• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

’s Werelds snelste trein maakt gehakt van Bugatti Veyron

Auteur: Dizono, gepost 17 april 2015 om 13:36 – 53 Reacties

MagLev-testtrein heeft een flinke neus


Deze week is in Japan -waar anders- het snelheidsrecord voor treinen gebroken. Die logge apparaten zonder WC’s maar mét vertraging slaan terug en laten zelfs de snelste supercars zielig lijken.

Ga er even voor zitten, want in Japan is deze week geschiedenis geschreven toen een trein er de snelheid haalde van 590 kilometer per uur. Da’s snel genoeg om in minder dan zes minuten van Schiphol naar Rotterdam te rijden. Een wedstrijdje tussen een trein en een auto, zoals dat vroeger nog wel eens werd gedaan, hoef je dan ook niet meer te proberen. Overigens rijdt de Japanse trein niet op wielen, het is namelijk een maglev-trein. Deze zweeft op een magnetisch veld en heeft daardoor minder weerstand dan een conventionele trein.

Wie nu terecht opmerkt dat het snelheidsrecord voor auto’s nog een stukje hoger ligt: klopt, maar aan boord van de Thrust SSC waren geen 29 ingenieurs. De Japanse trein gaat, als het complete traject af is, namelijk gewoon pendelen tussen Tokyo en Nagoya. Dit is een ritje van iets meer dan 285 kilometer en dat moet straks in minder dan 40 minuten achter de rug zijn. ‘Straks’ is overigens pas in 2027, dus niet alleen in Nederland duren dit soort spoorprojecten lang.

Erg lang zal het record overigens niet stand houden, zo schrijft The Verge. Er wordt vandaag namelijk al weer getest en het doel is de 600 km/u te halen.

Ook interessant!

  • Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
    Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
  • Bugatti komt met programma voor onderhoudsbeurt
  • eerste Bugatti met okazielabel
    Eerste Bugatti met Okazielabel is klaar!
  • Video - trein heeft onverwachte bagage

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

japan, record, trein

Vorig bericht: « VW-soap: Winterkorn krijgt steun van leiding en mag blijven
Volgend bericht: Opletten: Belastingdienst wacht je op bij de AutoRAI »

Lees Interacties

Reacties

  1. kroelkip zegt

    17 april 2015 om 13:44

    En dan door vertraging als nog te laat komen.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      17 april 2015 om 13:48

      @kroelkip: Jij bent blijkbaar niet bekend met het treinverkeer in Japan, maar als ze daar een ding goed kunnen dan is het op tijd komen.

      Login om te reageren
      • RickB zegt

        17 april 2015 om 13:58

        @berlinetta: Het land dat bij uitstek geschikt is bevonden voor autisten.

        Login om te reageren
        • sydney zegt

          17 april 2015 om 14:24

          @RickB: Leuk, vertel eens; wanneer vier jij je dertiende verjaardag ook alweer?

          Login om te reageren
          • RickB zegt

            17 april 2015 om 14:43

            @sydney: Morgen over een week. Kom je ook?

            Login om te reageren
            • sydney zegt

              17 april 2015 om 14:46

              @RickB: Alleen als ik zwemkleren moet meenemen en weer thuis word gebracht.

              Login om te reageren
              • bouwvakkert zegt

                17 april 2015 om 14:52

                @sydney: haha ik ging stuk.

            • Donstil zegt

              17 april 2015 om 15:42

              @RickB: Ja leuk, zet je adres even hier in de comments. Dan kom ik zeker even langs.
              Gezellig! Tot dan.

              Login om te reageren
              • casperfcb zegt

                17 april 2015 om 18:01

                @Donstil: ga je met de trein?

      • Dutchdriftking zegt

        17 april 2015 om 17:35

        @berlinetta: Idd de treinen rijden top daar!

        Login om te reageren
      • kroelkip zegt

        17 april 2015 om 18:11

        @berlinetta: nope kom niet dagelijks in Japan.

        Login om te reageren
      • doewap zegt

        17 april 2015 om 21:04

        @berlinetta: precies. Letterlijk je klok op gelijk zetten. En dan heel de tijd de nationale spoorweg-tune in je kop… I’m-a-workin’ on the railroad…

        Login om te reageren
    • rolov zegt

      17 april 2015 om 13:51

      @kroelkip: in Japan komen de treinen nooit te laat en als her wel gebeurt haalt het de voorpagina van de krant. (echt waar)

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        17 april 2015 om 16:14

        @rolov:
        En de druk op de machinisten is zo hoog, dat ze soms onaanvaardbare risico’s nemen om tijd in te halen.
        Kostte minstens iets van 73 doden…

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          17 april 2015 om 17:07

          @Hubert: De Belgische treinen komen nooit op tijd en die zijn er ook al in geslaagd dodelijke crashes te veroorzaken…

          Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      17 april 2015 om 14:06

      @kroelkip: Het is in Japan bijzonder zeldzaam dat de trein vertraging heeft. Als je op je werk komt en je zegt dat de trein vertraging heeft, heb je grote kans dat je baas je niet gelooft. Dus als de trein écht te laat is, dan worden er briefjes uitgedeeld die je evt. aan je baas kunt tonen.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        17 april 2015 om 17:13

        @donvincenzo: Hier kan je ook zo’n briefje vragen hoor. Alleen worden de Japanse gedrukt in oplages van 400, en bij ons per 400.000…

        Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      17 april 2015 om 16:06

      @kroelkip: kan me herinneren dat ze in Top Gear ooit zeiden dat de gemiddelde vertraging een seconde of 6 is.

      Login om te reageren
  2. FB_100002177943068 zegt

    17 april 2015 om 13:47

    geen vergelijk :) een bugatti is veel goedkoper :)

    Login om te reageren
  3. thierryvth zegt

    17 april 2015 om 13:48

    Ik heb geen Veyron gezien ? Of moest Bugatti vermeld worden zodat het ook houd snijd op autoblog?

    Login om te reageren
    • redbeams zegt

      17 april 2015 om 14:32

      @thierryvth: Houd…verklaar u nader

      Login om te reageren
    • ikbenmnzus zegt

      17 april 2015 om 14:47

      @thierryvth: snijd… verklaar u nader

      Login om te reageren
    • Lennaert zegt

      17 april 2015 om 14:54

      @thierryvth: gezien ?… Verklaar u nader.

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      17 april 2015 om 16:11

      @thierryvth:

      autoblog… verklaar u nader.

      Login om te reageren
  4. rb26dett zegt

    17 april 2015 om 13:49

    Wat een prestatie zeg!

    Login om te reageren
  5. reistje zegt

    17 april 2015 om 13:52

    Jaren terug al documontaires over gezien. Erg indrukwekkend en erg Japans.

    Ze kunnen in nederland nog wel wat leren van treinen in Japan. Want daar is het wel een snelle manier van reizen waar je ook echt van op aan kunt…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      17 april 2015 om 13:55

      @reistje:
      Ook daar brengen ze je van een plaats waar je niet bent naar een plaats waar je niet wilt zijn….
      Ze doen dat dan wel weer snel en zonder vertraging, dat dan weer wel….

      Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      17 april 2015 om 14:08

      @reistje: In Nederland kun je ook heel goed op de trein op aan – weinig landen waar het beter geregeld is. Hele hoge snelheden hebben in Nederland echter geen zin: de kosten zijn erg hoog, de tijdwinst erg klein (aangezien de trajecten zo kort zijn).

      Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      17 april 2015 om 14:10

      @reistje: In Nederland is de trein ook behoorlijk betrouwbaar – weinig landen waar het beter geregeld is. Hele hoge snelheden hebben in Nederland echter geen zin: de kosten zijn er hoog, de tijdwinst erg klein (vanwege de meestal erg korte trajecten).

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      17 april 2015 om 14:25

      @reistje: die vergelijking gaat een beetje mank. Nederland heeft een bijzonder complex spoornetwerk, waar ook nog eens treinen met verschillende snelheden over hetzelfde traject rijden. Daarnaast kent Nederland erg veel stations en heel erg veel knooppunten.

      Kort gezegd: er rijden treinen op een metronetwerk. En dan is 5% gemiddeld aan vetraging best netjes.

      Login om te reageren
  6. st33fie zegt

    17 april 2015 om 13:52

    Beetje lastig met je trein in de pc hoofdstraat

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      17 april 2015 om 13:55

      @st33fie: http://i16.photobucket.com/albums/b20/pilsmannen/Strips/dirkjan-trein-amsterdam.png ;)

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        17 april 2015 om 14:26

        @dizono: Sterk.

        Login om te reageren
  7. mercedesbenz63 zegt

    17 april 2015 om 13:53

    Wat een snelheid 0_o

    Login om te reageren
  8. trustmeiamanengineer zegt

    17 april 2015 om 13:58

    Mooi spul!
    De Franse TGV heeft in 2007 trouwens al eens 574.8 km/u gehaald. En die rijd gewoon op wielen ipv magnetisch.

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      17 april 2015 om 14:02

      @trustmeiamanengineer: Voor de liefhebbers: https://www.youtube.com/watch?v=A3XQ76lyqHg

      Bizarre snelheden. Tijd voor een dekkend netwerk hogesnelheids netwerk in Europa, kunnen al die vliegtuigen opgedoekt worden.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        17 april 2015 om 15:51

        @trustmeiamanengineer: goed idee. En besteden we de treinen Europees aan!

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          17 april 2015 om 17:16

          @gregorius: Joepie, Italiaanse treinen. Als die Maglev gaan proberen zetten we het wereldrecord ‘Snelste treincrash’.

