Zal Hamilton het zo hoog laten oplopen dat Russell gaat rijden voor Mercedes in 2021?
Speltip 1: kijk uit dat je je hand niet overspeelt. In de Formule 1 is het zakelijke aspect erg interessant. Sterker nog, vaak is het spannender dan de actie op de baan.
Tekent Hamilton bij?
De soap die ons allemaal bezighoudt is die van Lewis Hamilton en Mercedes. Gaat hij wel of niet bijtekenen? Inmiddels is januari bijna ten einde gekomen, maar heeft Hamilton nog steeds niet zijn handtekening gezet onder een nieuw contract. Mercedes had in de tussentijd het contract al iets verbeterd, maar kennelijk was dat voor Lewis niet voldoende.
Contractduur en centjes
De exacte details blijven uiteraard binnenskamers, maar naar het schijnt wil Hamilton twee dingen. Ten eerste: een meerjarig contract. Ten tweede: vorstelijke vergoeding voor die jaren. Mercedes daarentegen huivert een beetje, die vinden 1 jaar en een beetje geld eigenlijk al voldoende. Dat is op zich logisch: Hamilton begint ouder te worden en in de sport neemt je waarde dan af. Ook heeft Mercedes te maken gehad met problemen rondom Covid-19 en moet de Duitsers zich meer gaan richten op EV’s (wat Hamilton ironisch genoeg ook wil).
Dus om nu ongeneerd geld te pompen in de sport, nee. Het Mercedes team is nu 1/3 van Mercedes, 1/3 van Toto Wollf en 1/3 van INEOS. Aan die laatste partij schijnt al gevraagd te zijn of zij de gages van Hamilton ‘willen lappen’, maar dat gaat (voorlopig) niet door. Logisch, ze hebben net voor een monsterlijk bedrag zichzelf ingekocht bij een team dat in principe alleen maar achteruit kan gaan.
Formule 1-coryfee avant la lettre Gary Anderson doet een boekje op bij The Race (aanrader op YouTube). Volgens Anderson moet Hamilton realistischer zijn in zijn aanpak en doelen. Ondanks dat er budget-caps komen, heeft Mercedes het er moeilijk mee om er zoveel geld in te blijven stekenen. Zeker omdat andere werknemers bij het merk met de ster ontslagen worden vanwege bezuinigingen. Dat valt niet echt te rijmen.
Hamilton grotere dan heersende klimaat?
Volgens Anderson is het in zowel Hamiltons als Mercedes’ belang om bij elkaar te blijven. Alleen als Hamilton zich groter voelt dan het heersende financiële klimaat, kan hij weglopen en wat anders gaan doen. Alle andere F1-zitjes zijn inmiddels (lang) vergeven. De kans dat een topteam een van hun rijders eruit wipt ten faveure van Hamilton is bijzonder klein.
Russel optie voor 2021
We denken nu al een paar maanden “Hamilton tekent wel bij”. Volgens Gary Anderson hoeft dat zeker niet het geval te zijn. Zeker niet nu het zo lang duurt. Volgens de F1-kenner is de komst van George Russell dit seizoen een heel reële optie voor 2021. Als Hamilton niet het grote plaatje kan zien, kan hij zijn hand overspelen. Ondanks de kritiek van Toto Wolff heeft Russell bewezen dat hij met de auto van Hamilton ook gewoon vooraan mee kan rijden.
Via: The Race.
boriske zegt
Hopelijk stopt Hamilton, dan kan Russel voor eens en voor altijd bewijzen dat die Mercedes voor de titels zorgde en niet Hamilton. Kan al die zever of de GOAT stoppen.
reactief zegt
Of het tegenovergestelde bewijzen… ;)
okdoei zegt
@reactief: Als dat gebeurd, ook prima.
quincy zegt
Wat mij betreft heeft Bottas dat al bewezen. En met je zin doe je het talent en kunnen van Russell wel echt tekort.
mashell zegt
De Hamilton is zo goed, dat het er gewoon gemakkelijk uit ziet. Dat is typisch voor de echt getalenteerde topsporters. Ook typisch is dat die niet zo sympathiek gevonden worden als degenen die er keihard voor moeten werken (zoals Vettel, 4 wereldtitels waarbij zijn eigen karakter zijn grootste concurrent was). Maar ik durf hem wel aan: Hamilton is getalenteerder dan Schumacher!
Richmond zegt
Op basis waarvan trek je die conclusie?
mashell zegt
@benja01: op de baan is hij ongenaakbaar. Heeft Bottas een goede dag dan geeft Hamilton gewoon wat gas bij. Daarbij doet hij er allerlei dingen naast. Eerst had hij een wild jet set leven, toen werd hij veganist, nu voert hij black lives matter campagne. Hij verveelt zich een beetje in de F1 lijkt het wel, het werk vormt geen enkele uitdaging meer voor hem. Dat kan alleen als je extreem getalenteerd bent.
metalmike zegt
@mashell: Dus eigenlijk is Kimi de beste rijder van het veld. Die doet het als hobby.
jvthof zegt
@mashell: dat zie je Idd ook bij lebron, maar raar genoeg bij de GOAT van het basketbal Jordan niet.. die werd alom gerespecteerd.
