Nog bedankt he.
Ik moet toegeven: de AutoRAI zat al in zwaar weer. Anderhalf jaar geleden ging de show op het nippertje door en vier jaar geleden werd de show door een noodgreep op het nippertje gered. Dat was de beruchte zeecontainer-editie, absoluut een heldhaftige poging die de AutoRAI op dat moment redde.
Toch gaat het nu weer mis, hoewel de RAI vereniging nog een slag om de arm houdt voor wat betreft het organiseren van een alternatief. De huidige economische situatie krijgt de schuld, maar onze vriendelijke vrienden Rutte en Samsom hebben het laatste spreekwoordelijke zetje over de rand van het ravijn gegeven. Geef me even de tijd om te schetsen wat ze allemaal hebben gedaan om de auto-industrie het heel, maar dan ook heel erg moeilijk te maken.
Muesli-all-the-way
Voor de zakelijke rijder is het bekende kost: de bijtelling van de cataloguswaarde bij je inkomen. Een mooie basis om belasting over te heffen. Op dit moment varieert het percentage van 0 (“elektrische” auto’s) tot 35% (auto’s ouder dan 15 jaar). Deze fiscale maatregel om de CO2 uitstoot van het Nederlandse wagenpark naar beneden te krijgen werkt als een trein. En masse stappen leaserijders in 14% of 20% bijtellers. Sommige gelukkigen onder jullie, die een hoog genoeg leasebudget hebben, hoeven zelfs helemaal niet meer bij te tellen (0%), want jullie kunnen kiezen voor de relatief dure plugin-hybrides (de grootste groep) of zelfs volledig elektrische auto’s (bijna niemand). Probleem daarbij is dat de Nederlandse regels volstrekt niet zijn afgestemd op Europees beleid. Dat betekent dat autofabrikanten bijna niet voor de specifieke Nederlandse regels kunnen ontwikkelen, het loont gewoon niet. Toch zijn er gelukkige autofabrikanten die net onder een bepaalde grens duiken en daarmee regelrechte verkooptoppers hebben.
Er worden dus absoluut nog auto’s verkocht, maar dit zijn over het algemeen de instappers van de range. De tijd dat er altijd leaserijders waren die liever kozen voor de iets dikkere motor of zelfs een spannende uitvoering (denk aan GTI, een coupe of een cabriolet) liggen meer en meer achter ons. Probleem voor de branche is dat de marges op de instappers veel kleiner zijn dan op de wat spannendere versies, maar helaas worden bij veel merken bijna alleen nog maar de kleine diesels en benzines verkocht. Daar gaat de marge voor de branche.
6 maanden – 3 belastingwijzigingen
Per 1 juli 2012 wijzigden de bijtellingsregels en de CO2 heffing, per 1 oktober wijzigde het BTW percentage en per 1 januari gaan de bijtellingsregels en de CO2 heffing nog eens op de schop. Drie keer in half jaar moeten autoimporteurs daarmee hun prijzen aanpassen, de prijslijsten opnieuw drukken en nadenken over een mooie afgeronde prijsstelling voor al hun auto’s. Los van de kosten die ermee gemoeid gaan om die mooie folders weer opnieuw te drukken, geeft het ook veel onrust bij zowel autokopers als verkopers. En onrust: daar verkoop je weinig dure producten mee.
Altijd bijtellen
In de categorie onrust stoken, liet de Kunduz-coalitie (Samsom gaat hier dus vrijuit) nog een clusterbom vallen. De regel waarbij zakelijke auto’s waarmee niet privé werd gereden niet hoefden bij te tellen zou komen te vervallen. Dat leverde stress op bij diegene die met hun auto boven het maaiveld uitstaken, want juist bij die groep waren er veel die hun zakelijke Audi, BMW of Mercedes niet privé reden. In het hogere segment leidde al deze onrust tot een kopersstaking of tot andere keuzes. Ik ken meerdere voorbeelden van rijders van premium auto’s (40 tot 60 duizend euro) die door deze maatregel hebben gekozen om voor aanmerkelijk minder geld te gaan rijden. Letterlijk het verhaal van een X5 tot een Megane 1.5, daardoor gingen de inkomsten en marge voor de autobranche weer naar beneden.
