinder turbo die 200 pk mobiliseert. In principe prima, in de VS mag je bijna nergens lekker doorrijden.











Motor
Maar dikke uitvoeringen zijn juist daar heel erg populair. Dus hebben ze deze topversie ontwikkeld. De techniek van de Integra Type S komt bij de Honda Civic Type R (FL5) vandaan. Dit houdt in dat je onder de motorkap dezelfde K20C1-motor vindt, een 2.0 liter viercilinder VTEC met enorme turbo.
Het maximum vermogen bedraagt 320 pk bij 6.500 toeren en maximale koppel is 420 Nm dat van 2.600 toeren tot 4.000 toeren paraat staat.

Nu is dat behoorlijk in lijn met de genoemde Duitse drie premium sportsedans. Een groot verschil is dat de Acura Integra Type S een stuk puristischer is. Geen vierwielaandrijving met een Haldex-koppeling en automaat met dubbele koppeling.
Welnee, een handgschakelde zesbak en voorwielaanadrijving, maar dan wel met een mechanisch sperdifferentieel op de vooras. Dit betekent dat de Acura Integra Type S ook aanzienlijk lichter is dan de S3, M235i en CLA35, het scheelt al gauw 100 tot 150 kilogram.









Prestaties Acura Integra Type S
Wat het doet met de prestaties, zegt Acura dan weer niet. Maar reken op en 0-100 km/u tijd van minder dan zes seconden en een topsnelheid van minimaal 250 km/u. Inderdaad, op het niveau van de Civic Type R. Wel schatten we in dat de Civic ietsje ‘wilder’ is en de Acura-versie juist ietsje verfijnder.
De boel kun je op tijd weer tot stilstand krijgen middels de Brembo-remmen met vier zuigers. De brakeducts in de voorbumper zorgen ook daadwerkelijk dat er koele lucht bij de remmerij terecht komt. Standaard staat de Acura Integra Type S op hele dikke sloffen: de wielen zijn 19 x 9,5 groot en voorzien van 265/30 19 banden eromheen, de Michelin Pilot Sport 4S.

Prijzen zijn nog niet bekend, maar wel dat de Integra Type S als ‘2024’-model in juni van 2023 in de Acura-showrooms staat te schitteren.
Meer lezen? Deze 12 megapopulaire auto’s kun jij niet kopen!
Verschil met de eerder genoemde concurrenten is dat ze relatief anoniem door het leven gaan. Deze honda is een af fabriek petjes mobiel.
De 3 uitlaten maken het ook echt helemaal af.
Ik word er wel enthousiast van, en ik draag nooit een petje. Ziet er stukken beter uit dan de 2GC van BMW, die is buitenproportioneel lelijk…Goed bezig Honda!
Hoezo kun je in de VS nergens harder dan 100 rijden? Ben er nooit geweest, maar ik dacht dat ze daar juist superlange brede wegen hebben met nauwelijks verkeer. Lijkt me juist ideaal om flink door te kachelen.
Geen idee of het over 100 km/h of 100 mph gaat maar in Texas zijn er plekken waar je 85 mph = 137 km/h mag, en je kunt daar beter doorrijden dan hier in Nederland denk ik zo
Ik denk dat hij op de Speed Limit doelt, officieel mag je op de highway niet zo hard…
In sommige landelijke gebieden in de USA kan je aanzienlijk harder. Zo is er in Texas is er net buiten Austin een tolweg waar de speed limit op 85 mph ligt (139 kilometer per uur).
Vaak daar geweest en er zijn best wat wegen waar je harder mag. Iedereen rijdt ook wel wat harder dan toegestaan, maar maak het niet te bont.. ook niet waar het heel stil lijkt want ze pakken je.. controleren met drones, sateliet, vliegtuig, ze pakken je vrij snel daar..
Dat is op sommige stukken snelweg in NL ook prima mogelijk, maar hier mag het ook niet, iig niet voor 19 u.
Mooie auto’s die Acura’s.
Ik vind het een gaaf ding, beetje ‘stoer’/fout maar ook wel weer leuk. Vraag me af wat ‘ie in NL kost met alle belastingen. Overigens hebben de staten in de VS hun eigen maximumsnelheid, die gemiddeld zo rond de 70-75 mph ligt, maar er zijn ook een aantal staten waar je 80 mag, dus krap 130 km/h. Misschien even aanpassen in het artikel.
Op die uitlaten na best een geinig ding, maar Acura verkopen ze hier niet..
Een driedubbele uitlaat op ’n 4 cilinder? Vind t maar vreemd.
En ja, ik weet dat n Civic Type R dit ook heeft.