Deze week is in Japan -waar anders- het snelheidsrecord voor treinen gebroken. Die logge apparaten zonder WC’s maar mét vertraging slaan terug en laten zelfs de snelste supercars zielig lijken.
Ga er even voor zitten, want in Japan is deze week geschiedenis geschreven toen een trein er de snelheid haalde van 590 kilometer per uur. Da’s snel genoeg om in minder dan zes minuten van Schiphol naar Rotterdam te rijden. Een wedstrijdje tussen een trein en een auto, zoals dat vroeger nog wel eens werd gedaan, hoef je dan ook niet meer te proberen. Overigens rijdt de Japanse trein niet op wielen, het is namelijk een maglev-trein. Deze zweeft op een magnetisch veld en heeft daardoor minder weerstand dan een conventionele trein.
Wie nu terecht opmerkt dat het snelheidsrecord voor auto’s nog een stukje hoger ligt: klopt, maar aan boord van de Thrust SSC waren geen 29 ingenieurs. De Japanse trein gaat, als het complete traject af is, namelijk gewoon pendelen tussen Tokyo en Nagoya. Dit is een ritje van iets meer dan 285 kilometer en dat moet straks in minder dan 40 minuten achter de rug zijn. ‘Straks’ is overigens pas in 2027, dus niet alleen in Nederland duren dit soort spoorprojecten lang.
Erg lang zal het record overigens niet stand houden, zo schrijft The Verge. Er wordt vandaag namelijk al weer getest en het doel is de 600 km/u te halen.
kroelkip zegt
En dan door vertraging als nog te laat komen.
berlinetta zegt
@kroelkip: Jij bent blijkbaar niet bekend met het treinverkeer in Japan, maar als ze daar een ding goed kunnen dan is het op tijd komen.
RickB zegt
@berlinetta: Het land dat bij uitstek geschikt is bevonden voor autisten.
sydney zegt
@RickB: Leuk, vertel eens; wanneer vier jij je dertiende verjaardag ook alweer?
RickB zegt
@sydney: Morgen over een week. Kom je ook?
sydney zegt
@RickB: Alleen als ik zwemkleren moet meenemen en weer thuis word gebracht.
bouwvakkert zegt
@sydney: haha ik ging stuk.
Donstil zegt
@RickB: Ja leuk, zet je adres even hier in de comments. Dan kom ik zeker even langs.
Gezellig! Tot dan.
casperfcb zegt
@Donstil: ga je met de trein?
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Idd de treinen rijden top daar!
kroelkip zegt
@berlinetta: nope kom niet dagelijks in Japan.
doewap zegt
@berlinetta: precies. Letterlijk je klok op gelijk zetten. En dan heel de tijd de nationale spoorweg-tune in je kop… I’m-a-workin’ on the railroad…
rolov zegt
@kroelkip: in Japan komen de treinen nooit te laat en als her wel gebeurt haalt het de voorpagina van de krant. (echt waar)
Hubert zegt
@rolov:
En de druk op de machinisten is zo hoog, dat ze soms onaanvaardbare risico’s nemen om tijd in te halen.
Kostte minstens iets van 73 doden…
Esprit_de_Flandre zegt
@Hubert: De Belgische treinen komen nooit op tijd en die zijn er ook al in geslaagd dodelijke crashes te veroorzaken…
donvincenzo zegt
@kroelkip: Het is in Japan bijzonder zeldzaam dat de trein vertraging heeft. Als je op je werk komt en je zegt dat de trein vertraging heeft, heb je grote kans dat je baas je niet gelooft. Dus als de trein écht te laat is, dan worden er briefjes uitgedeeld die je evt. aan je baas kunt tonen.
Esprit_de_Flandre zegt
@donvincenzo: Hier kan je ook zo’n briefje vragen hoor. Alleen worden de Japanse gedrukt in oplages van 400, en bij ons per 400.000…
bierbuik zegt
@kroelkip: kan me herinneren dat ze in Top Gear ooit zeiden dat de gemiddelde vertraging een seconde of 6 is.
FB_100002177943068 zegt
geen vergelijk :) een bugatti is veel goedkoper :)
thierryvth zegt
Ik heb geen Veyron gezien ? Of moest Bugatti vermeld worden zodat het ook houd snijd op autoblog?
redbeams zegt
@thierryvth: Houd…verklaar u nader
ikbenmnzus zegt
@thierryvth: snijd… verklaar u nader
Lennaert zegt
@thierryvth: gezien ?… Verklaar u nader.
jack_abarth zegt
@thierryvth:
autoblog… verklaar u nader.
rb26dett zegt
Wat een prestatie zeg!
reistje zegt
Jaren terug al documontaires over gezien. Erg indrukwekkend en erg Japans.
Ze kunnen in nederland nog wel wat leren van treinen in Japan. Want daar is het wel een snelle manier van reizen waar je ook echt van op aan kunt…
jrk68 zegt
@reistje:
Ook daar brengen ze je van een plaats waar je niet bent naar een plaats waar je niet wilt zijn….
Ze doen dat dan wel weer snel en zonder vertraging, dat dan weer wel….
donvincenzo zegt
@reistje: In Nederland kun je ook heel goed op de trein op aan – weinig landen waar het beter geregeld is. Hele hoge snelheden hebben in Nederland echter geen zin: de kosten zijn erg hoog, de tijdwinst erg klein (aangezien de trajecten zo kort zijn).
donvincenzo zegt
@reistje: In Nederland is de trein ook behoorlijk betrouwbaar – weinig landen waar het beter geregeld is. Hele hoge snelheden hebben in Nederland echter geen zin: de kosten zijn er hoog, de tijdwinst erg klein (vanwege de meestal erg korte trajecten).
gtwillem zegt
@reistje: die vergelijking gaat een beetje mank. Nederland heeft een bijzonder complex spoornetwerk, waar ook nog eens treinen met verschillende snelheden over hetzelfde traject rijden. Daarnaast kent Nederland erg veel stations en heel erg veel knooppunten.