Daar gaat de koopkracht
Toen Rutte en Samsom relatief snel tot een regeerakkoord kwamen, overheerste (ook bij mij) de blijdschap. Men leek daadkrachtig, to-the-point en pragmatisch te werk te zijn gegaan. Niets bleek minder waar, want in het regeerakkoord werd de koopkracht van de grote middengroep keihard onderuit geschoffeld. Het is die grote middengroep die geld te besteden heeft (of had) en daarmee ook de economie (en de autobranche) kan maken of breken. In dit geval sloeg de paniek in heel wat huishoudens toe, niet iedereen kan een daling van de koopkracht van 300 tot 700 euro netto per maand makkelijk opvangen. Tevens naar aanleiding van deze maatregel sprak ik veel mensen die dan liever even de hand op de knip houden, en dus nog maar even niet die nieuwe auto gingen uitzoeken. Daar ging weer een deel van de verkopen…
In deze lastigere economische tijden kan je wat pijnlijke maatregelen verwachten, dat is op zich niet eens het probleem. Het issue is de onvoorspelbaarheid, de overheid toont zich een enorm onbetrouwbare partner. Iets wat je ook in de discussie rondom de MRB vrijstelling van klassiekers ziet. De onzekerheid zorgt ervoor dat de auto-industrie in Nederland flinke klappen krijgt en daarmee geen duur project als de AutoRAI meer aan durft. Bedankt dus Mark en Diederik.
911GT2 zegt
Ach de autorai… komop hey dat was toch geen autobeurs van enig formaat. Iedereen die wel eens naar een ‘echte grote mensen’ beurs is geweest weet dit.
Nee dit is echt geen gemis voor Nederland.
sacha zegt
@911GT2: Maar het was verdorie wel onze autobeurs van [geen] formaat :-(
911GT2 zegt
@sacha: Het is ook ons geld wat weggegeven wordt aan griekenland, daar hoor ik minder mensen over zeuren…
Megakix zegt
@911GT2: och…met mn zoontje (+vriendje) slenteren over ‘iets groots’ zoals de AutoRai, was altijd toch wel heel leuk en gezellig.
griffendahl zegt
@911GT2: Ik ben dit jaar voor het eerst op de motorshow in Parijs geweest omdat ik de indruk had dat de RAI niks was. Om heel eerlijk te zijn, qua formaat scheelt het niks, en op de RAI kun je droog van hal naar hal lopen. ’t Enige dat je op de RAI hebt, dat je de prototypes al in de bladen of op het internet hebt kunnen zien en dat er vrijwel geen primeurs zijn, maar vaak wel de mogelijkheid om een model te bekijken voor die bij de dealer staat. De RAI was beter dan wij – negatieve – nederlandsers soms denken…
KeesB zegt
@griffendahl: eens! Ik ben ook naar de autoshow van Parijs geweest en de IAA in Frankfurt. Maar onze eigen autoRAI is ook elke keer een ervaring. AutoRAI pak je in een avondje. IAA in 2 dagen en moeite poten ;)
heidi zegt
Iets wat al niet leefde kun je niet vermoordden!
M.a.w. de autorai stelde toch al niets voor, dus echt een gemis zal het niet zijn.
StijnB zegt
Geen probleem, ben Belg!
papa zegt
@StijnB: wat vreselijk voor je…
StijnB zegt
@papa:
Vind ik meestal ook, behalve als ik op het autosalon van Brussel ben of Spa…
xilver zegt
@StijnB: Ik zou maar zwijgen, we hebben het bij ons nog niet gezien… Nederland heeft nu de pech van in een vastgoedcrisis te zitten(hypothecaire schuldaflossing op het einde van de rit, er wordt enkel rente betaald over de looptijd maar laat ik je niet doodvervelen met een technische uitleg).
We hebben het ergste België nog niet gezien met DR I…. Die vent staat op het punt om alle ondernemingen uit ons land weg te jagen en diegenen die dan toch blijven draaien failliet. Daarnaast is de regering bezig op ramkoers om het kapitaal van de middenklasse volledig onderuit te halen. Er dienen maatregelen genomen te worden en iedereen zal moeten bijdragen (en dan bedoel ik ook iedereen… niet enkel de middenklasse), maar die maatregelen moeten constructief ipv destructief en ze moeten een lange termijn visie hebben… iets wat ontbreekt bij de huidige regering.
