Vandaag opent de tweejaarlijkse Autosalon van Moskou zijn deuren, en Lada neemt 3 modellen mee naar zijn thuiswedstrijd. Het zijn voorproefjes op wat komen gaat, nog geen volwaardige modellen.
Lada en zijn moederbedrijf AvtoVAZ zijn onder de keiharde nieuwe manager Bo Andersson wellicht van de ondergang gered, het verliest de laatste jaren wel fors terrein op de automarkt. De gemiddelde Rus koopt liever een Chevrolet dan een Lada. Met een modellenoffensief moet het tij gekeerd worden, vandaag krijgen we een eerste impressie.
De Vesta sedan is nieuw, en moet op termijn de Priora vervangen. Zie het dus als de groter broer van de Granta. De X-Ray SUV is een dorontwikkeling van het concept dat we twee jaar geleden al zagen, en in feite een Dacia Sandero Stepway met een andere body. AvtoVAZ is namelijk sinds dit jaar voor het grootste deel eigendom van Renault-Nissan, dat via een holdingconstructie een meerderheidsbelang heeft opgebouwd. Hij heeft nu niet 3 maar 5 deuren.
Beide modellen moeten ongeveer eind volgend jaar, begin 2016 hun marktintroductie beleven in Poetinland. In 2015 trapt de Vesta WTCC af; hij staat dan aan de start van een nieuw raceseizoen.
dimi zegt
Die Lada’s van vandaag zien er nog best goed uit.
P1m zegt
@dimi: Ik ken voor jou nog wel een goede opticien.
mrniesoe zegt
@P1m: en ik ken voor jou een goede psycholoog
Sracerr zegt
Samsung/Renault Koleos aftreksel genomen uit Zuid Korea en niet Noord Korea?????? mr. Poe(s)tink!
redneckdarian zegt
Naast die gekke vouwen aan de zijkant niet verkeerd
daniel23ccx zegt
@redneckdarian: idd, ik vind de auto’s opzich best mooi, maar die vouwen op de zijkant verpesten het een beetje
bastiaangt zegt
@daniel23ccx: Ach, tegenwoordig zijn ze erg goed in uitdeuken zonder spuiten.
griffendahl zegt
@redneckdarian: Inderdaad, zonder die vouwen ziet het er al stukken beter uit. Even een quick ’n dirty…:
cthijs zegt
@redneckdarian: die maken ze er in om de autouitdeukers te pesten
rammillius zegt
Die WTCC Vesta ziet er goed uit. Ik vraag me af of er fans gaan komen als de Vesta iedereen zoek rijdt. Het blijft immers een Lada…
mashell zegt
@rammillius: tegenwoordig zijn er zelfs racefans die fan zijn van een team dat meer met mierzoete energiedrankjes van doen heeft dan met auto’s. Ik zie daar dus geen probleem.
rob5nismo zegt
Doe mij die wtcc maar
sulobb zegt
@rob5nismo: dat zeg je totdat je er in rijdt…
darkwolf zegt
lada vanallesennogwat, als je het mij vraagt
medemblikker zegt
De koplampen hebben wel (heel veel) weg van een MB CLA…
sulobb zegt
Niet slecht eerlijkgezegd, maar kwaliteit is iets anders natuurlijk…
Rob zegt
Die X-Ray kan nog wel eens een geinig bakje worden. Soort Dacia Duster tegenhanger. Alleen totaal niet interessant voor Nederland. Wie in Nederland koopt er immers een Lada…?
stephanotis zegt
@Rob: in 2012 verkochten de 13 (!) Nederlandse Lada-dealers nog 2 Kalina’s en 1 Niva, maar sindsdien gaat het wat minder ;)
Rob zegt
@stephanotis:
De Kalina, dat was toch die auto die in alles, maar dan ook werkelijk in alles, slechter was als haar concurrenten? Knap dat ze er daar 2 van verkocht hebben ;-)
baasbas zegt
@Rob: Er zijn ook malloten die een Landwind kopen.
LJ zegt
Ze zien er nog niet eens zo slecht uit.. Het had erger kunnen zijn
Corrado16v zegt
Wat zien die “deuken” er stom uit.
toniominestrone zegt
Misschien word ik te oud, maar wat worden er in deze eeuw toch verschrikkelijk lelijke auto’s geproduceerd.
Wanneer ik op de weg zit en ik kom een oud Kadettje of leuk 02-tje tegen dan word ik helemaal blij, zeker wanneer de kleur geen grijstinten bevat.
Alle creativiteit is eruit gestamt, iedere auto kan voorzien worden met hetzelfde merklogo, het zijn allemaal plastic eenheidsworsten, leve de windtunnel!
tupperware zegt
@toniominestrone:
Niet alleen alle creativiteit is eruit, ook de leuke rijeigenschappen, het kenmerkende geluid en meer zaken die autorijden vroeger leuk maakte.
Er was een tijd dat je aan het geluid kon horen welk merk het was, nu hoor je alleen nog banden.
tinustussengas237 zegt
@toniominestrone: dus? Wat stel je voor? Terug naar vierkante slurpende bakken met carburateur, iedere 2500 kilometer een beurt en 2 opties op de lijst, te weten; spatlappen en sport-matten??
Nostalgische gedachten; vergelijkbaar met het groene gras van de buren
toniominestrone zegt
@tinustussengas237: Ja, ja en nog eens ja alleen zonder de spatlappen!
amazinglaurent zegt
@toniominestrone: Helemaal mee eens!
moveyourmind zegt
@toniominestrone: En veel moderne auto’s zijn verschrikkelijk traag. Zo traag dat mijn simpele 900 van bijna 25 jaar met bijna drie ton op de klok met zijn simpele turboloze viercilinder zelfs nog best wel een beetje kan meekomen met het hedendaagse verkeer (deze jongen zit met een bescheiden glimlach achter het stuur als hij in de binnenspiegel kijkt naar het steeds kleiner wordende stipje dat kort ervoor nog een blitse nieuwe auto was waarvan de bestuurder heel meewarig naar opzij zat te kijken terwijl we gezellig naast elkaar stonden op de dubbele invoegstrook van de snelweg). Nietszeggende low budget in elkaargeflansde brol van tegenwoordig.
jippie zegt
Tja de Russen kunnen er maar beter aan gaan wennen dat ze in hun eigen meuk moeten gaan rijden.
series2 zegt
Toch ziet zo’n lada er leuker uit dan een gemiddelde audi…
kapiteinaudi zegt
@series2: Nope.
series2 zegt
@kapiteinaudi: welles!
mgmgb zegt
Het ziet er nog niet eens heel fout uit! Prima voor de Russische en misschien ook Chinese of Indiase markt. Mocht de prijs echt laag zijn en de afwerking niet compleet dramatisch heeft het als budgetmerk misschien ook nog wel een kans in Nederland, in de jaren ’70 en ’80 verkocht Lada tenslotte ook helemaal niet slecht hier, en ook toen waren het geen revolutionaire bakken (tenzij je de communistische revolutie meetelt natuurlijk).
Carreza zegt
Eerlijk is eerlijk, dit ziet er niet verkeerd uit. Nu nog even die zijkant hertekenen en het kan de markt op.
Esprit_de_Flandre zegt
Best mooi. En Renault zal niet toestaan dat er brol wordt geleverd, want Rusland is een belangrijke markt aan het worden. Het zal nog niet voor direct zijn, maar ik verwacht wel een comeback voor Lada in Europa…