Voetbal, Ronaldo werd regelmatig afgefikt terwijl Messi lof na lof kreeg.
mar10us zegt
Hamilton gaat echt wel bijtekenen. Dit is alleen maar publiciteit. Mercedes weet wat HAM kan, HAM weet wat Mercedes kan.
Daarbij komt dat de 8e wereldtitel HAM echt de grootste aller tijden kan maken, dus die kans laat hij echt niet lopen.
Al hoop ik dat deze kwal gewoon lekker weg gaat.
ktm690sm zegt
@mar10us: HAM de grootste aller tijden. Laat me niet lachen 😂
outlook zegt
@mar10us: lijkt me idd zeer aannemelijk!
Richmond zegt
Het aantal titels maakt je nog niet de grootste, daar is ook context voor nodig hoe je de titels gekregen hebt en hoe hard je ervoor hebt moeten werken.
negennegenzest zegt
Ja zoals Schumacher die er twee haalde door anderen van de baan te rossen… context…
sportevo zegt
@negennegenzest: welke twee titels dan? Ik ken er maar eentje.
negennegenzest zegt
Australie 1994 en Jerez 1997 al won hij door de laatste geen titel, maar er zijn genoeg andere discutabele momenten.
https://www.essentiallysports.com/f1-news-how-michael-schumacher-justified-his-dirty-driving-in-f1/
sportevo zegt
@negennegenzest: dus is het er maar eentje want in Jerez heeft hij zichzelf behoorlijk in de vingers gesneden.
Robert zegt
@willeme: als je ons iets aanraadt op YouTube, dan is een linkje naar dat bewuste kanaal wel zo van meerwaarde. ;). Maar inderdaad, messcherpe en tegelijkertijd goed onderbouwde opinies en analyses.
On topic: ik ben van mening dat LH44 z’n hand aardig aan het overspelen is. Hét grote nadeel van blufpoker is, dat als je een slechte pokerface hebt, of je kaarten niet goed voor je houdt, je vrijwel altijd verliest. Russel is echt wel klaar voor een zitje bij Mercedes. Dat ene foutje (tijdens de safety-car linksaf de vangrail in) valt bovendien aardig weg te strepen tegenover de clusterfuck aan missers die Mercedes etaleerden tijdens die ene race waarin Russel, gezeten in Hamiltons auto, had moeten winnen.
HZW zegt
Ja, ik ben ook een groot voorstander van Hamilton eruit en Russel er in.
Dat Hamilton zo goed is, zie ik als discutabel, elke “boven gemiddelde” coureur wordt wereldkampioen in die Mercedes.
Een doorsnee coureur als Bottas niet, want die gaat ook achter Russell aan rijden als die de kans krijgt.
Russell in de Mercedes dit jaar, is gewoon een WK kandidaat.
sportevo zegt
@HZW: en hoe vond je Hamilton dan in zijn McLaren tijd? Stelde zeker ook niets voor?
reactief zegt
Die gaan dat contract echt wel tekenen. Al dat gezeur de hele tijd.
Iedereen doet er zijn zegje over en o.a. jullie maken er maar al te graag een artikeltje over, want gegarandeerd kliks.
Een beetje zoals bij Tesla, een hype creëren met fanboys voor- en tegenkamp zodat die weer lekker hun gespuis kwijt kunnen. Uiteindelijk wordt het merk Hamilton en Mercedes en zelfs de F1 alleen maar sterker door de aandacht…
willeme zegt
@reactief: Bwoah, het begint ondertussen een beetje lang te duren. Hij is straks al een maand ‘uit dienst’. Hoe langer het duurt, hoe vreemder het wordt. Als er vreemde, opmerkelijke, nieuwswaardige of andere autogerelateerde dingen gebeuren, maken wij er inderdaad melding van ;-)
reactief zegt
Ja wel eens dat het bijzonder lang duurt. In ieder geval voor de bühne.
En geen aanval op dit artikel hoor, zo werkt het nu eenmaal..
harrie zegt
Zou het echt enkel geld zijn?
