Althans, zijn auto’s. Iedereen vindt Musk een lieverd.
De Amerikaanse elektrische autobouwer Tesla mag wel gaan oppassen, want de concurrentie komt links en rechts opzetten. Het meeste heeft Tesla te vrezen van andere premium automerken als Jaguar (I-PACE), Audi (E-Tron) en Porsche (Taycan). Daar komt een vierde bij, want ook de Russen zien het wel zitten om een extreem hippe en duurzame auto te bouwen. Het zijn niet de minste Russen, want het gaat om Kalashnikov. Inderdaad, de bouwers van misschien wel het beroemdste wapen allertijden: de Avtomat Kalashnikov, model 47 ofwel de AK-47. Een meesterwerkje van metaal en hout dat door het simpele doch effectieve ontwerp uitgroeide tot de favoriet van menig leger.
Nu wil het merk een graantje meepakken van het succes omtrent de elektrische auto. Het resultaat is de CV-1 concept en heel oneerbiedig ziet het eruit als een opgepimpte Lada stationwagon. Waarschijnlijk zitten we er volkomen naast en is dit een hommage aan een obscure, Russische automobiel waarvan @dizono een schaalmodel op zijn bureau heeft staan.
De specificaties zijn niet bijzonder indrukwekkend, maar ook niet echt slecht. Zo moet de auto 350 km op een lading elektrosap kunnen rijden. Qua prestaties worden er geen uitspraken gedaan. Wel wordt er gezegd dat Kalashnikov met deze CV-1 het Tesla bijzonder lastig wil gaan maken. Kalashnikov is al langer aan het kijken hoe ze hun activiteiten kunnen uitbreiden met het produceren van goederen van consumenten.
Met dank aan iedereen voor de tips!
robert110 zegt
Als Kalashnikov auto’s bouwt zoals ze vuurwapens bouwen dan kan het niet anders dan een succes worden. Met het uiterlijk zit het zo wel snor, dat is 100x beter dan wat tesla verkoopt. Al had ik bij Kalashnikov eigenlijk meer een auto a UAZ 469 of 452 verwacht.
sjonniedeluxe zegt
@robert110: de ak47 is vooral populair omdat het allemaal niet zo nauw luistert. Relatief veel speling. Daarom doen ze het in zanderige gebieden nog. Lijkt me niet perse een goed voorteken.
a110 zegt
@sjonniedeluxe: dat ze het altijd doen? ;-)
henk_he zegt
@sjonniedeluxe: Ak’s doen ’t vrijwel altijd. Er een doel mee raken op grotere afstand is een heel verhaal. Het is (gelukkig voor ’t Westen) meer een spreidingswapen dat heet lood globaal
henk_he zegt
@henk_he: in de richting stuurt waar je richt (sorry, te snel geklikt)
healey zegt
@robert110: Inderdaad, nu er naast AK47’s ook steeds meer auto’s gebruikt worden voor terroristische aanslagen moet hier zeker een markt voor zijn.
dejo zegt
Hihi haha. Best dapper zo’n statement.
kniesoor zegt
Deze auto is slecht voor de gezondheid van Musk. Krijgt-ie buikkramp van. Van het lachen.
gokartmozart zegt
Beetje vroege 1 april grap?
moveyourmind zegt
Mooi hoor, deze KaDafschnikov:
https://goo.gl/images/rVFDyt
Het lijkt misschien vreemd dat een wapenfabrikant auto’s bouwt, maar ook het Oostenrijkse Steyr, waar o.a. de G-klasse gebouwd wordt, is ooit begonnen als wapenfabrikant. En is dat geloof ik nog steeds. En het brave Saab maakte niet alleen maar gevechtsvliegtuigen, maar een heel arsenaal aan militaire wapens:
https://saab.com/land/
crepito zegt
@moveyourmind: Daar wordt ook de i-Pace in elkaar gezet!
leendertjeanpaulgodfried zegt
@moveyourmind: Alsook het Belgische FN.
leendertjeanpaulgodfried zegt
@moveyourmind: Alsook het Belgische FN.