Als het zo blijft doorgaan gaan we nog een véél groter probleem hebben dan de Nederlanders.
xilver zegt
@xilver: Ik zou toch eens beginnen met nalezen…
mannetje zegt
@xilver: Bedankt voor je volledig irrelevante bijdrage.
xilver zegt
@mannetje: Graag gedaan.
mannetje zegt
@xilver: X.
StijnB zegt
@xilver:
Economisch staan we er zeker niet goed voor. Maar het gaat hier over de AutoRAI en wij hebben nog steeds het goed draaiende autosalon van Brussel, elk jaar opnieuw (afwisselend een groot en klein salon)…
JamesBond007 zegt
Nu Griekenland nog.
meneersander zegt
Dit is geschreven zoals het is. Kan me hier heel goed in vindenz,
papa zegt
Even een stukje doorrijden naar geneve is een beter idee.
pier zegt
@papa: kan je beter vliegen.
lamborgfan zegt
@pier: Maar rijden is leuker! Dan maak je er een soort roadtripje van (:
weereentankleeg zegt
@lamborgfan: absoluut, over een paar maandjes met de Abarth daarheen. Toeren via Frankrijk en knallen via Duitsland. De rit is de helft van het plezier.
kaasboerin zegt
Enige reden dat de fabrikanten die meuk nog proberen te verkopen hier is – volgens mij – omdat ze de markt niet uit handen willen geven, aan de concurrent..
flippert zegt
Eens een flinke shake-out in de autobranche kan helemaal geen kwaad. Goed werk.
mannetje zegt
@flippert: shake out, schei toch uit.
Na het vastgoed de hardst getroffen sector van alle ellende.
De volledige branch bezuinigd al op Pr en marketing activiteiten.
Alles wordt heroverwogen en overal vallen er ontslagen en gaan kleine dealers over de kop.
Het is voor middelgrote tot grote dealergroepen met ondersteuning van de importeurs nog aardig te doen.
Het vallen van de autorai mag daarmee ook niet het huidige politieke bewind in de schoenen geschoven worden.(los van het feit dat het beide incapabele eikels zijn.) kunnen ze hier niks aan doen.
De val van de autorai hangt samen met de verminderde winstmarge in de branche. en importeurs die op zoveel mogelijk punten bijloop creeren voor ‘hun’ dealers.
het geld wordt “beter” besteed dan aan een evenement, gedwongen welliswaar maar toch.
Dus jouw zogenoemde Shake-out is al vier keer uitgeschud.
mannetje zegt
Vanuit mijn werk in de automotivebranche heb ik me altijd ten zeerste vermaakt op de autorai.
Allemaal schreeuwen dat het niks voorstelde, relatief gezien tegenover het formaat van de landen waar de “grotemensen” beurzen worden gehouden was de autorai meer dan op maat.
Het was maar net wat je er zelf van maakte.
Dus stoppen met dat het maakt niks uit gelul, het is gewoon doodzonde.
E34M5Touring zegt
@mannetje: Same here, altijd een leuke beurs gehad daar.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Voor IVA studenten was het een leuke stage….
Voor folderjagers was het misschien nog leuk, maar ik ga hem niet missen.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Ja voor de Primeurs hoef je er niet echt naar toe. De tijd dat BMW een M5 introduceert in NL is toch echt voorbij. Maar het was altijd wel een leuk dagje uit met Pa en de boys. En als je een beetje goede contacten hebt met je dealer zag je nog wel is wat speciaals. Zoals een 7 serie die niet in het zicht staat of lekker ff hapje eten.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Als ik al ging dan was het op uitnodiging van een importeur.
Ik ken echter genoeg beurzen waar het eten beter geregeld is, of zou het aan Mercedes Nederland hebben gelegen?
kaasboerin zegt
@jrk68: Wat zal de Rai balen dat jij niet zou komen..
Bij 9/10 stands zou je weer zitten janken..
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Janken laat ik graag aan boerinnetjes over….
kaasboerin zegt
@jrk68: niet zoveel boer zoekt vrouw kiek’n he
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Wat is dat dan? zou je mij dat uit kunnen leggen?
Ik ben niet zo bekend met de agrarische sector en zijn relatieproblematiek….
