Ook het einde van de Galaxy en S-Max is aankondigd.
De automarkt is heel erg hard aan het veranderen. Dit zorgt ervoor dat automerken in rap tempo hun gamma moeten herzien. Zeker bij de traditionele volumemerken zorgt dat voor een enorme ommezwaai. Kijk maar eens naar Renault. Daar zijn in korte tijd de Talisman, Scénic, Grand Scénic, Espace en Koleos uit productie gegaan.
Bij Ford gebeurt er hetzelfde. De Fiesta gaat binnenkort uit productie, evenals de Focus, en er komt geen opvolger. Dan is er nog de Mondeo: die is ook klaar. De vijfde generatie is alleen in China leverbaar. Nu is het einde daar voor de Ford S-Max en Ford Galaxy.
Echte MPV’s
Deze zijn in Nederland een tijdje geleden al van de markt gehaald. Geen geëlektrificeerde aandrijflijnen betekent in principe dat een merk in ons land kansloos is. Zeker als het ook nog geen premium auto is of crossover is. Nu was het bekend dat ze op hun einde liepen, het is nu echter definitief. De twee auto’s worden tot 2023 gebouwd en daarna is het over en uit voor de twee echte MPV’s.
De ruimtewagens waren ooit een groot succes. Van de Ford Galaxy zijn er sinds 1996 namelijk 820.000 exemplaren gebouwd. Echter, vorig jaar bleef Ford steken op 4.700 in heel Europa. De S-Max – ooit auto van het jaar – is ook een succes geweest, Ford heeft er 570.000 van gebouwd en verkocht. Afgelopen jaar waren dat slechts 7.400 stuks.
Hybride kwam uiteindelijk wel voor S-Max en Galaxy
Uiteraard mag het duidelijk zijn hoe Ford de S-Max en Galaxy gaat opvolgen: met crossovers! In het prijssegment van de vertrekkende MPV’s kun je ook kiezen voor een Ford Kuga, Ford Mustang Mach-E of Ford Explorer.
De Ford S-Max en Galaxy kregen opmerkelijk genoeg anderhalf jaar geleden nog de langverwachte ‘hybrid’-opties. Deze waren volgens Ford zelfs 10% zuiniger dan hun eigen diesels. Scheurmonsters waren het niet met een 2.5 Atkinson-cycle viercilinder en bescheiden elektromotor, samen goed voor 190 behouden paardenkrachten. In Nederland zijn deze helaas nooit geleverd. Misschien maar eens eentje importeren naar ons land, want jong gebruikte zevenzitters zijn lastig te vinden. Zeker als je geen crossover wil.
Meer lezen? Dit zijn 14 briljante zevenzitters voor petrolhead-papa’s!
Edge zegt
Een jaar of tien geleden had ik net mijn rijbewijs. Ik had zelf een Ford Ka van de eerste generatie. Leuk karretje voor mij alleen, ook prima wanneer m’n toenmalige vriendin mee moest. Maar als ik met vrienden naar een concert aan de andere kant van het land wilde, of een weekend weg wilde bleek die Ka toch wel wat krap. Dus wat deed ik dan? Ik klopte aan bij mijn ooms en tantes. Stuk voor stuk mensen met iets jongere kinders, waardoor daar louter MPV’s op de oprit stonden. Ik klopte uit beleefd wel eens aan bij de oom die een Renault Scenic reed, en ook bij de tante die een late Citroën Xsara Picasso reed, maar probeerde het eigenlijk altijd zo uit te kienen dat ik bij de tante terecht kon die een hagelnieuwe Ford S-Max reed. Ik vond die auto niet alleen mooier dan de andere twee, maar het reed ook als een zonnetje. Met die 2.5 met 220pk wilde dat ding goed vooruit, en het stuurde ook nog eens heerlijk. De auto stuurde niet alleen beter dan de Xsara Picasso en Scenic die ik ook wel eens leende, maar stuurde ook beter dan menig hatchback uit die tijd. Ik mis die auto soms nog wel een beetje.
rollingstoned zegt
Leuke en uitgebreide bijdrage weer @Edge top :-)
ttr6 zegt
Deze auto’s zijn gewoon briljante mensen-vervoerders en on-be-grij-pe-lijk dat dit soort dus uitsterft en plaats moet maken voor idiote crosovers of , nog erger, suf’s. Enkele jaren geleden met 5 volwassen , niet te klein uitgevallen, mannen een tour gemaakt over Sardinië in een gehuurde S-max. Briljante kar, maakte veel indruk op mij ofschoon ik helemaal van de sportieve sedan ben. Zonde….
Estate_of_mind zegt
Ah jammer, ik had echt gehoopt op een MPV-revival en snap echt niet waarom men dit niet wil (en wél een SUV wil). Ik begrijp dat fabrikanten de SUV nodig hebben voor een eerste stap in elektrificatie, je moet die accupakketten ergens kwijt, dus dan maar in een lomp zware auto, maar dat kan toch inmiddels ook prima in een MPV? Ik beloof hierbij, beste mensen van Ford, dat als jullie met een elektrische S-Max komen, ik hem meteen (na een paar jaar afschrijving) ga kopen. Deal?