Wie vanochtend in zijn automobiel stapt moet extra opletten.
Het KNMI waarschuwt namelijk voor dichte mist in het gehele land, met uitzondering van Groningen, Friesland, de Waddeneilanden en Limburg. Op sommige plekken kan het zicht minder dan 200 meter zijn. In de omgeving van de Veluwe is er zelfs kans op zeer dichte mist waardoor je minder dan 50 meter ver kunt kijken.
Mistlampen enkel voeren wanneer nodig, de boetes zijn immers niet mals. Het weerinstituut verwacht dat de mist rond 08:00 weg zal trekken. Good luck!
Foto via Autojunk
martinus zegt
Bij minder dan 50m zicht, is zo’n mistlamp achter wel erg prettig naar verkeer dat vanachterop komt. Zonder ben je pas heel laat zichtbaar, erg gevaarlijk als je ook nog eens je snelheid ’te veel’ aanpast aan de situatie.
Netzobelangrijk als het mistlicht achter aanzetten, is het ook weer uitzetten.
mashell zegt
@martinus: wat is je snelheid “te veel” aanpassen? Bij een zicht van minder dan 50m past een snelheid van minder dan 50 km/h want 50m is echt heel erg weinig zicht. Eigenlijk is 50m zicht zo weinig dat je niet eens normaal kunt rijden. De wagen stil zetten op een P is dan een betere optie.
Ik denk ook niet dat het probleem ligt bij mensen die de snelheid “te veel” aanpassen maar bij de hele volksstammen die hun snelheid te weinig aanpassen. Degenen met het motto “ik zie helemaal niks, maar rijd toch gewoon lekker door” dat zijn degenen die de ongelukken veroorzaken, die knallen vroeg of laat op een voorganger.
Als je een mistbank in rijdt: meteen remmen (je remlichten ziet je achtervolger, het uitrollen niet) en je tempo aanpassen aan de meters zicht.
In de praktijk heb je het mistachterlicht zo zelden nodig dat de autoindustrie hier ook wel wat techniek tegen aan mag gooien. Misterachterlicht aan en sneller dan 50, dan zoemer. Sneller dan 70 dan wordt het gewoon uitgeschakeld. Overigens mogen de Duitsers en Belgen ook nog wel wat opgevoed worden, de regenbui die het zicht minder dan 50m maakt is ook de regenbui die je van de weg afspoelt. Bij regen hoort gewoon geen mistachterlicht.
lekbak zegt
@mashell: meteen remmen? Man dat is een garantie voor ongelukken!
Iedereen wordt geleerd om gas los te laten. Als jij dan in een flinke wolk gaat remmen kan diegene achter je waarschijnlijk nog wel optijd stil staan, en wellicht diegene daarna ook nog. Maar daarna gebeuren er ongelukken omdat mensen steeds later remmen en dan gaat het niet meer.
Je hebt zelfs waarschijnlijk ook wel eens een noodstop moeten maken op de snelweg omdat er opeens file ontstaat. Dat komt dus omdat er een dombo te hard remt. Stel je dat eens voor in de mist!
mashell zegt
@lekbak: gas laat je los voor het verkeerslicht, als iemand voor je wil invoegen op de snelweg maar bij het inrijden van een mistbank rem je, meteen en voldoende hard!
Om de doodeenvoudige reden dat je mocht er iets in de mistbank zijn dat je niet kan zien je dan nog de kans hebt om daar op de reageren. Gas loslaten terwijl je een mistbank in rijdt is juist een garantie op ongelukken, zo ontstaan juist al die kettingbotsingen in de mist, omdat er een paar figuren zijn die hun snelheid niet aanpassen en het dan niet meer af kunnen remmen wanneer dat moet.
martinus zegt
@mashell:
Uiteindelijk ontstaan ongelukken door snelheidsverschil.
Hoe groter het snelheidsverschil, hoe sneller een voorganger, of naganger op je af komt. Het beste is je snelheid wel matigen, maar om zoveel mogelijk met het verkeer mee te rijden.
Wie onnodig snel rijdt, of onnodigtraag zet gevaar.
mashell zegt
@martinus: natuurlijk maar je moet bovenal altijd je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Als plotseling het zicht weg valt omdat je een mistbank in rijdt dan moet je meteen je snelheid aanpassen. En dat doe je door te remmen, op die manier vertel je je achterliggers tenminste wat je aan het doen bent.
dragspert zegt
Niks aan de hand, gewoon rijden. Bangmakerij allemaal man…
Ozan zegt
@dragspert: niemand raadde je aan om de auto thuis te laten?
dragspert zegt
@ozan: Afgelopen dinsdag vielen er 12 druppels regen. Nou kan ik dat fout hebben, maar volgens mij wonen we niet in de Mojave woestijn, dus is dat hier vrij normaal. Maar her KNMI vond het code geel waard. En nu weer mist, alsof we verdomme voor het eerst een beetje mist hebben in de ochtendspits!? Code geel. Sodemieter op met dat gezeik man.
mrrallycross zegt
Utrecht is geen mist te zien
013gta147 zegt
@mrrallycross: dat is dan ook smog
Dutchdriftking zegt
Komen die idioten weer, 200 meter zicht, mistlampen aan!
reactief zegt
@dutchdriftking: Het ‘mooiste’ zijn de figuren die met mistlampen al gewoon doorknallen met 130…
Zo hard is lang niet meer verantwoordt, als die mistpitten benodigd zijn…
banaan7 zegt
Vlakbij apeldoorn is wel heel wat mist
TimD zegt
Moet altijd lachen met mist.. Al die fanatiekelingen die eindelijk hun stoere mistpitjes aan mogen doen…
Rob zegt
@TimD:
Daar hebben ze geen mist voor nodig ;-)
berlinetta zegt
@TimD: Dan moeten ze hun ruiten eens beter wassen, want volgens mij hebben heel wat automobilisten het idee dat het altijd mistig is ;)
dondeboer zegt
Wat wel een probleem is, zijn al die mensen die 100% vertrouwen op hun lichtsensor en dus zonder licht rijden. En ja, het was hier vanmorgen goed mistig.
Ozan zegt
@dondeboer: jep, ik merkte op de A12 richting Arnhem op een gegeven moment dat ik er ook zo 1 ben. Wel meteen netjes de lichten aan gezet natuurlijk.
mashell zegt
@dondeboer: eigenlijk vreemd dat er geen mistsensors zijn. Veel auto’s hebben tegenwoordig camera’s voor afstandsmetingen. Als die camera’s in het zichtbare spectrum een overdosis aan grijs zien dan kunnen ze gewoon het licht aanzetten. Mochten ze dat een tikkie enthousiast doen op basis van een meetfout is dat niet eens een probleem.
tjorque zegt
Rustig rijden met een M4? Dat kan ik alleen als de motor af staat denk ik… ?