E34M5Touring zegt
@jrk68: Wou je zeggen dat er ergens op deze wereld een beurs is met betere broodjes dan die van Sjaak Swart???? Kan niet. En bij BMW was het eten (en de whisky) altijd prima geregeld. Misschien moet je niet bij een merk gaan eten wat bekend staat als Taxi/Aannemersmerk ( ;) ) . Krijg je is wat anders dan broodje bal :)
ThomasBol zegt
Mooi artikel, volledig naar waarheid geschreven. “Vroegah was alles beter”
xilver zegt
@ThomasBol: Elke generatie zegt dat het vroeger beter was… die stelling gaat gewoon niet op. We hebben het nu flink verpest met de financiële crisis, de kans is groot dat dit fenomeen zich in de toekomst nog eens zal voordoen en dan zeggen we ook ‘vroegah was alles beter’…
Ruudje zegt
@xilver: We?!? Ikke niet hoor maar moet wel boeten…
mmot05 zegt
@ThomasBol: vroegah hadden we kuiltjes ipv drempels
pier zegt
@mmot05: Vroegah toen de lucht nog schoon was en de sex nog vies
daantjeds zegt
@pier: Vroeger toen seks nog met ks werd geschreven…
pjotr zegt
Euthanasie is een betere woordkeuze.
potver7 zegt
Op zich een mooie, duidelijke uiteenzetting, maar om nou vervolgens Rutte en Samsom de te verwijten dat ze de Auto-RAI de nek om gedraaid hebben, dat gaat wat ver.
Ten eerste was het bij de afgelopen 2 of 3 edities al de vraag of de Auto-RAI überhaupt door zou gaan. Nu gaat het de laatste jaren behoorlijk slecht met de economie, en DUS ook met de autoverkopen. Dat ligt zeker niet aan de combi Rutte-Samsom, want die zijn net een maandje bezig.
Ook de wijzigingen van BTW-tarief en bijtelling komen niet uit de hoge hoed van dit kabinet. Daar kun je hooguit Rutte op aanspreken, maar Samsom zeker niet.
Als je al iemand de schuld wilt geven, wijs dan even naar Papadopoulos en willekeurig welke bankdirecteur.
The360box zegt
Heb sws nooit gesnapt waarom de VVD überhaupt nog de grootste kon worden met al die domme kortetermijns plannen die ze hadden..
jrk68 zegt
@The360box:
Korte termijn plannen doen het anders goed bij het volk dat niet verder kan kijken dan de neus lang is.
En dat zijn er heeeeel erg veel.
Tout den Haag heeft dat inmiddels door….
rickie zegt
Toch blijft het jammer dat die niet doorgaat. :-(
solmatje zegt
“De regel waarbij zakelijke auto’s waarmee niet privé werd gereden niet hoefden bij te tellen zou komen te vervallen.”
Is dat al van kracht of gaat dat komen? Of is het afgeblazen?
mannetje zegt
@solmatje:
Ze zien het gebruik van een auto voor zakelijke doeleinden door een medewerker die er niet prive mee rijdt als secundaire Beloning.
Volgens de laatste berichten is het van de baan. Maar je weet het nooit met de Nederlandse overheid, kortom dat wordt 1 Jan. afwachten.
BrutaalAapje zegt
Ik denk dat deze mannen veel meer op hun kerfstok hebben en zullen hebben. Er wordt nog geregeld geroepen: ‘welke crisis’ maar deze crisis is niet accuut aanwezig. Het sijpelt langzaam verder en dieper in de samenleving. Over 2 jaar zie je dat we echt in een crisis zitten. Je zult mensen kennen die uit hun huizen zijn gezet, hun baan kwijt zijn geraakt en misschien kom je wel iemand tegen die je kent die op dan op de straat leeft. En dit alles omdat de zogenaamde specialisten (lees: economen) geen idee hebben…geen visie. En ook onze politici hebben ‘keine ahnung’ waar we naar toe moeten met dit land…
Esprit_de_Flandre zegt
“Boehoe, de autoverkopen dalen, we maken niet zoveel winst meer, de overheid is stout, en de crisis is niet leuk…”
Zou het niet kunnen dat we nu gewoon op een normaal niveau zitten qua autoverkoop? Zou het niet kunnen dat mensen vroeger te vaak een nieuwe auto kochten, ook als dat totaal niet nodig was, maar hé, er is een nieuw model! Zou het kunnen dat de mensen met niets meer content zijn?