Denk dat Mercedes eerder struikelt over zijn eisen dat hij wel even HR manager denkt te gaan lopen spelen in hun F1 miljoenenbusiness.
rwdftw zegt
Ik hoop dat ze alvast rekening houden met de maat schoenen en de lengte van George, anders past hij er niet eens in.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@willeme ff andere vraag. Heb ik ’t artikel gemist of hebben jullie nog niet geschreven over de motordeal tussen RBR en Honda?
https://www.ad.nl/formule-1/red-bull-akkoord-met-honda-over-overname-motor~aa1c26dd/
willeme zegt
@f36gc: die staat al een tijdje op Autoblog.nl:
https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-red-bull-en-honda-worden-het-eens-over-motorenovername-861991
;-)
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ah, gemist. Tnx.
okdoei zegt
@F36GC: deze link is wellicht ook handig:
https://www.hansanders.nl
Geintje natuurlijk. Kan gebeuren!
por100 zegt
Er staat nu wel een minnetje – , achter je naam. Maar dat snapte je natuurlijk al.
linkador zegt
Mercedes maakt er beter een ‘Hollandse veiling’ van, elke verlopen dag -10% en als het bijna 0,0EUR hapt Lewis toe voor zijn enige kans om ooit nog een 8ste te winnen.
azuli zegt
Man man die Russel heeft niet eens 1 seizoen in die Mercedes gereden. Maar over 1 race trekt men de meest bizarre conclusies.
mashell zegt
Russel heeft duidelijk de “gunfactor”.
sportevo zegt
@mashell: niet als ik de vergelijkingen lees over die ene race in de Mercedes waar Russell heeft laten zien dat iedereen in de Mercedes kan winnen (mits het team geen fouten maakt).
harrie zegt
Hij rijdt ook al 2 jaar best verdienstelijk in dat Williams hok.
bernoulli zegt
In de kwalificatie dan. Hij heeft 37 GP’s zonder punten gereden en stak nooit met kop en schouders boven zijn teamgenoot uit.
Het is echt een goede coureur (als hij niet crasht achter de safetycar), maar (nog) lang geen Hamilton,
MoeWat zegt
Geef Hamilton nou gewoon wat die wilt! Hij is bijna elk jaar kampioen en staat garant voor prijzen.
Kijk wat ze bij Barcelona doen met Messi, om de paar jaar een nieuw verbeterde contract, anders was die allang weg!
por100 zegt
Ja met deze vergelijking zou ik, mercedes zijnde, juist opteren voor een lager salaris en Ham juist niet geven wat hij verzoekt. Messi kan je tegenwoordig, ondanks zijn onnavolgbare acties, nu ook als een blok aan het been van Barca zien. De bal moet altijd naar hem, en hij zal het wel oplossen. Dat weerhoudt een hoop spelers van het nemen van verantwoordelijkheid.
autoriteit zegt
Waarschijnlijk is het allang rond, maar hebben ze het nog niet bekend gemaakt. Hamilton en Mercedes houden wel van wat drama en toneelspel. Op deze manier wordt er elke dag over ze gepraat. Precies wat ze graag willen.
ericd zegt
Als Ham niet bijtekent, heeft Mercedes met Russell en Bottas twee goeie contenders voor de F1 titel. Want laten we wel wezen: als Ham niet kampioen was geworden, was nr. 2 dat wel geworden.
por100 zegt
Ja idd, alleen als er twee hadden gevochten (zoals Rosberg en Ham in 2016), had max misschien met het been ervandoor kunnen gaan
dhrr zegt
Mercedes en Ham jankmennekes arrogant en duo (geld)Wolff Toto en Lewis. Tijd voor zilvergrijze Mercedes met Bottas en Russell klaar en back to normal. LH44 is over de datum janken zonder doel nu lozen. Als Mercedes wil je ‘hele jaar gezeik’ niet. Dus klaar opzouten bye bye🙋♂️
negennegenzest zegt
Ja wat een gezeik zeg, 6 WDC’s en WCC’s achter elkaar. Dat moet je echt niet willen!
sportevo zegt
Hoe komt het toch dat er steeds meer eisen bij komen in de geruchten.
Eerst wilde hij een hoger salaris, toen kwamen de geruchten erbij dat hij ook een deel van de bonussen erbij wil hebben en nu moet het een meerjarig contract zijn?
Waar halen jullie die geruchten vandaan?
Dizono zegt
Ineos en de andere sponsors krijgen met Russell denk ik meer screentime dan met Hamilton. Het moet gek lopen willen ze met Bottas en Russell niet alsnog kampioen worden. Ik zou het doen…
flyerbunch zegt
Ham zal wel bijtekenen, de vraag is alleen voor hoe lang… Het verbaast me wel dat jullie niet Max uit het originele artikel hebben overgenomen.
Dutchdriftking zegt
Waarschijnlijk tekent hij gewoon bij, of misschien is dat zelfs allang gedaan. Mercedes maakt de zaken graag wat spannender voor het vermaak. Bij de wintertests doen ze ook altijd alsof ze helemaal niks gedaan hebben aan de auto van het vorige seizoen, om uiteindelijk in Australië toch weer iedereen op een rondje te zetten. Maar zolang er niks officieel is uitgebracht kunnen wij dromen over Russel in de Mercedes. Ook fijn.