Het inmiddels beroemde Russisch konvooi heeft naar verluidt gefaald door goedkope Chinese banden.
Het moment dat je er achterkomt dat kostenbesparingen een iets te grote rol hebben gespeeld in het ontwerpen van een product waarmee je aan het werk bent, is nooit leuk. Bijvoorbeeld als je met je splinternieuwe Tiguan langs de kant van de weg komt te staan met een lekke band. Het is sowieso al een baalmomentje. Maar als je dan ook nog ondervindt dat Pon een lekker voordelige Ling Long achterin heeft gegooid als reserveband, kan dat het nog net even erger maken.
Toch kan het altijd nog minder. Je kan er bijvoorbeeld ook achterkomen dat je broodheer goedkope Chinese banden onder je legertruck geschroefd heeft, op het moment dat je bezig bent een land binnen te vallen. Een man op Twitter die zichzelf identificeert als ‘a bit of an expert’ (dan weet je dat het goed zit) op het gebied van banden, denkt dat dit wel eens de koddige reden kan zijn van dat Russisch konvooi dat nu al dagen stilstaat in de middle of nowhere.
Het viel deze rubber-afficionado op dat de banden onder de truck geen ouderwetse degelijke Sowjet-kwaliteit hebben. In plaats daarvan zijn het volgens hem Yellow Sea YS20 sloffen. Dat zijn volgens deze connaisseur nepversies van Michelin XZL banden speciaal ontworpen voor militaire inzet. Die Michelin banden worden echter voor gebruik door een Röntgenscanner getrokken. De goedkope Chinese namaak echter…euhm…niet.
Zwaar materieel staat vaak lang stil, waardoor banden uit kunnen drogen. Vervolgens is de speculaas nu dat deze banden niet opgewassen zijn tegen het modderige terrein in combinatie met de stress die de heftige machines erop loslaten. Het resultaat onder de streep is veel lekke banden en vertraging. Althans, dat is dan de theorie. Het zou echter zo maar zo kunnen wezen, dus we wilden je ‘m niet onthouden. Heb jij ook goedkope Chinese banden op je auto?
bermtoerist zegt
Onder m’n geïmporteerde Amerikaanse Fiat 500e zaten Vietnamese banden. Rijgedrag knapte enorm op van fatsoenlijke banden.
In mijn geval zijn de banden echter niet de beperkende factor om in Kiev te komen…
ukbob zegt
@bermtoerist: niet teveel denken in beperkingen hè… generator op de achterbank en een goeie bak diesel mee en karren maar!
rutgerg zegt
@bermtoerist: met een 500e zou je er ook zonder oorlog een eeuwigheid over doen naar Kiev.. ;-)
rutgerg zegt
o wacht… dat bedoelde je ook …
bernoulli zegt
Wanli’s. Lekker driften.
sportabgasanlage zegt
EDIT: fixed
OT: Met de huidige staat van het Nederlandse (leger)materieel, had dit zomaar in Nederland gebeurd kunnen zijn.
wimof zegt
Laat ons niet praten over België, daar hebben ze gewoon niets meer en ik die altijd dacht dat dit niet meer nodig zou zijn. Naïeveling van bijna 65 (07.03) jaar oud.
rutgerg zegt
@wimof: maar in België pakken ze dan gewoon een pintje met Putin en dan is t zo weer goed!
DIG-T 190 GT zegt
Wim, het vermelden van je exacte geboortedatum was niet nodig hoor. Alleen “bijna 65” was prima geweest. Nu is het net of je ergens wat aandacht tekort komt. Desalniettemin gefeliciteerd, alvast.
vingers zegt
Scheelt dat Nederland niet van plan is het buurland aan te vallen, ik bedoel een vredesmissie.
jaapiyo zegt
Weten we dat zeker? Kajsa zit nu op defensie…wie weet wil d66 ook onze Zuiderburen gaan opleggen wat ze moeten rijden, eten en vooral ook denken…
VeniVidiVici zegt
@jaapiyo: Ach ja, soepstengel Kajsa… zolang ze het aanvalsplan maar niet naar buiten draait tijdens het lopen dan is er al een strategische zet voltooid zullen we maar denken.