Een auto koop je als je die nodig hebt. Als mensen nu geen auto kopen, dan mag de crisis nog het belangrijkste argument zijn, blijkbaar hebben ze er geen nodig.
Jammer voor de jobs die verloren gaan natuurlijk, dat wel…
kaasboerin zegt
@Esprit_de_Flandre: Lol, lekker terug naar de primaire levensbehoeften??…
Kom op joh, dat stadium zijn we allang voorbij. :)
Esprit_de_Flandre zegt
@kaasboerin: Niet terug naar primair, maar is het echt nodig om elke vier-vijf jaar, of elke 120.000 km een nieuwe auto te kopen? Een auto die goed in elkaar zit, en die je goed onderhoud kan je makkelijk twintig jaar mee rijden. En de redenering die soms gehanteerd wordt, van: “die auto is maar 1000 euro meer waard, en ik heb er 2000 euro kosten aan, dus ik doe hem weg”, das ook zever. Aan gelijk welke auto heb je kosten, ook een nieuwe, en die kosten zijn meestal niet echt lager. Plus moet je nog de aankoop bijrekenen, laat het ons bescheiden houden, 10.000 euro, over 5 jaar, is ook 2000 per jaar…
Probleem is: als iedereen koopt wat ie nodig heeft, en NIET koopt wat ie niet nodig heeft, valt de economie direct stil. Dank u wel, consumptiemaatschappij…
kaasboerin zegt
@Esprit_de_Flandre: Lijkt mij gewoon vooruitgang hoor..
9000cse zegt
@kaasboerin:
Wat jij vooruitgang noemt is nou pas het echte resultaat van het begrip marketing.
kaasboerin zegt
@9000cse: en nu?
9000cse zegt
@kaasboerin:
Wat nu? Wat Esprit_de_Flandre aangeeft heeft véél meer inhoud dan jij meent te weten. Wat jij afdoet met een begrip als “vooruitgang” is niets meer en niets minder dan de resultante van meer dan vijftig jaar verfijnde marketing. Een begrip dat door jou (maar ook door anderen) meestal niet anders gezien wordt dan een onnozel verkooppraatje. Het is echter veel meer. Marketing is een wetenschap, die erop is gericht om behoeften te kweken en wel op de meest geraffineerde manier. En jouw reactie, om de post van hem “af te doen” met het begrip “vooruitgang”, getuigt er alleen maar van, dat jij één van de vele “slachtoffers” daarvan bent. Misschien een hint voor je: De wetenschap marketing begint met de stelling “Wees je ervan bewust, dat de meest primitieve inboorling in de diepste oerwouden in principe behoefte heeft aan een helicopter. Alleen: Hij weet het nog niet”.
Denk daar maar eens over na.
mannetje zegt
@Esprit_de_Flandre: Een auto mag toch ook best plezier bieden/zijn?
Esprit_de_Flandre zegt
@mannetje: Tuurlijk. Als je het geld ervoor hebt. Nu blijkt dat de meeste mensen dat eigenlijk niet hebben…
mannetje zegt
@Esprit_de_Flandre: De mensen die nu nog binnestappen bij de dealer hebben over het algemeen gewoon het geld nog.
ik vind je gedachtengang toch een beejte bekrompen.
Het is niet per definitie de schuld van de (consumptie) maatschappij dat mensen graag mooie en nieuwe spullen hebben, de situatie waarin dat aanzien brengt hebben we zelf ontwikkeld.
Daarnaast is nederland één van de meest ongunstigste landen qua belastingstelsel voor de vermogende mens.
Hoe rijker je hier bent hoe meer je afdraagt aan de overheid.
Dat maakt dat in een crisis tijd (zoals we nu in zouden verkeren), mensen met geld het vasthouden om zich voor te bereiden op overheids maatregelen om de staatschuld/ het begrotings tekort te vullen. (exact wat we nu zien gebeuren met de belasting maatregelen.)
Zodra dit gebeurd daalt ook de koopkracht van de burger (rijk of niet). helaas heeft namelijk iedere economische beslissing invloed op onze inkomens/uitgaven. Zou dit niet het geval zijn heb je (kijk maar naar andere plekken in de wereld) een land met een achterlijk regime, dat zich puur bekommert om hun eigen geld en is het de ontwikkeling van een land die achterblijft.