Kort gezegd: er rijden treinen op een metronetwerk. En dan is 5% gemiddeld aan vetraging best netjes.
st33fie zegt
Beetje lastig met je trein in de pc hoofdstraat
Dizono zegt
@st33fie: http://i16.photobucket.com/albums/b20/pilsmannen/Strips/dirkjan-trein-amsterdam.png ;)
sydney zegt
@dizono: Sterk.
mercedesbenz63 zegt
Wat een snelheid 0_o
trustmeiamanengineer zegt
Mooi spul!
De Franse TGV heeft in 2007 trouwens al eens 574.8 km/u gehaald. En die rijd gewoon op wielen ipv magnetisch.
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: Voor de liefhebbers: https://www.youtube.com/watch?v=A3XQ76lyqHg
Bizarre snelheden. Tijd voor een dekkend netwerk hogesnelheids netwerk in Europa, kunnen al die vliegtuigen opgedoekt worden.
gregorius zegt
@trustmeiamanengineer: goed idee. En besteden we de treinen Europees aan!
Esprit_de_Flandre zegt
@gregorius: Joepie, Italiaanse treinen. Als die Maglev gaan proberen zetten we het wereldrecord ‘Snelste treincrash’.
Als ie al wil starten ten minste…
biohazardracer zegt
@trustmeiamanengineer: Ik vind die maglev treinen erg vet, maar dit spreekt mij meer aan
gregorius zegt
@trustmeiamanengineer: Die Shanghai Maglev trein beat de Veyron gewoon elke dag, vol en niet vol. 431 km/h doet ie op zn top. Dag in dag uit.
Dat ding heeft ook al 501 km/h gehaald, 12 jaar terug.
Maar leuk dat die Japanners ’t nog eventjes beter willen doen.
ds3thp zegt
Wat een snelheid joh!! Mooie techniek!
De TGV heeft ook al eens 500 km/h gereden toch?
potjak zegt
Morgen een vliegtuig en overmorgen een raket die gehakt maken van de Veyron… Tssss… Gaat helemaal nergens over…
Zo lust ik er nog wel een paar… Suzuki Alto maakt gehakt van autoped…
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Nou ben ik wel benieuwd hoe efficiënt zo’n ding is vergeleken met een conventionele trein. Rolweerstand heb je niet, maar het overbrengen van energie van de elektromagneten naar de trein brengt ook veel verliezen met zich mee gok ik.
mrrallycross zegt
In Nederland is er totaal geen nut voor deze trein, we mooi staaltje techniek.
oxymoron zegt
@mrrallycross:
Zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=WxYJQ6zcMeU
Doet 8 minuten over een afstand van 40 km, in de film dus b.v. van Amsterdam of Rotterdam centrum naar Schiphol. Geen sprinter, heeft 15 km nodig om op 500 km/h te komen, maar heel rustig, met weinig lawaai binnen. Maar het stroomverbruik moet enorm zijn en er mag niets anders op die baan komen, dus goed rendabel krijgen wordt een kunst.
philipf zegt
Helemaal gek!
Lennaert zegt
Er zou iets kapot gaan bij 600 km/uur…
michaelcorleone zegt
Zulke berichten zijn altijd zeer welkom of het nou om zeer snelle auto’s treinen gaat, wat gaat dat ding snel.
drijver zegt
Als ik interesse had in treinen was ik wel op het ovblog.nl gaan kijken.
house zegt
Wow dat is ziekelijk snel al ga je er weinig van merken, merkte bij 280 in ieder geval niet veel toen ik in meerdere shinkansen zat tijdens mijn vakantie in Japan afgelopen November.
Wat ik indrukwekkender vind is hoe punctueel ze zijn, echt fantastisch! Moet je nagaan dat er ruim 2x zoveel mensen in de metropool Tokyo wonen dan in heel Nederland en toch zijn ze vrijwel altijd op tijd.
Sprak een conducteur laatst op Rotterdam CS en ik had het erover met hem, ik vroeg waarom de treinen zovaak te laat zijn en hij zei dat dat door de westerse mentaliteit kwam
De NS kan echt heel wat leren van de Japanse spoorwegen want er is dagelijks wel iets aan de hand.
Maar niet alleen de NS maar ook de reizigers hier in NL kunnen veel leren van Japan, in Japan staat men netjes in de rij en dringen mensen niet voor.
Hier zijn mensen nog niet eens uitgestapt of men probeert al in te stappen, stelletje hyenas.
cuprani zegt
@house:
Precies.. de Japanse mentaliteit overnemen.
Als daar iemand op het spoor staat geven ze gas bij zodat ze geen vertraging oplopen, zouden ze hier ook eens moeten doen.
In daar heb je proppers… geen propers, maar proppers die alle mensen nog even aanduwen in de trein voordat de deuren dicht gaan. Dan kunnen we meer mensen in..
En als je dik ben, moet je voor 2 kaartjes betalen. Echt waar!
purepet9000 zegt
Vliegtuig is nog sneller.
ghost zegt
En de Maglev dan? Die ging harder toch?