Gulli zegt
@moveyourmind: Skoda heeft ook een hele range tanks gebouwd (net als Renault overigens, zei het onder dwang). De bekende Zero-kamikaze toestellen waren van Mitsubishi, BMW leverde nog wel eens een motor aan een vliegtuigbouwer en zo zijn er volgens mij wel meer fabrikanten die strijdwaardige krachten hebben geleverd. Toch lijken het tegenwoordig allemaal relatief onschuldige autobouwers te zijn ?
Ben wel benieuwd hoe snel een moderne fabriek tegenwoordig omgebouwd kan worden tot oorlogsfabriek. Ik denk dat dat nog knap lastig is. Vroeger had je gewoon grote machines en arbeidskrachten die over het algemeen met grote zware materialen iets bruikbaars konden maken. Nu is het allemaal tot op de millimeter nauwkeurig voorbereid.
potver7 zegt
Ziet eruit als een uit de hand gelopen tuningproject. Als ik de voorwielen zo zie denk ik dat ’t ding alleen maar rechtdoor kan.
vingers zegt
Dat horen we al jaren, dat de tesla killers eraan komen. Eerst maar eens daadwerkelijk zien.
ikleesookoverautos zegt
Wat rij jij? Een Kalashnikov!
Gulli zegt
@ikleesookoverautos: die dingen schieten echt vooruit!
Dizono zegt
Lada…. dit is natuurlijk een Moskvich 426, ooit nog in België geassembleerd als Scaldia.
gokartmozart zegt
@Dizono: volgens mij is het een Korsakov….
desjonnies zegt
@dizono:
100% gelijk, de Scaldia fabriek stond aan de Schelde en daar komt de Latijnse naam voor de Moskvitch vandaan
Hier de obligate foto’s van het origineel. De estate/break/shooting brake versie Komrad !
http://sovauto.su/moskvich/?photo=426
Robert zegt
@desjonnies: eigenlijk best wel een coole bak.
potver7 zegt
@Dizono: De grote vraag is dan natuurlijk…: Heb je daar een schaalmodel van op je bureau staan? :)
Dizono zegt
@potver7: nou, ik moet tot mijn grote spijt bekennen dat dit toch geen Moskvich is, maar een daarop gebaseerde Izh 2125. Soort shooting brake avant la lettre
http://img03.platesmania.com/160831/o/8885794.jpg
gove zegt
best wel een cool ding om te zien
Entwicklung88 zegt
En dan de AK’s optioneel leverbaar!
E550 zegt
Het is ‘avtomat KalashnikovA’.
jack_abarth zegt
Had er liever een verbrandingsmotor in gezien, die zou zo ongeveer klinken bij de toerenbegrenzer:”krakakakakakaka”
jeroenwz zegt
@Willeme gaat nu veel te ver door de Niva hier mee te vergelijken! Dit lijkt meer op een Ranchero uit de jaren ’70, maar dan verfraaid (lees: versjonnied) door een beginnende Customs-boer.
mrweird zegt
Geen opgepimte Lada maar een gepimpte Izh 2125. Leuk ding! Zo wil ik wel elektrisch gaan rijden.
henk_he zegt
@mrweird: dat zegt @dizono hierboven toch ook.
dondeboer zegt
Die dunne raamstijlen gaan nooit genoeg ruimte bieden voor de tegenwoordig verplichte kooiconstructie en airbags. Daarnaast zijn zowel de rechtopstaande vooruit, het rechte front en de tot de voorzijde doorlopende motorkap niet conform de regeltjes voor voetgangerveiligheid.
Dus grappig ding, maar de productieversie gaat hier sowieso totaal niet op lijken, althans niet als ze ‘m ook hier willen verkopen.
henk_he zegt
@dondeboer: Только в России