Dan valt de Consumptie staat weg, maar ook alle controle.
het terugbrengen naar gelijkheid (binnen redelijkheid anders heb je weer communise.) is anzich zo slecht nog niet, alleen de wijze waarop dit momenteel geëxecuteerd wordt is vrij onhandig.
wat er ook gebeurd het kost ons allemaal bakken met geld.
Zo, dat is eruit :)
dafmaf zegt
Wat moet je met zo’n autoshow nu er internet is?
potver7 zegt
Die foto van Samsom en Rutte voor een foto van een brug bij de kabinetspresentatie zei op zich al genoeg trouwens.
Ze hebben wel een brug gebouwd, maar zijn het brugdek vergeten. Je kunt er wel overheen, als je lef hebt en niet bang bent voor een nat pak. En met een auto kun je het helemaal wel vergeten.
mashell zegt
@potver7: je snapt het niet. Het thema is “bruggen bouwen”. Ergo je ziet een brug in aanbouw. Zuur is wel door het gezeur van kortzichtige VVDers over de zorgpremie er 250 miljoen minder aan infrastructurele projecten wordt uitgegeven. Er kunnen dus letterlijk minder bruggen gebouwd worden.
bempi zegt
En de rest wel vd beurzen wel door laten gaan ? Lachwekkend dit beleid, de nederlanders en dit soort bezuinigingsacties.
jeanclaude zegt
Crisis dit, crisis dat, daar minder geld, zus minder geld. Een groot verzinsel van de mensen achter de schermen die al het geld opharken in die zogenaamde crisis.
HZW zegt
Ik ben ook lekker in een wegenbelasting vrij auto-tje gaan rijden en ik lach me helemaal dood.
De kans dat ik nog ooit een dure Auto koop in mijn leven is zeer onwaarschijnlijk.
Ik kom nu ook overal waar ik zijn moet en dat in een leuk klein licht auto-tje die meer lol tijdens het rijden geeft dan bv een F10 550i.
mashell zegt
@HZW: zolang het je blijft lukken jezelf dat wijs te maken: gewoon blijven doen!
weereentankleeg zegt
@mashell: ik ben ook van een passat naar een wegenbelasting vrije auto gegaan.
Minder luxe? Absoluut. Minder comfortabel? Zeker. Maat Kom nog steeds zonder problemen van A naar B, sta nog steeds in files maar wel een flink pak goedkoper.
Heb liever de passat, maar eind van de maand ben ik stiekem wel tevreden met deze Eco auto
raven2012 zegt
Vergeet ook niet dat de kosten om een stand te nemen bij de AutoRAI redelijk hoog zijn. Een stand kost tussen de 500.000 en 1.500.000 Euro… en dat in deze tijd?
Tsja dan ben je als directie van de AutoRAI ook mede schuldig aan dit verhaal.
lamborgfan zegt
Altijd heb ik het onzin gevonden dat de regering zuinig autorijden moest belonen. Door een co2 heffing in te voeren..
Door bijtellings korting in te voeren..
Door zelfs 0% bijtelling in te voeren..
Bedrijven maken veel minder winst op kleine auto’s, vervolgens vind de regering dat we massaal zuiniger moeten rijden omdat Nederland dan mooi in zo’n top 10 meest groene landen lijstje staat. Alleen het gevolg is wel dat er mensen zijn die de volle mep betalen maandelijks, die 300km hebben gereden. En de ampera rijder dokt niets!
Ik vind dat iedereen gewoon 25% moet betalen over zijn lease sletje.
In mijn ogen is dat uiteindelijk beter voor de economie (denk ik)
Autobedrijven kunnen weer mee winst maken, bonussen kunnen gegeven worden.. Wordt daardoor meer uitgegeven.. Worden weer huizen gekocht.. Etc etc..
Vote Autoblog for president!
betonstaal zegt
Blijft een stelling met indirecte argumenten waarom RutteSamson de Otorai hebben vermoord.
glashelder zegt
Aardige poging van Wouter om te proberen de gevolgen van de crisis in de schoenen te schuiven van mensen die proberen de smerige bijwerking van onze hobby (autorijden) een beetje te verminderen.
Poging beetje mislukt aan de reacties te zien.
Crisis is gewoon gebeurd. Heel vervelend, maar daar zullen we met ons allen doorheen moeten zien te komen.
En hoe beter het lukt om nadelen van autorijden te minimaliseren, hoe langer we ermee door kunnen gaan.
