Dagdromen is toegestaan, maar deze Mazda RX-10 Vision is helaas geen plan van Mazda zelf.
Een merk wat toch vaak een gevoelige snaar weet te raken is Mazda. De auto’s zijn wat duur, maar je krijgt er wel veel voor terug. Neem bijvoorbeeld Skyactiv-X. Deze benzinemotor heeft de voordelen van zowel een benzine- als dieselmotor. Het merk houdt niet van downsizen ‘want dan raak je in essentie het rijplezier van de auto kwijt’. Met dat soort leuzen kun je menig autofanaat warm krijgen.
Imagebuilders
Naast de toch wel iconische MX-5 zijn er echter weinig Mazda’s die echt alles inleveren voor rijplezier. Ja, er schijnt weer een RX te komen, een opvolger voor de RX-7 en RX-8 met wankelmotor. Kijkend naar vanafprijzen is het echter lastig om voor meer dan 50.000 euro de Mazda-dealer te verlaten met een auto. Verwacht dus niet van Mazda dat er een enorm dikke imagebuilder komt.
Er zijn wel ooit hele dikke Mazda-supercars geweest. Toegegeven, de twee bekendste zijn niet in productie gegaan. De bekendste is waarschijnlijk de Mazda 787B uit 1991. Deze auto werd gebruikt voor de lange-afstandsserie, bekend door de 24 uur van Le Mans. De auto won slechts één race uit het ene jaar (1991) waarin hij zo’n veertien races reed. Daar stond de auto dan ook helemaal niet bekend om. De zeer compacte vierschijfs rotatiemotor had een ongelofelijk mooi en uniek geluid. Op het Le Mans Circuit de la Sarthe met het enorm lange rechte stuk heeft de 787B zijn stempel voorgoed gedrukt op het hart – en de oren – van racefans.
Iets minder bekend, wel recent (2008), is de Mazda Furai. Het Japanse merk heeft wel een goed zelfbeeld, want ook de Furai krijgt een wankelmotor. Maar dat moest ook eigenlijk wel voor de Furai, want de auto viert 40 jaar wankelmotor. Het is een concept, ontworpen door Franz von Holzhausen (die nu bij Tesla de ontwerpen verzorgt). Er was wel één fysiek model met ook daadwerkelijk een motor en aandrijflijn. De wankelmotor loopt op ethanol en mobiliseert zo’n 450 pk. Door zijn lichte carrosserie van koolstofvezel knalt de auto echter snel naar hoge snelheden. Helaas kende de Furai geen lang leven, want tijdens opnames van Top Gear vloog de auto in brand. Het enige exemplaar van de Furai veranderde in een treurig hoopje verkoold koolstofvezel. Doodzonde: gelukkig hebben we de plaatjes nog.
Wat als…?
Mazda bouwt nu nog wel heftige middenmotor-supercars, maar die zijn bedoeld voor de LMP2-klasse en hebben geen wankelmotor. Voor de straat is er al een tijdje geen dikke supercar geweest. Dagdromen daarover kan wel. Dat doet Maximilian Schneider, exterieurdesigner. Let wel dat dit een onofficieel project is, want Schneider is een designer voor Mitsubishi. Het gaat om een leuk vrijetijdsproject en alles wat je ziet is digitaal.
Mazda RX-10 Vision Long Tail
De creatie luistert naar de naam Mazda RX-10 Vision Long Tail en al is de schets vooral op basis van het exterieur, er zit wel een hele gedachtegang achter. Daarover zo meer, laten we ons eens richten op waar Schneider (hopelijk) goed in is: de styling. Het is dus een middenmotor-supercar. Er is geprobeerd om de Kodo-designtaal te integreren in de voorkant, gecombineerd met de ronde achterlichten die we op recente concepts hebben gezien. Of het herkenbaar Mazda is, daar valt over te twisten. Ondergetekende herkent er onder meer wat Ford GT, Jaguar C-X75 en Brabham BT62 in. Nou zijn dat prima auto’s om mee in één adem genoemd te worden, maar de scherp getekende dunne koplampen die je bijvoorbeeld op de Mazda 6 en CX-5 ziet, dat had goed gepast.
Goed over nagedacht
Schneider heeft bedacht dat de auto niet louter een imagebuilder is. Het zou een mooie straatversie zijn van een Le Mans-racer in de nieuwe hypercar-klasse. Om te kunnen concurreren met het geweld van bijvoorbeeld de Aston Martin Valkyrie, zou de auto daarom de wankelmotor combineren met elektromotoren. De elektromotoren worden aangedreven door waterstof en nemen de voorwielen voor hun rekening. De 2.3 liter grote (of eigenlijk kleine) drieschijfs rotatiemotor levert 780 pk en in combinatie met 125 pk per voorwiel (elektromotoren) zou je dan uitkomen op 1.030 pk. Schneider is een designer en geen ingenieur, en heeft dus waarschijnlijk de hint gemist dat het systeemvermogen niet simpelweg de twee pk-aantallen samen zijn. Maar rondom de 1.000 pk is ook een hele nette score.