Dieseltor zegt
Ik weet dat zowat alles om ons heen in de PCR(leuke naam waarmee men probeert te verdoezelen dat het uit China komt) is geproduceerd, maar ik probeer zo veel mogelijk uit dat land te vermijden. Vooral de belangrijke zaken, zoals banden, heb ik liever niet uit China.
sportabgasanlage zegt
Je bedoelt waarschijnlijk *PRC (Peoples Republic of China). Overigens succes met spullen mijden uit China. Bijna alles komt daar vandaan, inclusief je iPhone (jep, made in China) of 80% van de onderdelen in je Android-toestel.
Dieseltor zegt
@sportabgasanlage: PRC idd, mijn (Chinese) iPhone is gewend geraakt aan de term PCR(test); autocorrectie.
Ik zei idd dat ik het probeer. In het geval van banden heb je Frans, Duits, Italiaans, Japans etc. Genoeg keus dus. Zo heb je dat met genoeg voorwerpen, helaas is er ook veel niet te vermijden. Ik doe mijn best. Ervaring leert toch wel dat Chinees meestal gelijk staat aan rotzooi.
sportabgasanlage zegt
De Chinezen kunnen echt wel kwaliteit produceren tegenwoordig, maar in ’t Westen (lees: Nederland) willen we graag goedkoop. Dus dan krijg je rommel. Aliexpres en de Action zijn voorbeelden waar rommel verkocht wordt. Maar kijk je naar bijvoorbeeld auto’s, dan zie je dat ze het inmiddels echt wel kunnen (bijv Polestar en de Volvo S90 zijn made in China).
slickrick zegt
@sportabgasanlage: je maakt een denkfout, een polestar of iPhone wordt in China gebouwd maar onder westerse quality control en standard. Als je process volledig in Chinese handen is is het eind resultaat toch anders
wimof zegt
Met hun getrafikeerd CE symbool.
Robert zegt
“Maar als je dan ook nog ondervindt dat Pon een lekker voordelige Ling Long achterin heeft gegooid als reserveband (…) “
Diep triest dit, maar wel waar, helaas. En dat doen ze niet alleen met reservebanden, ben ik ooit achter gekomen.
Er is een tijd geweest dat alle VW’s in dit land werden verkocht met Continental rubber (en misschien is dat nog wel zo, dat weet ik niet). Dat komt, omdat Pon niet alleen importeur is van o.a. auto’s uit de VAG stal, maar ook van de banden van dit merk.
De enige keer dat ik ooit een occasion kocht bij een merkdealer, betrof dat een Polo bij een VW dealer, en al bij de proefrit bleek dat deze auto aantoonbaar achterstallig onderhoud had, waaronder vier compleet opgereden Continental banden. Daarover was dan ook de afspraak dat deze zouden worden vervangen door een nieuwe set van gelijke kwaliteit (de originele banden waren zo oud dat het betreffende type inmiddels was uitgefaseerd). Een afspraak die vervolgens door die dealer werd uitgelegd als ‘goedkope banden van Chinese makelij zijn net zo goed’. En ik bij de eerste regenbui haaks op de rijbaan eindigde, na het verlaten van een rotonde. Dit was overigens nog net in het pre-internet tijdperk, dus een slechte review uitdelen onder de Google search zat er helaas voor mij nog niet in.
sportabgasanlage zegt
Nieuwe set van gelijke kwaliteit. Die heb je toch gekregen? De nieuwe banden waren gelijk aan de versleten Conti’s.