Alwood zegt
@glashelder: hahahaha, het zijn echt de hobbyisten met auto’s niet die smerige bijwerkingen veroorzaken. De auto heeft sowieso in Nederland amper smerige bijwerkingen en de politiek is wel de laatste die concreet smerige bijwerkingen van auto’s aan (heeft) (ge)pakt.
jelmer zegt
Goh, en ik maar denken dat het crisis was. Volstrekt irrelevant. Het ligt gewoon aan Diederik en Mark.
midasracer zegt
Dit verhaal gaat net zo goed op voor de keukenboeren, autobedrijven, meubelboulevards en alles wat met huizenbouw en verkoop heeft te maken. Ondernemers hebben het zwaar omdat de mensen die nog geld hebben het op de bank houden of meer dan de helft weer in kunnen leveren aan heffingen en belastingen. Zelfs de incassobureaus gaan failliet omdat de mensen geen geld meer hebben om te incasseren. Tijd om te emigreren of om je kop laag te houden.
Hupke zegt
@midasracer:
Kop laag houden is het dus of hij gaat er vanaf.
Dat er veel mensen hun centjes op de bank houden zou goed zijn moest er nog een verband zijn tussen de rente en de hoeveelheid geld dat te leen is.
Ik bewonder de mensen die in het huidige klimaat nog zelfstandige/ondernemer zijn in West-Europa.
mashell zegt
@Hupke: veel geld te leen = lage rente. En geloof me, op je spaargeld krijg je een bedroevende rente. Mijn bank schaamt zich zelfs al niet meer om rente percentages onder de 2 te noemen.
Megakix zegt
@wouter : Toen Rutte en Samsom relatief snel tot een regeerakkoord kwamen, overheerste (ook bij mij) de blijdschap….? Welterusten knaap…/zzzzzz
house zegt
Geen autorai voor 2013? boeiend! het stelde toch al niets voor.
RubenS zegt
@rubens: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/319013_489822927716478_1720844658_n.png
mister zegt
djfrank zegt
Shit! zelfs al was het niet zoon grote beurs (ik vond hem zelf best groot) was het wel altijd leuk om er heen te gaan
mezos zegt
Hoge belastingen en een overspenderende overheid met grote staatsschuld maakt burgers geleidelijk armer.
9000cse zegt
“Rutte en Samsom vermoordden de AutoRAI”. Goh! Wouter! Soms kun je echt grappig zijn. Kostelijk gelachen!
upstream zegt
In België is het tweejaarlijks autosalon van Brussel een “verkoopsevent”. De merken plaatsen de stands waarop vanuit iedere regio vertegenwoordigers van dealers aanwezig zijn die “extra kortingen en voorwaarden” kunnen geven…
Populaire merken verkopen op het salon tussen de 1000 à 2000 wagens. Zo hou je een salon dus interessant voor de merken om erop aanwezig te zijn
Als toetje en om mensen te lokken richten BMW, Fiat, VW invoerder dan een hal in met stands van hun sportwagenmerken (Bentley, Ferrari, RR, Lambo etc etc)
Hupke zegt
@upstream:
Ik ga ook wel meestal (als ik gratis kaarten heb) maar veel is er toch ook niet aan in Brussel eigenlijk.
E34M5Touring zegt
@upstream: Ik was even benieuwd, hoe gaat dat met demonstratieritten. Doen mensen die veelal vooraf om dan de deal te sluiten op de beurs? Of wordt er niet gereden en schaffen ze gewoon aan? En zijn dit dan ‘onder voorbehoud van’ verkopen of vaste sales? Je zult toch in moeten ruilen etc.
upstream zegt
@E34M5Touring: je hebt 3 mogelijkheden: je maakt geen proefrit, je maakt een proefrit vooraf of je gaat met de offerte die je kreeg op de beurs naar de officiële dealer bij je in de buurt die je ook tijdens de duur van de beurs dezelfde voorwaarden kan bieden… Deze maand is er terug beurs in Brussel
E34M5Touring zegt
@upstream: Ok tnxs! Bij de RAI werd ook wel ‘verkocht’ maar dat was toch vooral offertes maken zodat ze daarmee naar de dealer kunnen. Ik hoor over Brussel dat er behoorlijk gehandeld wordt. Wel leuk voor degene die op de stands staan. Lekker actie!