Toevallig voorspelt Russell die heftige ongelukken vanwege de issues bij hun auto.
Natuurlijk is het leedvermaak. Maa, na 6 jaar dominantie is het verfrissend dat ze bij Mercedes even stoeien met hun vorm. Op dit moment is de – toepasselijk genaamde – W13 van Mercedes namelijk een volle seconde langzamer dan de RB18 van Red Bull en de SF-75 van Ferrari. Dat zagen we gisteren ook de kwalificatie van de GP van Azerbeidjzan 2022.
Bij Mercedes krijgen ze het porpoising maar niet onder controle. Het fenomeen is jullie bekend. Anders moet je dit uiterst puike artikel van @jaapiyo even lezen. De Red Bull heeft het nauwelijks. De Ferrari heeft het sterk, maar is er niet echt langzamer door. De Mercedes heeft het én heeft er last van.
Russell voorspelt heftige ongelukken
Volgens George Russell is het wachten op het moment dat het fout gaat. Sterker nog, Russel voorspelt gevaarlijke ongelukken. Enkel en alleen door dat porpoising. Dat laat hij optekenen aan Autosport:
Ik denk dat het een kwestie is voordat er een heftig ongeluk zien. Veel van ons kunnen de auto nauwelijks in controle houden bij de laatste twee bochten die je met meer dan 300 km/u neemt.
George Russell, stapte net op het verkeerde moment over naar Mercedes
Nu heeft hij wel een punt. Op Baku Circuit is er een enorm lang recht stuk van meer dan 2 kilometer. De auto’s stuiteren daar zichtbaar naar boven en beneden.
Niet alleen opkomen rechte stuk
Met name de mindere auto’s hebben er erg veel last van en de Mercedes in het bijzonder. Dat zorgt niet alleen voor uitdagingen bij het opkomen van het rechte stuk, maar ook aan het einde daarvan:
Ik kan nauwelijks het rempunt zien omdat ik in de auto zit te stuiteren. Je hebt links en rechts een betonnen muur waar je dan met 320 km/u zit te stuiteren. Het is absoluut niet een comfortabele positie. Ik denk dat we dit moeten herzien. Het is absoluut gevaarlijk.
George Russell, is alsnog veel sneller dan Hamilton.
Nu heeft hij op zich wel een punt. Zeker op dit circuit komt de zwakte van de Mercedes naar boven. Niet alleen vanwege het lange rechte stuk, maar ook de ondergrond.
Het is namelijk ook nog eens behoorlijk hobbelig op het stratencircuit. Tel daarbij op dat de banden een stuk hardere zijwangen hebben en je begrijpt dat het vandaag niet comfortabel is om Formule 1-coureur te zijn.
Meer lezen? Check hier alles dat je moet weten over de GP van Azerbeidzjan 2022!
pomoek zegt
Haha, ja, zo gaat dat. Met andere woorden: MB krijgt de porpoising niet onder controle. Maar ze hebben wel de, letterlijke, tools in huis om dat te doen: Active suspension. En daar heeft MB de afgelopen jaren best veel tijd en geld in gestoken. Het probleem is dat dit nu verboden is.
Het zou me verbazen als de FIA hier in mee gaat. Op zich is er wat voor te zeggen om, als 1 of 2 teams een technische voorsprong hebben op de rest, wat te doen aan die technische voorsprong. Zo hadden ze, ik noem maar wat, de split turbo kunnen verbieden?
MB heeft door flink met geld te gooien en één briljante beslissing bijna een decennia de F1 gedomineerd. Met het introduceren van active suspension gaat MB waarschijnlijk weer vooraan rijden, waardoor ze de sport blijven domineren. Niet doen dus. Russel en Hamilton moeten maar gewoon wat rustiger door de bochten gaan. Opgelost!
Snelle Jelle zegt
Er is nog een veel makkelijkere tool (dan active suspension) om dit op te lossen. De rij-hoogte omhoog schroeven. Simpel. Porpoising wordt dan direct verminderd of zelfs volledig opgelost. Klein bijkomende nadeel: minder snelheid.
Maar ja, da’s Mercedes’ probleem. Bottom-line is dat ze fundamenteel de verkeerde keuzes hebben gemaakt qua design en dus op de blaren / stuiterbal moeten zitten.
Ik hoop van harte dat de FIA niet trapt in die flauwekul dat dit nu opeens een safety issue is. Dan rij je toch gewoon 50 km/h langzamer?
bmwzcsi zegt
Ach, dit was in februari al een punt wat door de GPDA onder de aandacht werd gebracht. Er moet inderdaad weer eerst wat ernstigs gebeuren voordat er wat aan wordt gedaan.
petroldrinker zegt
Wat is dat toch met team mercedes, zodra coureurs er rijden veranderen ze gelijk in jankebalken, kijk naar een hamilton al jaren, maar russel kan er ook wat van dit jaar al elke keer weer