Rick-dos zegt
-edit: rustaaaaaaaaaag, ik doe nooit een spelchecker want ik ben een dino. Inb4: het valt wel te merken-
florisje zegt
Zon Pantsir kost ongeveer 15 miljoen USD. Ben wel benieuwd waarom ze daaronder zulke goedkope bandjes plaatsen. Vergane glorie?
mark383 zegt
Er wordt ook gezegd dat dit te maken kan hebben met corruptie in het Russische leger. In de zin van: Chef Banden krijgt geld voor Michelins, maar ritselt Chinese troep. Winst steekt ie lekker in z’n zak, na aftrek van een deel voor z’n leidinggevenden natuurlijk.
Robert zegt
@mark383: dit zou maar zo eens het meest waarschijnlijke scenario kunnen zijn geweest.
wimof zegt
Of hebben ze hun loonverlaging van 30% (omgekeerd bibbergeld) nog niet verteerd?
kevertje zegt
Alleen onder kruiwagens bruikbaar. Liefst in de ‘volle’ versie dan nog.
marial zegt
Volgens een andere expert bij de NOS zou Poetin deze troepen achter de hand houden. Niemand weet echt met zekerheid waarom die vratenwagens zich niet bewegen. Alles is speculeren.
ty5500 zegt
Een andere theorie is dat het afleiding is om de troepen rond Kiev bezig te houden zodat ze ondertussen in het zuiden en oosten volop kunnen veroveren maar lijkt mij straf.
Ik vermoed dat het een combinatie is van gebrek aan brandstof/voedsel (de logistieke vrachtwagens lijken massaal te worden aangevallen door de oekrainers) in combinatie met grondig verzet en extreme modder van zodra ze alternatieve routes proberen. De gebrekkige staat van veel materiaal (nog uit Ussr tijdperk, slecht onderhoud en bespaart op veel zaken) zal hierbij niet helpen.
Richmond zegt
Vind het knap dat op basis van een foto die conclusie getrokken kan worden
wimof zegt
Men vertelde, op dezelfde basis, dat de soldaten kun brandstofreservoirs hadden lekgemaakt.
VeniVidiVici zegt
Huh? Is dat rotte Russische konvooi nou nog niet kapot geschoten door die Oekraïense Bayraktar TB2 drones?
Dieseltor zegt
Schijnt dat de Oekraïners nog niet goed genoeg getraind zijn door de Turken(de makers van de TB2) om de TB2 grootschalig in te zetten.
Henkie zegt
Zou dat ook niet komen omdat dit niet in Oekraïne staat maar in Wit-Rusland.
pitapita zegt
Een betere uitleg hieronder. Gewoon één keer in de maand het ding starten, bewegen en het bandendruksysteem testen.
https://twitter.com/TrentTelenko/status/1499164245250002944
monsieurleloure zegt
if you pay peanuts ,you get monkeys
bpc zegt
Ik heb in een relatief recent verleden diep in de banden wereld gezeten, tip over chinese banden: avoid! Al moet ik toe geven, heb ooit in de sneeuw gereden mer een oud japans fwd hok, vooraan zaten michelin alpines , achter nangkang zomers, en damn ik voelde me net ken block met al die grip vooraan en die extreem onstabiele achteras
Henkie zegt
En nangkang is dan nog het “betere” spul.
Maar wat wil, je zomerbanden op de belangrijkste as van een auto.
tysson zegt
Haha, die Chinezen kiezen zogenaamd geen kant in deze oorlog, maar stiekem geven ze Poetin slechte banden waardoor zijn konvooi strand. Zou wel briljant bedacht zijn geweest als het opzet was van de Chinezen.
osmo zegt
Nu ben ik geen bit of an expert maar op die foto waar ze het ‘poor maintenance’ mee willen duidelijk maken is het ding van voor volledig uitgebrand. Dus lijkt het mij best wel plausibel dat er heel misschien enkele externe (lees: Oekraïense) factoren waren waardoor het chassis afscheid genomen heeft van de wielen.