Deze brute kracht in een 1.450 kg zware verpakking, gecombineerd met een gestroomlijnd ‘Long Tail’-uiterlijk, zou de Mazda RX-10 Vision in 2,5 seconden naar de 100 katapulteren. De koek is op bij 427 km/u. Nogmaals, Schneider is beter in tekenen dan engineering, en een werkend prototype is veel verder gezocht dan wat de Mitsubishi-designer in zij hoofd had. Deze getallen zijn niet gebaseerd op eindeloos testen in windtunnels en op rollenbanken. Eventueel klinkt het plausibel, maar het realisme is niet bevestigd.
Dagdromen
Verder dan dit komt het dan ook niet. In de ideale wereld mobiliseert Mazda nu al hun bronnen om deze auto te laten gebeuren, maar de kans is piep- en piepklein. Het is vooral dagdromen over iets gaafs. Want gaaf, dat is de Mazda RX-10 Vision Long Tail echt wel.
Meer lezen? Dit zijn de 17 tofste auto’s met een wankelmotor.
mrbasa zegt
Mazda is de nieuwe alfa
boomhauwer zegt
@mrbasa: groten alfa fan hier maar in tegenstelling tot alfa, brengt Mazda wel nieuwe modellen op de markt!
svdv zegt
Toch wel jammer dat ik er geen klote van kan zien in de app..
poes zegt
@svdv: ja, maar je bent bijna de enige die er last van heeft. 99% ofzo gebruikt de website. Volgens AB… ;-)
florisje zegt
@poes: Autoblog is toch een perfect platform voor mobiele lezers? Ik snap echt niet dat er niet meer aandacht in die app gestoken wordt… Verdien je volgens mij dubbel en dwars terug. Dit is gewoon al 8 jaar hetzelfde.
tonino zegt
@svdv: klopt! Daar zijn de microscopische fotootjes weer! ? ze worden precies kleiner met de keer. En Autoblog trekt zich geen fluit aan van onze reacties hierover…
birdnerd84 zegt
Of je kijkt thuis gewoon even op je laptop/computer..
laptom zegt
@svdv: nergens last van met Android. Kan de foto’s goed zien ?
clubbtraxx zegt
Laat Mazda z’n eigen concepts nou maar gewoon eens in productie nemen. Dit lijkt nergens naar wat mij betreft.
jensoffbutton zegt
Nee dit wordt hem toch niet. Zal vast wel veel werk in gekropen hebben, maar ziet er gedateerder uit dan de Furai. Zeker de frontale koplampen. De achterklant is dan weer iets beter, maar nog altijd een slechte variant van de koplampen van de Vision coupé.
Het is een beetje een gemiste kans van de designer; Mazda hun concepten zijn misschien wel de mooiste concepten van de laatste 15 jaar. Pak dan eerder een merk dat ruk is qua design (die laatste BMW concepten zijn toch niet meer fantastisch) of een merk dat een beetje dood aan’t bloeden is (genre alfa) dan ga je veel meer kunnen imponeren.
Davidov zegt
Ik dacht altijd dat de Furai ontworpen was door Laurens van den Acker.
emping zegt
@Davidov: staat wel zo de Wikipedia van de Furai. Op de wiki van Laurens staat echter:
Mazda vehicles:
Mazda 3 (2009)
Mazda Hakaze (concept)
Mazda Kiyora (concept)
Mazda Nagare (concept)
Mazda Ryuga (concept)
Loek zegt
@Davidov: ze werkten rond dezelfde tijd bij Mazda. Het verwarrende eraan is wellicht dat Van den Acker de Mazda Nagare Concept ontwierp en de Furai volgens de ‘Nagare-designtaal’ is ontworpen. Daarom is er een kans dat er invloed van Van den Acker in de Furai terug te zien is. Projectleider was echter Von Holzhausen.
Dutchdriftking zegt
Al jaren zien we de meest fantastische concepts van Mazda, nu nog een wankelmotor welke de huidige uitstoot norm haalt….
Esprit_de_Flandre zegt
Lijkt idd zeer op de CX-75.
Is niet mis, maar jammer dat de wielen meer dan de helft van de hoogte zijn. Dat maakt het direct “te digitaal”…