          Als ie al wil starten ten minste…

          Login om te reageren
      • biohazardracer zegt

        17 april 2015 om 16:14

        @trustmeiamanengineer: Ik vind die maglev treinen erg vet, maar dit spreekt mij meer aan

        Login om te reageren
    • gregorius zegt

      17 april 2015 om 15:57

      @trustmeiamanengineer: Die Shanghai Maglev trein beat de Veyron gewoon elke dag, vol en niet vol. 431 km/h doet ie op zn top. Dag in dag uit.
      Dat ding heeft ook al 501 km/h gehaald, 12 jaar terug.
      Maar leuk dat die Japanners ’t nog eventjes beter willen doen.

      Login om te reageren
  9. ds3thp zegt

    17 april 2015 om 14:00

    Wat een snelheid joh!! Mooie techniek!

    De TGV heeft ook al eens 500 km/h gereden toch?

    Login om te reageren
  10. potjak zegt

    17 april 2015 om 14:08

    Morgen een vliegtuig en overmorgen een raket die gehakt maken van de Veyron… Tssss… Gaat helemaal nergens over…
    Zo lust ik er nog wel een paar… Suzuki Alto maakt gehakt van autoped…

    Login om te reageren
  11. 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

    17 april 2015 om 14:15

    Nou ben ik wel benieuwd hoe efficiënt zo’n ding is vergeleken met een conventionele trein. Rolweerstand heb je niet, maar het overbrengen van energie van de elektromagneten naar de trein brengt ook veel verliezen met zich mee gok ik.

    Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    17 april 2015 om 14:39

    In Nederland is er totaal geen nut voor deze trein, we mooi staaltje techniek.

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      17 april 2015 om 15:43

      @mrrallycross:
      Zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=WxYJQ6zcMeU
      Doet 8 minuten over een afstand van 40 km, in de film dus b.v. van Amsterdam of Rotterdam centrum naar Schiphol. Geen sprinter, heeft 15 km nodig om op 500 km/h te komen, maar heel rustig, met weinig lawaai binnen. Maar het stroomverbruik moet enorm zijn en er mag niets anders op die baan komen, dus goed rendabel krijgen wordt een kunst.

      Login om te reageren
  13. philipf zegt

    17 april 2015 om 14:41

    Helemaal gek!

    Login om te reageren
  14. Lennaert zegt

    17 april 2015 om 14:55

    Er zou iets kapot gaan bij 600 km/uur…

    Login om te reageren
  15. michaelcorleone zegt

    17 april 2015 om 15:13

    Zulke berichten zijn altijd zeer welkom of het nou om zeer snelle auto’s treinen gaat, wat gaat dat ding snel.

    Login om te reageren
  16. drijver zegt

    17 april 2015 om 15:36

    Als ik interesse had in treinen was ik wel op het ovblog.nl gaan kijken.

    Login om te reageren
  17. house zegt

    17 april 2015 om 16:01

    Wow dat is ziekelijk snel al ga je er weinig van merken, merkte bij 280 in ieder geval niet veel toen ik in meerdere shinkansen zat tijdens mijn vakantie in Japan afgelopen November.

    Wat ik indrukwekkender vind is hoe punctueel ze zijn, echt fantastisch! Moet je nagaan dat er ruim 2x zoveel mensen in de metropool Tokyo wonen dan in heel Nederland en toch zijn ze vrijwel altijd op tijd.

    Sprak een conducteur laatst op Rotterdam CS en ik had het erover met hem, ik vroeg waarom de treinen zovaak te laat zijn en hij zei dat dat door de westerse mentaliteit kwam
    De NS kan echt heel wat leren van de Japanse spoorwegen want er is dagelijks wel iets aan de hand.
    Maar niet alleen de NS maar ook de reizigers hier in NL kunnen veel leren van Japan, in Japan staat men netjes in de rij en dringen mensen niet voor.
    Hier zijn mensen nog niet eens uitgestapt of men probeert al in te stappen, stelletje hyenas.

    Login om te reageren
    • cuprani zegt

      17 april 2015 om 16:35

      @house:
      Precies.. de Japanse mentaliteit overnemen.
      Als daar iemand op het spoor staat geven ze gas bij zodat ze geen vertraging oplopen, zouden ze hier ook eens moeten doen.
      In daar heb je proppers… geen propers, maar proppers die alle mensen nog even aanduwen in de trein voordat de deuren dicht gaan. Dan kunnen we meer mensen in..
      En als je dik ben, moet je voor 2 kaartjes betalen. Echt waar!

      Login om te reageren
  18. purepet9000 zegt

    17 april 2015 om 17:25

    Vliegtuig is nog sneller.

    Login om te reageren
  19. ghost zegt

    17 april 2015 om 19:50

    En de Maglev dan? Die ging harder toch?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North